AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #21 Skrevet 17. november 2011 Hvordan kan dette FORSVARES? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hva skal forsvares? Hvorfor? Trenger jeg å forsvare hvorfor jeg er overvektig? Overfor hvem? 1
Gjest Purple Haze Skrevet 17. november 2011 #22 Skrevet 17. november 2011 Det er vel ørten diskusjoner om dop, alkohol og alt det andre du nevner, og er det egentlig sånn at vi bare skal diskutere det som er viktigst her og nå? Hva har vi sminkeforumet til da isåfall. Eller er det sånn at bare overvektige skal få diskutere overvekt? Selvfølgelig er det bare overvektige som vet hvordan det er å være overvektig, akkurat som bare alkoholikere vet hvordan det er å være alkoholiker. Bare de som har blitt voldtatt vet hvordan det er. Det betyr ikke at alle andre ikke kan i større eller mindre grad sette seg inn i hvordan det er og diskutere det. Som sagt, en kan debattere alt mulig her inne. Problemet med disse fedmedebattene er at de tenderer til å bli stygge. Jeg ser jo allerede at de fleste ikke svarer på det TS spør om, nemlig hvorfor det er et så touchy emne. For en som er overvektig er det touchy nettopp fordi det sjelden holdes saklig, og man må forsvare seg. En blir beskyldt for å være dum, lat, uvitende, leve i fornektelse osv. Jeg er overvektig, veier vel 75 kg på mine 168 cm, og kjenner jeg blir provosert over de som mener at man er mindre verdt som menneske fordi man ikke har perfekt BMI. 7
Labello Skrevet 17. november 2011 #23 Skrevet 17. november 2011 Jeg vil egentlig bare nevne at veldig mange overvektige trives med kroppen sin, og da må det være slitsomt at noen hele tiden mener noe, og sier hva som er best for dem.. Dette gjelder forsåvidt alle kroppsfasonger, mange trives med seg selv slik de er. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #24 Skrevet 17. november 2011 Jeg vil egentlig bare nevne at veldig mange overvektige trives med kroppen sin, og da må det være slitsomt at noen hele tiden mener noe, og sier hva som er best for dem.. Dette gjelder forsåvidt alle kroppsfasonger, mange trives med seg selv slik de er. Nei, jeg tror det er veldig få som trives med å ha lovehandles, ekstreme ridebukselår, hengearmer og en skikkelig gele-mage. Og du? Overvekt er ikke sunt, så om en overvektig blir fortalt det, er det i beste mening. Vi er alle i dag(kanskje ikke du..?) såpass opplyste at vi bør skygge unna glorifisering av overvekt og dens sideeffekter. 2
KikiEco Skrevet 18. november 2011 #25 Skrevet 18. november 2011 Hva er det med overvekt? En ting som preger hele KG uansett om det er overvekt, innvandrere eller trygd er at debatten er preget av en voldsom vi- dem dimensjon. De som kan skilles ut som "annerledes" er fritt vilt og det eneste det viser er en utrolig liten evne til å sette seg inn i andre menneskers situasjon. 3
Eple:) Skrevet 18. november 2011 #26 Skrevet 18. november 2011 Fordi fedme i 95% av tilfellene dreier seg om selvdisiplin. Veldig få har lyst til å sette seg selv i kategorien som noen med dårlig selvkontroll. Selv ser jeg ikke problemet. Selv om jeg er slank vet jeg godt hvor vanskelig det er å styre unna usunne valg, og så lenge ufattelig mange av oss sliter med det samme burde det ikke være så forferdelig å tilstå at man syntes det er vanskelig. Jeg er ingen fedmehater heller, selv om jeg mener mange hadde hatt godt av å være litt snillere mot kroppen sin. Det sier seg selv at det ikke er bra å være tjukk. Det er ikke bra å være for tynn heller, og som sagt... Begge delene er et resultat av problemer med selvkontrollen. For min del er det et sårt tema fordi jeg slet med overspisning som en reaksjon på at jeg sleit psykisk. Selvtilliten min sank enda mer pga. mediapresset om å være tynn, men fordi triste ting tok opp plassen i hodet mitt og fordi jeg sleit så mye at jeg ikke klarte å være strukturert gikk jeg tilbake til maten å la på meg mye. I dag spiser jeg mye bedre og føler meg bedre fordi jeg har bedre rammer rundt meg. Så det er ikke alltid det bare er selvdisiplin, noen ganger kan det handle om at man faktisk trenger en del hjelp før man klarer å få til dette med selvdidiplin. Ikke ment som kritikk til deg, vil bare understreke at det er andre faktorer som også kan virke inn. 1
Phaedra Skrevet 20. november 2011 #27 Skrevet 20. november 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Phaedra,mod
katinkatinka Skrevet 20. november 2011 #28 Skrevet 20. november 2011 For min del er det et sårt tema fordi jeg slet med overspisning som en reaksjon på at jeg sleit psykisk. Selvtilliten min sank enda mer pga. mediapresset om å være tynn, men fordi triste ting tok opp plassen i hodet mitt og fordi jeg sleit så mye at jeg ikke klarte å være strukturert gikk jeg tilbake til maten å la på meg mye. I dag spiser jeg mye bedre og føler meg bedre fordi jeg har bedre rammer rundt meg. Så det er ikke alltid det bare er selvdisiplin, noen ganger kan det handle om at man faktisk trenger en del hjelp før man klarer å få til dette med selvdidiplin. Ikke ment som kritikk til deg, vil bare understreke at det er andre faktorer som også kan virke inn. Selvsagt, verden er ikke sort/hvitt, og det kan være ekstremt mange faktorer som spiller inn på en persons vekt. Det er utrolig trist å høre at mat har vært så vanskelig for deg. Godt å høre at du er bedre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå