Gå til innhold

Uteblivende mesturasjon

Gjest Trønder

Anbefalte innlegg

Gjest Trønder

Hei!

Jeg er 21 år og har aldrig hatt regelmessig mensturasjon.

Det kan være alt fra to mnd mellomrom til faktisk så mye som nesten et år.

Sier seg selv det er noe unormalt da jeg har fått bryster og alle andre pubertets relaterte ting så tidlig som i 12-13 årsalderen.

Jeg brukte p-sprøyte i en periode på 3 år fra 14-17 år. Det vil si at jeg har gått over fire år uten å få skikkelg mensturasjon, og hadde heller ikke det på forhånd av den første sprøyta. Jeg spiser sundt og nok, er 161 og nærmere 70 kg trener ikke hardt, psykisk sunn og har en avslappende jobbhverdag. Ingen typiske tegn på ting som kan stoppe normal syklus.

Var også å tok blodprøver for et par år tilbake og de fant ingen hormonforstyrrelser eller noe galt på ultralyd av indre organer og eggstokker den gangen.

Derfor tror jeg jo heller ikke det er PCOS heller dog jeg har økt hårvekst som ikke er genetisk tilknyttet da ingen søsken eller foreldre har det som jeg kjenner til.

Jeg er ofte trøtt, om det kan ha noe å si.

Bør vel også legge til at jeg har hatt flere langvarie sexuelle relasjoner der ingen har ført til graviditet. Dvs at jeg i 4-5 år har hatt regelmessig sex uten å ha blitt gravid.

Noen som har noe slags indikasjon på hva i huleste dette kan være?

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du ikke har eggløsning, da får man heller ikke mens.

Be fastlegen din om en henvisning til en gynekolog så du får ta nye prøver og en ny sjekk. Ting kan forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har syklusforstyrrelser uten at det kan stilles en diagnose, og uten at hormonprøver eller ultralyd viser noe galt. Enkelte får rett og slett ikke eggløsning som normalt.

Det er dessverre ikke så mye å gjøre med det. Har du ikke ønske om barn er p-piller eller annen hormonpreavansjon den beste "behandlingen", om du ønsker. Dette gjør at man har kontroll på når blødningene kommer. Har man lyst på barn finnes det veldig gode hjelpemidler for å få det til. Det spørs om du bør få henvisning til gynekolog for en skikkelig utredning, slik at du kan være sikker på at det ikke er noe som kan korrigeres. Jeg vet ikke hvem du var til sist, og i hvilken grad du ble fulgt opp over tid.

Jeg har selv uforklarbare syklusforstyrrelser, og startet derfor prøvingen med barn tidlig i forhold til opprinnelig plan, bare 28 år gammel. Jeg er nå 30, og i gang med mitt første prøverørsforsøk. Hos oss ble det oppdaget at mannen også hadde utfordringer på befruktningsområdet, ellers hadde vi blitt gravide med mye mildere behandling en prøverør, da jeg responderte veldig godt på en tabelettkur som hjelper deg å få eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...