Gå til innhold

Hva skal jeg spise?


Gjest Bartenina

Anbefalte innlegg

Gjest Bartenina

har hatt et par PT-timer på elixia, og i dag tok jeg en måling for å se hvordan det sto an med kroppen min. Jeg veide 3-4 kilo mer enn jeg trodde (det kan selvfølgelig variere fra vekt til vekt), hadde mye høyere fettprosent enn forventet og var generellt lite fornøyd med resultatene :P

Jeg er 24 år, 169 høy og 71,4 kg.

Treneren min sa jeg burde spise 5-6 måltider om dagen, og få i meg mye protein, da kostholdet utgjorde 60-70% av effekten man får av trening.

Spørsmålet mitt er nå; hva skal jeg spise til frokost, lunsj, middag og mellommåltider? Må jo også ta hensyn til samboeren min, han trenger å legge på seg, mens jeg vil ta av bittelitt og bygge flere muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På side 28 av dette programmet står det en diettplan for de som trener og vil ned i vekt og fettprosent. Der er det noen tips :) F.eks. havregrøt med most banan til frokost, proteinshake etter trening, kyllingfilet, grønnsaker og fullkornsris til middag, grovt brød med egg til kvelds, cottage cheese og frukt som mellommåltid... Samboeren din trenger også sunn mat, selv om han skal legge på seg, han trenger bare mer av det :) På side 25 er det diettplan for de som vil opp i vekt og få mer muskler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bartenina

På side 28 av dette programmet står det en diettplan for de som trener og vil ned i vekt og fettprosent. Der er det noen tips :) F.eks. havregrøt med most banan til frokost, proteinshake etter trening, kyllingfilet, grønnsaker og fullkornsris til middag, grovt brød med egg til kvelds, cottage cheese og frukt som mellommåltid... Samboeren din trenger også sunn mat, selv om han skal legge på seg, han trenger bare mer av det :) På side 25 er det diettplan for de som vil opp i vekt og få mer muskler.

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil basere måltidene dine på kun "vanlige" matvarer så kan du dessverre ikke regne med å se resultater sånn kjempe raskt. Det tar tid, og du må planlegge kostholdet dag for dag ganske nøye. Dette er fordi kroppen bruker tid til å venne seg til det nye kostholdet, samt forbrenne riktige kalorier. Men det er klart det går.

Selv drikker jeg en shake til frokost og lunsj. Drikker mye vann gjennom hele dagen. Blir jeg småsulten spiser jeg litt frukt eller nøtter og deretter en vanlig middag med grønnsaker. På kvelden trener jeg, og tar en proteinshake rett etter det. Ellers blir det mye urtete.

På 8 uker er jeg gått ned 6 kilo, 6 cm rundt magen og 2 cm rundt overarmene. Har også veldig mye mer ennergi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff; hater pulver og tabletter(utenom vitaminpiller)

Jeg spiser masse ananas, egg, fisk, kylling, reker, karbonadedeig, mandler/valnøtter, solsikkeolje, kokosmelk, tomater, chili, Ryvita, magert skinkepålegg etc.

Har en spisedag i uka der jeg karber opp og spiser hjemmebakt pizza, cookies, sushi, vafler, kokosboller, rekechips etc.

Prøver å holde meg til at hvert måltid er på ca. 200 kalorier, og at middagen ligger på ca. 400 kalorier. Spiser i snitt hver 3.time.

Alt dette kan mannen din spise, men han kan gjerne tilsette ekstra brun ris, pasta, bønner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erhm..- noen flere råd som ikke inneholder så mye ekstra tabletter og pulver? bare vanlig mat fra matvarebutikken? :sjenert:

Nei, nei, jeg mente ikke at du måtte bruke tabletter og pulver, altså. Bare at det er gode råd til hva som er sunt der, oppskrifter og matvarer osv :) Bare se bort i fra tabletter og sånt, de vil jo selvfølgelig selge ting, men det er valgfritt å kjøpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bartenina

Ja, selvfølgelig, men tenkte bare ikke å bruke mye penger på det, bare få en livsstil jeg kan leve med resten av livet :-)

Tusen takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig, men tenkte bare ikke å bruke mye penger på det, bare få en livsstil jeg kan leve med resten av livet :-)

Tusen takk for svar alle sammen!

Om jeg tolker deg rett så vil du fjerne fettvalker samtidig som du øker muskelmassen. Du vil klare det i starten da all trening gir god effekt, men du vil ikke klare det på lengere sikt fordi kroppen din etter hvert blir mer og mer avhengig av energi for å bygge opp muskler som du bryter ned ved trening. Det vil si at du må ligge på et overskudd (du må få i deg mere kalorier enn det kroppen din kvitter seg med)

Da må du altså ta et valg, bli kvitt fett eller øke muskelmasse.

Ved styrketrening, øker du mer i muskelvekt enn fettvekt i overskuddsperiodene, og du minsker mer i fettvekt enn muskelvekt i underskuddsperiodene.

Det dreier seg ikke bare om hva slags mat du spiser men hvor mye du spiser i forhold til hva slags trening du legger opp til (energioverskudd/energiunderskudd)

Jeg synes du skal starte med å spise mer enn det du forbrenner(energioverskudd)for å få noe ut av styrketreningen. Når du har gjort dette i noen måneder så kan du begynne å tenke på å over til energiunderskudd, minske fettvekten.

I selve kostholdet så er proteiner superviktig, men det er nesten like viktig med trege karbohydrater som f.eks "grønne" grønnsaker, linser, bønner, grovt brød, brun ris, Yoghurt, All bran (branflakes).

Proteiner: Sprøstekt deilig salma-laks, fisk, fisk, fisk, kylling, egg og om du liker tørrfisk så er den helt overlegen, tror den inneholder over 80 pr 100 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...