Gå til innhold

Lavkarbo er egoistisk


Gjest _Hufsa_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uenig!

Jeg spiser masse grønsaker, litt bær, litt kjøtt, litt meieriprodukter (stort set helt melk, fløte eller helmelk til matlaging) og litt nøtter hver dag.

Dette er lavkarbo.

Det er ikke sånn at jeg sitter å putter i meg masse kjøtt og fløte. Jeg spiser ikke mere kjøtt nå enn når jeg spiste "høy karbo".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, lavkarbo diet er skadelig for miljøet. Det krever mer resurser for å lage lavkarbo mat, noe som gjør til at matproduksjonen går ut over andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig!

Jeg spiser masse grønsaker, litt bær, litt kjøtt, litt meieriprodukter (stort set helt melk, fløte eller helmelk til matlaging) og litt nøtter hver dag.

Dette er lavkarbo.

Det er ikke sånn at jeg sitter å putter i meg masse kjøtt og fløte. Jeg spiser ikke mere kjøtt nå enn når jeg spiste "høy karbo".

Men er det ikke nettopp det majoriteten av de som går på lavkarbo-kuren gjør? Dytter i seg enorme mengder med fløte og kjøtt? Ikke alle, men majoriteten?

Den siste tida har etterspørselen etter både meieriprodukter og kjøtt økt i takt med at lavkarbotrenden har økt Tydeligvis er det noen som spiser mer av dette enn før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig!

Jeg spiser masse grønsaker, litt bær, litt kjøtt, litt meieriprodukter (stort set helt melk, fløte eller helmelk til matlaging) og litt nøtter hver dag.

Dette er lavkarbo.

Det er ikke sånn at jeg sitter å putter i meg masse kjøtt og fløte. Jeg spiser ikke mere kjøtt nå enn når jeg spiste "høy karbo".

Den kan ikke i grunn kalles Lavkarbo. En lavkarbo diett består av Dette kan man spise: Proteinrik mat som hvitt kjøtt, fisk, cottage cheese og rødt kjøtt. Fett fra olivenolje, rapsolje, fet fisk, nøtter, bacon, fløte og fete oster.

Dette skal begrenses: Inntak av karbohydrater som pasta, brød, kornvarer, rotgrønnsaker og frukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre brødmat --> mer kjøtt --> mer beitemark --> mer avskoging og mindre kornproduksjon = mindre mat fordelt på fattigere land, mindre regnskog, mer ku-rap, mer CO2.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg spiser lavkarbo, så spiser jeg IKKE mer kjøtt enn før. Når skal dere forstå dette? Dette er det flere "lavkarboere" her inne på KG som støtter meg på, men virker som det ikke når inn til dere. Vi sitter ikke hjemme og gomler i oss mer bacon, biff og kyllingfileter enn andre... Det jeg ser her inne, i likhet med meg selv, er at vi rett og slett bytter ut risen/potetene/pastaen med mer grønnsaker. Ergo, om vi lavkarboere er egoister, så kan dette også sies om vegeterianere.

Og forresten; mye av cluet med lavkarbo er å lage maten fra bunnen av. Dette er fordi det er puttet i så mye "rart" i halvfabikataprodukter, blant annet mye skjult sukker og salt. Ved å lage maten fra bunnen av vet man hva man faktisk får i seg. Hva er egentlig problemet med dét?

Begynner å bli temmelig lei av all denne (kall det) hetsingen av oss som går på lavkarbo. Vi vet vel selv hva som fungerer og ikke. Det er jo ikke slik at de som fokuserer på lavkalori, spiser så fordømt mye bedre?! Det er folk som ikke aner hva de driver med, uansett hvilken "diett" de kjører, men det blir for dumt generalisere grupper ut i fra disse menneskene! De fleste av oss har satt seg inn i hva dette går ut på, og man kjenner jo også sin egen kropp best. I mitt tilfelle ville jeg kuttet dette tvert, om jeg følte meg dårligere og kroppen ikke fungerer som den skal. Men dette er ikke tilfelle — jeg føler meg så mye bedre nå i dag, og jeg får også høre fra andre at jeg ser opplagt og sunn ut :)

Edit: Sorry, måtte bare blåse ut litt :fnise:

Endret av Ametrin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ergo, om vi lavkarboere er egoister, så kan dette også sies om vegeterianere.

Hvorfor det? Vegeterianere spiser jo ikke kjøtt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Vegeterianere spiser jo ikke kjøtt...

Vegetarianere er veldig miljøvennlige. Jo flere vegetarianere, dess mer planter, dess mindre karbondioksid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det? Vegeterianere spiser jo ikke kjøtt...

Det var vel egentlig ment som en overdrivelse :sjenert:

Min tanke; (tar utgangspunkt i meg selv, for jeg kan i utgangspunktet ikke snakke for noen andre) Mitt kosthold består av det samme som min samboers, som ikke spiser lavkarbo. Den eneste forskjellen på våre tallerkener er at min ikke inneholder pasta, men en liten ekstra "porsjon" grønnsaker i forhold til han, for å erstatte den pastaen som ikke er på min tallerken. Altså, jeg spiser mer grønnsaker enn i et "normalt" kosthold.

(Mitt kosthold er kanskje ikke 100 prosent representativt i forhold til andre lavkarbere, da jeg ikke tenker helt firkantet, men kutter der jeg "føler for", samtidig som jeg passer på å få i meg det jeg skal ha av næring ;))

Edit:

Det jeg egentlig ville frem til er at; hvis mitt kosthold er miljøskadelig, så er ditt kosthold også miljøskadelig om du har et "normalt" kosthold, altså at du spiser kjøtt

Endret av Ametrin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg spiser lavkarbo, så spiser jeg IKKE mer kjøtt enn før.

Nei, men ganske mange gjør nettopp det. Det er en grunn til at salg av bacon og ribbe har skutt i været det siste året -faktisk så voldsomt at man nå frykter at det vil være utsolgt for lutefisktilbehør og ribbe lenge før jul. Så selv om du har redusert karbohydratene i ditt kosthold, selv om du har funnet et kosthold som passer for deg, er det beviselig mange såkalte "LCHF"-fan der ute som spiser mer kjøtt enn tidligere. Dette utgjør da altså en trussel for både skog og øvrig miljø, men følgelig også for den bærekraftige utviklingen.

Jeg har vel sett meg like lei på lavkarbo-folk som går til frontalangrep på alle som stiller kritiske spørsmål til den livsstilen, som du har sett deg lei på alle dem som du føler at kritiserer den ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...