Gå til innhold

Hvorfor tar kvinner pirattaxi i Oslo?


Bernardette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg undres det samme! Jeg bor ikke i Oslo, men er det lett for et beruset øye å ta feil kanskje? Ser vanlig taxi og pirattaxi like ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem å skille en vanlig taxi fra en pirattaxi. Sistnevnte er en helt vanlig bil. En taxi har logo og skilt.

Jeg fatter heller ikke de som tar pirattaxi. Jeg står heller lenge i kø for å kunne ta en vanlig taxi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Dette lurer jeg på også. Det må gå an å bruke hodet også selv om man har drukket alkohol og har lite penger. Og nei, jeg sier ikke at voldtekten er hennes skyld overhodet, men man må kunne si at det hadde vært smart å ta forhåndsregler!?

Det er ikke sånn at man tilfeldigvis setter seg inn i en pirattaxi heller, da det er tydelig at det ikke er snakk om vanlige taxier.

Nå vet jeg ikke hvor hun skulle heller, men siden venninnen skulle til st.hanshaugen hadde det vel vært smartere å ta 37-bussen (som vel fortsatt går hele døgnet) hjem til henne og overnattet der. Det finnes faktisk andre muligheter for å komme seg rundt til de fleste steder i Oslo med lite penger, uten å benytte pirattaxi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

Hvorfor går kvinner ut i det hele tatt på lørdagskvelden? Hadde ikke det tryggeste vært om vi holdt oss inne hver dag etter kl 8 og strikket strømper heller?

Jeg skjønner hvor du vil, men synes det blir feil fokus når man hver gang det er en voldtekt skal stille seg spørsmålet om hvorfor hun kledde seg sånn, gikk gjennom en park, tok en pirattaxi, satt i en trapp og pratet med en fyr..

Vi skal ikke gå hjem fra byen fordi det er farlig, men pirattaxi er også farlig - og i noen tilfeller (voldtektsbølgen i Stavanger f.eks.) er også vanlig taxi farlig. Uansett så er det alltid jenta som har gjort et dårlig valg, enten hun satt i feil sete i feil taxi eller gikk feil vei.

Selv så er jeg nok blitt mer forsiktig, samtidig liker jeg ikke makten frykt har over en. Hver gang jeg våger å gå et lite stykke alene på natta så føler jeg meg ikke bare nervøs, men også dum. Dette er forbudt for jenter nå, og blir du voldtatt nå så har du deg selv å skylde på - det vil iallefall deler av omverdenen gjøre. En del av meg føler det er en seier å ikke la alt dette styre seg, sist gang jeg gikk hjem gjennom Grünerløkka alene en natt så børstet jeg av meg tankene om at jeg burde tisse i buksene av frykt og føle meg steindum, jeg trampet gjennom gata med hodet høyt hevet for jeg hadde faenmeg like mye rett som alle andre til å gå der i fred. Og jeg liker bedre den delen av meg enn den livredde, selv om alle/media forsøker å dyrke frem sistnevnte i dagens kvinner.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg er forsåvidt enig med deg i at frykten ikke skal styre oss, og for min del gjør den heller ikke det. Men jeg tar likevel noen forhåndsregler, som jeg faktisk alltid har gjort. Jeg går i opplyste gater med mye folk når det er mulig, altså går jeg heller en lengre vei rundt parken enn gjennom den. Jeg tar ikke pirattaxi, da disse har blitt advart mot siden lenge før voldtektsbølgen kom, både pga ran, vold og voldtekt.

Jeg nekter å leve mitt liv i frykt, samtidig må man kunne påpeke at det å ta en pirattaxi har blitt advart mot så lenge at dette ikke plutselig har blitt noe skummelt etter voldtektsbølgen.

Men som jeg også skriver, det er ALDRI offerets sin skyld at det skjer en voldtekt, derfor vil også voldtektsmannen forhåpentligvis bli dømt om han blir tatt! Selv om min tro på rettssystemet har fått seg en knekk i senere tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går kvinner ut i det hele tatt på lørdagskvelden? Hadde ikke det tryggeste vært om vi holdt oss inne hver dag etter kl 8 og strikket strømper heller?

Jeg skjønner hvor du vil, men synes det blir feil fokus når man hver gang det er en voldtekt skal stille seg spørsmålet om hvorfor hun kledde seg sånn, gikk gjennom en park, tok en pirattaxi, satt i en trapp og pratet med en fyr..

Vi skal ikke gå hjem fra byen fordi det er farlig, men pirattaxi er også farlig - og i noen tilfeller (voldtektsbølgen i Stavanger f.eks.) er også vanlig taxi farlig. Uansett så er det alltid jenta som har gjort et dårlig valg, enten hun satt i feil sete i feil taxi eller gikk feil vei.

Selv så er jeg nok blitt mer forsiktig, samtidig liker jeg ikke makten frykt har over en. Hver gang jeg våger å gå et lite stykke alene på natta så føler jeg meg ikke bare nervøs, men også dum. Dette er forbudt for jenter nå, og blir du voldtatt nå så har du deg selv å skylde på - det vil iallefall deler av omverdenen gjøre. En del av meg føler det er en seier å ikke la alt dette styre seg, sist gang jeg gikk hjem gjennom Grünerløkka alene en natt så børstet jeg av meg tankene om at jeg burde tisse i buksene av frykt og føle meg steindum, jeg trampet gjennom gata med hodet høyt hevet for jeg hadde faenmeg like mye rett som alle andre til å gå der i fred. Og jeg liker bedre den delen av meg enn den livredde, selv om alle/media forsøker å dyrke frem sistnevnte i dagens kvinner.

Jeg ble voldtatt når jeg var 15. Jeg har tatt graderinger i en kampsport og vet hvordan jeg skal forsvare meg om det skjer igjen, men jeg liker ikke å gå ut på kveldene alene uansett, jeg har fortsatt angst for det der.

Jeg har også lurt på hvordan jenter kan ta pirattaxi, når det er en voldtekstbølge på gang og flere før henne har blitt utsatt for overgrep nettopp i en pirattaxi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Og dette med pirattaxi advarselen gjelder jo heller ikke bare kvinner. Menn er også advart mot pirattaxi da det blant annet var en trend med ran i pirattaxier en periode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse greier...

Å gå alene hjem, i hvilken som hjelst by, i hvilken somhelst gate i dette landet er en selvfølgelig og forbanna rett en hver person i dette landet har. En hver som prøver å nekte noen denne retten skal jaktes til vedkommende er buret inne! Så langt vil jeg anta at vi er enige.

Pirattaxi... En ren mafiavirksomhet som har som formål å unndra skatt, nekte å betale forsikringer og å undergrave et demokratisk system. Tar en pirattaxi så har en selv oppsøkt kriminell og samfuns-skadelig virksomhet og da ber en om bråk!

Ser du forksjellen?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt så slitsomt pinglete etter denne bølgen.

Aldri mer pirattaxi, selv om jeg pleide å ta det inni mellom hvis jeg hadde med meg noen.

Aldri mer vanlig taxi helt alene med mindre sjåføren er norsk. Kall meg gjerne rasist, men jeg føler meg rett og slett tryggere på norske sjåfører på bakgrunn av tidligere ekle opplevelser.

Aldri mer nasjpiel hos noen jeg ikke kjenner GODT, samme hvor mange venner jeg er sammen med.

Aldri mer gå fra et utested til et annet alene, aldri mer gå ut og røyke alene og så videre og så videre.

Samtlige regler har jeg satt for meg selv etter ekle opplevelser hvor jeg har følt at tilfeldighetene gjorde at det ikke skulle gå galt denne gangen.

Jeg er mye sjeldnere ute, føler alt blir mye mer stivt, planlagt og gjennomtenkt. Jeg tør ikke drikke mer enn 5-6 øl, slik at jeg fortsatt har 100% kontroll om noen skulle hoppe på meg

Mitt ønske er at jeg og mine venninner skal slippe dette, men vi har alle samme tanke: "Jeg skal i alle fall ikke gjøre det LETTERE for voldtekstsmannen"

Jeg vet at dersom jeg hadde blitt voldtatt hadde jeg ikke tilgitt meg selv dersom jeg ikke hadde fulgt alle anbefalinger.

Skulle ønske det var voldteksmennene som ble tatt tak i, ikke oss jenter som egentlig bare skulle ut å kose oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må si jeg undrer meg over det samme. Selvfølgelig betyr ikke det at jeg forsvarer de som faktisk voldtar, det er ikke greit uansett. MEN, jeg mener også at man heller ikke bør utfordre sjebnen mer enn nødvendig. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig og ta sine forhåndsregler. Av den grunn går jeg heller ikke i mørke smug klokken tre om natta og jeg tar heller ikke pirattaxi.

Forøvrig føler jeg meg veldig trygg i Oslo, men så er jeg også forsiktig og går f.eks ikke gjennom Slottsparken sent om kvelden. Man vet det kan være farlig, og dermed holder man seg borte fra slike steder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kos i at en ikke husker mer før man våknet med buksene på knærne?

Hvis det er det du mener betyr å kose seg, så. Vi er alle forskjellige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg undrer meg over det samme. Selvfølgelig betyr ikke det at jeg forsvarer de som faktisk voldtar, det er ikke greit uansett. MEN, jeg mener også at man heller ikke bør utfordre sjebnen mer enn nødvendig. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig og ta sine forhåndsregler. Av den grunn går jeg heller ikke i mørke smug klokken tre om natta og jeg tar heller ikke pirattaxi.

Forøvrig føler jeg meg veldig trygg i Oslo, men så er jeg også forsiktig og går f.eks ikke gjennom Slottsparken sent om kvelden. Man vet det kan være farlig, og dermed holder man seg borte fra slike steder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Dette finner jeg uakseptabelt. Altså, det er uakseptabelt at en ikek skal kunne gå gjennom en park på natten og ikke føle seg trygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Å gå alene hjem, i hvilken som hjelst by, i hvilken somhelst gate i dette landet er en selvfølgelig og forbanna rett en hver person i dette landet har. En hver som prøver å nekte noen denne retten skal jaktes til vedkommende er buret inne! Så langt vil jeg anta at vi er enige.

Pirattaxi... En ren mafiavirksomhet som har som formål å unndra skatt, nekte å betale forsikringer og å undergrave et demokratisk system. Tar en pirattaxi så har en selv oppsøkt kriminell og samfuns-skadelig virksomhet og da ber en om bråk!

Ser du forksjellen?

Klart, jeg tar da heller aldri pirattaxi av de grunnene.

Men her var det vel voldtekt TS tenkte på, og dette minner meg om en annen tråd som var her hvor noen spurte om hvorfor jenter gikk gjennom parker om kveldene. Jeg lurer bare litt på hvor det skal stoppe, hvor mange bånd vi skal legge på oss selv og hvor redde det er forventet at vi skal være. Det er nesten skambelagt å ikke frykte voldtektsmenn rundt enhver sving, man er dum i hodet om man antar at folk flest er hyggelige og at ting som oftest går bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...