Kamikatze Skrevet 8. november 2011 #21 Skrevet 8. november 2011 Er kyllingvinger bedre enn fisk og kjøttkaker?
skruf Skrevet 8. november 2011 #22 Skrevet 8. november 2011 Da er isåfall jeg like kjip som deg..... Her i huset er det saft bare på helg, mat som taco og pizza er og helgemat. Ungene får heller ikke gå å knaske kjeks og andre usunnheter. Grovt brød eller knekkebrød til frokst/lunsj/kvelds. Evt havregrynsgrøt. Godteri på lørdager. Sunne middager på hverdagene, idag f.eks skal vi ha stekt torsk med potet, løk, gulrøtter og dampet brokkoli. Har frukt evt skyr som de kan spise hvis sulten er der og det er litt for lenge til neste måltid. Sjelden de mellomspiser egentlig, da det ikke blir så lang tid imellom når vi har 4 måltider.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2011 #23 Skrevet 8. november 2011 Vi har det likt som deg, men har ikke dårlig råd.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #24 Skrevet 8. november 2011 Synes de barna der virker bortskjemte, rett og slett. Sjokolade og chips midt i uka? Og taco i hverdagen? Lurer hva dere spiser når dere virkelig skal kose dere jeg? Og hva er hverdagsmat for dere? 2
Gjest badeand1 Skrevet 8. november 2011 #25 Skrevet 8. november 2011 hvis de klager så kan de jo kjøpe mat og snacks selv? (hvis de har penger såklart.) 1
Gjest badeand1 Skrevet 8. november 2011 #26 Skrevet 8. november 2011 Synes de barna der virker bortskjemte, rett og slett. Sjokolade og chips midt i uka? Og taco i hverdagen? Lurer hva dere spiser når dere virkelig skal kose dere jeg? Og hva er hverdagsmat for dere? Taco i hverdagen er da ikke galt?! xD Jeg skal ha taco idag, er jeg bortskjemt da? 1
Djungelvrål Skrevet 8. november 2011 #27 Skrevet 8. november 2011 Hvis dere spiser sjokolade og taco midt i uka, lurer jeg på hva dere koser dere med i helga?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #28 Skrevet 8. november 2011 Taco i hverdagen er da ikke galt?! xD Jeg skal ha taco idag, er jeg bortskjemt da? Det var mtp. sjoko og chips midt i uka... Lurer bare på hvorfor barnefamilier spiser "kosemat" midt i ukene, og hva de isåfall har som "kosemat" i helgene og andre festligheter.
Gjest badeand1 Skrevet 8. november 2011 #29 Skrevet 8. november 2011 Det var mtp. sjoko og chips midt i uka... Lurer bare på hvorfor barnefamilier spiser "kosemat" midt i ukene, og hva de isåfall har som "kosemat" i helgene og andre festligheter. Okei. Trodde du mente taco også siden du la til " Og taco i hverdagen?"
Sol79 Skrevet 8. november 2011 #30 Skrevet 8. november 2011 Litt spesielt at du ikke har frukt kanskje?
Roo Skrevet 8. november 2011 #31 Skrevet 8. november 2011 Litt OT, men taco er da ikke "usunn helgekos". Vi har ofte taco midt i uka. Det er jo hva man gjør det til, grønnsaker er sunt, kyllingkjøttdeig er sunt osv... Er så lei av at fisk og poteter MÅ være på mandager, mens pizza BARE er til lørdagene. Dagens utblåsning, beklager. Til deg TS, du er ikke kjip! 2
Eilina Skrevet 9. november 2011 #32 Skrevet 9. november 2011 Null kjip! Penger eller ikke, jeg syns det høres ut som dere har et helt normalt og sunt kosthold. Jeg ville ikke oppfordret "barna" til å kjøpe snacks i uka for egne penger heller, noe bør tilhøre helg/anledninger. Men jeg er enig med flere her, at litt frukt/gulrøtter e.l, og f.eks. store beger med Yoghourt er lurt å ha, og heller ikke så dyrt å ha liggende. Vi lager innimellom litt kakao til kveldsmaten hvis vi skal ha litt ekstra kos, eller f.eks. hjemmelaget brød eller rundstykker, eller kokte egg, eller suppe. Utrolig godt med helt vanlig kveldsmat hvis man gjør bittelitt ekstra av den sånn.
Ciara Skrevet 9. november 2011 #33 Skrevet 9. november 2011 Kjip fordi du gir ungene sunn mat og er fornuftig med pengene? Absolutt ikke, dette høres tvert imot ut som det eneste riktige å gjøre. Ikke ha dårlig samvittighet
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #34 Skrevet 9. november 2011 Barn vil vel alltid bruke argumenter som at foreldrene er kjipe, at alle andre har det sånn og slik osv så lenge de ikke får alt de peker på, øyeblikkelig. Det betyr ikke at man har noen grunn til å ha dårlig samvittighet eller skal gi etter. Vi er et voksent, frivillig barnløst par, og vi spiser forsåvidt godteri når det måtte passe oss, men ville aldri hatt i nærheten av fri tilgang på slikt om vi hadde unger i huset. Jeg synes det er fornuftig å bare ha slikt på lørdager. Utover det synes jeg en bør prioritere frukt og grønnsaker, men har en dårlig råd en kortere periode og ikke har anledning til å kjøpe det, så er jo ikke det noe å gjøre med. Når det gjelder å ha "gode middager" til hverdags ser jeg ingenting tvilsomt i det - vi lager alltid mat vi liker, og det at maten smaker godt er ikke noen motsetning til at den er sunn.
LukaFrost Skrevet 9. november 2011 #35 Skrevet 9. november 2011 Må man ha en viss type mat for å kose seg?
^me^ Skrevet 9. november 2011 #36 Skrevet 9. november 2011 er enig i det de andre sier her. det er IKKE nødvendig å lære dem at det er normalt å ha godsaker i kjøleskapet hele uken. en gang flytter de også ut og skal overta de vanene de har lært fra når de bodde hjemme. jeg synes at godterier, brus og ekstra gode middager hører hjemme i helgene. men ha gjerne andre ting tilgjengelig som frisk frukt (druer, epler, bananer og slik) på bordet slik at hvis de er fysen på noe søtt kan de ta seg det. hvorfor ikke ha en pk yougurt i hus av og til?det er det jo kalsium og vitaminer i (og sukker, ja men seriøst, det går fint og spise det av og til om man ikke er på slank!) saft hadde jeg ikke tenkt noe på, det er vel ganske så vanlig å ha saft i kjøleslapet til en hver tid i mange hjem?og hva så om de tar seg et glass saft til dagen?det ser jeg ikke noen skade av. om du er redd for sukkeret finnes det mye saft der ute UTEN sukker i. KONKLUSJON: snop, brus og ekstra gode middager hører hjemme i helgene og er IKKE nødvendig eller smart å ha i kjøleskapet på vanlige ukedager, men ha andre alternativer til snacks som frisk frukt og slikt!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #37 Skrevet 9. november 2011 Når jeg hadde lite penger så pleide jeg å bake. Hadde et par oppskrifter hvor jeg kun trengte å bruke 2 egg. Gjærdeig som f.eks. kanelsnurrer er rimelig også. Jeg synes heller ikke du er kjip. Tenåringer vil alltid at det skal være kjeks, saft, snop og chips tilgjengelig, men dette burde ikke være gjengs i hverdagen. Vanlig sunn mat er mer enn godt nok.
Eudyptula Skrevet 9. november 2011 #38 Skrevet 9. november 2011 Tenåringer vil vel ofte synes at foreldrene er kjipe. Ofte er dette et press de bruker for å få det som de vil. Ikke gi etter, her er det de voksne som må bruke fornuften. Og for all del ikke ha dårlig samvittighet for å prøve å gi ungene sunne matvaner!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #39 Skrevet 9. november 2011 Jeg synes ikke det er kjipt å ikke ha sjokolade og brus i skapene i ukedagene, men jeg har vokst opp med at det alltid var for eksempel yoghurt, hjemmelaget iste eller druer i skapene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå