Gå til innhold

Jeg - kidnappe mitt eget barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Så om ene forelderen skal reise alene med barna så må man ha pass, fødselsattest og skriftlig tillatelse fra den andre forelderen? :klo: Holder det med vanlig kopi av fødselsattesten, eller må den være bekreftet? Gjelder dette helt frem til barna er 18 år? Og hvilke land gjelder dette i? Sto jo fint lite om det i den linken over her.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine foreldre hadde med seg datteren min til Spania i høstferien. Jeg ringte politiet og spurte om de trengte noe annet enn passet hennes. De svarte at så lenge jenta har pass så har vi gitt henne tillatelse til å reise.

De mellomlandet i både Tyskland og Spania før de kom til rett plass.

Hadde heldigvis ingen problemer. Men synes dog det er rart at politiet ikke kunne opplyse om 'ting om er greit å ha med.' Spesielt da hun ikke reiste sammen med mor eller far.

Skrevet

Mine barn ble kryssforhørt av en militant østtysker i Frankfurt da vi mellomlandet der for noen år siden. I passet har de mitt navn som mellomnavn. Jeg syntes det var ubehagelig siden han ikke hadde snakket med meg først, men syntes det var trygt å vite at de tar kidnapping/menneskehandel seriøst.

Vi fløy flere ganger i året mellom Midt Østen og Europa og passene var fulle i stempel, klart han reagerte. TS burde forklare jenta si hva det dreide seg om og vinkle det til en positiv ting at de sjekker så godt.

Jeg ble litt nysgjrrig på hvordan dere oppdaget at det var en østtysker? :klø:

• Liker 2
Skrevet

Hm. Jeg har reist med et barn som ikke er mitt. Vi ligner ikke, men fødselsattesten hadde jo uansett sagt at jeg ikke er hennes mor. Er ikke det lov, liksom?

Gjest grønnfi
Skrevet

Jeg ble litt nysgjrrig på hvordan dere oppdaget at det var en østtysker? :klø:

Tyske dialekter kanskje? Mulig han bare la til seg en Dresden måte å snakke på, akkurat slik jeg snakker Bergensk når jeg skal plage folk :ironi:

Skjønner ikke hva det er å henge seg opp i?

Jeg forsøkte ikke å henge ut en folkegruppe altså........

• Liker 1
Skrevet

jeg vet jeg må ta med pass til barnet mitt hvis vi skal reise utenfor Norges grenser.

Hvorfor sjekket du ikke om du hadde dette i orden før du reiste så du ikke utsatte barna dine for ubehageligheter i passkontroll osv?

Skrevet

jeg vet jeg må ta med pass til barnet mitt hvis vi skal reise utenfor Norges grenser.

Hvorfor sjekket du ikke om du hadde dette i orden før du reiste så du ikke utsatte barna dine for ubehageligheter i passkontroll osv?

Men som jeg, og flere andre her har sagt, så har det aldri blitt opplyst noe sted at man må ha med seg noe mer enn pass før man reiser med barn. Jeg ville aldri funnet på å spørre, for jeg ville ikke klart å komme på at det noe man trenger å spørre om.

Skrevet

Hva med foreldre som har aleneansvar, trenger de også andre papirer enn kun pass? Hvilke?

Skrevet

Hun hadde jo med pass.

• Liker 1
Skrevet

Trådstarter, her er det du som ikke har fulgt med, det er en god stund siden det ble innført krav om ekstra dokumentasjon. Bortføring av barn er er økende problem og Schiphol er et knutepunkt for flyvninger til asia/midtøsten og afrika der mange barn mer eller mindre "forsvinner".

De gjorde bare jobben sin, slutt å vær så hårsår.

Jeg var da ikke hårsår?

Jeg tok det opp fordi jeg tenkte det var et tema mange ikke var klar over, noe svarene i tråden viser :) Og hvis du la merke til det hadde jeg med de papirer jeg trodde var nødvendig, jeg har ikke funnet noe sted at man skal ha med fødselsattest, bekreftelse på navneendring om det ikke stemmer fra pass til fødselsattest osv :) Og ja, jeg syns det er positivt at dette tas seriøst, men at de ikke trenger skremme barna slik de gjorde med vårt barn. Det er ikke å være hårsår.

Slik vi forsto det fra grensevaktene skal barnet ha fødselsattest for å "bevise" at den som reiser med barnet evt er forelder, og bekreftelse fra den andre på at reisen er ok som et minimum.

Siden jeg har et annet etternavn enn det på fødselsattesten måtte jeg også ha en bekreftelse på (kopi av) navneendringen min som "bevis" for at jeg var den som sto på fødselsattesten ref navn i passet. Dersom man reiser med barn som ikke er ens eget skal man ha bekreftelse fra BEGGE foreldrene. Er man eneforsørger skal man ha bekreftelse fra NAV på dette (husk at den skal være på engelsk)

Jeg sjekket med politiet hjemme og de mente det kun (etter reglene slik de tolket dem) var bekreftelse fra barnets andre forelder som skulle til - noe altså passkontrollen ikke mente, politiet sa dog at det til syvende og sist er de på grensekontrollen som avgjør hvorvidt de slipper deg gjennom eller ikke - i verste fall tar de deg til side og undersøker saken, noe som kan føre til at du mister videre fly etc..

Neste gang vi skal reise skal jeg sørge for å ha med fødselsattest og alt det andre i TILLEGG til de papirer vi hadde med..

TS

Skrevet

Hm. Jeg har reist med et barn som ikke er mitt. Vi ligner ikke, men fødselsattesten hadde jo uansett sagt at jeg ikke er hennes mor. Er ikke det lov, liksom?

En bekjent av oss har barn med en afrikaner - hun er alenemor og barnet har aldri hatt kontakt med sin far. Jeg spurte henne siden de reiser mye og hun sier at hun nå må ha med en attest fra NAV / Politi som sier at dette er a) hennes barn og at hun b) har aleneansvar for barnet.

Skrevet

Begynner å skjønne at vi har hatt skikkelig flaks når vi har reist med barna. Da både jeg og mannen byttet navn da vi giftet oss, men fortsatt reiser med gamle pass, så har ingen av oss samme navn som barna. Har aldri fått noen spørsmål rundt dette, og heller ikke tenkt på at det kan oppstå problemer rundt det.

Men gjelder disse reglene bare når man reiser en voksen med barn, eller skal barn alltid ha med fødselsattest på reise uansett hvem de reiser med? Og gjelder dette frem til barna er 18 år, eller finnes det en mer fornuftig grense?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...