Gå til innhold

TV på rommet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Gutta har TV på rommet. De er 2 og 3 år.

Det synes jeg er ekstremt tidlig! Synes ikke unger skal få tv-vaner i så ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

den støtter jeg også..

de siste årene jeg bodde hjemme hadde vi en gammel "utdanket" tv "til overs".. denne ble satt på kjellerstua (dvs rett utenfor rommet til meg og søster)

den tok bare inn nrk1, så den ble kun brukt til å se god elg..

dersom den hadde havnet inn på rommet mitt og i tillegg fått video/dvd/kabel osv, er jeg rimelig sikker på (kjenner meg selv) at det hadde gått kraftig utover skolearbeidet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 5 har hatt tv på rommet i et års tid nå, men han er så selskapssyk at den bare samler støv.

Det har forekommet at han har sett på video der, men det er ytterst sjelden.

Han er så selskapssyk :klem2: at han ikke er på rommet sitt i det hele tatt,annet enn når han sover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke unger, men ville nok ikke gitt TV på rommet til dem før de var ti år. Dessuten ville det nok blitt strenge regler med TV-tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg helt kvalifisert da, ettersom jeg ikke har barn, men jeg hadde TV på rommet selv da jeg var yngre. Både jeg og min yngre bror fikk 14" TV til jul, og de fungerte kjempebra. Da fikk jeg likevel sett Twin Peask, som mamma ikke lot meg få lov til å se sammen med dem :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt nye hus, blir det satt opp en TV krok på rommet vårt, som barna kan bruke hvis de skal se en film eller noe. Nå er jo de ganske små enda (1 1/2 & 7), men jeg vet hun største hadde sett på TV så lenge hun kunne. Vi får se når de blir større om de får på eget rom. Har en bror på 14 som har TV på rommet, og han er den største TV slaven jeg vet om :( Vet hvilket program som begynner på hvilken kanal til enhver tid. Det tror jeg ikke er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når sant skal sies så fikk min gutt TV med innebygd videospiller på rommet sitt i 4 års gave.

Vi fikk fjernet alle barnefilmene fra stua. Han ser ikke mere på TV nå enn før, men noen ganger. Han ser også Tv før han legger seg noen ganger og på morgenen før han står opp.

Synes det var en kjempflott investering.

Har han venner på besøk kan han gå opp. Han liker også å være alene der oppe.

Selvfølgelig nekter vi ikke han å se på Tv eller video på stua, men det er et alternativ.

Det synes jeg er ekstremt tidlig! Synes ikke unger skal få tv-vaner i så ung alder.

Vil gjerne kommentere dette. Min gutt på 5,5 år har sett på tv siden han kunne se på tv. Også dataspill og andre spille har han fått holdt på med så lenge han har kunnet det.

Og jeg er overbevist om at skrive, regne og lesekunnskapene har bl.a kommet fra dette.

Han leste og skrev korte setninger svært tidlig. Og jeg kan ikke huske at jeg kunne det så tidlig, og heller ikke min mann.

Vi lever faktisk i 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gutter på 13 og 17 har ikke TV på rommet, og kommer heller ikke til å få det så lenge de bor hjemme.

Vi har en TV i stua og en på kjøkkenet - er det uenighet om programmer, fordeler folk seg i "riktig" rom. Jeg vil ikke ha unger som sitter aleine på rommet med tilgang til en uendelighet av kabel-tv døgnet rundt.

Har de venner på besøk, kan ungene få den ene stua og se film der - det fungerer veldig bra.

På den annen side har de PC med masse spill på rommene sine - der har jeg ikke full kontroll, men det er heller ikke så mye i bruk. Spill, surfing på nettet og chatting krever tross alt en slags"innsats" - å se på tv eller film er fryktelig passivt.

Jeg har ikke full kontroll over nettbruken deres, men har gått gjennom reglene nøye (chatting: ikke oppgi navn el.l), men leser ikke meldingene til eldstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenefar til 2

Jeg blir en smule provosert av enkeltes meninger om at å ha tv på et barnerom er sååå negativt :evil:

Om barna sitter i stua eller på rommet sitt å ser tv, endrer vel ikke deres tv-vaner.

Mine har tv både på lekerom og soverom, men det er jeg som bestemmer hvor mye de får se tv, enten den står på rom eller stue.

Jeg har timer som kutter strømmen til tv`n på et tidspunkt på kvelden og da er det INGEN fare med hverken brann eller smugtitting :D

Jeg også har tv på mitt rom og det er superkos å ligge i senga sammens barna i helgene å se "stå opp" på nrk.

Dessuten er det greit å få vaske, støvsuge ++ i stua mens de sitter på rommet å ser barnetv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en liten, gammel tv på rommet som for tiden bare brukes til nintendo. Der vi bodde før fikk han inn kabel, da pleide han ofte å titte litt på animal planet før han la seg om kvelden.

Forøvrig har vi en dvd-spiller som er såpass liten og håndterbar at vi kan slenge den ut dit om han vil se film på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det skal gå bra, med strenge grenser og begrensnig av tv-tiden......

Grenser er viktig. Så lenge foreldrene setter grenser for bruker, går det helt fint med TV på rommet.

Vi har ikke kjellerstue/loftstue, og begge barna har TV på rommet. Gutten på 6 har nettopp fått. Tv der blir kun brukt hvis han har besøk av venner - er han alene ser han barne TV eller film i stuen.

Går så greit så :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på fem fikk tv på rommet da han var to :lol: men det er en liten tv med innebygget video og det var ikke koblet for vanlig tv.

Han fikk tv på rommet så tidlig fordi han var mye syk og hvis han hadde vondt og ikke fikk sove var det greit å sette på en film så sovnet han etter hvert,vi har jo brukt den med måte men enkelte ganger må jeg si den har vært til stor hjelp særlig når jeg fikk nr.to. Nå har vi den regelen at hvis de er greie får de se en videofilm fredag og lørdag, ellers pleier jeg å sette på en film hvis alt er kjedelig og det regner eller er fryktelig kaldt ute, det vil si jeg ser ann situasjonen, og dette har fungert veldig fint hos oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter og stesønn deler rom her, og har fått min gamle 14" tv som de kan spille nintendo på. Har ikke kabel inn der så de får så vidt inn nrk med antenne på toppen. Men siden de ikke får inn så mye der så er det heller ikke vanskelig å begrense tvtittingen.

Tror nok sønnen din vil ha mye moro med tv'n jeg Tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg vurderer TV til 9-åringen min. Tenkte da å kjøpe en som har innebygd video. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Hvor stor bør TV'n være. Har sett en på 14 tommer med video innebygd. Den virker ganske liten' date=' har bare sett den på nettet og ikke i RL. Bør den være av en viss størrelser for å kunne spille PS2 på? Neste størrelse er 20 tommer, og da kostet den en tusenlapp mere. Hmmm... vanskelig.[/quote']

Ungene mine er 10 og 12 og har hatt tv på rommet i snart et år. Fungerer fint, men må innrømme at de nok bruker den litt vel flittig...

Kjøpte 20" til dem jeg og ikke med innebygget video, heldigvis.

Videoen er kaputt, tv varer lengre enn en VHS spiller, dessuten må du tenke på overgangen til DVD. Hvor lenge tror du en VHS gjør noe nytte? Er den innebygget er den jo bare i veien når den ikke lengre er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg vurderer TV til 9-åringen min. Tenkte da å kjøpe en som har innebygd video. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Hvor stor bør TV'n være. Har sett en på 14 tommer med video innebygd. Den virker ganske liten' date=' har bare sett den på nettet og ikke i RL. Bør den være av en viss størrelser for å kunne spille PS2 på? Neste størrelse er 20 tommer, og da kostet den en tusenlapp mere. Hmmm... vanskelig.[/quote']

Min gutt har en 20 tommer, med innebygd video. Synes nesten det må være såpass til størrelse. 14 tommeren er veldig liten da. Og en PC sjerm er jo ikke så stor engang.

Så jeg ville satset på en 20 tommer. Det er jo litt mere behagelig format, og jeg tror ikke du angrer i ettertid i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har to små på fem og seks, de har tv på rommet (deler rom) og har hatt det så lenge de kan huske tror jeg (minsten lå på eget rom til hun var halvannet). De ser film/barne-tv der innimellom, dersom vi har gjester, dersom jeg vasker e.l. Ser minst like ofte barne-tv på stua sammen med oss - synes det er kos jeg da. Tror de er så vant til dette med at tv'n er der at de ikke bryr seg veldig om det rett og slett. Men som et lite apropos - nabojenta vår har 'strenge' (synes jeg da) regler på tv-titting, med det resultat at hun er helt oppslukt av tv når hun er her. Vil bare se film (dette er greit for mor da, at hun får se video mens hun er hos oss), dersom tvn står på nede hos oss mens leker på rommet til jentene vil hun som regel sitte hos oss med øyne klistra på skjermen. Mine to skjønner ikke dette, og vil helst ikke være inne hos oss lenger "fordi X bare vil se film og ikke leke".

Jeg har litt tro på dette at dersom man setter opp alt for mange regler og restriksjoner og 'uff-og-huff' så virker dette mot sin mening.

Så lenge tv ikke brukes som barnevakt, så lenge jeg VET hva ungene mine ser på og så lenge de gjør andre ting også - deriblant fysisk aktivitet - tar jeg hele tv-problematikken med stoooooor ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 8,5 år og har tv på rommet.

Jenta mi er veldig glad i å synge karaoke og se musikkvideoer. Syns det er greit at hun kan ta med venner på rommet sitt for å se musikkvideoer eller leke popstjerner med karaoke......Har derimot en del restriksjoner på tv-tittingen. Hun får ikke se på feks. Fox kids i mer enn 1 time om dagen. og etter klokka 7 skal tv`n være slått av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...