Gå til innhold

Trening i forhold til muskler og fettprosent


Azure

Anbefalte innlegg

Var på helsesjekk med jobben for ei stund siden. Ble målt vekt og fettprosent. Jeg veide 62 kg og er 167. Fettprosenten ble målt til 34,5 prosent. Jeg spurte om jeg burde slanke meg og da sa han, nei men de 62 kg kunne godt bestått av litt mer muskler. Har hele tiden tenkt at jeg gjerne kunne tenke meg å veie rundt 58 og har begynt å trene rundt 3 ganger i uke. Trener styrke og prøver å trene en del kondisjon siden den er dårlig. Jeg vet jo at muskler veier mer enn fett og lurer på om det er da er dumt å ha ett vektmål? Hvor mye kan jeg legge på meg av muskler egentlig? Trener jo ikke kjempe masse heller. Burde jeg eventuelt fortsette å trene og holde meg på 62 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit i vekten!

Og tro meg, det tar LANG tid å bygge muskler, så det er ingen vits å tenke på det i det hele tatt.

Om du har begynt å trene, og vil se på litt "fremgang", så kan du kanskje ta et "før" bilde av deg, trene 1 mnd og 2, og så ta et "etter" bilde. Lett å sammenligne da, for å se forskjeller (om du er på rett vei). En annen ting du kan gjøre er å ta mål av f.eks vidden din/lår/osv, for å se om hvordan du ligger an etter 1 mnd og 2. Og ikke minst: Skal du trene styrke, så øk litt HVER uke. Du vil gradvis kunne øke i sikkert 6mnd, iallefall.

Tror ikke du vil få noe spesielt synlig resultat før etter 3mnd+.. Kommer litt an på hvor flink du er å trene/kostholdet ditt, selvfølgelig.

Endret av Rights
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha avlivet en av de seigeste mytene:

Nei, muskler veier iKKE mer enn fett. 1 kg muskler veier akkurat det samme som 1 kg bly og 1 kg bomull. Helt grunnleggende fysikk lærer oss at masse er masse, mens volumet kan endre seg selv om massen er lik for to ulike stoffer. Muskler kan dermed endre kroppsfasongen, og få en tynn innfeit arm til å se større ut, men det har ingenting med massen å gjøre.

Det tar uansett tid (måneder++) å skifte ut kroppsmassen når tida til trening begrenser seg til etter jobb og forpliktelser, så en endring opp eller ned i vekt (dvs kroppsmasse) over kort tid (dager-uker) vil være enten endring i fettmasse, hormonelt betinget eller vann.

Skynd deg sakte, og gi blanke i vekta. Tenk helse, overskudd, og på trening som en investering i egen kropp for at de som er glad i deg skal få nyte deg i en frisk og sunn utgave :)

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke overvektig, men fettprosenten din er ganske høy. Det skyldes antakelig mye stillesitting. Hvorfor i all verden tror du at alt blir så mye bedre hvis du går ned til 58 kg? Det er bare et tall, det er kroppsformen din og andelen fett og muskler som teller.

Det som gir flest helsefordeler er å trene en kombinasjon av styrke og utholdenhet. Hvis du skal trene ordentlig utholdenhet og ikke bare som oppvarming bør du trene det enten for seg, dvs. egne styrkeøkter og utholdenhetsøkter. Hvis du skal få noen særlig effekt bør du trene minst to, helst tre av hver, og seks økter i uka kan bli litt vanskelig å få til for noen og enhver. Jeg vil anbefale deg å trene styrke først, og så en god utholdenhetsøkt. Du kjenner deg mye mer sliten i hele kroppen etter en dugelig utholdenhetsøkt enn etter en styrkeøkt, forutsatt at du ikke trener veldig mange øvelser og gjør dem veldig hardt da. Sistnevnte bør du forøvrig ikke gjøre, fordi det gir lang restitusjonstid. Du kan trene netto mer om du trener ikke så alt for harde økter slik at du restituerer deg i løpet av et par dager.

Tren i vei og ikke tenk på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informerene svar:) men burde jeg ikke prøve å få ned fettprosenten ved å gå ned noen kilo eller?

Tenk heller på å redusere fettprosenten ved å spise sunnere. Mer hvitt kjøtt, egg, grønnsaker, sunne fettstoffer fra mandler, avocado, solsikkeolj etc. Kardio med lav puls er ideelt å brenne fett på. Ikke tenk på vekta, det vil gå seg til av seg selv om du trener og spiser rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis vanlig sunn mat og skjit langveis i vekta. Tren skikkelig styrke i en periode og se at kroppen din forandrer seg. Du veier bare 2kg mer enn meg, men jeg er 7 cm lavere, og jeg vil påstå at kroppen min er ganske så bra (kunne veid noen kg mindre for å være fit).

Hjelper ikke å gå ned noen kilo hvis kroppssammensetningen forblir den samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha avlivet en av de seigeste mytene:

Nei, muskler veier iKKE mer enn fett. 1 kg muskler veier akkurat det samme som 1 kg bly og 1 kg bomull. Helt grunnleggende fysikk lærer oss at masse er masse, mens volumet kan endre seg selv om massen er lik for to ulike stoffer. Muskler kan dermed endre kroppsfasongen, og få en tynn innfeit arm til å se større ut, men det har ingenting med massen å gjøre.

Du er forsåvidt inne på noe her. Men uten skikkelig bakgrunnsjekk bør du ikke uttale deg for bastant om noe, og hvertfall ikke som ett råd til andre.. 1 kg er 1 kg enten det er muskler eller fett. Men samtidig opptar 1 kilo fett mer plass enn 1 kilo muskler. Du har kanskje også hørt om massetetthet?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=545438 beskriver det hele godt. BMI gir en dårligere vinkling på dette problemet enn å måle fettprosent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ned fettprosenten gjør du dette nok lettest ved å gå ned i vekt, og da er det fint å legge inn litt kondisjonstrening, jeg vil anbefale en kombinasjon av kondisjon og styrke. Så vil styrketreningen hjelpe deg å bevare/øke muskelmasse, mens kondisjon ved siden av kostbevissthet (omtrent essensielt for å få resultater!) vil gi fettnedgang.

Jeg synes også vektmål er unødvendig. Hvis du klarer å redusere fettprosenten din (som kommer til å ta tid, så her er tålmodighet en dyd) vil du merke det på at klær blir løsere, og antakelig merke det på kroppen selv (at den blir mindre/fastere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk heller på å redusere fettprosenten ved å spise sunnere. Mer hvitt kjøtt, egg, grønnsaker, sunne fettstoffer fra mandler, avocado, solsikkeolj etc. Kardio med lav puls er ideelt å brenne fett på. Ikke tenk på vekta, det vil gå seg til av seg selv om du trener og spiser rett.

Solsikkeolje inneholder umettede fettsyrer, men det er bare omega6-endinger! Derfor bør man faktisk velge andre oljer fra oliven, raps, valnøtt, eller linfrø. http://www.nifes.no/forskning/sjomathelse/mer%20om/omega-6%20versus%20omega-3/

(Jeg har ikke sjekket troverdigheten til denne kilden, men tallene ser ut til å stemme sånn noenlunde og den andre informasjonen der var nyttig)

Du er forsåvidt inne på noe her. Men uten skikkelig bakgrunnsjekk bør du ikke uttale deg for bastant om noe, og hvertfall ikke som ett råd til andre.. 1 kg er 1 kg enten det er muskler eller fett. Men samtidig opptar 1 kilo fett mer plass enn 1 kilo muskler. Du har kanskje også hørt om massetetthet?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=545438 beskriver det hele godt. BMI gir en dårligere vinkling på dette problemet enn å måle fettprosent..

Du har ikke lest helt hva du har sitert tror jeg. Bergans skriver jo at volumet endrer seg. Likevel synes jeg ikke at det er en myte at muskler veier mer enn fett. Det er jo sant. Bly veier mer enn bomull også. Forskjellen er jo hvilket mål man bruker. Bruker man samme mål på noe vil jo det være det samme uansett hva man velger av mål og stoffer.

1L vann har samme volum som 1L olje og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er forsåvidt inne på noe her. Men uten skikkelig bakgrunnsjekk bør du ikke uttale deg for bastant om noe, og hvertfall ikke som ett råd til andre.. 1 kg er 1 kg enten det er muskler eller fett. Men samtidig opptar 1 kilo fett mer plass enn 1 kilo muskler. Du har kanskje også hørt om massetetthet?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=545438 beskriver det hele godt. BMI gir en dårligere vinkling på dette problemet enn å måle fettprosent..

Forsåvidt?!

Gjerne kom med motargumenter som viser at en kilo bomull er lettere i MASSE enn en kilo bly. Jeg ringer Einstein, og sender pressemelding til verden sånn generelt.

Du kan ikke ha lest det jeg skrev ang VOLUM (massetetthet er et mål for en gitt egenskap per volum). En kilo muskler har et annet volum enn en kilo fett, og kan dermed endre utseende mer enn bare opp/ned i vekt (masse) over tid. Derfor mener jeg at badevekta kan kastes. Gi heller målebåndet en sårt tiltrengt renessanse. Det tar imidlertid litt mer enn et par uker å bygge noen kilo med muskler, så den som etter nylig oppstart av trening hevder at en vektoppgang på x kilo er fettfri masse, lever på en Hogwartiansk illusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...