Gå til innhold

Er jeg en kiip mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne uka har vi kun vanlig mat i kjøleskapet, altså ikke noe snacks. Middag er vanlig husmannskost, vi har ikke juice, saft eller brus, bare melk og vann. Brød og vanlig pålegg. Sånn er det ganske ofte her. Vi skal ha taco til middag i morgen da, men barna mine syns jeg er fryktelig kiip, og føler meg litt sånn og. Det står litt på penger akkurat denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke du er kjip i det hele tatt. Man gjør barna en bjørnetjeneste ved å venne dem til snacks og godbiter hele tiden. De kan vel få litt gulot eller eple, det er ikke så dyrt? Jeg tror det er bra at barna lærer at de ikke kan få alt hele tiden. De får uansett mer og bedre mat enn de aller fleste andre barn i verden. :klemmer:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Jeg fikk ikke drikke saft når jeg ville da jeg var liten. Var jeg tørst kunne jeg ta vann eller melk, og det synes jeg var veldig fornuftig. Det samme gjelder "snacks". Var jeg sulten, var det enten såpass nærme et måltid at jeg kunne vente på det, eller så kunne jeg ta med en brødskive eller et knekkebrød.

Jeg synes ikke det høres ut som du er noe kjip i det hele tatt, jeg. Hva er det barna dine skulle ønske du hadde i kjøleskapet egentlig? :skravle:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok syns du var litt kjip hvis de av prinsipp ikke fikk saft eller yoghurt og annet "snacks". Men hvis det er pga. lommeboken, syns jeg det er mer enn greit å ikke kjøpe slike ting.

edit: jeg mener selvfølgelig ikke at barn skal få saft og sukkerholdig yoghurt flere ganger om dagen/uken. Men hvis de aldri får kose seg litt syns jeg det er kjipt.

Jeg var forresten veldg glad i te da jeg var liten, og en sånn stor first price pakke med earl grey koster 8 kroner på butikken. Kanskje det kunne vært noe? Hvis du har lyst å kjøpe noe koselig, men egentlig ikke har råd altså. Hvis du har litt sukker hjemme blir det ihvertfall kosemat :sjenert: Husker jeg syns det var veldig kjekt ihvertfall, er jo på en måte en "voksendrikk" og jeg fikk lov å hjelpe til å lage (putte teposen i vann ja :fnise: )

Endret av Momseguri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da ikke kjip som ikke forsyner dine barn med masse snack, når dere ikke engang har penger tl det. Kanskje du skal forklare barna dine dette, om de ikke er veldig små. Uansett vil de nok overleve dette, og i dag spiser barn alt for mye snacks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du definerer som snacks?

Da jeg var liten hadde vi bare godteri/brus/potetgull på lørdager. Hvis jeg fant en brus i kjøleskapet eller godteri i skapet i ukedagene fikk jeg ikke lov til å ta av det (med mindre jeg hadde spurt, og fått klarsignal). Når det gjaldt juice fikk jeg ta et glass til frokosten, og ikke mer. Var jeg tørst kunne jeg drikke vann. Saft var forbeholdt lørdager eller hvis vi hadde grøt til middag.

Vi hadde bestandig frukt liggende fremme, så hvis jeg var sulten mellom måltidene kunne jeg forsyne med så mye jeg ville av det, eller ta meg en brødskive.

Jeg syns det er veldig fornuftig tankegang, og har tatt med meg disse vanene (har flyttet ut hjemmefra nå). Jeg har venninner som spiser sjokolade/potetgull flere ganger i uken, men for min del spiser jeg det kun på lørdager.

Kroppen har best av sunn mat, sånn er det bare hvis man vil holde seg frisk og leve lenge. Men en gang i uken er det lov å kose seg litt :) Det er nå min tankegang!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok syns du var litt kjip hvis de av prinsipp ikke fikk saft eller yoghurt og annet "snacks". Men hvis det er pga. lommeboken, syns jeg det er mer enn greit å ikke kjøpe slike ting.

edit: jeg mener selvfølgelig ikke at barn skal få saft og sukkerholdig yoghurt flere ganger om dagen/uken. Men hvis de aldri får kose seg litt syns jeg det er kjipt.

Jeg var forresten veldg glad i te da jeg var liten, og en sånn stor first price pakke med earl grey koster 8 kroner på butikken. Kanskje det kunne vært noe? Hvis du har lyst å kjøpe noe koselig, men egentlig ikke har råd altså. Hvis du har litt sukker hjemme blir det ihvertfall kosemat :sjenert: Husker jeg syns det var veldig kjekt ihvertfall, er jo på en måte en "voksendrikk" og jeg fikk lov å hjelpe til å lage (putte teposen i vann ja :fnise: )

Mener du seriøst at hun skal lære barna å drikke koffeinholdig drikke, og så kalle det for snacks? Sikkert veldig greit å bli avhengig av koffein før de har blitt 10 år gammel.

Hadde du elst innlegget godt, snakker ts her om at pengene ikke strekker til, og hun snakker om denne uken. Jeg klarer da å lese det slik at det ikke er synd på disse barna, og at de får snacks av og til ellers, men denne uken går det ikke på grunn av pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok syns du var litt kjip hvis de av prinsipp ikke fikk saft eller yoghurt og annet "snacks". Men hvis det er pga. lommeboken, syns jeg det er mer enn greit å ikke kjøpe slike ting.

edit: jeg mener selvfølgelig ikke at barn skal få saft og sukkerholdig yoghurt flere ganger om dagen/uken. Men hvis de aldri får kose seg litt syns jeg det er kjipt.

Jeg var forresten veldg glad i te da jeg var liten, og en sånn stor first price pakke med earl grey koster 8 kroner på butikken. Kanskje det kunne vært noe? Hvis du har lyst å kjøpe noe koselig, men egentlig ikke har råd altså. Hvis du har litt sukker hjemme blir det ihvertfall kosemat :sjenert: Husker jeg syns det var veldig kjekt ihvertfall, er jo på en måte en "voksendrikk" og jeg fikk lov å hjelpe til å lage (putte teposen i vann ja :fnise: )

Det fikk jeg og søskene mine også. Men svart te inneholder noe som er likt på koffein da, så jeg vil ikke gi det til mine barn. Varm melk med honning (barn under 1 år skal ikke ha honning) kan kanskje være et alternativ til de som ikke vil gi svart te til barn. Eller så er jo kamillte (fås også i first price) godt for både store og små mager med dens verdifulle egenskaper. Et tips til barn som ikke blir trøtte om kvelden er foressten å gi dem en kopp lunken kamillte, forskning har vist at de fleste blir trøtte 10 min. etter inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er 15 og 18, og ønsker seg litt godt å drikke eks. saft. Goodis til middag eks taco /kyllingvinger, men vil også at det skal ligge sjokolade og chips i kjøkkenskapene. Denne uka var det kjøtt med ris og saus til middag i går, pølser og makaroni idag, i morgen blir det som sagt taco ... men det er som sagt ikke noe annet enn brød og pålegg i form av ost/skinke/makrell i tomat ol. i kjøkkenskapene...

Takk for svar forresten :-) Godt å få litt fornuft inn i mitt svake mammahjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe selvfølgelig vil de ha sjokolade og potetgull i skapene, men jeg synes ikke du skal la dem få det på ukedagene. 18-åringen kan i og for seg kjøpe dette for egne penger, men jeg synes ikke du som mor skal fôre dem med slikt annet enn lørdag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt med snacks i ukedagene nå?

Jaja, i mitt hjem er det i hvert fall bare i helgene det er snop/potetgull/brus/sjokolade i hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du seriøst at hun skal lære barna å drikke koffeinholdig drikke, og så kalle det for snacks? Sikkert veldig greit å bli avhengig av koffein før de har blitt 10 år gammel.

Hadde du elst innlegget godt, snakker ts her om at pengene ikke strekker til, og hun snakker om denne uken. Jeg klarer da å lese det slik at det ikke er synd på disse barna, og at de får snacks av og til ellers, men denne uken går det ikke på grunn av pengene.

Jeg mener seriøst at man kan gi barn grønn te, fruktte, kammilete eller roibooste, og til og med svart te uten å skape koffeinavhengige barn. Det er snakk om en kopp te i stedet for t.d kakao, altså kanskje en gang i mnd. i vinterhalvåret. Det er koselig, og det er mye sunne næringsstoffer i te. Jeg nevnte earl grey fordi den er veldig billig, og at det dermed er mulig at det finnes noe billig koffeinfri te også.

TS: når barna dine er 15-18 år gamle syns jeg de er gamle nok til å forstå at man av og til ikke har råd til å kjøpe alt man vil ha. Og det blir kanskje ikke så spesielt å få lov å lage te selv :fnise:

Endret av Momseguri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Når de er 15 og 18 kan de kjøpe godiset sitt selv... Det gjør i hvert fall jeg om jeg vil ha noe ekstra i hverdagene. Noe som er sjelden, siden godteri er dyrt. En win-win situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Jeg syns ikke du er kjip i det hele tatt fordi du har sunn mat i skapene dine. Så lenge barna har tilgang på noe de kan småspise (frukt, nøtter, grønnsaker, yoghurt, skyr eller noe i den duren) så er det helt greit de kravene om mat som du skisserer. I dette overvektssamfunnet stammer mange av de dårlige matvanene fra foreldrene. Foreldre som gir ungene sjokolade, drikke brus og sånt midt i uka, bidrar til å fremme et søtsug og en usunn matvane hos barna når de blir voksne selv (i hvert fall mener jeg det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt spesielt at såpass gamle unger synes matskapene er kjipe. Da kan de vel skaffe seg en liten deltidsjobb som gir et par lapper til det de vil ha.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har vi kun vanlig mat i kjøleskapet, altså ikke noe snacks. Middag er vanlig husmannskost, vi har ikke juice, saft eller brus, bare melk og vann. Brød og vanlig pålegg. Sånn er det ganske ofte her. Vi skal ha taco til middag i morgen da, men barna mine syns jeg er fryktelig kiip, og føler meg litt sånn og. Det står litt på penger akkurat denne uka.

¨

Hvordan kan dette være kjipt? Jeg er 19 år og har så og si aldri hatt de tingene der annet enn i helga, enda jeg er ganske bortsjemt! Har ikke godt av for mye av det der uansett. Blir jo ikke samme "stas" om man får det hele uka heller vel? Jeg er glad jeg ikke har hatt det der annet enn i helger. Aldri heller blitt så inntresert i å spise og drikke sånt heller, siden jeg sjelden har fått det. Hadde fint klart meg et år uten godteri og brus og lignende :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder snacks-middager også, så er det godt noe de ikke MÅ ha hver dag!

Vi hadde gjerne kyllingvinger og loff til lørdagskosemiddag, men vi hadde ikke det ellers i uka. Taco var også gjerne helgemat, ikke hverdagsmat.

Hverdagsmat var "sunnere", gjerne fisk en dag, kjøttboller, etc.

Snacks er for spesielle anledninger, uansett om det er middagssnacks eller annet snacks, det man spiser hver dag kaller vi svært sjelden for snacks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...