Gå til innhold

Innvandrere og folkeskikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke rasist, men jeg ble det nesten i går kveld.

Jeg var på nattåpent på et kjøpesenter i Oslo. Blant annet ble det delt ut goodiebags til 500 stk. Køen var veldig lang, og kanskje 3/4 av de som stod i kø var innvandrere eller mørkhudede. Ganske mange av de voksne folkene snek i køen, presset seg forbi andre og snek seg inn i køen nesten fremst da familiemedlemmer hadde kommet så langt i køen. Jeg påpekte dette til et mann i 30-årene, at han kunne stille seg bakerst i køen som er skikk og bruk, men det kunne han ikke fordi han hadde barnevogn. Da jeg sa til han at det står folk her i kø i både rullestol og barnevogn, så hvorfor skulle det være annerledes for han, så ble han skikkelig sur. Det stod også masse unge innvandrere i køen, men alle de oppførte seg pent. Det var folk mellom 30 - 60 år som var helt idioter.

Senere var det gratis muffins på Jordbærpikene. EN TIL HVER. Der også var det veldig mange innvandrermammaer som presset seg fram i køen og tok med seg fem - seks muffinser hver. Jeg syns det er så utrolig frekt, og det må være så leit for de som gjør en hyggelig ting at enkelte folk er så snyltete.

Det hadde også dannet seg en kø utenfor en butikk der det ble vanskelig for flere folk å passere. Innvandrerpar med barnevogn roper ut at folk må flytte seg fordi de skal fram. En norsk dame snur seg å sier at hun prøver også å komme fram, men det er litt vanskelig. Da klikker mannen og skriker at han er for faen i helvete ikke interessert i å prate med henne, og at folk må for helvete se til å flytte seg fordi han skal fram. Da var det flere mennesker som sa at det kanskje gikk an å ta en litt hyggeligere tone, men skjellsordene haglet ut. Damen snudde seg til slutt og sa "Det er sånne som dere som dreper barn!", også gikk de.. Jeg ble helt sjokkert.

Er det tilfeldig at det var innvandrere i alle disse episodene eller har mange av de generelt manglende folkeskikk og går over lik kun for å få en gratis refleks?

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke dette er spesielt for innvandrere.

Husker når jeg var mindre og vi laget loppemarked med korpset, det stod seriøst KØ på utsiden av dørene før vi åpnet, og gamle damer trampet på hverandre, rev tak i klær og kjeftet hverandre huden full fordi "jeg tok den først, den er MIIIIN!!"

Husker jeg var helt lamslått over at voksne mennesker kunne oppføre seg så uhøflig og grådig.

Og det har vært mange anledninger i ettertid jeg har sett dette, også blant norske mennesker ja.

Noen mennesker ER grådige. Noen mennesker er FATTIGE, og er dermed sjeleglad over muligheten til å få en gavepose med noe ekstra til seg og sine. Fordi di ikke har råd til det ellers.

Fattigdom, det å FØLE seg underlegen i et ellers ganske så rikt samfunn, det gjør noe med en.

Ta deg også en tur på en hvilken som helst matbutikk i en anledning som f.eks juletider, påske etc, som tiltrekker mye mennesker. Norske damer og menn, gjerne litt oppi åra, sniker over en lav sko, dytter vekk andre, tråkker på, kjefter på, etc etc.

At endel innvandrere er slik OGSÅ? helt sikkert! Og seint på kvelden på ett kjøpesenter ser du kanskje flere av dem en nordmenn, kanskje fordi mange av de har en annen døgnrytme? Ihvertfall ser jeg at døgnrytmen til f.eks spanjoler i spania er veldig annerledes en den gjengse nordmann. De er ute seinere på kvelden, MED barn, til langt på natt. Det har noe med levesett å gjøre.

Vi drar ikke så ofte på kjøpesenter seint seint, selv om det er nattåpent. Fordi vi må opp grytidlig neste morgen, mange av oss ihvertfall.

• Liker 13
Skrevet

Dette har ikke nødvendigvis noe med innvandrere å gjøre, nordmenn er minst like ille.

• Liker 9
Skrevet

Jeg møtte en utrolig slitsom fyr med rødt hår i går, jeg ble nesten gingerhater.

Neida.

Men helt ærlig, jeg tenker at vi har forskjellige kulturer, og hvis du kommer fra et sted hvor du ikke får en dritt før du har slåss for det, så kan man bli litt mer voldsom enn nordmenn. Vi er tross alt generelt ganske stille og rolige folk, fordi vår kultur er så givende som den er.

Hvis man er vokst opp med å få ting enkelt og gratis blir man ikke i ekstase over gratis muffins, men det er ikke sikkert det er like vanlig for disse familiene du nevner.

Jeg vet ikke, men jeg antar det må være noe sånt.

Skrevet

.. og jeg er skråsikker på at det er mange nordmenn med unger som ville forsynt seg like herlig av gratis muffins som utlendingene i går gjorde!! Vi har endel griske nordmenn ute og går også nemlig, som ikke tenker på andre en "megmegmegmegmegmegmeg"

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser også samme tentensene som ts. Synes spesielt innvandrere bruker å være veldig grådige når det gjelder ting som er gratis (gjelder selvfølgelig ikke alle innvandrere, men jeg kan ikke si jeg har sett så mange nordmenn som er på samme måten ihvertfall).

Jeg bor i oslo, og her er det jo ikke uvanlig at det blir delt ut gratis av forskjellige ting ute på sommeren. Jeg var blant annet på grünerløkka i sommer, der det ble delt ut gratis sånne småbokser (1,5 dl tror jeg ), med coca cola. Da var det flere innom (innvandrere), som ble utrolig fornærmet for at de ikke fikk de uåpnet (tror ikke de hadde lov til å gi de bort uåpnet). Så oppdaget jeg etterhvert at det var en hel familie som gikk fram en etter en og fikk hver sin boks med cola, som de gikk og helte over i andre plastflasker (som det så ut som de hadde funnet i søpla). Tror de hadde noen liter der, for å si det sånn...

Var også i frognerparken i sommer, der de delte ut sånne vitamin-vann/brus/saftgreier, og også her var det er stor gruppe med innvandrere som tydeligvis fylte alt av vesker og poser de hadde med slike. De stod litt bortenfor, og gikk fram og hentet en og en av gangen.

Har sett akkurat samme tendensene flere ganger, når de har delt ut prøver på posemåltider, ferdigmåltider (ala fjordland), sjokolade osv.

Skrevet

Jeg var på samme senter i går og fikk ikke en gratispose bl.a. fordi innvandrere tok med seg MANGE poser. Etterpå satt de på gulvet og på banker med posene rundt seg og gikk febrilsk igjennom de. Det gikk faktisk en mann med fem-seks poser der!

De skubbet og dyttet og snek i køen. Skulle nesten trodd det var gratis hus som ble delt ut, de var jo febrilske noen av de.

Jeg synes det er en uting. Uansett om det er innvandrere eller nordmenn. Så klart har jeg sett nordmenn oppføre seg som gribber de også. Men i går reagerte jeg på hvordan disse innvandrerene oppførte seg. Når man skubber borti noen så de nesten går over ende så mener jeg det passer seg med en unnskyldning, men det har jeg aldri fått NOENSINNE, når det gjelder innvandrere. Uansett om det er i slike køer, vanlige køer, når man skal på bussen eller på gata.

Kanskje jeg har vært uheldig. Men jeg har ennå ikke blitt kalt hore av en norsk person, men har mistet tellingen på hvor mange ganger mørkhudede menn har sagt slike ting.

Det er utrolig synd at det er sånn.

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror de fleste av oss nordmenn er lært opp til å være ydmyke. Vi skal ikke grabbe til oss, men holde oss i skinnet til enhver tid. Det er ikke bare nordmenn dette gjelder, men siden det var nordmenn (vs innvandrere) TS nevnte:)

Noen venner av meg var i Egypt, på feriested med frokost- og middagsbuffet. Der var det russere som oppførte seg veldig dårlig (i norsk målestokk). De hadde med vesker som de fylte fulle med frukt fra fruktfatene, og brøytet seg fram i køene. Da det var 3-4 pizzastykker igjen på et fat, og min venninne hadde tenkt å forsyne seg med ETT av disse stykkene (som norsk høflighet tilsier, med tanke på at det sto flere i kø bak henne), kom det plutselig en lang russisk arm rundt henne og sopet opp alle tre stykkene, rett foran nesen på henne.

Nordmennene (og flere andre) sa fra til betjeningen, og de russiske gjestene fikk tilsnakk fra personalet gang på gang, men brydde seg ikke om det, bare fortsatte. Hadde tomflasker som de fylte opp med juice fra dispenseren, etc. Flaut, spør du meg.

• Liker 4
Skrevet

Har lagt merke til litt samme tendenser. Et lite stykke unna meg er det en del felles hageområder med frukttrær, og en barnehage som har litt frukt og bær inne på området sitt. Hvert år blir disse trærne tømt av innvandrerfamilier, de har med seg masse poser og esker, og kommer gjerne litt utpå kvelden for å tømme. Og nei, de bor ikke i tilhørende områder, beboerne der aner ikke hvor de kommer fra. De ribber da trærne for alt som er, og som regel før frukten/bærene er blitt helt modne slik at de som bor der ikke får sjansen til å få noe som helst av det de har i hagen. Noe sånt har jeg aldri sett nordmenn gjøre. Synes det er skikkelig ufint rett og slett.

• Liker 12
Skrevet

Dette har ikke nødvendigvis noe med innvandrere å gjøre, nordmenn er minst like ille.

Enig. Har opplevd lignende seanser med nordmenn i utlandet. Da jeg var i Spania en gang, skulle det være rekeaften, med reker tilsendt fra Norge.

Vi stilte oss i kø og la merke til at norske pensjonister grabbet til seg absolutt alt som var av reker, så det var ingenting igjen til oss som kom bakerst i køen.

Jeg har en teori om at det er spesielt folk som har opplevd knapphet på mat og som kanskje har stått i matkø som barn, som oppfører seg slik. Tenker på de som var små under krigen, og alle disse russerne som det klages på nå for tiden. Og sjølsagt folk som kommer fra land der man neppe får noe gratis.

Likevel er det noe som heter folkeskikk og høflighet, som alle burde lære seg. Vi er vel ikke så unnasultne i dette landet lenger.

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber et sted der det er mange innvandrere. Det er lett å irritere seg over holdninger og oppførsel som helt klart kommer av kulturforskjeller. Det er heller ikke alltid lett å tenke klart når man er irritert. Når julerushet setter inn så er det derimot nordmenn som er verst. Mye verre enn innvandrerne noensinne oppfører seg. Sniking i kø, dytting, utskjelling, svindelforsøk osv. Når noe deles ut gratis synes jeg ofte pensjonistene (norske) er ille til å grabbe til seg. De føler kanskje at de kan gjøre hva de vil siden de er gamle. Jeg har også sett utlendinger gå flere runder når noe gratisprøver deles ut på gata, men dette er rumenere og tiggere. Kanskje ikke de reklamekampanjen er rettet mot, men men… De verste opplevelsene, både som kunde og kundebehandler, har jeg helt klart hatt med etniske nordmenn.

• Liker 5
Skrevet

Syntes også at man bør være forsiktig med å utpeke innvandrere som den gruppen i det norske samfunnet som mangler folkeskikk. Ser så ofte mennesker som graver til seg smågodt (som ikke er gratis smaksprøver) og tar med seg masse i hånda. Alltid nordmenn, godt voksne, aldri sett innvandrere som gjør det.

Bussen er jo også et kapittel for seg, fra ungdom\friske mennesker som ikke reiser seg så noen med krykker får sette seg mens de venter på bussen til folk som ikke reiser seg for eldre på bussen.

Og jeg må jo selv innrømme at jeg som barn\ungdom dro på epleslang med venner. Og vi var jo ikke de eneste ungdommene som gjorde det så de etnisk norske ungdommene der jeg bodde gjorde vel sitt til at det lokale eldresenteret fikk en magrere innhøstning.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var også på samme nattåpent (tror jeg da...) og merket meg også en myyye større andel mørkhudede og det var ville tilstander på flere av butikkene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan godt forstå meg på frustrasjonen til TS. Spesielt med tanke på at jeg i dag nesten ble rasist selv etter denne hendelsen...

Jeg kjørte hjemover og idet jeg kjørte inn i en rundkjøring ser jeg en bil komme fra venstre. Jeg trodde seriøst at den skulle inn i rundkjøringen, så jeg sakket ned farten og ventet på at han skulle kjøre inn i rundkjøringen... men nei, han svinger opp til høyre og det uten å bruke blinklysene!! Han tok NULL hensyn til meg!! Er ikke første gangen jeg opplevde det, sist var det annen innvandrer som gjorde det samme!! Jeg fikk glimt av føreren og han var mørkhudet og definitivt innvandrer!!! Alle andre gangene jeg har vært i en rundkjøring har alle de hvite ariske menneskene brukt blinklys og vært høflige og alt var bare fryd og gammen og harmoni i rundkjøringene her i Norge!!!

Skrevet

Tidligere i høst var jeg på nattåpent på Gulskogen senter. Det var timestilbud der fra kl 20. Jeg var der ca. kl 23 og ble litt sjokkert over at godt over halvparten av de som var der var innvandrere (mørkhudete..whatever...). greit nok MEN nesten alle hadde med seg barnvogner og småunger! Jeg kikket rundt meg og så INGEN nordmenn med barn med seg. Det tusset av små innvandrerbarn kl 23 på kvelden! Burde ikke de vært hjemme og sovet??

Og jeg er også enig i at de er frekkere enn nordmenn, sier du noe til de om det later de som de ikke skjønner hva du sier!

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på nattåpent på et kjøpesenter i Oslo. Blant annet ble det delt ut goodiebags til 500 stk. Køen var veldig lang, og kanskje 3/4 av de som stod i kø var innvandrere eller mørkhudede. Ganske mange av de voksne folkene snek i køen, presset seg forbi andre og snek seg inn i køen nesten fremst da familiemedlemmer hadde kommet så langt i køen. Jeg påpekte dette til et mann i 30-årene, at han kunne stille seg bakerst i køen som er skikk og bruk, men det kunne han ikke fordi han hadde barnevogn. Da jeg sa til han at det står folk her i kø i både rullestol og barnevogn, så hvorfor skulle det være annerledes for han, så ble han skikkelig sur. Det stod også masse unge innvandrere i køen, men alle de oppførte seg pent. Det var folk mellom 30 - 60 år som var helt idioter.

Senere var det gratis muffins på Jordbærpikene. EN TIL HVER. Der også var det veldig mange innvandrermammaer som presset seg fram i køen og tok med seg fem - seks muffinser hver. Jeg syns det er så utrolig frekt, og det må være så leit for de som gjør en hyggelig ting at enkelte folk er så snyltete.

Det hadde også dannet seg en kø utenfor en butikk der det ble vanskelig for flere folk å passere. Innvandrerpar med barnevogn roper ut at folk må flytte seg fordi de skal fram. En norsk dame snur seg å sier at hun prøver også å komme fram, men det er litt vanskelig. Da klikker mannen og skriker at han er for faen i helvete ikke interessert i å prate med henne, og at folk må for helvete se til å flytte seg fordi han skal fram. Da var det flere mennesker som sa at det kanskje gikk an å ta en litt hyggeligere tone, men skjellsordene haglet ut. Damen snudde seg til slutt og sa "Det er sånne som dere som dreper barn!", også gikk de.. Jeg ble helt sjokkert.

Er det tilfeldig at det var innvandrere i alle disse episodene eller har mange av de generelt manglende folkeskikk og går over lik kun for å få en gratis refleks?

Dessverre er det mange som kommer fra kulturer hvor sånn oppførsel er helt vanlig. Da er det bare å vise dem at det ikke er akseptabelt her og at de må respektere lokale tradisjoner, normer, osv. Jeg håper at de får lære sånne ting når de går på kurs. Jeg har også vært vitne til en del uhyggelige episoder hvor muslimske menn og kvinner manglet folkeskikk og snek seg i forskjellige køer eller var ubehagelig støyende. Men da er det også noen som ikke gjør det.

Skrevet

Syntes også at man bør være forsiktig med å utpeke innvandrere som den gruppen i det norske samfunnet som mangler folkeskikk. Ser så ofte mennesker som graver til seg smågodt (som ikke er gratis smaksprøver) og tar med seg masse i hånda. Alltid nordmenn, godt voksne, aldri sett innvandrere som gjør det.

Men når ts faktisk så innvandrere ta for seg med egne øyne, skulle hun da ikke snakke om det? Jeg skal vedde på spanjolene har en del diskusjon seg imellom om de pensjonistgribbene nevnt lengre opp her, og hvorfor skulle de ikke det? At nordmenn gir oss ett dårlig rykte med oppførselen sin i utlandet, er ikke utenkelig, men hvem sin skyld er det? De som snakker om det, eller de som faktisk oppfører seg som huleboere?

• Liker 2
Skrevet

Men når ts faktisk så innvandrere ta for seg med egne øyne, skulle hun da ikke snakke om det? Jeg skal vedde på spanjolene har en del diskusjon seg imellom om de pensjonistgribbene nevnt lengre opp her, og hvorfor skulle de ikke det? At nordmenn gir oss ett dårlig rykte med oppførselen sin i utlandet, er ikke utenkelig, men hvem sin skyld er det? De som snakker om det, eller de som faktisk oppfører seg som huleboere?

Selvsagt skal hun få lov til å snakke om det, poenget mitt var vel egentlig at innvandrere er ikke alene om mangel på folkeskikk. Og når man kan peke på så mange eksempler på mennesker av alle raser sin mangel på folkeskikk kan man da ikke heller konkludere med at dette handler om mangel på oppdragelse (eller gi blaffen i den)?

Om du insinuerer at jeg mener ts innlegg er rasisistisk syntes jeg du overreagerer.

Skrevet

Jeg elsker alle disse setningene som begynner med "Jeg er ikke rasist men.." - husk at rasisme kun sier noe om deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan godt forstå meg på frustrasjonen til TS. Spesielt med tanke på at jeg i dag nesten ble rasist selv etter denne hendelsen...

Jeg kjørte hjemover og idet jeg kjørte inn i en rundkjøring ser jeg en bil komme fra venstre. Jeg trodde seriøst at den skulle inn i rundkjøringen, så jeg sakket ned farten og ventet på at han skulle kjøre inn i rundkjøringen... men nei, han svinger opp til høyre og det uten å bruke blinklysene!! Han tok NULL hensyn til meg!! Er ikke første gangen jeg opplevde det, sist var det annen innvandrer som gjorde det samme!! Jeg fikk glimt av føreren og han var mørkhudet og definitivt innvandrer!!! Alle andre gangene jeg har vært i en rundkjøring har alle de hvite ariske menneskene brukt blinklys og vært høflige og alt var bare fryd og gammen og harmoni i rundkjøringene her i Norge!!!

Jeg håper at dette er et ironisk svar og at du ikke mener det du sier, men siden jeg ikke kan se noe ironiflagg velger jeg å ta deg seriøst.

Tillater meg dermed å påpeke følgende:

1- Nordmenn lider i stor grad av syndromet "jeg har blinklys men vet ikke hvordan det virker" - dette er noe jeg ser mye mer av i Norge enn i andre land. Tåkelys derimot er nordmenn veldig flinke til å bruke, midt på dagen, fordi de ser så kule ut.

2- Det finnes faktisk nordmenn med annen hudfarge enn hvit. Være seg adopterte mennesker, eller barn av adopterte / mulatter / tredjegenerasjonsinnvandrere m.m.

3- At en mann kan få deg til å tenke noe om en halv million mennesker, sier mye om deg, og en "Gratulerer" er på sin plass.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...