Gjest Illiya Skrevet 10. november 2011 #41 Del Skrevet 10. november 2011 Mer beundringsverdig? Nå skrev jeg nettopp at en forutsetning for meg er at jeg har respekt for en partner. Jeg sa ingenting om børsmekling. Og svaret er nei, jeg er stort sett veldig kritisk til andres valg av yrke. Hva gjør at mennesker må bruke opptil 50-60 timer i uken, borte fra sin familie? Hvilke yrker er det som er så viktige at du ofrer dette? Da ryker meglere, siv øk, statens papirflyttere, you name it. Jeg hadde nok heller ikke valgt å være venner med mennesker som lot drap av uskyldige være et levebrød, det er forkastelig å ikke stille spørsmål ved det eller å ikke oppsøke kunnskapen bak det hele. Ja, Norge er i krig, det er det ingen som stiller spørsmålstegn ved. Men det betyr ikke at noen tvinger deg til å bli yrkessoldat, alle har et valg. Er det sånn du betrakter folk som er i forsvaret? Som folk som gjerne dreper uskyldige? På hvilken måte har du oppsøkt kunnskap om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 10. november 2011 #42 Del Skrevet 10. november 2011 Ja jeg synes også at denne delen av diskusjonen er for dum til å gå inn i, så det gidder jeg ikke. Jeg sier ikke at jeg vet noe, og hvertfall ikke best, jeg sier min mening og mitt syn. Heldigvis går det an å ha forskjellig syn og meninger på ting. Selv om noen regner noe som nødvendig, er det heldigvis fremdeles lov til å si seg uenig Hadde din mening og ditt syn vært realistisk, så hadde ikke Norge brukt penger på å ha et forsvar. Så enkelt er det. Du har selvfølgelig lov til å ha din mening om det, men det er jo bortkastet når det ikke er realisme i det du mener. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commodore64 Skrevet 10. november 2011 #43 Del Skrevet 10. november 2011 Hadde din mening og ditt syn vært realistisk, så hadde ikke Norge brukt penger på å ha et forsvar. Så enkelt er det. Du har selvfølgelig lov til å ha din mening om det, men det er jo bortkastet når det ikke er realisme i det du mener. Uansett hvor uenig jeg er med deg så gidder jeg ikke å argumenetere for mitt syn for deg, for jeg synes du virker trangsynt og uvitende. Hadde dine påstander vært realiteter slik du later til å tro hadde verden vært et trist sted. takk og pris for at det ikke er så svart/hvitt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #44 Del Skrevet 10. november 2011 Er det sånn du betrakter folk som er i forsvaret? Som folk som gjerne dreper uskyldige? På hvilken måte har du oppsøkt kunnskap om dette? Hvorfor skal jeg betrakte dem annerledes? Det er jo det de gjør. For å nevne noe; Norge har sluppet over 500 bomber i Libya, og hittil brukt over 200 millioner kroner på oppdraget der. Tror du de bare har truffet "skurker", som de blir beskrevet som i den statseide pressen i Norge? Vi har ingen rett til å si at mennesker i andre land lever feil, og enda mindre rett til å begå urett for å tvinge gjennom vestlige interesser. Kriger initeres ikke for å skape fred og såkalt demokrati, men for å opprettholde nåværende maktbalanse mellom øst og vest, samt økonomiske interesser. Kunnskap får man ikke av å lese VG eller Dagbladet... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 10. november 2011 #45 Del Skrevet 10. november 2011 Hvorfor skal jeg betrakte dem annerledes? Det er jo det de gjør. For å nevne noe; Norge har sluppet over 500 bomber i Libya, og hittil brukt over 200 millioner kroner på oppdraget der. Tror du de bare har truffet "skurker", som de blir beskrevet som i den statseide pressen i Norge? Vi har ingen rett til å si at mennesker i andre land lever feil, og enda mindre rett til å begå urett for å tvinge gjennom vestlige interesser. Kriger initeres ikke for å skape fred og såkalt demokrati, men for å opprettholde nåværende maktbalanse mellom øst og vest, samt økonomiske interesser. Kunnskap får man ikke av å lese VG eller Dagbladet... Ja, Norge har gjort det. Altså er også du og jeg skyldige i det. Like mye som min mann og andre av hans kolleger som aldri har deltatt aktivt i det. Vi som nasjon er med i et forpliktende fellesskap der det stilles krav til oss. NATO. Så lenge du er norsk statsborger er du like mye skyldig i det du sier, som norske forsvarsansatte. Det ser også ut til du har misforstått konflikten i Libya. Her er hva statsministeren sier om konflikten og det norske bidraget der: http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/pressesenter/pressemeldinger/2011/natos-libya-operasjon-er-avsluttet.html?id=661746 Her er litt mer: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7856006 Men dette blir helt på siden av det tråden handler om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #46 Del Skrevet 10. november 2011 Ja, Norge har gjort det. Altså er også du og jeg skyldige i det. Like mye som min mann og andre av hans kolleger som aldri har deltatt aktivt i det. Vi som nasjon er med i et forpliktende fellesskap der det stilles krav til oss. NATO. Så lenge du er norsk statsborger er du like mye skyldig i det du sier, som norske forsvarsansatte. Det ser også ut til du har misforstått konflikten i Libya. Her er hva statsministeren sier om konflikten og det norske bidraget der: http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/pressesenter/pressemeldinger/2011/natos-libya-operasjon-er-avsluttet.html?id=661746 Her er litt mer: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7856006 Men dette blir helt på siden av det tråden handler om. Jeg vet ikke helt om du har forstått dette med politikk, men regjeringens oppgave i slike saker er gjerne å selge inn en sak til befolkningen så det fremligger enighet og ingen store motsigelser i folkegruppen. Hvis du stoler på det politikere forteller har du en lang vei å gå. Jeg, du og alle andre har ingenting vi skulle sagt hva angår norges innsats i internasjonale operasjoner. Hadde det vært et reelt demokrati hadde det vært folkeavstemninger om slike saker, så nei; jeg føler meg ikke ansvarlig. Jeg har ikke stemt frem de folkevalgte, og kommer aldri til å ta ansvar for at våre skattepenger blir brukt på drap av uskyldige. Det jeg derimot kan gjøre, er å opparbeide meg kunnskap om hvorfor vi gjør som vi gjør. Krigen i Libya har blitt framstilt som om det er godt mot ondt, sannheten er at det ene styret er like ille som det andre, men økonomisk tjener vi og resten av vesten på det. Men livet og menneskeverdet til mennesker i denne delen av verden betyr kanskje ikke så mye? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uten filter Skrevet 10. november 2011 #47 Del Skrevet 10. november 2011 Om forholdet ikke hadde fungert, ville det sikkert vært fordi jeg ønsket meg en militær karriere selv en gang i tiden. Misunnelse er ikke kledelig. Reisedøgn og usikkerhet kan jeg leve med. Så lenge man har en viss ide om hva man går til, er det ikke noe problem å være alenemor på deltid. Når ting er så usikkert og utrygt for dem som reiser ut, er det ekstra viktig å ha noe stabilt og trygt hjemme. Da tenker jeg at det må være best å ha en moden partner, som ikke er usikker på seg selv og serverer drama. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yrkesmilitær Skrevet 11. november 2011 #48 Del Skrevet 11. november 2011 Aldri. I tillegg har jeg inntrykket av at mange soldater har en ufordragelig personlighet. Rett meg om jeg har feil. War is an ugly thing, but not the ugliest of things. The decayed and degraded state of moral and patriotic feeling which thinks that nothing is worth war is much worse. The person who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself. John Stuart Mill 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest javel Skrevet 11. november 2011 #49 Del Skrevet 11. november 2011 Nei. Jeg vil ikke at mine barn skal ha en mann som har drept andre mennesker, eller bidratt til det, på grunnlag jeg ikke vurderer som legitime. Jeg har ikke respekt for mennesker som velger å bruke evnene sine i militæret. Uten respekt er det lite håp. Vær klar til å motta læring. Forsvaret finner ikke på ting selv. Da ville vi hatt et militærdikatur. Noe vi ikke har. regjering og storting har forsvaret som et verktøy til å trygge vår suverenitet og demokrati så bl.a du kan sitte med nesa i din rosa romantiske sky å ha luksusen av å skrive akurat det du ønsker. Du vet selfølgelig best hvor og hvordan dette bør skje.Vi bør ikke bombe Gadaffi for det har du bestemt i din guddommelig visdom? Den friheten tar du for gitt regner jeg med. Men noen sloss for at du skulle få den friheten for 60 år siden. Men de har du ingen respekt for? Eller var de legitime??? Hva du mener er legitimt er er jo søtt da. I og med at våre folkevalgte bestemmer. Hvem burde bestemt for at det skal være legitimt for deg?? Har du respekt for eks: Legen som kreftoperer en pedofil mann slik han kan begå nye overgrep. Mtp bruke sine evner. Kassadamen som selger pils til en alkoholisert mamma. Hun burde nekte da eller?? Politimannen som arresterer folk som smugler dop, om DU skulle være for fri hasj? Hvis alle skulle kunne ha luksusen av å bruke "evnene sine" såpass selektivt som du i din romantiske verdensanskuelse mener hadde vi fått det fint gitt. Hvis alle forsvarsansatte skulle kunne sitte å velge oppdrag utifra egne sympatier og gitt blanke f... i hva de norske folkevalgte bestemte. Hva hadde skjedd da?? Åja.Hvis ingen hadde hatt et forsvar så ville det ikke blitt krig selvfølgelig. Håper du er 15 år... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 11. november 2011 #50 Del Skrevet 11. november 2011 Aldri. I tillegg har jeg inntrykket av at mange soldater har en ufordragelig personlighet. Rett meg om jeg har feil. Du tek feil. Yrkesmilitære er nok like ulike som alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 11. november 2011 #51 Del Skrevet 11. november 2011 (endret) Edit: las litt lenger i tråden, og fann at nokon andre (TS) hadde svart. Det hadde med ordrelinje å gjere. Men, mannen min har vore i Forsvaret, men han var ikkje på beordring, så han var ikkje ute. Eg trur ikkje eg hadde orka å vere saman med ein som flyttar rundt heile tida og som er ute med jamne mellomrom. Ikkje berre fordi ein blir mykje aleine og sjølvsagt er ein del redd, men også fordi det automatisk set ein sjølv i skugga. Ein veit aldri kor lenge ein skal bu på same plass, og det blir vanskeleg å planleggje si eiga karriere. Og eg er faktisk for sjølvmedviten til å spele andrefiolin heile tida. Av og til gjer eg det gjerne, men ikkje heile tida. Når det er sagt skal det seiast at KS-folk ofte er veldig bra folk, ikkje machobamser slik ein får inntrykk av frå amerikansk tv, norske soldatar er rett og slett ganske annsleis. Det finst machobamsar der også, men dei fleste som har vore gjennom KS og som eg har truffe er veldig bra folk. Dei lukar ut egohovudane før dei slepp dei inn på KS, verkar det som. Endret 11. november 2011 av Tigress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #52 Del Skrevet 11. november 2011 Bra at det fungerer for dere, kan ikke forestille meg hvordan det er for hverken deg eller han. Er også mange folk som blir overrasket når de hører at jeg ønsker å bli spesialjeger, ikke fordi jeg er fysisk eller mentalt uskikket, men fordi jeg er rolig og ellers helt grei og ikke så veldig aggressiv. Synd å høre at han har blitt utsatt for post traumatisk stress. Hvordan er det å forholde seg til dette og han nå? Er du glad nok i han/elsker du han høyt nok til at du ikke vil forlate han? Mange spørsmål fra min side, kanskje litt personlige og vet heller ikke hvordan jeg skal formulere meg. Men takk for svar Har tenkt gjennom dette, vet ikke helt hvorfor, men dette er noe jeg virkelig ønsker, skal ta vare på meg selv. Helt ok at du spør personlig, jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Det er forferdelig tøft å forholde seg til ptsd'en og hva den gjør med ham/oss. Den gjør defintivt noe med ham, og det påvirker samspillet oss imellom. Vi er nå midt oppe i en stor krise faktisk, og mye skyldes ptsd'en. Han plages virkelig, men går heldigvis i behandling, og det er nok også en tøff jobb. Ellers er det jo ting som er vanlige hos de som sliter med ptsd: flashbacks, dårlig søvnkvalitet, uro/alltid i beredskap, stenger av for følelser, unnvikelsesmekanismer ..... Jo, det er utrolig tøft. Det verste er når han viser unnvikende atferd ovenfor meg. Det er tungt å stå i det da. Jeg ønsker ikke å forlate denne mannen, jeg traff mannen i mitt liv da jeg traff ham ... men som vi har det nå så vet jeg ikke om forholdet klarer seg allikevel. Jeg vet at han føler at han ikke kan/klarer å gi meg det jeg fortjener, pga at ting er vanskelig for ham nå. Det er også andre ting rundt oss som gjør det tøft. Dersom vi fortsetter å gjøre hverandre vondt, på tross av at vi egentlig elsker hverandre, så Som andre her har sagt så tror jeg nok det er en forskjell på amerikanske soldater slik de fremstilles på film, og på hvordan norske spesialsoldater faktisk er. Finnes nok noen skikkelig machomenn, men jeg tror ikke disse er i flertall. Tanken på at min kjæreste har drept mennesker er selvfølgelig fæl, men ikke noe jeg grubler mye på. Han har vært i situasjoner hvor det har vært nødvendig, fordi det er en krigssituasjon. Dessverre finnes krig i verden, og noen velger å gå i krigen for at resten av oss skal sitte trygt hjemme. Så bra at du har tenkt godt gjennom dette, TS. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rastl0s Skrevet 11. november 2011 #53 Del Skrevet 11. november 2011 Bare for å ha sagt det... Hva om Norge IKKE hadde hatt folk som er villige til å ofre livet sitt for andre? Hva om vi ikke hadde et militær? Hva om det faktisk ble krig i Norge en gang? Hva ville vi gjort da? Bare fordi Norge ikke blir invadert selv, så er forsvaret veldig viktig, og det er viktig at folk stiller opp. Selv har jeg tenkt til å bli yrkessoldat, noe som skremmer meg litt med tanken på forhold og hvor mange som sier at det er et NEI, men so be it. Man har et valg, JA, men man velger det man selv brenner for, sant? Eller det man føler er nødvendig... Er ikke sånn at folk drar i krig for MORO skyld for å drepe folk fordi det er gøy. Det er mer bak det enn som så... Er så fryktelig mange som svartmaler det og sier de ofrer seg for å drepe uskyldige og at soldater er mordere og dårlige mennesker. Hva i huleste vet dere om militæret i det hele tatt? Herregud... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #54 Del Skrevet 11. november 2011 Nei jeg kunne ikke ha vært sammen med en yrkesmilitær. Det hadde blitt for stor forskjell i forhold til mitt eget liv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #55 Del Skrevet 11. november 2011 Bare for å ha sagt det... Hva om Norge IKKE hadde hatt folk som er villige til å ofre livet sitt for andre? Hva om vi ikke hadde et militær? Hva om det faktisk ble krig i Norge en gang? Hva ville vi gjort da? Bare fordi Norge ikke blir invadert selv, så er forsvaret veldig viktig, og det er viktig at folk stiller opp. Selv har jeg tenkt til å bli yrkessoldat, noe som skremmer meg litt med tanken på forhold og hvor mange som sier at det er et NEI, men so be it. Man har et valg, JA, men man velger det man selv brenner for, sant? Eller det man føler er nødvendig... Er ikke sånn at folk drar i krig for MORO skyld for å drepe folk fordi det er gøy. Det er mer bak det enn som så... Er så fryktelig mange som svartmaler det og sier de ofrer seg for å drepe uskyldige og at soldater er mordere og dårlige mennesker. Hva i huleste vet dere om militæret i det hele tatt? Herregud... Si meg, hvorfor tror du Norge er i krig da? Nå er jeg spent.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #56 Del Skrevet 11. november 2011 TS her, kan vi holde oss on topic? Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #57 Del Skrevet 11. november 2011 Vær klar til å motta læring. Forsvaret finner ikke på ting selv. Da ville vi hatt et militærdikatur. Noe vi ikke har. regjering og storting har forsvaret som et verktøy til å trygge vår suverenitet og demokrati så bl.a du kan sitte med nesa i din rosa romantiske sky å ha luksusen av å skrive akurat det du ønsker. Du vet selfølgelig best hvor og hvordan dette bør skje.Vi bør ikke bombe Gadaffi for det har du bestemt i din guddommelig visdom? Den friheten tar du for gitt regner jeg med. Men noen sloss for at du skulle få den friheten for 60 år siden. Men de har du ingen respekt for? Eller var de legitime??? Hva du mener er legitimt er er jo søtt da. I og med at våre folkevalgte bestemmer. Hvem burde bestemt for at det skal være legitimt for deg?? Har du respekt for eks: Legen som kreftoperer en pedofil mann slik han kan begå nye overgrep. Mtp bruke sine evner. Kassadamen som selger pils til en alkoholisert mamma. Hun burde nekte da eller?? Politimannen som arresterer folk som smugler dop, om DU skulle være for fri hasj? Hvis alle skulle kunne ha luksusen av å bruke "evnene sine" såpass selektivt som du i din romantiske verdensanskuelse mener hadde vi fått det fint gitt. Hvis alle forsvarsansatte skulle kunne sitte å velge oppdrag utifra egne sympatier og gitt blanke f... i hva de norske folkevalgte bestemte. Hva hadde skjedd da?? Åja.Hvis ingen hadde hatt et forsvar så ville det ikke blitt krig selvfølgelig. Håper du er 15 år... Hvor skal man begynne her da, det virker som om du har tatt til deg at av statsprodusert oppgulp i ca 30-40 år? "Vi" kriger da sannelig ikke for å redde andre mennesker, militær krigføring handler om ressurser som olje, mineraler og ikke minst økonomiske interesser. Siden når, og under hvilken internasjonal lov har en barneskole vært et legitimt mål? Siden når, og under hvilken internasjon lov er det tillat å rette skyts mot familiers hjem og drepe barn? Siden når, og under hvilken internasjonal lov kan NATO tillate seg å bombe, bombe og bombe dag etter dag etter dag, støttende terrorister? Svaret i min verden er; NEI, og ALDRI. Det har aldri vært legitimt under internasjonal lov å blande seg inn private anliggende for en suveren stat. Om man dreper en lokal "terrorist" eller et uskyldig barn, det er like galt. Hvem er du til å si at hva en mann som beskytter SITT land og SIN tro at det er galt? Fordi han ikke filer neglene og henger på Starbucks hver morgen så er hans liv forkastelig og mindreverdig? Å presse gjennom vestlige interesser og påtvinge vestlig levekultur i land som har et helt annet utgangspunkt er forkastelig. Du kan gjerne postulere at det er riktig å gå til krig for å spre det glade "demokrati", men kjære deg; det er virkelig ikke det krig handler om. Og la bare en ting være klart; de mennene som kjempet for Norge under WW2 kjempet for akkurat det samme som lokale krigsherrer gjør i Afghanistan; de vil beholde kontrollen selv. Så det å krige for å FORSVARE et direkte angrep på landet kontra å delta i en årelang krig i et totalt fremmed land som vi ikke har NOEN råderett over er to vidt forskjellige ting. Men du digger vel Bill Clinton og mener at f eks massakren i Srebrenica var "nødvendig"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rastl0s Skrevet 11. november 2011 #58 Del Skrevet 11. november 2011 Si meg, hvorfor tror du Norge er i krig da? Nå er jeg spent.. Spiller NULL rolle. Finnes fortsatt folk som føler framtiden ligger i militæret for dem. Som meg... En soldat er en soldat. Soldater tar imot ordre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #59 Del Skrevet 12. november 2011 Spiller NULL rolle. Finnes fortsatt folk som føler framtiden ligger i militæret for dem. Som meg... En soldat er en soldat. Soldater tar imot ordre. Nemlig. Tar i mot ordre. Mennesker er i utgangspunktet et tenkende vesen, for meg er det helt uaktuelt å være sammen med en mann som begår urettmessige inngrep i andres liv og kulturer fordi noen sier man skal, såpass valgfrihet har vi faktisk. Derfor har jeg ingen respekt for yrkesgruppen, stiller man overhodet ikke spørsmål ved krigføring eier man ikke en kritisk sans eller respekt for seg selv og andre mennesker generelt. Det var patetisk å høre på soldaten på Skavlan i går, som på gråten la ut om hvor vondt det var å oppleve at kompisen ble drept av "fienden". Tror militære at det er noe mindre vondt at kompisen til den aktuelle "fienden" blir drept? Hans følelser og oppfatninger er like reele som våre. Konkulsjon; jeg vil helst ikke at mine barn skal se opp til en drapsmann, så nei takk til yrkesmilitære! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rastl0s Skrevet 12. november 2011 #60 Del Skrevet 12. november 2011 Du vet vel at jobben ikke går ut på å drepe mennesker? Sånn Norge er i afghanistan for nå er for å hjelpe folket og opprettholde fred. Blir de angrepet så kan de ikke stå der og bli skutt for å ikke bli stemplet som DRAPSMANN av sånne som deg. Blir for dumt... Og det handler ikke om respekt for seg selv og andre. Tror du folk tar enkelt på det når de først må ty til å ta menneskeliv? Alle har sine meninger, men det du sier synes jeg er litt forskrudd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå