Gå til innhold

Bør Kina boikottes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på det egentlig hadde vært sunt å boikotte handel med kina.

Kineserne har på en måte fått det til så bra, men det er gjort på en måte som utnytter befolkningen, og de har iallefall ikke vanlig demokrati. Statslederne godtar dødsstraff og tortur av befolkningen, og jeg får inntrykk av at mange av fabrikkene er å karakterisere som arbeidsleirer. Jeg har såvidt fått med meg at det er stenge straffer for internettblogging i Kina, og at det ikke godtaes med alternative religioner, eller alternative livsstiler, som gjerne dyrker et spesielt levesett eller også er individuelt.

Altså at Kineserne bykser frem med handel og kjøp av selskaper, men at de har for mye problem til at det kan godtaes at de holder på slik. Det blir som at de skaffer seg fremgang og fortrinn på feil premisser. Samt så er det vel typisk at kinensiske varer er kopier av vestlig kvalitet, og at kinesiske varer etterligner vestlig livs-stil, men at det blir som blasse kopier som ikke tåler nok bruk til at det kan karakteriseres som ekte varer. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å fortsette så er det jeg mener at Kina ligger noen århundre etter vesten da de har torturleirer og massehenrettelser. Det var slik det var i europa for lenge siden, og at kina derfor ikke automatisk bør ha fritt frem for å kopiere og stjele vestlig teknologi :nei:

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demokrati har de ikke, ytringsfriheten er dårlig og arbeidsvilkårene langt unna hva vi er vant til, men du kommer ikke unna at at Kina har løftet flere hundre millioner mennesker ut av fattigdom. Du fremstiller det nærmest som kineserne har fått det verre pga veksten. Hva skal egentlig en boikott oppnå?

Så kan man jo også diskutere litt andre aspekter. Før Kina sendte et bidrag for å bekjempe piratvirksomheten utenfor Somalia er det evigheter siden sist Kina brukte militæret sitt utenfor eget land. Dette i motsetning til f.eks Norge og USA som gledelig bomber sivile i land etter land.

Ikke kan jeg se hva en boikott skal oppnå og ikke er det mulig heller. I dag er Kina for viktig land. Vi må selvsagt hele tiden jobbe for f.eks økt ytringsfrihet og bedre vilkår for arbeidere, men vi kan ikke påtvinge dem noe. Det er da også krefter innad i Kina som ønsker dette, men de lar seg selvsagt ikke diktere av andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare at kinensisk kultur har endel skyggesider. De fleste har vel fått med seg at katter kan oppbevares og selges levende på krukker, og det gjenspeiler litt av at det er tortur i Kina. Ofte er tortur voldelig, men i Kina så er det helt motbydelig, uffuff

Poenget må være at det har en skremselseffekt på andre kinesere som gjør at andre velger å rette seg etter de reglene de har.

Noe bedre enn "boikott av kina" må vel heller være å prøve å fjerne døds-straff totalt, som Tyskland prøver på

http://camilleonthegrass.wordpress.com/2011/03/03/the-german-fight-for-the-abolition-of-the-death-penalty/

Det var for eksempel også endel idrettsutøvere som boikottet kinesisk OL, da de ikke syntes det passet at Kina arrangerte OL-lekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er for teit at kina har god økonomi, mens hellas og italia har elendig økonomi. Kan de hende at Kina vil kjøpe Hellas kanskje. Og hvis Kina begynner med flisproduksjon og espressokanner, så blir det mindre for italienerne å gjøre.

U-orginalt og kulturnedbrytende av Kina.

På kinesiske fabrikk-landsbyer eller arbeidsleirområder, så er det sportslige tilbud som fotball. Jeg synes Italia burde ta patent på fotball, slik at kineserne må betale avgift for å få lov til å spille fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er da veldig spesielt i seg selv at det i Kina er slike straffemetoder og lemlestelser av befolkningen, og ikke bare vanlige fengsler.

For meg virker det som at kinesiske straffmetoder ofte er slik at offeret selv må gjøre noe som fører til skade. Altså at det legitimeres og godtaes når offeret selv gjør det. Et slikt utvalgt offer kan få montert på seg metalldeler som begrenser bevegeligheten slik at det etter en tidsrom oppstår skader på lemmene.

Eller offrene kan trues til å gå utenfor stup eller taket fra bygninger, for så å bli overlatt til seg selv. Men det kommer naturligvis ambulanser og innhenter offeret, og det resulterer i en skyhøy regning for behandling på sykehus, som slekten må betale. Offert kan desverre ende med å ta sitt eget liv, for å løse situasjonen. Og det er kinesiske myndigheter sitt politi/mannskap som får innbyggerne til å gjøre slikt.

Men hvis det er mer aktiv torturering i torturfangeleire, så blir det enda verre, men utstrekking av kroppene, som resulterer i total ødeleggelse selvfølgelig. Ofrene som blir innhentet og ender med noe slikt fordi det har blitt glad i FalunGong gymnastikk, ender med å være totalt ødelagt psykisk i tillegg til fysisk. Det er slik det var i middelalderen da europa var mørkt, men metodene er liksom helt på trynet i tillegg da.

Ingen som synes at Kina bør boikottes på en eller annen måte, bortsett ifra at noen OL-deltakere ikke ville delta da OL ble arangert i Kina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest at det ikke blir noe salg av SABB ilt Kina, da GM eide SABB vil beholde patentene. GM stter kjepper i hjulene for Kina.

BOIKOTT KINA

Kinesisk kultur har ikke noe normalt skille mellom liv og død. Torturofrene har 50 50 prosent sjanse for å overleve etter å bli satt fri. Ikke tilfeldig. Hvis offeret klarer seg, så er det deeformert og lemlestet grodd sammen, og fungerer selvølgelig ikke.

TORTUR I KINA :rope: BOIKOTT KINA

:rope: Støtt innlegget med å trykke på den grønne + knappen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorri, men kinesiske jenter er for deilige til at en bare uten videre kan slutte å deite dem. Og vårruller er ganske knas.

En må knuse noen håndledd for å lage omelett, vet du.

Ellers var det mye bra trolling i denne tråden. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...