Gå til innhold

Vondt i håndledd av armhevninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om alternativer som belaster håndleddene mindre, men har ganske lik effekt? Har prøvd å bytte stilling på hendene, delvis stå variant, håndtak så håndleddene står rett. Men til syvende og sist ender jeg opp med vondter, noen teknikker bare senere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vondt i håndleddene får man av push ups, sånn er det bare. Benkpress trener tilnærmet likt akkurat de samme muskelgruppene, så da kunne du jo kanskje prøvd deg på det isteden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vondt regner jeg med men jeg får såpass at jeg føler det er usunt. Trener endel og mener jeg kjenner igjen god vondt.

Har hatt ubehagelige opplevelser tidligere med menn som glaner på dåsa når jeg ligger på benken, får vel ta med typen om det er den eneste øvelsen som er lik. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vondt regner jeg med men jeg får såpass at jeg føler det er usunt. Trener endel og mener jeg kjenner igjen god vondt.

Har hatt ubehagelige opplevelser tidligere med menn som glaner på dåsa når jeg ligger på benken, får vel ta med typen om det er den eneste øvelsen som er lik. Hehe

Hmm.. tja.. Jeg var nødt til å trene mye pushups i sommer, i forbindelse med at jeg skulle på et opptak hvor pushups er kriterie. Følte at håndleddene "knakk" litt mer for hver gang.. Men det er ikke farlig, bare vondt :)

Jøss, det har jeg aldri opplevd. Hørtes ut som et treningssenter med noe ubehagelig klientell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalkunkrøll

To puter + ti knokler = no pain. Minuset er at du får dårligere balanse. Er aldri særlig gunstig å bære noe med utstrakte ledd, så forsøk heller med rette håndledd og et par lukkede never, selv om det kanskje føles litt kinkig i starten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem som deg, men det ordna seg etter å ha trent dem opp litt. I stedet for vanlige armhevinger gjorde jeg armhevinger med kun overkroppen - jeg ligger med rumpa/midja på bord/sofa/stol/osv slik at jeg ikke løfter for mye vekt. Etter hvert som jeg ble komfortabel med å løfte kun overkroppen kjente jeg at håndleddene hadde blitt vant til bevegelsene, tok jeg med gradvis resten av kroppen i armhevingene. Nå tar jeg helt vanlige armhevinger uten å ha vondt i håndleddene.

Sikkert ikke fantastisk forklart men. Problemet mitt forsvant i alle fall etter at håndleddene og generelt armene ble vant til bevegelsene og vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benkepress er ikke like bra som armhevninger. Med armhevninger trener du i mye større grad muskler i ryggen og kjernemuskulatur enn benkepress.

Hvis du får vondt i håndleddene kan du kjøpe deg et par håndtak som disse: http://www.mobech.no/viewdetail/Styrkeapparater/catparent-17784/Overarm/catid-17787/PUSH--UP-STANDS/productid-28609

Eller så kan du gjøre dem på knokene. Det er ikke så vondt som du kanskje tror. Hvis du knytter nevene så ser du at knokene til pekefingeren og langfingeren og det innerste leddet på disse to danner en flate. Sett denne flaten i gulvet, ikke de andre knokene. Litt vondt gjør det, men det er ikke verre enn at jeg foretrekker å gjøre det med knokene framfor håndflatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkepress er ikke like bra som armhevninger. Med armhevninger trener du i mye større grad muskler i ryggen og kjernemuskulatur enn benkepress.

Merkelig at min personlige trener som har vært ansvarlig for opptak til befalsskolen i mange år sier det da. Fordelen med benkpress er dessuten at du på en enklere måte kan regulere hvor mye vekt du skal løfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at min personlige trener som har vært ansvarlig for opptak til befalsskolen i mange år sier det da. Fordelen med benkpress er dessuten at du på en enklere måte kan regulere hvor mye vekt du skal løfte.

Personlige trenere er ikke allvitende.

Prøv å tren begge deler neste gang du er på trening. Helt klart at de to øvelsene ikke er de samme. Du trener mange av de samme muskelgruppene, men også noen ulike.

Endret av Wanted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlige trenere er ikke allvitende.

Prøv å tren begge deler neste gang du er på trening. Helt klart at de to øvelsene ikke er de samme. Du trener mange av de samme muskelgruppene, men også noen ulike.

Mulig det, men når pt'en som sagt har vært ansvarlig på opptak til befalsskolen i mange år, og nå deltar aktivt i styrkeløft konkurranser, vil jeg sette min lit til at han vet hva han snakker om.

Jeg har prøvd begge deler. Eneste merkbare forskjellen for mine vedkomne er at stabiliseringsmuskulaturen i større grad er med under benkpress.

Om TS skal bruke armhevingene til noe spesielt må hun selvfølgelig finne en måte å gjøre dem på (jeg har en mistanke om at denne håndleddssmerten bare er noe hun må holde ut med til ledd og muskulatur er vant til bevegelsen), hvis ikke tror jeg ikke hun taper noe på å trene benkpress i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, kan ha vondt i håndleddene i flere dager etter push-ups, så jeg trener benkpress istedet, om det ikke er akkurat like hardt/går på samme muskler, er ikke så fordømt viktig for meg, det viktigste er jo å trives på trening og oppleve en viss fremgang, og det hadde ikke jeg gjort dersom jeg fikk smerter for hver brystøkt.

Men iflg. min mor som hadde samme problemet som meg kan dette forebygges ved å trene opp håndleddene. Ta et par så manualer med passe belastning i hånden og beveg håndleddene opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal kjøpe slike push up håndtak, har tidligere bare brukt manualer som ruller litt så kanskje ikke helt ideelt.

Håndleddene mine kan helt sikkert bli sterkere, men jeg får fryktelig lett vondt i dem bare ved støt eller om jeg sitter i litt rar stilling en liten stund. Og som Viljaa sier, jeg er en av de med mye vondt over flere dager, en sjelden gang opp til 2 uker.

Skal teste håndleddtrening med manualer et par uker før jeg tester push ups for fullt igjen. Trenger forsåvidt ikke push ups til noe spesielt, synes bare det i likethet med chins er greit å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at min personlige trener som har vært ansvarlig for opptak til befalsskolen i mange år sier det da. Fordelen med benkpress er dessuten at du på en enklere måte kan regulere hvor mye vekt du skal løfte.

Hvis du tenker litt på det så forstår du det. Benkpress aktiverer primært pressmusklene foran kroppen. Pectoralis major og triceps brachii, samt støttemuskulatoren for å holde armene i ro foran deg. Noe mage også dersom man prøver å gjøre seg litt "hollow".

Benkpress er en utmerket måte å bli sterkere i disse pressmusklene. Og benkpress gjør at du man øke vekter og trene med tyngre vekter enn kroppsvekt.

For å bli god i pushups må du trene pushups. Pushus tar også på pressmusklene, men her spiller skuldre en større rolle, spesielt dersom underlaget er ustabilt. Mage spiller en kjempestor rolle. Det gjør rygg også, spesielt om du har en litt smal beinstilling. Du har også samme vekten hele tiden på pushups derfor må man variere treningen med hvor bredt man holder (breiere grep gir større aktivering av bryst og smalere større aktivering av armer) og variere med antall repetisjoner, pauser eller hastighet.

På befalsskolen osv er det ikke lov å sprette i gulvet, men det er fullt mulig å slippe seg ned fra toppen i stedet for å senke seg. Husk også at det ikke er noe vits å ta flere pushups enn for karakter A. Mener å huske at det var 45 da jeg var der. Siden det ser dårlig ut å gi seg akkurat når man må, så er det bare å ta 46, 47 og så late som man ikke klarer mer.

Er jo ingen vits å kaste bort energi dersom du har flere andre øvelser igjen.

Det var en digresjon.

Når det gjelder smerte i håndleddet opplever jeg det også av og til. Jeg har imidlertid fått god effekt av å tøye håndflatene bakover slik at bevegeligheten i leddet har blitt større. På den måten er ikke pushup-posisjon lenger maks utslag på håndleddet.

Skal teste håndleddtrening med manualer et par uker før jeg tester push ups for fullt igjen. Trenger forsåvidt ikke push ups til noe spesielt, synes bare det i likethet med chins er greit å kunne.

Yay! Ta med varianten pull up også. Veldig bra tenkt ellers!

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vondt i håndleddene får man av push ups, sånn er det bare.

Nei, sånn er det ikke bare. Jeg får ikke vondt i håndleddene av push-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sånn er det ikke bare. Jeg får ikke vondt i håndleddene av push-ups.

Det får ikke jeg lenger heller, men ts legger det frem som at hun nettopp er begynt med denne øvelsen, og jeg vil tro de aller fleste får vondt i hånleddene før kroppen er vandt til denne øvelsen.

Supraspinatus, nok en gang, knallbra og informativt innlegg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Jeg har ALDRI hatt vondt i håndleddet etter push ups. Dere snakker jo som om det er normalt å ha vondt.

Endret av Michelle82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ALDRI hatt vondt i håndleddet etter push ups. Dere snakker jo som om det er normalt å ha vondt.

Det kan da være vanlig selv om ikke DU får det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Det kan da være vanlig selv om ikke DU får det.

Har til tross for aktiv deltagelse i en sport aldri hørt om noen som har fått vondt i håndleddet av push ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til tross for aktiv deltagelse i en sport aldri hørt om noen som har fått vondt i håndleddet av push ups.

Håndleddsmerter etter pushups er mer vanlig hos dem som er ny med øvelsen, men det forekommer dersom man trener pushups med høyt volum selv om man er erfaren.

Det hjelper å si hvilken sport det er snakk om. Pushups er vel ikke veldig vanlig i sporter som bridge, sjakk og dart. :gjeiper:

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Håndleddsmerter etter pushups er mer vanlig hos dem som er ny med øvelsen, men det forekommer dersom man trener pushups med høyt volum selv om man er erfaren.

Det hjelper å si hvilken sport det er snakk om. Pushups er vel ikke veldig vanlig i sporter som bridge, sjakk og dart. :gjeiper:

Gud så morsom du er.

Snakk om kampsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...