xinnia Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 1 oktober flyttet jeg inn i en 2 mannsbolig. Huseier ønsker å ha halve husleien svart i hånden hver mnd, så på kontrakten står det at jeg betaler 3500kr inkl.strøm. I realiteten så betaler jeg for strømmen også, da jeg skal betale han 5000 kr i mnd svart. Han vil ikke sette strømmen over på meg, da han mener at dersom jeg ikke betaler så tar strømselskapet pant i huset? Nå har jeg fortalt han at jeg ønsker å betale alt inn på konto, synes det er slitsomt å huske på å ta ut kontanter hver mnd, og jeg får ikke søkt på bostøtte på det faktiske beløpet jeg betaler. Han vil også øke husleien dersom jeg vil ha det hvit.. Kontrakten er en tidsubestemt leie med gjensidig 3 mnds oppsigelse. Hva kan han eventuelt bruke som oppsigelses grunn dersom jeg bare betaler 3500? Har dere noen smarte løsninger til hvordan jeg skal løse denne floken uten å måtte flytte, trives veldig godt i leiligheten men vil jo selvsagt betale for meg, men vil sette alt inn på en konto.. mye enklere. Takker så mye for smarte løsninger:-))
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 Hvorfor i alle dager gikk du med på en slik avtale? 14
Capricorn Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Du betaler det som står i kontrakten. Hvitt..... 12
Drizzt Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Jeg syns det er dumt å gå med på en slik avtale. Ellers betaler du bare det som står i kontrakten. Huseieren kan ikke kreve mer enn det som står i kontrakten uansett, men vær forberedt å lete etter et nytt sted å bo snart siden det kan ende med at huseieren kaster dere ut om 3 mnd. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Når det er boligmangel slik det er fortiden, så gjør man desperate ting. Og jeg har ikke noe problem med å betale den avtalte summen, jeg vil bare betale alt over nettbank. Hvilken grunn kan han bruke til å kaste oss ut, når vi betaler husleien? Takke for svar.. TS:9
Drizzt Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Jeg skjønner godt at av og til må man gjøre desperate ting, men da må man være klar over konsekvensene. Som jeg ser ting, enten fortsetter du å betale en del av summen svart, eller økes husleien, eller finner du deg et nytt sted å bo. Hvis du har råd å betale mer i husleie, da er dette løsningen. Har du ikke råd å betale mer i husleie, men vil fortsette å bo der, da betaler du svart. Hvis du ikke vil betale svart og ikke har råd å betale mer, da flytter du.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Men om jeg betaler den avtalte summen, altså den husleien vi ble enige om, via nettbanken, vil huseier ha noen grunn til å si meg opp? Og på hvilket grunnlag kan han gjøre det?
Pria Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Nei nei nei nei, styr LANGT unna. Dette er en useriøs utleier. 5
Cho Kon It Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 (endret) Så lenge det står i kontrakten at du skal betale 3500, så kan ikke han kaste deg ut hvis du ikke betaler mer enn det. For å kaste deg ut må han bruke det at han har tatt i mot svart betaling som argument, og det vil bare slå tilbake på han. Du skal forholde deg til det som står i kontrakten. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg funnet meg en annen leilighet på flekken. Hvis det ikke er mulig, hadde jeg fortsatt å betale 3500 og ikke mer. Har du egen strømmåler i leiligheten? Hvis du har det - ring strømselskapet og sett opp en egen strømkonto. De kan ikke ta pant i huset hvis du ikke betaler, det er bare tull. Hvis du ikke har egen strømmåler - hva står det i leiekontrakten om strøm? Edit: Ser at du har skrevet at strøm er inkludert. Da trenger du ikke bekymre deg for egen måler eller noe sånt, så lenge du betaler 3500 i mnd har du betalt for strøm også. Og en ting til - det finnes regler angående å sette opp husleien i løpet av et leieforhold - kontakt leieboerforeningen, de kan hjelpe deg med alt dette. Endret 13. november 2011 av Scaramouche- 7
Eliza Doalot Skrevet 13. november 2011 #10 Skrevet 13. november 2011 Huseieren din må jo være det største neket i manns minne! Han har faktisk gitt deg mulighet til å bo i den leiligheten for halv pris i tre år (først da åpner husleieloven for økning i leia utover konsumprisindeksjustering). Så lenge du betaler det avtalen tilsier, altså 3.500 vil han juridisk sett ikke ha mulighet til å kaste deg ut. Nå skal det vel sies at du sannsynligvis ikke får en veldig hyggelig bosituasjon ved å bare betale ihht kontrakt, men har du lyst til å spare 60.000 kr i året er det juridiske på din side! 3
Eliza Doalot Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 Leieprisvern Legger ved linken til husleielovens kap 4.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 Har sendt forespørsel til Leierboerforeningen, da jeg heldigvis er medlem der:-) Tusen takk for tilbakemeldinger, som sagt har jeg ingen problemer med å betale den avtalte prisen. Men jeg sliter med sosial angst og det er dager da jeg ikke klarer kontakt med mennesker, pluss at jeg faktisk egentlig har rett til bostøtte - men det vil jeg jo ikke få i henhold til hva jeg faktisk betaler, når jeg sender inn en husleie kontrakt på kun kr 3500,-. Og dersom han skulle sende oppsigelse - på bakgrunn at jeg betaler på nettbank, så bør jeg jo være så "smart" at jeg bare betale den summen som står i kontrakten? En annen ting,dersom man oppdager at huseier låser seg inn i leiligheten, kan man da skifte lås? uten at huseier får kopi av ny nøkkel?
Cho Kon It Skrevet 13. november 2011 #13 Skrevet 13. november 2011 Du kan ikke skifte lås nei, men du skal ha den eneste kopien av nøkkelen, og huseieren har IKKE lov til å låse seg inn! UANSETT!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #14 Skrevet 13. november 2011 Du kan ikke skifte lås nei, men du skal ha den eneste kopien av nøkkelen, og huseieren har IKKE lov til å låse seg inn! UANSETT! ikke snakk om noe du ikke har greie på. huseier skal alltid ha en nøkkel, men de har ikke lov til å låse deg inn uten tillatelse
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #15 Skrevet 13. november 2011 ikke snakk om noe du ikke har greie på. huseier skal alltid ha en nøkkel, men de har ikke lov til å låse deg inn uten tillatelse LINK???? Ditt påståelige nek... Du er helt på jordet; huseier har ingen rett på nøkkel, leietaker disponerer boligen i leieperioden og skal ha alle nøkler til boligen. Om det kontraktsfestes ved inngåelsen av kontrakten at huseier kan beholde en nøkkel, er det den eneste muligheten huseier har. Han kan altså si at han ikke vil leie ut uten at han selv beholder en nøkkel, men det må da avtales og inn i kontrakten. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #16 Skrevet 13. november 2011 Du kan ikke skifte lås nei, men du skal ha den eneste kopien av nøkkelen, og huseieren har IKKE lov til å låse seg inn! UANSETT! Dette har du naturligvis 100% rett i. Altfor mange som tror at utleier har noen rett til å beholde nøkkel. Ikke minst uproffe utleiere selv... Skal tro hvordan de selv hadde likt om noen hadde adgang til å låse seg inn i boligen deres.... Leier man så disponerer man boligen helt og holdent, ingen har rett til å låse seg inn, andre enn Politimyndighet/Namsmann..., 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #17 Skrevet 13. november 2011 Du kan ikke skifte lås nei, men du skal ha den eneste kopien av nøkkelen, og huseieren har IKKE lov til å låse seg inn! UANSETT! Kilde?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #18 Skrevet 13. november 2011 Kilde? Dette stemmer faktisk uten at jeg kan være behjelpelig med konkrete kilder. Det står nemlig inget sted i huseleigeloven at huseier har lov/krav på nøkkel. Det står også at huseier har kun lov til å ta seg inn dersom det er særskilt grunn for det feks ved brann, vannlekkasje osv. Men inget sted står det at han trenger nøkkel til det. Huseier har altså kun lov til å ta seg inn ved KRISE, og da får han knuse et vindu eller bryte ned døren. Det er en misoppfatning at huseiger faktisk har lov til å ha nøkkel til døren. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #19 Skrevet 13. november 2011 ikke snakk om noe du ikke har greie på. huseier skal alltid ha en nøkkel, men de har ikke lov til å låse deg inn uten tillatelse Da vil jeg gjerne at du kommer med kilder på akkurat det du sier her. For det er nemlig helt rett det Saramouche skriver. Huseier har IKKE krav på nøkkel. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #20 Skrevet 13. november 2011 LINK???? Ditt påståelige nek... Du er helt på jordet; huseier har ingen rett på nøkkel, leietaker disponerer boligen i leieperioden og skal ha alle nøkler til boligen. Om det kontraktsfestes ved inngåelsen av kontrakten at huseier kan beholde en nøkkel, er det den eneste muligheten huseier har. Han kan altså si at han ikke vil leie ut uten at han selv beholder en nøkkel, men det må da avtales og inn i kontrakten. har du noen link som motsier det?!?! alle huseiere har det, kornhue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå