Gå til innhold

stjeling i kollektiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et kollektiv med 5 personer. De er alle kjempehyggelige, og vi går godt overens :)

Men i det siste har jeg oppdaget at mat har forsvunnet fra meg. Ikke snakk om mye (et egg av og til, knekkebrød osv), men man skal jo ikke ta av andre!

Jeg skjønner ikke hvem tyven er, alle er jo så snille. Hvordan kan jeg finne det ut? Vil ikke spørre noen (de kan jo lyve uansett), og vil ikke lage dårlig stemning. Vi har jo et så koselig kollektiv. Eller burde jeg bare la det ligge, siden det ikke er snakk om store mengder mat?

Hvordan vet du at det er 1 tyv? Den som tar egg trenger ikke å være den som tar knekkebrød. Og flere enn 1 kan ta knekkebrød eller egg.

Disse personene har helt sikkert fått mat stjelt fra dem og. Så de gjør akkurat det samme siden det er jo bare "litt her og litt der" og det går jo opp i opp siden en tok kanskje ett egg fra deg så da tar du noen salami skiver. Er nok noe som skjer med alle i kollektivet ditt og du er den eneste som ikke gjør det og dermed føler du at noen stjeler fra deg.

Det du gjør er ganske enkelt. Begynn å "ta litt her og litt der" av andre og. Så går det jo opp i opp for deg og. Om du er heldig lager de andre drama om det og problemet kommer på bordet og du blir ikke kilden til dårlig stemning.(siden du nekter at du stjeler, men kan kommentere at noen tar dine egg)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten rører du ut ei teskjei med avføring i den halvfulle nugattiboksen, og ser hvem som blir syk av ecolibakteriene. Eller om det blir for grisete for deg, så ljuger du og slipper bomba der du forteller om det ved frokostbordet, når du merker det begynner å minke fra boksen

haha, en kompis var også lei stjeling og kjøpte inn 1,5 liter cola, drakk litt og fylte på resten med dassvann fra alle skålene til dobørstene på bygget (folkehøyskole). Etter det fikk han ha sin hylle i fred :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i kollektiv, og vi løste det problemet før det hadde oppstått. Vi hadde hver vår låsbare boks for kjølevarer, og hver vår låsbare boks for andre matvarer. Noen syntes dette var teit i begynnelsen, men etterhvert så innså de at det var en lur ting å gjøre. Ingen ble frastjålet noe, og ingen trengte å bli mistenkt for å ha stjålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KollektivSenior

haha, en kompis var også lei stjeling og kjøpte inn 1,5 liter cola, drakk litt og fylte på resten med dassvann fra alle skålene til dobørstene på bygget (folkehøyskole). Etter det fikk han ha sin hylle i fred :fnise:

Sikkelig ondskapsfull gnien jævel, med andre ord.

Er det imponerende å påføre andre sykdom, altså?

Det går an å få beholde colaen in på andre måter enn med bakterier vettu.

En tape over korken feks, som ikke kan fjernes uten at det syns at seglet er brutt, er mye mer effektivt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KollektivSenior

Hvordan vet du at det er 1 tyv? Den som tar egg trenger ikke å være den som tar knekkebrød. Og flere enn 1 kan ta knekkebrød eller egg.

Disse personene har helt sikkert fått mat stjelt fra dem og. Så de gjør akkurat det samme siden det er jo bare "litt her og litt der" og det går jo opp i opp siden en tok kanskje ett egg fra deg så da tar du noen salami skiver. Er nok noe som skjer med alle i kollektivet ditt og du er den eneste som ikke gjør det og dermed føler du at noen stjeler fra deg.

Det du gjør er ganske enkelt. Begynn å "ta litt her og litt der" av andre og. Så går det jo opp i opp for deg og. Om du er heldig lager de andre drama om det og problemet kommer på bordet og du blir ikke kilden til dårlig stemning.(siden du nekter at du stjeler, men kan kommentere at noen tar dine egg)

Noen tok mine egg så da forsynte jeg meg av en annen helt tilfeldig person sin salami, som kanskje aldri har stjelt fra meg?

To feil gjør ikke en rett.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KollektivSenior

En tape over korken feks, som ikke kan fjernes uten at det syns at seglet er brutt, er mye mer effektivt.

Min foretrukne løsning er superlim/lynlim og en stripe fra et A4 ark som festes over korken. Kan og brukes over lokk på alt fra syltetøy og corn-flakes til eggekartonger, melk og juice.

Bare ikke lim sammen fingrene dine :fnise:

Fest på ny stripe hver gang du selv har åpnet og brukt av innholdet.Sørg for at andre ikke har samme typen ark som du bruker, så de kan kopiere stripen din uten at du merker det. Det kan hjelpe å signere på stripa med dine egne bokstaver.(Det hjelper å kunne et annet alfabet :fnise: )

Men har man is i fryseren har jeg også brukt å spise rett av innholdet med skei, og sagt fra om at jeg gjør nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KollektivSenior

Min foretrukne løsning er superlim/lynlim og en stripe fra et A4 ark som festes over korken. Kan og brukes over lokk på alt fra syltetøy og corn-flakes til eggekartonger, melk og juice.

Bare ikke lim sammen fingrene dine :fnise:

Fest på ny stripe hver gang du selv har åpnet og brukt av innholdet.Sørg for at andre ikke har samme typen ark som du bruker, så de kan kopiere stripen din uten at du merker det. Det kan hjelpe å signere på stripa med dine egne bokstaver.(Det hjelper å kunne et annet alfabet :fnise: )

Men har man is i fryseren har jeg også brukt å spise rett av innholdet med skei, og sagt fra om at jeg gjør nettopp det.

Altså økonomiløsningen for folk som ikke har midler til å gå til innkjøp av låsbar boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Stjeling er umoralsk og ulovlig, men det er tross alt ikke potensielt dødelig å stjele noens knekkebrød. Noe det faktisk kan være å mate noen med bakterier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal forvente stjeling av kollektiv, så jeg er egentlig heldig som kun får frastjelt noen egg og knekkebrød?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KollektivSenior

Så man skal forvente stjeling av kollektiv, så jeg er egentlig heldig som kun får frastjelt noen egg og knekkebrød?

I kollektiv kommer man lengst dersom man er obs på at man kan bli frastjålet alt som ikke er spikret fast eller låst inn.

Naiv kan man være etterpå, når man flytter inn i sin egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hans tilfelle var det folkehøyskole med ekstremt mange som delte kjøkken. Stjelingen gikk over stokk og stein, folk ble frastjålet "alt" og miljøet var generelt dårlig. Løsningen fungerte i allefall ;) Hans mat fikk stå i fred resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange gniere ute, man burde vel egentlig føre et regnskap over tjenester, gjentjenester samt knekkebrød, løk og smågodt som ligger fremme. Nåde den som ikke er i null ved kvartalets slutt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her var det mange gniere ute, man burde vel egentlig føre et regnskap over tjenester, gjentjenester samt knekkebrød, løk og smågodt som ligger fremme. Nåde den som ikke er i null ved kvartalets slutt!

selv om det ikke er snakk om store verdier er det alikevel en uting å stjele fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det ikke er snakk om store verdier er det alikevel en uting å stjele fra andre.

Hvis man bor sammen så tipper jeg at slike ting raskt går opp i opp om man gidder å sette seg ned å gå igjennom hele regnskapet over alle slike detaljer over tid. På den andre siden så finnes det virkelige snyltere som det er bra å konfrontere...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis noen hadde rappa løken min, som jeg skulle bruke som ingrediens i middagen den dagen, hadde jeg kjøpt meg en to nye løker.

En til middagen, og en å dele og gni inn i øyeeplene på den helvetes løknapperen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg ikke som gnien, men jeg er tydeligvis det i følge folk her inne :sukk:

Om jeg bruker mine surt ervervede penger på god mat, bare for å finne ut at en langfingra apekatt har rappa den, så blir jeg sinna :kjefte:

Da jeg bodde i kollektiv var vi opprinnelig tre stykker. Det fungerte over all forventning, ingen stjal noe fra noen, men om noen trengte noe så spurte de om å få låne. (det var en selvfølge at man erstattet det man hadde lånt)

Så flyttet to av dem ut etter ferdig skolegang, og jeg ble stuck med en polsk utplasseringselev.

Hun brukte konsekvent språkbarrieren som en unnskyldning når jeg skulle ta opp ting med henne. (jeg snakker utmerket godt engelsk, og det vet jeg hun også gjorde)

Hun stjal mat, godteri, vasket aldri opp, tok mitt service og mine kasseroller inn på rommet når hun hadde lagd mat, og gadd ikke ta dem ut av rommet igjen.

Da jeg en kveld skulle kose meg med smågodten jeg hadde kjøpt, og oppdaget at den var helt tom(!) brast det for meg :frustrert: Jeg skjelte henne ut så ettertrykkelig at hun begynte å gråte.

Fælt å si det, men det føltes godt :danse:

Etter det forsvant det ikke mer mat, tallerkenene kom på plass i oppvaskmaskina, og jeg fikk ha mitt dopapir og håndklær i fred, gitt. Og jeg fikk 100 kroner for nytt smågodt (tro meg, det var en diger pose hun hadde konsumert)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KollektivSenior

Jeg anser meg ikke som gnien, men jeg er tydeligvis det i følge folk her inne :sukk:

Om jeg bruker mine surt ervervede penger på god mat, bare for å finne ut at en langfingra apekatt har rappa den, så blir jeg sinna :kjefte:

Da jeg bodde i kollektiv var vi opprinnelig tre stykker. Det fungerte over all forventning, ingen stjal noe fra noen, men om noen trengte noe så spurte de om å få låne. (det var en selvfølge at man erstattet det man hadde lånt)

Så flyttet to av dem ut etter ferdig skolegang, og jeg ble stuck med en polsk utplasseringselev.

Hun brukte konsekvent språkbarrieren som en unnskyldning når jeg skulle ta opp ting med henne. (jeg snakker utmerket godt engelsk, og det vet jeg hun også gjorde)

Hun stjal mat, godteri, vasket aldri opp, tok mitt service og mine kasseroller inn på rommet når hun hadde lagd mat, og gadd ikke ta dem ut av rommet igjen.

Da jeg en kveld skulle kose meg med smågodten jeg hadde kjøpt, og oppdaget at den var helt tom(!) brast det for meg :frustrert: Jeg skjelte henne ut så ettertrykkelig at hun begynte å gråte.

Fælt å si det, men det føltes godt :danse:

Etter det forsvant det ikke mer mat, tallerkenene kom på plass i oppvaskmaskina, og jeg fikk ha mitt dopapir og håndklær i fred, gitt. Og jeg fikk 100 kroner for nytt smågodt (tro meg, det var en diger pose hun hadde konsumert)

YEAH! Sånn skal det gjøres :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brutt forsegling viser bare at noe er stjålet, ikke hvem som stjeler. En som i utgangspunktet stjeler mat på denne måten bryr seg neppe om en forsegling om det er andre potensielle syndere ute på tur.

_

Endret av fruBeist
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...