Gå til innhold

Lavkarbo er egoistisk


Gjest _Hufsa_

Anbefalte innlegg

Delvis... Det gjelder folk generelt også, tror jeg. Har troa på at folk har godt av å spise mer av vegetarisk mat i hverdagen. Vi trenger ikke sååå mye kjøtt, melk som vi spiser/drikker for tiden. Da blir miljøet tatt mer vare på, og med tanke på etikk i forhold til dyrene. FN sier jo også at vi bør redusere vårt inntak av kjøtt pga. miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg spiser lavkarbo, så spiser jeg IKKE mer kjøtt enn før. Når skal dere forstå dette? Dette er det flere "lavkarboere" her inne på KG som støtter meg på, men virker som det ikke når inn til dere. Vi sitter ikke hjemme og gomler i oss mer bacon, biff og kyllingfileter enn andre... Det jeg ser her inne, i likhet med meg selv, er at vi rett og slett bytter ut risen/potetene/pastaen med mer grønnsaker. Ergo, om vi lavkarboere er egoister, så kan dette også sies om vegeterianere.

Og forresten; mye av cluet med lavkarbo er å lage maten fra bunnen av. Dette er fordi det er puttet i så mye "rart" i halvfabikataprodukter, blant annet mye skjult sukker og salt. Ved å lage maten fra bunnen av vet man hva man faktisk får i seg. Hva er egentlig problemet med dét?

Begynner å bli temmelig lei av all denne (kall det) hetsingen av oss som går på lavkarbo. Vi vet vel selv hva som fungerer og ikke. Det er jo ikke slik at de som fokuserer på lavkalori, spiser så fordømt mye bedre?! Det er folk som ikke aner hva de driver med, uansett hvilken "diett" de kjører, men det blir for dumt generalisere grupper ut i fra disse menneskene! De fleste av oss har satt seg inn i hva dette går ut på, og man kjenner jo også sin egen kropp best. I mitt tilfelle ville jeg kuttet dette tvert, om jeg følte meg dårligere og kroppen ikke fungerer som den skal. Men dette er ikke tilfelle — jeg føler meg så mye bedre nå i dag, og jeg får også høre fra andre at jeg ser opplagt og sunn ut :)

Edit: Sorry, måtte bare blåse ut litt :fnise:

De på lavkarbo-diett blir kritisert fordi veldig mange på denne dietten spiser eksepsjonelt mye kjøtt. Det er altså derfor de får pes. Ikke fordi de spiser grønnsaker. Så du må gjerne forklare meg på nytt hvordan dette kan sammenlignes med vegetarianere, som holder seg unna nettopp kjøtt.

Det er sikkert noen på lavkarbo som ikke spise enorme mengder kjøtt, men fakta er faktisk slik at kjøtt og meierisalget har økt i takt med lavkarbopopulariteten. Så jeg sier som jeg gjorde ovenfor, noen har økt forbruket sitt på disse områdene. Hvordan økes ellers etterspørselen?

Nå dreide forøvrig heller ikke diskusjonen seg om lavkarbo føles bra for kroppen eller ikke til hvert enkeltmenneske, men om å se ting i et større perspektiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ganske mange gjør nettopp det. Det er en grunn til at salg av bacon og ribbe har skutt i været det siste året -faktisk så voldsomt at man nå frykter at det vil være utsolgt for lutefisktilbehør og ribbe lenge før jul. Så selv om du har redusert karbohydratene i ditt kosthold, selv om du har funnet et kosthold som passer for deg, er det beviselig mange såkalte "LCHF"-fan der ute som spiser mer kjøtt enn tidligere. Dette utgjør da altså en trussel for både skog og øvrig miljø, men følgelig også for den bærekraftige utviklingen.

Jeg har vel sett meg like lei på lavkarbo-folk som går til frontalangrep på alle som stiller kritiske spørsmål til den livsstilen, som du har sett deg lei på alle dem som du føler at kritiserer den ;)

Jeg er helt enig i at det er mange som er uvitende, ikke bare de som sverger til lavkarbo. Men å ta utgangspunkt i dette, og si at lavkarbo er farlig etc, blir jo det samme som å si at noe er farlig fordi det er noen få som ikke har forstått og som gjøre det heeelt feil, eller kanskje gjør noe annet som kan "ligne" (elendig med å komme med eksempler, så dette ble kanskje noe vagt :gjeiper:).

Nå har jeg fått med meg en del nyhetsoppslag og debatter rundt omkring, ang lavkarbo, og jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det — ikke bare ut i fra slik jeg har valgt å spise, men også i forhold til alt det jeg har lest meg opp til. Dette vitner til mye uvitenhet fra andre, "utenforstående" som uttaler seg. Og det som er synd er at denne uvitenheten, som fremstår som fakta, smitter over på andre som deretter danner seg en "subjektiv" mening om at lavkarbo er farlig og liknende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Jeg må spise lavkarbo for å holde meg frisk. Jeg synes ikke lavkarbo-mat er godt engang. Men jeg er på lavkarbo for at kroppen min skal ha det godt, blant annet få tilbake eggløsninger, som jeg ikke får når jeg spiser mat med høyt karboinnhold. Skal jeg gå og ha masse kjipe symptomer fordi noen mener lavkarbo-kosthold ikke er etisk riktig? og det er egentlig bare veganere som spiser økologisk kortreist mat som har et miljøvennlig kosthold uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spise lavkarbo for å holde meg frisk. Jeg synes ikke lavkarbo-mat er godt engang. Men jeg er på lavkarbo for at kroppen min skal ha det godt, blant annet få tilbake eggløsninger, som jeg ikke får når jeg spiser mat med høyt karboinnhold. Skal jeg gå og ha masse kjipe symptomer fordi noen mener lavkarbo-kosthold ikke er etisk riktig? og det er egentlig bare veganere som spiser økologisk kortreist mat som har et miljøvennlig kosthold uansett.

Det går fint an å bytte ut noe av de store mengdene med animalsk med noe vegansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå på en lavkarbodiett er dyrt. Har prøvd det selv da jeg skulle ned i vekt og det funket ikke for meg. Man kan riktig nok spare penger på å kjøpe billig kjøttdeig og billige egg, men jeg forstår virkelig ikke hvordan oppegående folk ukritisk kan hamstre inn disse varene når velferden for disse dyrene er så dårlig i dag. Anbefaler folk å se dokumentarene Food Inc. og The Future of Food. Dyr har det slettes ikke bra, selv ikke i "flinke, flotte" Norge.

Selv bor jeg i Italia og lever på "middelhavs-kost". Her har de et mye bedre og sunnere forhold til mat enn vi i Norge. Her spiser jeg pasta nesten hver dag, kilovis med grønnsaker og frukt og rent kjøtt når jeg trenger det. Produkter med tilsetningsstoffer er det svært sjelden jeg kjøper eller kommer over.

Italienerne har i tillegg virkelig greie på hvordan man kan gjøre maten god ved å tilsette urter, krydder, oljer, viner og saft fra frukt og bær. Aldri (og da mener jeg virkelig det) har jeg spist så mye i hele mitt liv, og aldri har jeg følt meg bedre. Vekta er stabil, huden er flott og energinivået er på topp.

Derfor mener jeg at man trenger ikke gå på lavkarbo for å bli sunn og føle seg bra. I tillegg minker man presset på kjøttindustrien slik at dyrene kanskje slipper å pumpes med steroider, antibiotika og antidepressiver og slaktes før de er fullvoksne.

Edit: .. og i tillegg har jeg endelig fått regelmessig mens. ;-)

Endret av iskaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på en lavkarbodiett er dyrt. Har prøvd det selv da jeg skulle ned i vekt og det funket ikke for meg. Man kan riktig nok spare penger på å kjøpe billig kjøttdeig og billige egg, men jeg forstår virkelig ikke hvordan oppegående folk ukritisk kan hamstre inn disse varene når velferden for disse dyrene er så dårlig i dag. Anbefaler folk å se dokumentarene Food Inc. og The Future of Food. Dyr har det slettes ikke bra, selv ikke i "flinke, flotte" Norge.

Selv bor jeg i Italia og lever på "middelhavs-kost". Her har de et mye bedre og sunnere forhold til mat enn vi i Norge. Her spiser jeg pasta nesten hver dag, kilovis med grønnsaker og frukt og rent kjøtt når jeg trenger det. Produkter med tilsetningsstoffer er det svært sjelden jeg kjøper eller kommer over.

Italienerne har i tillegg virkelig greie på hvordan man kan gjøre maten god ved å tilsette urter, krydder, oljer, viner og saft fra frukt og bær. Aldri (og da mener jeg virkelig det) har jeg spist så mye i hele mitt liv, og aldri har jeg følt meg bedre. Vekta er stabil, huden er flott og energinivået er på topp.

Derfor mener jeg at man trenger ikke gå på lavkarbo for å bli sunn og føle seg bra. I tillegg minker man presset på kjøttindustrien slik at dyrene kanskje slipper å pumpes med steroider, antibiotika og antidepressiver og slaktes før de er fullvoksne.

Enig, folk må se å bli mer bevisste på hva som faktisk er i maten vi spiser og hvordan det lages. "Forkes over knives" er også en film som anbefales. Selv om det kanskje ikke er like ille i Norge som i USA, så er det langt fra bra. Hvorfor vil man spise mat som er full av veksthormoner og antibiotika , og som kanskje er kvesta øyne og scener i utgangspunktet? Det er jo ikke mat, det er ekkelt! Skal man først spise animalsk før man være bevisst nok på å velge økologisk.

Jeg er i all hovedsak veganer og prøver i tillegg være forsiktig med karbohydrater, særlig av den raske sorten. Svært mye grønt i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Men går det an å være veganer og spise under 70 g karbohydrat hver dag (det jeg må holde meg til) samtidig som man får i seg nok kalorier og fett? Det blir en hel masse frø, nøtter og avokado i hvertfall. Jeg vet ikke av så mye vegansk mat som er karbo-fattig samtidig som det gir masse fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går det an å være veganer og spise under 70 g karbohydrat hver dag (det jeg må holde meg til) samtidig som man får i seg nok kalorier og fett? Det blir en hel masse frø, nøtter og avokado i hvertfall. Jeg vet ikke av så mye vegansk mat som er karbo-fattig samtidig som det gir masse fett.

Hamp er en veldig god kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på lavkarbo-diett blir kritisert fordi veldig mange på denne dietten spiser eksepsjonelt mye kjøtt. Det er altså derfor de får pes. Ikke fordi de spiser grønnsaker. Så du må gjerne forklare meg på nytt hvordan dette kan sammenlignes med vegetarianere, som holder seg unna nettopp kjøtt.

Det er sikkert noen på lavkarbo som ikke spise enorme mengder kjøtt, men fakta er faktisk slik at kjøtt og meierisalget har økt i takt med lavkarbopopulariteten. Så jeg sier som jeg gjorde ovenfor, noen har økt forbruket sitt på disse områdene. Hvordan økes ellers etterspørselen?

Nå dreide forøvrig heller ikke diskusjonen seg om lavkarbo føles bra for kroppen eller ikke til hvert enkeltmenneske, men om å se ting i et større perspektiv.

Mulig jeg blir litt ekstra "på", rundt dette temaet, siden lavkarbo generelt ses på som synderen. Og da jeg ser på meg selv som lavkarbo`er, så er kritikken også rettet mot meg på en måte.

Jeg er helt enig i at det økte forbruket på bacon og andre kjøttprodukter på mange måter er helt hinsides all fornuft. Men jeg tror (bare tror) dette «kjøttforbruket» stort sett gjelder de uvitende "LCHF"-tilhengerne. Kanskje løsningen rett og slett er å gå ut med informasjon til denne gruppen, i stedet for å la VG og Dagbladet stå for "faktaopplysningene"?

En må bare huske på at lavkarbo er så mye mer enn LCHF, og dét er det kanskje ikke så mange som er klar over/tenker på.

Endret av Ametrin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må bare huske på at lavkarbo er så mye mer enn LCHF, og dét er det kanskje ikke så mange som er klar over/tenker på.

Det er helt riktig, det er flere varianter av lavkabo. Men jeg tolker det slik at TS sitt innlegg dreier seg om lavkarbo av den ekstreme sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig, det er flere varianter av lavkabo. Men jeg tolker det slik at TS sitt innlegg dreier seg om lavkarbo av den ekstreme sorten.

Er vel slik jeg også tolker det, og det er vel dette det meste av kritikken i utgangspunktet er rettet mot. Det er synd det blir generalisert på denne måten, for den uvitende "mannen i gata" får et helt feil syn på lavkarbo. Derfor mener jeg at de som skal kritisere, eller uttale seg om noe rundt lavkarbo, bør presisere dette. Jeg kjører ikke denne ekstreme sorten, men jeg kan fortsatt ses på som en "synder" og "miljøversting", fordi jeg spiser (én form for) lavkarbo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel slik jeg også tolker det, og det er vel dette det meste av kritikken i utgangspunktet er rettet mot. Det er synd det blir generalisert på denne måten, for den uvitende "mannen i gata" får et helt feil syn på lavkarbo. Derfor mener jeg at de som skal kritisere, eller uttale seg om noe rundt lavkarbo, bør presisere dette. Jeg kjører ikke denne ekstreme sorten, men jeg kan fortsatt ses på som en "synder" og "miljøversting", fordi jeg spiser (én form for) lavkarbo...

Alle som spiser animalsk er vel i teorien miljøverstinger, lavkarbo eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som spiser animalsk er vel i teorien miljøverstinger, lavkarbo eller ikke.

Ja, ikke sant. Og det gjelder også hovedvekten av de som kritiserer lavkarbo. Som Shirelle tidligere skrev; at det egentlig bare er veganere som har et miljøvennlig kosthold. Og tør jeg da påstå at det er en viss dobbeltmoral å skimte her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Og det gjelder også hovedvekten av de som kritiserer lavkarbo. Som Shirelle tidligere skrev; at det egentlig bare er veganere som har et miljøvennlig kosthold. Og tør jeg da påstå at det er en viss dobbeltmoral å skimte her?

Jeg skal ikke være en hykler, for jeg har i mesteparten av mitt liv spist animalsk. Mest fordi jeg alltid har blitt fortalt at man må ha det, og fordi jeg aldri har hatt interesse av å vite noe annet. Nå skjemmes jeg over hvordan jeg ukritisk spiste slik mat uten å ha noe kunnskap utover "mat-pyramiden". Jeg syns folk bør bli langt mer bevisste før man tar valg innen matveien.

I forhold til lavkarbo så er det sikkert ment at det er langt verre for miljøet fordi det er basert på enorme mengder animalsk protein, i forhold til hva man normal spiser av animalsk (på et generellt grunnlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ikke være en hykler, for jeg har i mesteparten av mitt liv spist animalsk. Mest fordi jeg alltid har blitt fortalt at man må ha det, og fordi jeg aldri har hatt interesse av å vite noe annet. Nå skjemmes jeg over hvordan jeg ukritisk spiste slik mat uten å ha noe kunnskap utover "mat-pyramiden". Jeg syns folk bør bli langt mer bevisste før man tar valg innen matveien.

I forhold til lavkarbo så er det sikkert ment at det er langt verre for miljøet fordi det er basert på enorme mengder animalsk protein, i forhold til hva man normal spiser av animalsk (på et generellt grunnlag).

Men er det så enormt mye mer animalsk mat, enn i et "vanlig kosthold"? For eksempel om man ser bort i fra LCHF? Bare lurer, for jeg ser ikke det med tanke på mitt kosthold i dag, kontra tidligere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så enormt mye mer animalsk mat, enn i et "vanlig kosthold"? For eksempel om man ser bort i fra LCHF? Bare lurer, for jeg ser ikke det med tanke på mitt kosthold i dag, kontra tidligere...

Det er jo som sagt mange varianter av lavkarbo, men de som kjører hardt, spiser enormt mye animalsk. Store mengder egg, melkeprodukter og kjøtt. Jeg tør ikke tenke på hvordan fordøyelsen til disse menneskene vil være om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bør lære seg å lese litt mer enn bare VG. Leser man på f.eks lavkarbo.no, forumet der, så finner man en del flere som spiser lavkarbo enn det fåtallet som stikker seg ut i VG og drikker 1 liter fløte til frokost. De aller fleste som spiser lavkarbo bytter ut ris/pasta/potet med grønnsaker, og varierer mer mellom hvit/rødt kjøtt, fugl og fisk enn det "Ola Nordmann" gjør.

Sukk, jeg vet ikke hvorfor jeg gidder en gang. Jeg har spist lavkarbo i flere år, og kommer til å fortsette med det. Denne hypen er over om en liten atund, da har "dere" funnet noe annet å lage ramaskrik over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som sagt mange varianter av lavkarbo, men de som kjører hardt, spiser enormt mye animalsk. Store mengder egg, melkeprodukter og kjøtt. Jeg tør ikke tenke på hvordan fordøyelsen til disse menneskene vil være om noen år.

Men da snakker vi jo, igjen, om de mest ekstreme, kanskje de vi nesten kan si har misforstått? Og da igjen, dette gjelder ikke nødvendigvis lavkarbo generelt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...