Gå til innhold

Min bror kommer til å sulte ihjel pga pengemangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min bror er psykisk syk og slik det ser ut nå vil han sulte ihjel grunnet mangel på inntjening.

Han har flere personlighetsforstyrrelser, samt bipolar lidelse og sliter grunnet dette mye med tunge tanker og depresjoner. Han har klart å fungere greit mht. arbeid til nå men nå er det store problemer. Han vil rett og slett ikke jobbe. Han nekter. Og når jeg sier nekter så mener jeg ikke at hn er vrang og helst ikke vil, han har bestemt seg for å kke jobbe no matter what. Sluttet jobben og har null inntjening og sulter neesten ihjel. Jeg har selv dårlig økonomi men har prøvd å hjelpe han men nå er strikken strukket langt for min del og.

Det er jo ikke det at han er lat som gjør at han oppfører seg som er gal person, men han er syk, ordentlig syk og skjønner nesten ikke at han må jobbe for å overleve. Han blir fryktelig deprimert når han jobber, eller dvs. arbeid, krav og møte med andre mennesker forverrer depresjonen og gjør at han blir suicidal, han takler ikke krav.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, ern jo redd for han havner snart på gata. Uføretrygd tror jeg er helt usannsynelig at han vil få, man må vel ha så mange spesialistuttaelser, attester og gjentatte forsøk på jobb som har mislyktes før man får det. Men han er faktisk i nød og jeg tror ikke han kommer til å jobbe, han sulter heller ihjel.

Noen tips? Takker høyt for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ringe lege og si i fra.. Lege vil da ta turen ut. Tvangsinnleggelse er en stor mulighet etterhvert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er til fare for seg selv kan han kanskje få en verge som tar avgjørelser på hans vegne? Som å søke AAP/uføretrygd, sosialstønad el.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar gjerne kontakt, selvfølgelig, gjør alt jeg kan. Men tror dere han har noen mulighet for å få økonomisk støtte fra Nav? Han hadde egentlig trengt å kunne få inn bittelitt fast hvert år så han overlever, som f.eks 100.000 eller noe i den dimmen.

Han har blitt tvangsinnlagt før uten at det hjalp (lidelsene er kroniske) og hva skjer hvis han blir tvangsinnlagt og ikke blir bedre? Vil han da bare returnere til samme situasjonen hvor han nesten sulter ihjel?

Takker igjen for svarene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsinnleggelse?

Ja, dette tenker jeg også.

Eksisterer det en overhengende fare for liv og helse finnes det egentlig ingen annen løsning enn nettopp tvangsinnleggelse. Og det faktum at han har en diagnose fra før vil vekte i favør av en nødvendig innleggelse for å eliminere faren for brorens liv og helse.

Vilkåret, om jeg husker rett, er at frivillig innleggelse skal ha vært prøvd først. Unntak gjelder kun ved akutte tilfeller. Eksempelvis selvmordsforsøk.

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fastlegen! Han kan søke om AAP nå som det har tatt over for rahabiliteringspenger. Med de plagene han har skulle det ikke være så vanskelig å få uføretrygd heller, men man må vel gjennom AAP først.

Fastlegen kan få han lagt inn enten på tvang eller til tvungen observasjon (mindre inngripende enn tvangsinnleggelse)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har krav på visse ytelser fra nav når han har det sånn. Hvis du ønsker å hjelpe så bør du få han til legen sin og deretter bli med han til nav så han får en eller annen form for økonomisk støtte. INGEN mennesker skal være husløse eller sulte i hjel i Norge.

Hvordan har han det når han ikke er i jobb? Klarer han disse vonde tankene bedre da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne kontakt, selvfølgelig, gjør alt jeg kan. Men tror dere han har noen mulighet for å få økonomisk støtte fra Nav? Han hadde egentlig trengt å kunne få inn bittelitt fast hvert år så han overlever, som f.eks 100.000 eller noe i den dimmen.

Han har blitt tvangsinnlagt før uten at det hjalp (lidelsene er kroniske) og hva skjer hvis han blir tvangsinnlagt og ikke blir bedre? Vil han da bare returnere til samme situasjonen hvor han nesten sulter ihjel?

Takker igjen for svarene deres!

Broren din er tydelig veldig syk, dessverre. Ja, jeg er helt overbevist om at NAV kommer til å hjelpe, men han trenger hjelp med søknader og telefoner og slikt. Veldig fint at han har deg, for i hans situasjon greier ikke han å tenke så langt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er faktisk bedre når han ikke jobber, ikke har krav og rutiner, slipper å gå ut (har litt angst for det, ihvertfall iht jobbsituasjon) så hvis han går rundt hjemme alene dagen lang blir han faktisk bedre, utrolig nok.

Hva er AAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har blitt uføretrygdet på grunn av sin psykiske helse. Han fungerte heller ikke i en jobbsituasjon. Han trengte ikke å gå igjennom tester for å finne restevne eller prøve andre jobber eller kurs først. Han gikk til samtale hos psykolog, og i den tiden fikk han det som i dag kalles arbeidsavklaringspenger (AAP). Når han var ferdig hos psykologen anbefalte hun uføretrygd, og det fikk han ganske fort. Mulig de ikke presser folk så hardt med tanke på restevne når det gjelder psykiske sykdommer?

Ønsker deg og broren din lykke til! Dette ordner seg :klemmer:

Endret av JegHarEnDrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner har blitt uføretrygdet på grunn av sin psykiske helse. Han fungerte heller ikke i en jobbsituasjon. Han trengte ikke å gå igjennom tester for å finne restevne eller prøve andre jobber eller kurs først. Han gikk til samtale hos psykolog, og i den tiden fikk han det som i dag kalles arbeidsavklaringspenger (AAP). Når han var ferdig hos psykologen anbefalte hun uføretrygd, og det fikk han ganske fort. Mulig de ikke presser folk så hardt med tanke på restevne når det gjelder psykiske sykdommer?

Ønsker deg og broren din lykke til! Dette ordner seg :klemmer:

Takk for svar. Nei, min bror fungerer ikke i jobbsituasjoner, da blir han fryktelig deprimert/suicidal, han holder seg til en viss grad normal når han er fri, da forsvinner ihvertfall det meste. Jeg er bare fryktelig redd at leger og psykologer (Samt Nav) vil tro at han er en svindler som prøver å lure seg til uføretrygd? Problemet er jo litt... uvanlig. Men han er ikke lat, han er bare fryktelig syk og blir sykere av all form for krav og arbeid. Han er også veldig ung (gikk ut fra vgs for bare noen år siden) og har ikke utdannelse, det teller vel ikke positivt for at de skal ta han på alvor.

Men er det noen som vet hvor mye penger han kan få fra det offentlige? Hvor mye får man i arbeidsavklaringspenger og evt. uføretrygd?

Beklager at jeg maser, men er så bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsinnleggelse pga at han ikke klarer å jobbe, og dermed er blakk?

NAV, frelsesarmen, og inntil videre, vurder dumpsterdiving. Om han bor i en by, så er det godt mulig at han kan få tak i nok mat til å holde seg gående.

Bor han nær sjø, og det er forholdsvis rent, så er fiske også noe som bør vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

gå på nav å hør hva de kan tilby. dette må han gjøre, ikke du. og det spiller ingen rolle om du ikke vet hva AAP er. heller ikke hva du tror nav kommer til å gjøre. send han dit

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sende han på nav først har ingen hensikt. for de vil gjerne ha en legeerklæring på hans diagnoser og lidelser. legen kan også hjelpe med å kontakte nav. samt hente inn en person fra helsetjenesten som kan være med som "talsmann"/støttespiller.

det jeg finner merkelig er at han har alle disse diagnosene som du sier men ikke har noe som helst oppfølging fra psykolog/psykriater/lege.

har han disse diagnosene eller antar du bare at han har det?

om han har disse er det absolutt en mulighet for at han får uføre. evnt gradert uføre.

men igjen, meget spesielt å ha slike diagnoser uten å ha noe som helst fra hjelp. det må jo ha vært noen der som stilte disse diagnosene i utgangspunktet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Norge. Det er ingen som trenger å sulte ihjel. Selvsagt har han krav på hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte fastlegen hans aller først. Denne må deretter innkalle ham, og så vil saken rulle videre derfra.

Han har krav på uføretrygd, med de diagnosene han har er det ikke vanskelig å få. Men det må gå "tjenestevei". Altså via fastlegen. Ikke spar på detaljene når du forteller om din bror. Og be om at de sender han i behandling. Han får AAP mens han er i behandling, etter det går han over på uføre i samhandling med lege/psykolog.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...