Chiquita Skrevet 8. november 2011 #41 Skrevet 8. november 2011 Jeg er så "imponert" over de foreldre som ser at barnet sitt er friskt på morgenen, selv om barnet har hatt feber dagen før... De fleste er jo i bedre form på morgenen enn lenger utpå dagen. Og vi ser gang på gang at foreldrene her feilvurderer (får ofte høre at barnet har hatt feber dagen før når vi ringer og sier at barnet er sykt) I vår barnehage har vi 24-timers-regel på sykdom (feber, omgangssyke o.l.) - som vi da ser at foreldre gang på gang ikke overholder. Det er jammen ikke rart at det tar lang tid før vi blir kvitt sykdom i bhg... 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #42 Skrevet 8. november 2011 Jeg har ikke lest alle svarene, men vil bare si at jeg har gjort det samme selv. Har selvf aldri sendt henne om hun har virket slapp fra morgenen av, men de gangene hun har virket frisk og fin til tross for lett feber (da snakker vi max 38,5) dagen før. OG dette har jeg gjort etter at barnehagen har presisert at så lenge hun virker fin og feberfri, kan hun gjerne komme selv om hun hadde lett feber dagen før, så lenge det ikke har vært snakk om oppkast eller feber! Så barnehager praktiserer dette ulikt, virker det som. I tillegg vil jeg jo bare si at mange sykdommer er mest smittsomme FØR feberen bryter ut -altså har man slettes ikke kontroll ift smitte uansett om man har en regel som tilsier en feberfri dag før barnet går i barnehagen igjen. Det er også tilfelle at man har et begrenset antall dager for å være hjemme med syke barn, og da må man noen ganger ta en sjanse og satse på at det går bra. Jeg snakker IKKE om å sende syke barn i barnehagen, men å vurdere at i dag er hun/ han frisk nok.
ferdig Skrevet 8. november 2011 #43 Skrevet 8. november 2011 ok, det er en regel som sier at et barn med feber skal være hime en feberfri dag, det er ikke for og plage deg som mor, det er fordi barnet trenger tid til og bli frisk igjen. Om barnet er i hundre hime betyr ikke det at du skal drite i den regelen, i en bhg er det veldig mange barn som er i hundre og da blir ditt barn veldig sliten og ofte da syk igjen. til deg som fikk besked av fastlegen om at du ikke skulle bry deg om hva bhg sa, så handler vi etter innstrukser fra kommuneleger, staten osv så det er ikke en regel vi finner på for og plage noen. ved oppkast er det 48timer etter siste gangen barnet kastet opp. alle kan vurdere feil og det er så klart forskell på 38 og 39.5 i feber. men hovedregelen er at de skal være hime, du vet selv hvor siten du blir etter en natt med feber, tenk deg da at du skall i et hus med masse høye lyder og løping;-) synes ikke ts skal deppe på grunn av dette, du gjorde en feil og har lært av det, trur ikke noen ser ned på deg eller tenker at du er en dårlig mor pga det, prat med personalet og forklar slik du forklarte her inne så går ivet fort videre og alt er glemmt:-) husk at ingen takker deg om du presser deg selv og familien pga en jobb....
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #44 Skrevet 9. november 2011 Man er ikke smittefri før etter 48 timer etter omgangssyke, så om noen barnehager praktiserer 24 timer, skjønner jeg ikke hva de tenker på. Jeg blir utrolig irritert på de foreldrene som sender barna i barnehagen før de er smittefrie. Det er ikke morsomt at barna kan bli smittet, mange har små babyer hjemme som kan få smitten, eller gravide mødre. Superegoistisk å ikke la barna være hjemme til de er helt friske. Når det gjelder feber, så skjønner man jo selv at det er slitsomt for barnet å dra i full dag på barnehagen hvis de var syke dagen før, det er høy aktivitet på barnehagen, og også en del uteliv. Dersom barnet ikke er friskt nok til å delta fullt som vanlig i aktivitene som er, bør man ikke sende barnet sitt. F.eks er mitt barn syk tirsdag, feberfri onsdag, men litt sliten, så sender jeg ikke barnet på turdag i barnehagen torsdag. Barna fortjener å være hjemme til de er tipp topp.
Leanne Skrevet 11. november 2011 #45 Skrevet 11. november 2011 Dere som jobber i barnehage og har regler på når det er greit å komme tilbake, og foreldrene ikke overholder disse... Hvofor sender dere de ikke hjem? Ikke noe vits i å ha regler hvis det ikke kommer konsekvenser når de brytes... Vi hadde et barn som ble sendt hjem fordi h'n hadde kastet opp i barnehagen, dagen etter ville de levere barnet igjen. Da sendte jeg de rett hjem, med klar beskjed om at i barnehagens rettninglinjer står det at barnet skal være hjemme 48 timer etter siste tilfelle av oppkast/diare. Foreldrene var ikke fornøyde, men måtte ta med barnet hjem igjen. Hvis mange bryter reglene og kommer igjen for tidlig, blir det jo en evigvarende runddans av smitte og sykdom... Til ts: det er vanskelig å se an barnas form, da den ofte er best på morgenen og dalende utover dagen... Ofte er det og vanskelig å vite hvorfor de har feber, noen får jo feber når de får nye tenner.. Feberen kommer og går. De er på bunn en dag, og på topp neste.. Det beste er en feberfri dag hjemme, men det kommer kanskje an på hvor lenge barnet har hatt feber.. Har det ligget rett ut med høy feber i flere dager trenger det ofte en ekstra dag, har barnet kun hatt 38 i feber noen timer er det kanskje ikke like nødvendig med en ekstra dag. 1
Gjest hei på deg Skrevet 11. november 2011 #46 Skrevet 11. november 2011 Hei Jobber i småskolen. Jeg har også jobbet i barnehage. Synes det er viktig å respektere reglene til barnehagen. Forstår utfordringen ift. sykedager. Har mange venner som selv har strevet med dette. ( Har ikke egne barn). Kan også forstå det dersom det er en forskjølelse eller litt lett feber. Dersom barnet kvikner til så synes ikke jeg det er så farlig dersom de sender barn ( ikke de minste) i barnehagen dagen etter. Likevel så tror jeg alle må tenke på at en som regel kjenner seg litt kvikkere på morgenen og at feberen gjerne stiger utover dagen. Synes ikke forkjølede barn skal være hjemme dersom ikke allmenntilstanden er svekket. Da blir jo noen barn borte hele tiden...Spes. i skolen da det faktisk er viktig å være der mest mulig for ikke å gå glipp av noe. Ift. omgangsyke o.l. så er det kjempe viktig at dere er hjemme i god tid etterpå. Dette sprer seg som en farsott blant barn og ansatte. Det samme gjelder en del barnesykdommer. Selv om det ikke er så farlig for de andre barna kan det faktisk være farlig for f.eks gravide eller andre som jobber der el. Har hatt barn som har blitt sent på skole m. røde hunder og vannkopper. De er jo ikke noe dårlige og foreldrene har ikke tid til å være hjemme fra jobb. Da har vi gravide lærere på trinnet. Synes det er veldig egoistisk!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #47 Skrevet 11. november 2011 Når ting er spesielt smittsomt så holder man eget barn hjemme. Ved forkjølelse med feber og hvor det ikke har vært stigning siste døgn og barnet er i ok form så sender jeg det glatt i barnehagen. Må også innrømme at jeg ikke holder et barn hjemme 48 timer etter at det er friskt. Det holder med 24 timer.
Gjest Wanted Skrevet 11. november 2011 #48 Skrevet 11. november 2011 Vanlig med feberfri dag dagen etter sykdom. Feber har en tendens til å blusse opp igjen utpå dagen, så det er ikke bra å sende de i bhg selv om de virker ok i formen om morgenen.
Gjest Annaires Skrevet 12. november 2011 #49 Skrevet 12. november 2011 Må også innrømme at jeg ikke holder et barn hjemme 48 timer etter at det er friskt. Det holder med 24 timer. Ikke etter omgangssyken regner jeg med? Da håper jeg 48 timer gjelder for deg også?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå