Gå til innhold

Jeg - kidnappe mitt eget barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var sist uke på reise via Schipool, Amsterdam - og der tar de barnekidnapping MEGET seriøst..

At jeg var så uvøren å IKKE ha med; barnets fødselsattest, politiets bekreftelse på familieforhold samt bekreftelse på egen navneendring etter at jeg giftet meg og endret navn i forhold til barnets fødselsattest og bekreftelse fra norsk ambasade om at reisen var lovlig, men BARE hadde med skjemaet hvor barnefar gir meg tillatelse til å reise med barnet gjorde at jeg ble tatt til side, "truet" med arrest og beskylt for å kidnappe mitt eget barn (vi skulle på en ukes ferie...)

Jenta som ble 11 i påsken i år ble veldig redd, de var veldig aggresive selv om de "bare gjorde jobben sin" og vi fikk etterhvert tak i norsk politi på telefonen som bekreftet at VI hadde gjort alt riktig, likevel måtte vi altså stå der og forklare oss. Vi fikk etterhvert reise videre - og på turen fikk vi tilsendt alle papirer de ba om via epost så hjemreisen gikk litt bedre - spesielt hyggelig var det at vi møtte de samme vaktene i passkontrollen og denne gangen hadde alt de ba om, til og med bekreftelsen fra ambasaden :P i det brevet sto det forøvrig at dette IKKE var i henhold til gjeldende rettningslinjer for å krysse grensen med barn..

Så - det jeg lurer på er om andre har opplevd lignende, eller om vi bare var generelt uheldig?

Vi skal til Thailand i Påsken neste år og er nå på en måte klare - men hva med de som ikke er det?

Visste du at du må ha med slike papirer om du reiser alene med barnet uten den andre forelderen med på turen?

-sukkeret-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har av og til tenkt når jeg har slumpet til å se de der programmene på TV at enkelte av de som har "makten" i slike situasjoner er litt ufine og opptrer unødig truende..

Bra for dere at det gikk greit da og at ting ordnet seg, men jeg visste ikke at man må ha med fødselsattest etc - trodde det bare var nok med en bekreftelse fra den andre forelderen på at reisen var planlagt med info om passnr. person nr osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn som reiser må ha med gyldig legitimasjon, fødselsattest eller pass, eller annen gyldig legitimasjon. Det gjelder både utenlandsreiser, og innenlandsreiser.

Hadde du med legitimasjon til barnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet hadde pass skulle det ikke vært noe problem.

Forøvrig setter jeg pris på at de tar barnebortføring alvorlig. De må følge prosedyren, men de burde ikke oppført seg aggressivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ut for litt krøll på en flyplass i Hellas ifjor.....

Minstejenta vår er veldig mørk av seg (selv med to stk norske foreldre og norsk familie på begge sider), hun er mørk, mørk brun i håret, gylden hudtone året rundt og grå øyne. Om sommeren blir hun brun som ei pepperkake, skikkelig nøttebrun.

Mannen min er og veldig mørk i håret, jeg er helt lyshåret. Begge oss blir "normalt" brune.

Uansett så ble vi stanset på vei hjem i innsjekkingskøen av politiet, som lurte på om jeg kunne bevise at jeg var moren! Hadde såklart med pass, men de ble skeptisk over at jeg har pikenavnet mitt (ikke byttet navn etter at vi giftet oss), mens jenta har farens navn. Litt ubehagelig der og da, men det løste seg heldigvis greit. Hun er egentlig ikke noe særlig lik hverken meg eller faren, men innmari lik mormoren sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maya - det er nok veldig ubehagelig når man står der, men som gjest sier: det er jo positivt at det settes fokus på muligheten for at kidnapping er et tema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke jeg klar over, jeg har reist mye alene til utlandet med mine barn, og har bare hatt med pass. Aldri opplevd noe tull. Men må man ha med noe mer til barna? Skriv fra far eller ligende. Her er ikke sammarbeidet med far så lett, så er nok pes da ungene må ha nytt pass. Og jeg innformerer han sefølgelig om alle reisene jeg tar barna med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, her er det du som ikke har fulgt med, det er en god stund siden det ble innført krav om ekstra dokumentasjon. Bortføring av barn er er økende problem og Schiphol er et knutepunkt for flyvninger til asia/midtøsten og afrika der mange barn mer eller mindre "forsvinner".

De gjorde bare jobben sin, slutt å vær så hårsår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya - det er nok veldig ubehagelig når man står der, men som gjest sier: det er jo positivt at det settes fokus på muligheten for at kidnapping er et tema..

Ja, jeg er enig, synes det er supert at de er påpasselig, og er obs på bortføring av barn!

Men der og da så var det litt rart......

Ser ikke bort i fra at det kan blir flere sånne spørsmål på utenlandske flyplasser med denne kråkebolla mi som ser utenlandsk ut :gjeiper: (forresten så er både storesøstera og meg litt misunnelig på den brunfarga hennes.... :sjenert: )

Har alltid med pass som legitimasjon når vi reiser forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke fulgt med.... :sjenert:

Hva må en mor ha med hvis hun reiser alene med barna? ( er det forskjell på hva man må ha med om man er gift eller alene?)

Hva må foreldre ha med hvis de reiser sammen med barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke fulgt med.... :sjenert:

Hva må en mor ha med hvis hun reiser alene med barna? ( er det forskjell på hva man må ha med om man er gift eller alene?)

Hva må foreldre ha med hvis de reiser sammen med barna?

Jeg har bare hatt med pass jeg, til innenlandsflyginger også. Men kanskje en kopi av fødselsattest også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fr21_5ffdsa

Jeg har nå med kopi av barnets fødselsattest hver gang vi reiser med fly selv om vi ikke har reist utenlands med det enda. Just in case. Selv om barnet ligner veldig på meg. Det beste er å være på den sikre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med barn som kun reiser med den ene forelderen da? Lillebroren min og pappa reiser ofte på turer uten mamma (siden hun har flyskrekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt å høre at de tar ting alvorlig på en så stor flyplass, kidnapping og bortføring av barn er dessverre et stort problem. Godt å høre at de tar godt tak i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er meget bra at de tar barnekidnapping så seriøst, men det er ingen grunn til å oppføre seg på den måten.

Er helt sikker på at det var en skremmende og ubehagelig opplevelse, men jeg tipper du hadde priset deg lykkelig dersom en slik kontroll hadde forhindret at ditt barn ble bortført.

Når det er sagt så blir jeg forvirret av de ulike opplysningene ang hva man må ha med når man reiser med barn, enten man er alene, samboer eller gift, reiser sammen med den andre forelderen eller kun sammen med barnet. Vi er ikke gift, barnet har mitt mellomnavn og farens etternavn. Vi har bare vært i London og København og der har det vært nok med pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønnfi

Mine barn ble kryssforhørt av en militant østtysker i Frankfurt da vi mellomlandet der for noen år siden. I passet har de mitt navn som mellomnavn. Jeg syntes det var ubehagelig siden han ikke hadde snakket med meg først, men syntes det var trygt å vite at de tar kidnapping/menneskehandel seriøst.

Vi fløy flere ganger i året mellom Midt Østen og Europa og passene var fulle i stempel, klart han reagerte. TS burde forklare jenta si hva det dreide seg om og vinkle det til en positiv ting at de sjekker så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skal sette meg litt mere grundig inn i ting gitt, før sommerferien kommer. For da skal jeg reise med mine to barn som har annet etternavn enn meg, samt to andre barn som slettes ikke er mine. Det kan jo bli spennende...;-)

Men greit å vite slik at man kan sørge for å ha alt i orden og klart! Synes jo det er betryggende at barn blir sjekket skikkelig i kontroll, for det kan bety all verdens forskjell for de barna som ikke reiser frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...