absinthia Skrevet 8. november 2011 #21 Skrevet 8. november 2011 I barnehagen jeg jobber i skal barn ha en feberfri dag hjemme om de har hatt feber og ca 48 timers karantene etter omgangssyke. Som foreldre kan man iblant feilvurdere situasjonen. Da mine to eldste barn var små, hendte det at jeg trodde de bare var litt morgentrøtte og så viste det seg at de faktisk var begynt å bli syke. Skjedde også noen ganger at jeg var for rask å sende dem i barnehagen igjen, slik at sykdommen blomstret opp, fordi man ikke akkurat får hvilt ut i barnehagehverdagen. I ettertid har jeg erfart at man iblant kan forhindre at de blir ordentlig syke om de får være hjemme og slappe av litt, når man ser at allmenntilstanden er dårlig, selv om de kanskje ikke har temperatur som overstiger 38 grader (som er det vi regner for å være så syk at man må dra hjem i barnehagen). Dette kan være når barnet har hostet hele natten eller lignende. Virker som kroppen får hentet seg inne med en dag hjemme og ofte virker barnet både friskt og fint når man er hjemme, selv om de ville ha vært mer pjusk om de kom til barnehagen. Ellers så er jeg ganske fortvilet over foreldre som pakker i barnet febernedsettende før de kommer til barnehagen fordi de ikke vil ta seg tid til å være hjemme. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 8. november 2011 #22 Skrevet 8. november 2011 Hva er "reglene" da? Noen barnehager har en absolutt ekstradag-regel, andre har det ikke. FHI sier at almenntilstanden avgjør. Og noen fastlege som nevnt over her sier at ekstradag ikke er nødvendig. Er det rart folk tviler?? Jeg skjønner at det kan være vanskelig å bedømme i blant. Men husk at det er forskjell på å være hjemme med mamma og å være i barnehagen med fullt tempo hele dagen. Barnet kan virke frisk og opplagt hjemme, men ikke orke å henge med på opplegget i barnehagen. Bedre å holde de hjemme en dag ekstra om man er i tvil, mener jeg. Da er jo sjansen større for at de kan bli friske, og ikke gå og hangle lenge. 1
Rødtoppen86 Skrevet 8. november 2011 #23 Skrevet 8. november 2011 Skjønner at det ikke er så enkelt alltid, men hvis det ikke er krise å være hjemme en dag ekstra, så er det en stor fordel for barnet og barnehagen. Har hendt flere ganger at vi som jobber i barnehage har måttet sende hjem barn som ikke har hatt feberfri dag hjemme. De kommer i barnehagen, og så tar det ikke lange tiden før man ser at ungen ikke er i slaget og feberen kommer tilbake. Det er heldigvis ikke det verste som kan skje. Vi ringer jo bare og forklarer situasjonen Det som er verre, er når foreldre ikke sier ifra at barnet deres har vært syk på søndagen (kastet opp feks) og kommer på mandagen og kaster opp i barnehagen. Det er kjempefint om foreldre sier ifra at barnet har vært syk/dårlig, slik at vi kan ta forhåndsregler, og skjønner det hvis barnet ikke er seg selv. Det går nok bra TS. Vi er bare mennesker alle sammen.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #24 Skrevet 8. november 2011 jeg synes også dette er vannskelig av og til. Men det verste er jo at en Må ta en vurdering i forholdt til om kan sende ungen i bhg, eller bruke opp en sykt barn dag unødig, som kan bli veldig viktig noen mnd senere... Og hva gjør man egentlig når man har brukt opp alle dagene og ikke har råd til å ta ubetalt fri??????? Jeg skulle selvfølgelig gjerne hver hjemmer både 1 og 2 dager etter sykdom, men da hadde familien gått konkurs... Jeg synes vi burde få flere sykt barn dager!
Gjest pysepusen Skrevet 8. november 2011 #25 Skrevet 8. november 2011 Hva er "reglene" da? Noen barnehager har en absolutt ekstradag-regel, andre har det ikke. FHI sier at almenntilstanden avgjør. Og noen fastlege som nevnt over her sier at ekstradag ikke er nødvendig. Er det rart folk tviler?? En feberfri dag hjemme etter feber, og 48 timer etter symptomfrihet etter omgangssyken. Står ihvertfall på nettsidene til kommunene rundt her.
Harlekin Skrevet 8. november 2011 #26 Skrevet 8. november 2011 Jeg synes dette er veldig vanskelig, fordi unger er mye syke, og vi har veldig få sykt barn-dager å bruke. Det er vanskelig å vurdere, og jeg skjønner godt at man blir fortvilet og gjør feilvurderinger. Det må man ha lov til uten å bli stemplet som egoistisk. Lett er dette ikke, og jeg synes flere av dere her inne burde passe dere litt for å fortelle hvor lett dette er. 2
absinthia Skrevet 8. november 2011 #27 Skrevet 8. november 2011 jeg synes også dette er vannskelig av og til. Men det verste er jo at en Må ta en vurdering i forholdt til om kan sende ungen i bhg, eller bruke opp en sykt barn dag unødig, som kan bli veldig viktig noen mnd senere... Og hva gjør man egentlig når man har brukt opp alle dagene og ikke har råd til å ta ubetalt fri??????? Jeg skulle selvfølgelig gjerne hver hjemmer både 1 og 2 dager etter sykdom, men da hadde familien gått konkurs... Jeg synes vi burde få flere sykt barn dager! Det er vel ikke akkurat hver måned de er syke - jeg har aldri noensinne brukt opp alle mine "sykt barn dager" selv om jeg er nøye med at de får tid på seg til å bli friske. Om man er to foreldre har man 20 dager tilsammen, er man alene finnes det egne regler, har man mange barn øker også denne andelen noe og iblant slumper faktisk barn til å være syke deler av en helg. Dersom man går personlig konkurs fordi man overskrider disse dagene med et par dager i året så får man heller ta av avspasering man eventuelt måtte ha til gode eller spare ett par hundre kroner pr. mnd så man har noe å gå på.
Harlekin Skrevet 8. november 2011 #28 Skrevet 8. november 2011 (endret) Det er vel ikke akkurat hver måned de er syke - jeg har aldri noensinne brukt opp alle mine "sykt barn dager" selv om jeg er nøye med at de får tid på seg til å bli friske. Om man er to foreldre har man 20 dager tilsammen, er man alene finnes det egne regler, har man mange barn øker også denne andelen noe og iblant slumper faktisk barn til å være syke deler av en helg. Dersom man går personlig konkurs fordi man overskrider disse dagene med et par dager i året så får man heller ta av avspasering man eventuelt måtte ha til gode eller spare ett par hundre kroner pr. mnd så man har noe å gå på. Min datter er ofte syk. I høst har hun vært syk minst en gang i måneden (3 ganger, som ofte varer en uke). For min del er det ekstra fortvilende når hun er syk, fordi jeg er i ny jobb (praksisplass) som vikar for en som er sykemeldt, de er avhengig av meg, og mannen min kan ikke ta sykt barn-dager pga. sykdom. Jeg sier ikke dette som en unnskyldning for å levere unger i barnehagen med feber, men for å motbevise at det er så "himla lett" som enkelte vil ha det til. For alle er det ikke det. Endret 8. november 2011 av Harlekin 2
Gjest Purple Haze Skrevet 8. november 2011 #29 Skrevet 8. november 2011 Min datter er ofte syk. I høst har hun vært syk minst en gang i måneden (3 ganger, som ofte varer en uke). For min del er det ekstra fortvilende når hun er syk, fordi jeg er i ny jobb (praksisplass) som vikar for en som er sykemeldt, de er avhengig av meg, og mannen min kan ikke ta sykt barn-dager pga. sykdom. Jeg sier ikke dette som en unnskyldning for å levere unger i barnehagen med feber, men for å motbevise at det er så "himla lett" som enkelte vil ha det til. For alle er det ikke det. Jeg forstår at det ikke er lett. Men det er neimen ikke lett å jobbe i barnehage heller, og vandre rundt i en evigvarende spysjuke fra oktober til april fordi barna kommer tilbake for tidlig etter sykdom. Jeg har faktisk opplevd at spysjuka begynte i oktober, og i april fikk samme barn den for fjerde gang. I mellomtiden hadde alle andre hatt den minst to ganger. Helt forferdelig! Noro-viruset er man nemlig bare immun mot i fire dager etter man har hatt det, og så kan man få det igjen. Om foreldrene hadde overholdt 48-timersregelen, kunne vi helt sikkert redusert antall sykt barndager betraktelig. 1
absinthia Skrevet 8. november 2011 #30 Skrevet 8. november 2011 Min datter er ofte syk. I høst har hun vært syk minst en gang i måneden (3 ganger, som ofte varer en uke). For min del er det ekstra fortvilende når hun er syk, fordi jeg er i ny jobb (praksisplass) som vikar for en som er sykemeldt, de er avhengig av meg, og mannen min kan ikke ta sykt barn-dager pga. sykdom. Jeg sier ikke dette som en unnskyldning for å levere unger i barnehagen med feber, men for å motbevise at det er så "himla lett" som enkelte vil ha det til. For alle er det ikke det. Dersom mannen din ikke kan ta sykt barn dager pga sykdom så synes jeg at han burde snakke med fastlegen sin og at dere undersøker om du kan få overført hans dager til deg, siden du i praksis (sånn som jeg forstår det her) da vil fungere som aleneforelder. Det er også muligheter for å kontakte barnets fastlege og nav for å se om dere kan ha rett til å få flere dager. Det er ikke så veldig lett alltid, men det kan være lurt likevel. Jeg har vært alene med 3 barn mens jeg var student og hadde en jobb på si som jeg egentlig var avhengig av, men der jeg ikke hadde rett til sykedager fordi jeg var ringevikar i studieperioden. Jeg klarte likevel å få endene til å møtes, selv om det ofte hendte at jeg hadde ett tap på et par tusen i måneden på å være hjemme med sykt barn.
absinthia Skrevet 8. november 2011 #31 Skrevet 8. november 2011 Noro-viruset er man nemlig bare immun mot i fire dager etter man har hatt det, og så kan man få det igjen. Om foreldrene hadde overholdt 48-timersregelen, kunne vi helt sikkert redusert antall sykt barndager betraktelig. Du mener vel 4 måneder? På jobb hos meg måtte vi stenge barnehagen noen dager fordi både personalet og barn (+ personalets familier) lå langflate med noroviruset. Jeg er tror vi kunne ha unngått stengingen dersom vi ikke hadde fått barn tilbake som egentlig ikke var ferdige med å være syke. Etter at vi haddde hatt stengt i 3 dager, fikk vi tydeligvis bukt med ulumskheten.
Harlekin Skrevet 8. november 2011 #32 Skrevet 8. november 2011 Jeg forstår at det ikke er lett. Men det er neimen ikke lett å jobbe i barnehage heller, og vandre rundt i en evigvarende spysjuke fra oktober til april fordi barna kommer tilbake for tidlig etter sykdom. Jeg har faktisk opplevd at spysjuka begynte i oktober, og i april fikk samme barn den for fjerde gang. I mellomtiden hadde alle andre hatt den minst to ganger. Helt forferdelig! Noro-viruset er man nemlig bare immun mot i fire dager etter man har hatt det, og så kan man få det igjen. Om foreldrene hadde overholdt 48-timersregelen, kunne vi helt sikkert redusert antall sykt barndager betraktelig. Forstår den veldig godt. Bare for å presisere, jeg overholder de reglene ang. sykdom som finnes, altså 48-timers regelen og feberfri dag. Dersom mannen din ikke kan ta sykt barn dager pga sykdom så synes jeg at han burde snakke med fastlegen sin og at dere undersøker om du kan få overført hans dager til deg, siden du i praksis (sånn som jeg forstår det her) da vil fungere som aleneforelder. Det er også muligheter for å kontakte barnets fastlege og nav for å se om dere kan ha rett til å få flere dager. Det er ikke så veldig lett alltid, men det kan være lurt likevel. Jeg har vært alene med 3 barn mens jeg var student og hadde en jobb på si som jeg egentlig var avhengig av, men der jeg ikke hadde rett til sykedager fordi jeg var ringevikar i studieperioden. Jeg klarte likevel å få endene til å møtes, selv om det ofte hendte at jeg hadde ett tap på et par tusen i måneden på å være hjemme med sykt barn. Vi kommer nok til å søke om overføring av dager, men det er ikke hovedproblemet. Det største problemet er at jeg allerede er veldig lite attraktiv på arbeidsmarkedet, for jeg er så lite fleksibel og kan ikke jobbe fulle dager. Når jeg i tillegg er den eneste som kan være hjemme med barnet når det er sykt, blir det veldig vanskelig. Derfor er det slik at jeg noen ganger, der jeg er usikker på barnets tilstand, må sende det i barnehagen. Jeg kan ikke være hjemme alle usikkerhetsdager, det går rett og slett ikke. Noen ganger må jeg bare ta sjansen. Men nå snakker jeg selvsagt om denne typen dager, ikke å sende barnet i barnehagen når jeg vet at det er sykt.
Gjest Purple Haze Skrevet 8. november 2011 #33 Skrevet 8. november 2011 Du mener vel 4 måneder? På jobb hos meg måtte vi stenge barnehagen noen dager fordi både personalet og barn (+ personalets familier) lå langflate med noroviruset. Jeg er tror vi kunne ha unngått stengingen dersom vi ikke hadde fått barn tilbake som egentlig ikke var ferdige med å være syke. Etter at vi haddde hatt stengt i 3 dager, fikk vi tydeligvis bukt med ulumskheten. Nope, 4 dager. Så kan du få det på nytt.
absinthia Skrevet 8. november 2011 #34 Skrevet 8. november 2011 Nope, 4 dager. Så kan du få det på nytt. Smittevernslegen og denne linken sa noen måneder.
Britt Banditt Skrevet 8. november 2011 #35 Skrevet 8. november 2011 Det er vel ikke akkurat hver måned de er syke - jeg har aldri noensinne brukt opp alle mine "sykt barn dager" selv om jeg er nøye med at de får tid på seg til å bli friske. Om man er to foreldre har man 20 dager tilsammen, er man alene finnes det egne regler, har man mange barn øker også denne andelen noe og iblant slumper faktisk barn til å være syke deler av en helg. Dersom man går personlig konkurs fordi man overskrider disse dagene med et par dager i året så får man heller ta av avspasering man eventuelt måtte ha til gode eller spare ett par hundre kroner pr. mnd så man har noe å gå på. Min datter har vært syk 7 ganger på 3 måneder (nå skal det sies at hun begynte i bhg i høst). Alle gangene borte 2-4 dager fra barnehagen. Jeg jobber ikke i IA-bedrift, så da har man vel 4x3 dager per år (?), så mine hadde jo vært brukt opp for lengst om jeg ikke hadde hatt en såpass fleksibel jobb at jeg kunne jobbe kvelder/helger hjemme i stedet. Legger jo merke til at enkelte foreldre i barnehagen leverer syke barn som hoster ille og snørrer, da er det ikke rart det nlir mye syke barn.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #36 Skrevet 8. november 2011 Min datter har vært syk 7 ganger på 3 måneder (nå skal det sies at hun begynte i bhg i høst). Alle gangene borte 2-4 dager fra barnehagen. Jeg jobber ikke i IA-bedrift, så da har man vel 4x3 dager per år (?), så mine hadde jo vært brukt opp for lengst om jeg ikke hadde hatt en såpass fleksibel jobb at jeg kunne jobbe kvelder/helger hjemme i stedet. Legger jo merke til at enkelte foreldre i barnehagen leverer syke barn som hoster ille og snørrer, da er det ikke rart det nlir mye syke barn. Du har 10 dager, og mannen din har 10 dager. Er du alene så har du 20 dager.
Britt Banditt Skrevet 8. november 2011 #37 Skrevet 8. november 2011 Du har 10 dager, og mannen din har 10 dager. Er du alene så har du 20 dager. Ok, trodde det var samme regler som ved egenmelding. Uansett hadde jeg brukt opp de ti dagene allerede
tingeling Skrevet 8. november 2011 #38 Skrevet 8. november 2011 Barnet ditt ble kanskje sykt fordi noen andre foreldre ikke holdt sitt barn hjemme den ekstra dagen... Snart er et annet barn sykt pga. akkurat det samme. Dersom alle hadde fulgt rådene smittevernlegene i kommunene anbefaler, så hadde det vært færre syke barn, og færre sykt-barn-dager som måtte tas ut. Jeg er forsåvidt enig i dette, men det er ikke alltid så lett. En ting er at syke barn skal være hjemme, men når barnet er i strålende form selv om han/hun hadde litt feber midt på dagen dagen før, og man selv har en arbeidsdag hvor fravær vil påvirke mange andre, da er det ikke så lett. Hvis man i tillegg har brukt opp dagene sine (som ikke blir fler hvis man har to i stedet for ett barn ), da er det enda værre.
Gjest Purple Haze Skrevet 8. november 2011 #39 Skrevet 8. november 2011 Smittevernslegen og denne linken sa noen måneder. Ok. Vi hadde smittevernkurs på jobb i fjor og fikk høre 4 dager. Hva skal en tro?
Gjest Purple Haze Skrevet 8. november 2011 #40 Skrevet 8. november 2011 Jeg er forsåvidt enig i dette, men det er ikke alltid så lett. En ting er at syke barn skal være hjemme, men når barnet er i strålende form selv om han/hun hadde litt feber midt på dagen dagen før, og man selv har en arbeidsdag hvor fravær vil påvirke mange andre, da er det ikke så lett. Hvis man i tillegg har brukt opp dagene sine (som ikke blir fler hvis man har to i stedet for ett barn ), da er det enda værre. Som jeg har sagt to ganger før, barnet kan virke i strålende form hjemme, men likevel være slakk og ikke henge med i barnehagen. Det er stor forskjell på å være i ro hjemme og i full fres i barnehagen. Det må da være bedre å ta en ekstra dag hjemme slik at barnet blir skikkelig frisk. Da unngår man kanskje at barnet blir tatt igjen av sykdom kjapt, og kan reduserer sykt barndager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå