Gå til innhold

Hva synes du er greit å ønske seg til jul?

Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

Vi har det vi trenger og skaffer det vi ønsker, så for oss er det bare en hyggelig symbolsk "pakker hører med til jula"-greie. Det går i favoritter av vanlige forbruksvarer i fast eller eh flytende form. Pluss et og annet snodig man slett ikke visste man hadde bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker meg jo det jeg ønsker meg, men det er jo ønsker og ikke forventninger. Og om det hadde vært sånn at jeg ønska meg ny mobil, eller kjøkkenmaskin eller noe annet dyrt, så hadde jeg jo blitt kjempeglad hvis hele familien hadde spleisa på det, eventuelt gitt meg pengebidrag som jeg kunne spare til denne tingen. Dessuten ønsker jeg meg jo alltid ting som ikke er så dyre også.

Hvorvidt det er greit å ønske veldig mye av julegavene, kommer litt ann på hvor man er i livet også synes jeg. Det er jo ganske mange i denne tråden som sier at de ønsker symbolske ting, og kjøper de dyre tingene selv, men det forutsetter jo at man har ganske bra med penger. Jeg er fortsatt student, mens både foreldrene og besteforeldrene mine har det absolutt romslig økonomisk. Hvis det er ny mobil som står øverst på ønskelista mi, så er det fordi jeg trenger det, men at det for meg ikke er bare å gå å kjøpe det selv. Jeg føler at det er mye mer "stuerent" for meg med ønsker om "investerings-gaver," enn hva det hadde vært dersom jeg var i full jobb og hadde omtrent det samme inn på konto hver måned som de andre i familien. Det er noe helt annet å ønske seg dyre gaver, når det bare er snakk om luksusforbruk, fordi man egentlig har penger til alt man trenger selv. Jeg hadde i alle fall tenkt at det var rart dersom pappa hadde ønsket seg iPad eller annet i den prisklassen fra sin mor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier som regel å ønske meg små ting. En stor og fin tekopp, en deilig strikkegenser o.l.

Skal jeg ønske meg større ting prater jeg med mamma eller pappa om det på forhånd om det, om de kunne tenke seg å dekke noe av utgiftene til f.eks. ny mobil i kombinert jule- og bursdagsgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ønske meg dyre ting fra foreldrene mine ;> Av andre ønsker jeg meg ikke så dyre ting. Noen ganger sier jeg at jeg ikke vil ha noe ._.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver kun en ønskeliste, og der står alt jeg ønsker meg. Alt fra lappen og bil til muffinsformer og andre småting. Ønsker er ønsker og jeg forventer ikke det havner under juletreet.

Men som andre har nevnt, jeg har ting der i alle prisklasser :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært sånn at jeg har ønsket meg dyrere ting hos foreldrene mine og da jeg var yngre og bodde hjemme så fikk vi gjerne en dyr ting hver.

Nå består gjerne ønskelisten min for det meste av ting som koster under 500 lappen,men kan sette opp noen dyrere ting også.Er jo opp til hver enkelt hva de faktisk kjøper,men nå når jeg har blitt eldre så får jeg som regel litt penger av foreldrene mine + noen ting som jeg har ønsket meg.Av andre får jeg ting som ikke er så dyre,men som jeg har hatt lyst på.

Blir alltid glad for disse pengene for de bruker jeg på ting jeg/vi trenger eller har lyst på og som jeg som regel ikke har råd til ellers.

I fjor for eksempel så hadde vaskemaskinen sunget på siste verset lenge og da spleiset jeg og samboer på ny.Da kom virkelig de pengene godt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er litt kleint å ønske seg noe? Blir litt sånn "jeg vil ha!!". Foretrekker heller å få/gi noe som blir en fullstendig overraskelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå føler jeg ikke at det er noe spesielt som jeg ønsker meg så da blir det litt sånne småting som bøker, pynt til leiligheten, sengetøy osv.

Problemet er bare at samboeren min er vant til litt dyrere ting (noe vi ikke har pleid å gi i min familie, snakk om 3-4 tusen kroner) og jeg føler jeg er litt gjerrig når jeg ikke gir like mye tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er litt kleint å ønske seg noe? Blir litt sånn "jeg vil ha!!". Foretrekker heller å få/gi noe som blir en fullstendig overraskelse.

Nja, jeg misliker å kjøpe ting til folk som aldri ønsker seg noe, for sjansen for å bomme grovt er ganske stor. Hvis de kommer med en ønskeliste så har man iallfall et utgangspunkt for å kjøpe noe som ikke står på lista, men som fremdeles vil falle i smak.

Nei, jeg synes ikke det er kleint. Jeg ser ikke på det som "vil ha", men mer en greie der man vet at det skal kjøpes presanger uansett, så hvorfor ikke styre folk i riktig retning? Hvis jeg ikke hadde sendt ut ønskeliste så hadde jeg endt opp med store mengder nips som bare stues vekk fordi det ikke er fint og jeg vil ikke ha det. Om folk oppfatter den lista som en kravliste og ikke ønskeliste, så burde de kanskje ikke bedt om å få ønskeliste i utgangspunktet. ;)

Jeg fyller aldri ønskelista med dyre ting, nå har jeg økonomi til å dekke sånt selv. Den fylles heller med ting jeg har lyst på og ting jeg trenger, der verdien stort sett er fra 50-500.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg pleier å ønske meg teater eller konertbilletter, vin og sjokolade. Da finnes det noe i alle prisklasser så det er jo greit å forholde seg til.

Av pappa pleier jeg å ønske meg noe litt dyrere for han bruker somregel 1000-10 000 på gaver til hver av oss ungene. Pleier å ønske meg noe til under 2000 kr da, for jeg liker ikke så godt å bli brukt så mye penger på, syns det er litt mye å ta imot, selv om han tjener bra. Skriver ikke liste eller slikt, så da sier jeg jo noe i en passende prisklasse etter hvem det er som spør om hva jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det. Ofte blir jeg spurt om hva jeg ønsker meg til jul. Folk synes det er vanskelig å skulle finne på supre gaver til ørten personer, så da er det greit å ha en ønskeliste å gå etter for å få litt tips og hjelp :)

Men jeg sender ikke ut ønskeliste i hytt og gevær med mindre folk ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra foreldrene mine ønsker jeg meg gjerne til litt dyrere ting, men det bruker å variere fra ca 100-700 i verdi per gave. Jeg lager som regel en ønskeliste, og så plukker de ut et par ting de kjøper, pluss noen hemmelige gaver de finner på selv. I år ønsker jeg meg riktig nok ny mobil, og den blir jo fort en 4-5000 kr. Men jeg har også bursdag rett etter jul, så ofte får jeg en god del av julegaveønskene i bursdaggave :)

Fra venninner så varierer det etter hvor mye vi pleier å bruke på hverandre, men ca fra. 50-300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en ønskeliste med minst 3 ting på av mine søsken. Vi er alle etablerte voksne folk, og jeg fant ut for mange år siden at jeg gidder ikke kjøpe noe jeg tror de vil ha lengre. Når mine søsken nå også har problemer på å finne 3 ting de ønsker seg, hvordan skal jeg vite da?! Det er mye kjekkere å gi folk noe de faktisk har lyst på/trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å få mange smågaver enn en stor dyr. Ønsker jeg meg noe til 500 kroner og oppover så er det regnet med i min familie at det da vil spleies på mellom flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har alt jeg trenger og blir kjempeglad for alle overraskelser jeg måtte få i julen.

Hadde blitt overlykkelig for å få hjemmestrikka ullsokker eller ullvotter. Noe annet jeg hadde blitt utrolig glad for er en ny seng/sovepute til hunden min .. eller en deilig bodylotion, event en bok om innredning eller kunst.

Det viktigste i julen er ikke gavene, men å ha tid med familien og kose seg med god mat ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg ønsker meg dyre gaver om det er noe jeg trenger, men da passer jeg på å ha billigere alternativer også :)

Grunnen til at jeg av og til ønsker dyre gaver er fordi familien min ofte pleier å slå seg sammen om det er noe spesiellt ;)

Har bl. annet fått gitar, fotoapparat, sykkel og telt som "spleisegaver" oppigjennom årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har bursdag 26desember, så har jeg igrunn fått store spleisegaver av familien (mamma, mommo&bessa, tante og onkel, søsken, og også samboern når han kom i bildet) de siste åra, kombinert jule og bursdagsgave (fra jeg var 14-15 eller noe sånt)

Da ønska jeg meg ting som snowboard, seng, seksjon, kamera, iphone ++ og da var det gava jeg fikk den jula. Syns det er bedre alle spleiser på en ting jeg trenger, enn at alle skal kjøpe småting jeg ikke trenger :)

Bruker å tilpasse mine ønsker alt etter hvem som spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine foreldre gir meg alltid BH og tanga til verdi av 500kr til jul, det har de gjort siden jeg var tretten, husker hvor flau jeg var da jeg pakket opp presangene, men jeg hadde ikke noe imot dem, syns det egentlig var en fin presang og det gjør jeg fortsatt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...