Gå til innhold

Måling av fettprosent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må inrømme at jeg alltid har tenkt at å måle fettprosenten er unødvendig, og at det å gå på en sånn vekt bare er lettjente penger for helsestudio. Jeg har alltid innbilt meg at om BMI er innenfor normalen, og liv/hofte ratio er under 0,8 så er helt sikkert fettprosenten også OK.

Men så lurer jeg (innspirert av denne tråden) på om jeg tar feil. Er det mange som blir negativt overasket når de gjør en sånn måling, og som på tross av å være normalvektig, har usunn fettprosent? Eller er det sånn at det store flertall ligger ann slik de selv tror? (eventuelt sånn andre ville tippe ved å se på personen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg heller mot undervektig og jeg tror ikke at kroppen er sunn for det. Jeg tipper jeg hadde fått høy fettprosent og lite muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot undervektig og jeg tror ikke at kroppen er sunn for det. Jeg tipper jeg hadde fått høy fettprosent og lite muskler.

Men da vet du jo at du er usunn, altså du hadde ikke blitt overrasket i det hele tatt over en høy fettprosent. Det jeg lurer på er om det er mange som på forrhånd tror de er sunne, som kommer ut med en alt for høy fettprosent.

Jeg tror jeg er sunn, jeg har alltid tenkt at en slik måling er overflødig. Men lurer på om jeg burde måle likevel? Er det veldig vanlig å ha et skjeft bilde på det selv, og egentlig trenge en realitetsoriernering?

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot undervektig og jeg tror ikke at kroppen er sunn for det. Jeg tipper jeg hadde fått høy fettprosent og lite muskler.

Men da vet du jo at du er usunn, altså du hadde ikke blitt overrasket i det hele tatt over en høy fettprosent. Det jeg lurer på er om det er mange som på forrhånd tror de er sunne, som kommer ut med en alt for høy fettprosent.

Jeg tror jeg er sunn, jeg har alltid tenkt at en slik måling er overflødig. Men lurer på om jeg burde måle likevel? Er det veldig vanlig å ha et skjeft bilde på det selv, og egentlig trenge en realitetsoriernering?

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic: Kan man måle fettprosenten sin på treningssenter?

Ja, av de ansatte. Enten med klype eller vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da vet du jo at du er usunn, altså du hadde ikke blitt overrasket i det hele tatt over en høy fettprosent. Det jeg lurer på er om det er mange som på forrhånd tror de er sunne, som kommer ut med en alt for høy fettprosent.

Nei, jeg vet ikke at jeg er usunn. Jeg spiser nemlig veldig sunt og får i meg lite brus, godteri, chips mm. Jeg spiser masse grønnsaker, havregrøt. Jeg er i grei form fordi jeg bl.a. går mye. Allikevel hadde jeg ikke blitt overrasket dersom en sånn måling hadde vist noe annet enn det jeg hadde antatt. Har så mange år på baken at jeg skjønner at slank ikke er lik sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en sånn test på treningssenteret og ble posetivt overasket. For ifølge bmi så veide vel jeg 3 kg for mye. Men ifølge fettprosent og muskler så var jeg helt normal. Og han som utførte testen ble så overasket over at jeg hadde såpass med muskler. For jeg hadde bare trent i 6 mnd etter mange års sykdom uten bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bartenina

Jeg må inrømme at jeg alltid har tenkt at å måle fettprosenten er unødvendig, og at det å gå på en sånn vekt bare er lettjente penger for helsestudio. Jeg har alltid innbilt meg at om BMI er innenfor normalen, og liv/hofte ratio er under 0,8 så er helt sikkert fettprosenten også OK.

Men så lurer jeg (innspirert av denne tråden) på om jeg tar feil. Er det mange som blir negativt overasket når de gjør en sånn måling, og som på tross av å være normalvektig, har usunn fettprosent? Eller er det sånn at det store flertall ligger ann slik de selv tror? (eventuelt sånn andre ville tippe ved å se på personen?)

Jeg ble ikke positivt overrasket i allefall, trodde verdiene mine var litt søtere enn som så. For noen med min høyde, vekt og alder, burde jeg ligge mellom 21,3 - 32 eller noe, og min fettprosent var 31,8 eller deromkring. Husker ikke eksakt tallene, men.. Vet ikke om denne maskinen gjorde forskjell på menn og kvinner da. Pupper består vel av en god del fett, det fettet vil jeg gjerne beholde ;-)

edit: men det var vel derfor jeg tok en slik test også, fordi ikke alt vises på utsiden. Skulle gjerne sett kjæresten min tatt den testen, han veier 1,4 kg mindre enn meg og er 18 cm høyere, og spiser IKKE sunt...:-/

Endret av Bartenina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjææ :) Jeg har fettprosent på ca 23% (vel, sist målt i sommer, med klype). Men siden jeg jobber som PT og er i gymmet hele dagen lang så tror jeg det skulle mye til for å overraske meg ang. hva fettprosent angår! :P Er ikke unormalt for damer nå om dagen å ha over 25%, langt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne maskinen gjorde forskjell på menn og kvinner da. Pupper består vel av en god del fett, det fettet vil jeg gjerne beholde ;-)

Menn skal ha lavere prosent, så maskinen gjør ikke forskjell på kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...