Gå til innhold

Hva er det viktigste i et forhold..


Carrot

Anbefalte innlegg

Når jeg sitter og leser i tråder her inne ser jeg at meningene om forhold stort sett hat mange likhetstrekk uavhengig av brukeren som svarer, man skal være ærlig, trofast, respektere hverandre som noen av tingene det ser ut til å være enighet om...

Men hva er det absolutt viktigste i et forhold?

Er det nærhet? Ømhet, forelskelsen (noen påstår jo den brennede følelsen av å trenge den andre går over med tiden) eller er det rett og slett det at man trives i den andres selskap? Kanskje det er tanken på at man ikke kunne leve uten den andre?

For meg er det veldig vanskelig å sette fingeren på hva det er som er viktigst, for det er så sammensatt dette følelsesspekteret som raser i meg når jeg tenker på partneren min :) det er en fantastisk deilig følelse, men jeg klarer ikke sette fingeren på hva som er det viktigste...

Klarer du?

Kan du sette fingeren på den ene tingen som er viktigere enn alle de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Purple Haze

For meg er nærhet kjempeviktig. Når man slutter å være nær, sklir man skremmende fort fra hverandre, og det blir kjempevanskelig å finne tilbake. Felles opplevelser er også noe som binder en sammen. Også skal en ikke kimse av smalltalk i hverdagen. Å kunne snakke sammen om stort og smått.

Alt det andre, som omtanke, respekt, kjærlighet og sex må jo ligge i bunnen, ellers fungerer det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det er vanskelig å si hva den ene tingen er - nærhet er viktig, men samtidig er det viktig at man anser seg for å være noe såpass uromantisk som et team/arbeidsfellesskap og oppfører seg deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg ønsker andres tanker er jo at jeg ikke klarer helt sortere i mine egne rundt dette fordi jeg alltid kommer opp med flere ting som viktig, uavhengig av hverandre er de alle viktigst i gitte situasjoner, men det varierer liksom alt etter hvordan man ser på et forhold..

Det å kunne løfte partneren i hverdagen, gi dem følelsen av å bety hele verden for noen syns jeg er viktig for i det ligger så uendelig mye...

Men når jeg kommer dit lurer jeg alltid på om JEG er flink nok til å gjøre dette for min partner selv om kjæresten aldri har ytret noen annen mening tenker jeg av og til på hvor flink jeg er skom kjæreste, er jeg flink nok?

Man ser ofte at fokuset på ansvaret gjerne legges hos den andre i tråder her inne, at det oftest er slik at man glemmer sitt eget ansvar - jeg er redd jeg er motsatt, at jeg er så fokusert på mitt ansvar at jeg fritar partneren for litt av sitt...

Kan man få for stort fokus på å skulle være en god kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No need to shout about it! *ler*

Joda, kommunikasjon er viktig - men det hjelper lite at man er skikkelig dyktig på å kommunisere om man mangler romantiske følelser for eksempel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg må velge én enkelt ting, så må det være kommunikasjon. Om vi har aldri så mye nærhet, respekt og tillit, har mannen min og jeg alikevel perioder hvor vi ikke klarer å kommunisere like godt som ellers, og det tærer på forholdet. For ikke å snakke om at det kan påvirke både nærheten, respekten og tilliten over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Animus + Anima = ???

In the relationships of two separate people, Jung uses the phrase, "The Syzygy/ The Divine Couple," and explains the Diving Couple as being the successful lasting pairing of a man and woman. Not just any couple becomes the Divine Couple, complimenting each other and coming together to actually make a 'whole.' Apparently, the man and woman must come to be together in a compatible way and also their anima and animus must be compatible at the same time. A more contemporary term for what Jung is talking about is "soul-mate."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at når de dårlige dagene kommer, så må man huske hva som gjorde at man forelsket seg og valgte å dele livet sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De romantiske følelsene er selvsagt viktig i et forhold, kjærligheten man føler for hverandre.

Likevel tror jeg ikke et forhold vil holde i lengden uten god kommunikasjon. God kommunikasjon legger grunnlaget for nærhet, respekt og tillit, og det gjør at man vil komme gjennom tyngre perioder i et forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva legger dere i god kommunikasjon da? evne til å formidle eller evnen til å forstå det som formidles?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennskapet og fellesskapet. Vi er bestevenner, med felles interesser og stortsett samme behov for å være med hverandre mesteparten av tiden. Vi ler masse, og er veldig komfortable i hverandres selskap, kanskje mer komfortable sammen enn alene.

Så, vennskapet og latteren er vel kanskje hovedstikkordene. Og nærheten disse to faktorene fører med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Det er nokre føresetnader for at det skal vere ein god kommunikasjon, etter mitt syn:

Ein må vere open og ærleg om det ein vil dele.

Ein må lytte fordomsfritt til det den andre seier.

Ein må ha respekt for at den andre kanskje meiner eller føler noko anna enn ein sjølv.

Ein må kunne ta imot det den andre seier utan å møte det med hån, aggresjon eller påføring av skam eller skuld.

Ein må arbeide med si eiga evne til kompromiss for å finne løysingar som er gode for begge partar.

Ein må velge tidspunktet og forma for kommunikasjon med omhu. Å vente med dei store diskusjonane til tid og stad passar vil redusere konfliktnivået og kanskje sikre ei betre løysing.

Ein kan ikkje presse kvarandre til kommunikasjon, begge må ønske det.

Dei punkta eg har nemnt over må gjelde for begge partar, kommunikasjonen må skje på like vilkår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man VIL være med partneren. Altså, at man ikke blir lei partneren, tenker "skulle ønske hun/han var her" og føler noe mangler når man er alene. Uansett hvor mange år man har vært sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...