AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Uff, sitter her med utrolig dårlig samvittighet nå. Barnet var sykt i går, og måtte hentes tidlig i barnehagen pga feber. Hun kviknet veldig til utover ettermiddagen og sov veldig godt i natt. I morges var hun seg selv igjen, synes jeg. I barnehagen mente de at hun burde vært hjemme i dag for å være sikker, men så lenge hun løp rundt som hun pleier så jeg ingen grunn til å holde henne hjemme. Hun kjeder seg fort hjemme med ingen andre barn å leke med. Ringte barnehagen nå for å høre hvordan det går, og hun har visst vært litt sløv i dag. Ingen feber, men ikke helt seg selv. Og nå har jeg verdens verste samvittighet. Jenta begynte i denne barnehagen i høst og jeg er redd for å få et dårlig forhold til de ansatte, bli stemplet som en dårlig mor som parkerer barnet halvsykt i hytt og vær. Det er jo absolutt ikke meningen! Noen barnehageansatte her som kan berolige meg litt? "Håper" nesten at dette er vanligere enn jeg tror.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Det er vanlig at barn skal ha en feberfri dag hjemme før de leveres i barnehagen igjen, så jeg er helt enig med de ansatte i barnehagen at du burde holdt henne hjemme. Å levere barn som ikke er helt frisk fører fort til at andre blir syke, og for å hindre smittespredning til felles beste skal man holde barna hjemme dem første dagen uten feber, for å være sikker på at det går greit. Det går jo ikke greit for din datter. Syns det var egoistisk av deg å levere henne bare fordi du ikke klarer å underholde henne hjemme (er jo i praksis det du sier når "hun kjeder seg"). Syns du bør hente datteren din i barnehagen med en gang, og holde henne hjemme i morgen også, så hun får litt tid å komme seg på. 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Jeg er TS. Jeg har hentet henne nå. Hun sitter nå på gulvet her og leker, tilsynelatende i grei form. Jeg er helt enig i at hun burde vært hjemme i utgangspunktet, men du misforstår når du sier jeg leverte henne fordi jeg ikke klarer å underholde henne hjemme. Jeg leverte henne fordi hun så helt frisk ut. Hun stortrives i barnehagen til vanlig. Hadde jeg hatt den minste mistanke om at hun ikke var helt 100 prosent, hadde jeg selvfølgelig hatt henne hjemme. Mitt poeng er at det er vanskelig å vurdere noen ganger. Skal man være hjemme en ekstradag hver gang, brukes syktbarn-dagene fort opp. I alt jeg har lest står det at det er almenntilstanden som bestemmer om barne kan gå i barnehagen. Jeg gjorde en feil vurdering, men jeg er ikke egoistisk. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 TS, ikke bekymre deg for dette. Alle foreldre må belage seg på å vurdere feil noen ganger, det er ikke alltid lett å vite
Gjest Annaires Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 De fleste barn bør ha en feberfri dag hjemme før de sendes i bhg. Det tar tid før man er 100%, og det kan jo resultere i at de er sykere lenger. Selv om de virker tilsynelatende friske hjemme, er det et helt annet tempo i bhg, og mindre hensyn. Det kan også ødelegge for opplegget til hele barnegruppen om det er en som ikke er helt i form. Må ærlig innrømme at jeg ikke forstår meg på foreldre som sender halvsyke unger i bhg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Må ærlig innrømme at jeg ikke forstår meg på foreldre som sender halvsyke unger i bhg. Det er forskjell på om man ser at de ikke er helt 100%, eller om de virker helt friske. Jeg har vært hjemme ekstradager flere ganger, med en unge som har vist seg å være helt frisk, helt turbo og helt sikkert kunne vært i barnehagen. Jeg tror ikke foreldre gjør dette bevisst. 1
makkapakka Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 hvorfor kan du ikke ta det litt med ro og holde deg hjemme med barnet til det er friskt igjen? Kan da ikke være så forbanna vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Det at foreldre ikke har tid til å ha barna hjemme minst en dag etter de f eks har blitt feberfrie eller en dag etter siste gang de kastet opp gjør at smitten aldri forsvinner fra barnehagene. Mange foreldre må ta unødig mye fri ved sykdom, fordi andre foreldre dropper den ene dagen. Jobben er viktigere enn barna for mange virker det som. I følge min datter som jobber i barnehage, så er det ikke uvanlig at foreldre gir barna noe febernedsettende som virker idet de ankommer barnehagen. Når virkningen er ute, så er barnet sykt igjen og foreldre må ringes til. Nei, har en fått barn, så må en ha tid til å ta seg av dem. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Nei, det er ikke vanskelig, men samtidig er det jo det. Rådene fra folkehelseinstituttet sier at barnet kan leveres om almenntilstanden er god. Og om almenntilstanden er god, leverer man. Er man usikker, blir man hjemme. Det er ikke vanskelig å bli hjemme hvis man tror det er best. Det som er vanskelig, er å vite om god almenntilstand virkelig er god almenntilstand. Barnet kan like godt bli verre igjen selv om det har vært hjemme en ekstradag. Har ikke de fleste foreldre noen gang vurdert feil her? Jeg tenker da på de som selvfølgelig vil barnets beste og gjør en vurdering som viser seg å være feil. Ikke de som stapper barnet fullt av paracet og sender det avgårde med 40 i feber. 2
Sophie-Ann Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Fastlegen min sier at hvis barnet har god allmentilstand og er ferberfri om morgenen, så kan man levere i barnehagen. Trenger ikke å ha en feberfri dag, mener hun. 1
tingeling Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 hvorfor kan du ikke ta det litt med ro og holde deg hjemme med barnet til det er friskt igjen? Kan da ikke være så forbanna vanskelig. Forbanna vanskelig blir det når syktbarndagene er brukt opp, og det blir de fort for mange familier. Klatre ned fra den høye hesten...? 4
Zoë Castillo Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Vi har også vurdert feil her noen ganger. Kommunen min opererer med karantene i 24 timer etter oppkast, bla. Det har vi overholdt, og jenta har virket frisk i et døgn. Så kommer vi til barnehagen, og hun kaster opp i gangen. Pinlig! Slikt skjer, det er bare å beklage, lære av feilen, og dra hjem igjen. 1
Gjest Annaires Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Forbanna vanskelig blir det når syktbarndagene er brukt opp, og det blir de fort for mange familier. Klatre ned fra den høye hesten...? Da må man faktisk ta fri uten lønn. Vanskeligere er det ikke. Det er jo ingen hemmelighet at barn er syke, og i starten på barnehagekarieren oftere... 2
Gjest Solsmil Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Da må man faktisk ta fri uten lønn. Vanskeligere er det ikke. Akkurat. Barn burde prioriteres foran jobb, uten unntak.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Barnet ditt ble kanskje sykt fordi noen andre foreldre ikke holdt sitt barn hjemme den ekstra dagen... Snart er et annet barn sykt pga. akkurat det samme. Dersom alle hadde fulgt rådene smittevernlegene i kommunene anbefaler, så hadde det vært færre syke barn, og færre sykt-barn-dager som måtte tas ut. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 Jeg jobber i barnehage og ser ofte at foreldre feilvurderer. Skjønner at det ikke alltid er like lett, men en kan jo prøve å tenke hvordan en føler seg i form selv etter en dag med feber. Jeg vet at jeg er temmelig slapp da, i hvert fall. Når det gjelder omgangssyke, skal ungene holdes hjemme i 48 timer etter første oppkastrunde. Hvis dette ikke overholdes, blir vi aldri kvitt smitten i barnehagen, og det er temmelig fortvilende for alle. Husk at det er stor forskjell på å være hjemme og virke i fin form og å være i barnehagen hvor det er full fres hele dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #18 Skrevet 8. november 2011 Forbanna vanskelig blir det når syktbarndagene er brukt opp, og det blir de fort for mange familier. Klatre ned fra den høye hesten...? Da kan man få fastlegen til å skrive et skjema man leverer til NAV også får man noen dager ekstra - uten at barnet er kronisk sykt. Da må man faktisk ta fri uten lønn. Vanskeligere er det ikke. Det er jo ingen hemmelighet at barn er syke, og i starten på barnehagekarieren oftere... Eller man kan gjøre dette. ============================================================ Jeg blir ihvertfall rimelig irritert på foreldre som ikke overholder reglene og dermed smitter mitt barn slik at jeg må ta enda flere sykt barn-dager.
Ulrikke Skrevet 8. november 2011 #19 Skrevet 8. november 2011 Jeg jobber i barnehage selv, og hvis et barn jeg sendte hjem med feber dagen før kommer i barnehagen, så reagerer jeg, ja... Synes du burde holdt henne hjemme... Når det er sagt, så kan selvfølgelig alle vurdere feil, og jeg som mor har også vært fryktelig usikker på når ungen skal i bhg/på skolen eller ikke... Men ved feber dagen før, synes jeg man som hovedregel holder barnet hjemme.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #20 Skrevet 8. november 2011 Jeg blir ihvertfall rimelig irritert på foreldre som ikke overholder reglene og dermed smitter mitt barn slik at jeg må ta enda flere sykt barn-dager. Hva er "reglene" da? Noen barnehager har en absolutt ekstradag-regel, andre har det ikke. FHI sier at almenntilstanden avgjør. Og noen fastlege som nevnt over her sier at ekstradag ikke er nødvendig. Er det rart folk tviler??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå