Gå til innhold

Mens vi venter på lillebaby..


Nienna83

Anbefalte innlegg

Velkommen til min graviditetsdagbok :strix: :strix: :velkommen:

Det er fremdeles fryktelig tidlig, men det er så spennende, så jeg var nødt til å starte en dagbok :tommelsmil:

Dette er mest for å holde orden i mitt eget hode. Det er jo så mye nytt man må ha orden i, når man skal ha baby!!

Litt om oss :kose:

Jeg er 28 år, studerer medisin og bor med min kjære på 31. Det klaffet for oss i første PP (helt uvirkelig), og vi hadde positiv test 1 november!! Terminkalkulatoren sier jeg har termin 12 juli. Timet og tilrettelagt slik at jeg kan fullføre eksamen 20 juni først :sjenert: Hadde dog ikke trodd det skulle gå sååå fort!

Vi gleder oss til fortsettelsen, og håper spiren klamrer seg fast! :gravid:

Inspirert av en annen graviditetsdagbok lager jeg milepæler :rodmer:

Unnfangelse 17. oktober

TB 1. november

Første legetime 10+3 - 16. desember

Tidlig ultralyd 11+2 - 21. desember

2 trimester 26. desember

Andre legetime 13+2 - 5. januar

Ordinær UL 6. februar

Tredje legetime 23+0 - 12. mars

3 trimester 9. april

Første jordmortime 27+4 - 13. april

Andre jordmortime 31+4 - 11. mai

Legetime 35+2 - 6. juni

Jordmortime 37+3 21. juni

Mensentermin 12. juli

UL-Termin 13. juli

Endret av Nienna83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første babyliste :rodmer:

Tar utgangspunkt i liste fra babyshop.no som jeg gjør om til min egen. Vi har ikke bil, så trenger ikke bilsikring.

Jeg har tidligere jobbet i Baby Shop, så jeg har allerede ganske bestemte meninger om hva jeg liker og ikke liker :fnise:

Ting vi trenger:

Sove

Hensvik sprinkelseng - IKEA

Madrass - IKEA

DryKid overmadrass

Dyne

Sengekant

Tisselaken fra Kid - til vår seng

Laken - Hvite 2 stk

Sengetøy - Hvit m/bamse, hvit, lilla

Uro over sengen + feste

Veldig søt skilpaddebamse - Skal hekle selv

En rosa bamse

Trille

Vogn - Vil ha stor bag, store hjul, ikke for pinglete look, stor handlekurv under vogn, ikke for tung (allerede en vogn det er umulig å finne :sjenert: )

Dyne til vogn

Teppe under baby - Skal strikke selv

Vognteppe - Skal strikke selv eller av snille damen

Bomullsteppe over ullteppe?

Laken

Sengetøy - Hvit med blonder og farge

Myggnetting

Regntrekk

Uro til vogn

Hjultrekk

Stelleveske

Til vinteren - Lammeskinn og vognpose (med ull inni)

(Parasoll - Pga sommerbaby eller soldekking som for Simo-vogn)

Stelle

Kommode - Hvit med nye knotter på, med stor overflate til stell, og kurver til organisering inni skuffene

Stellepute

Store Gaskluter - Til under hodet i vogn og seng

Flanell/frottekluter - Myke vaskekluter

Mindre flanellkluter - Gulpekluter

Siklesmekker

2 Babyhåndklær

Noen nye håndklær som vi har fra før (Mykere)

Lampe over stellebord

Kurv til diverse stelleutstyr ved siden av stelleunderlag + bamse

Skittentøyskurv

Badebalje

Skubb kurver til i skuffene - IKEA

Skliunderlag

Søppelbøtte og poser

Liggestol til badebalje

Nyfødt bleier

Neglesaks

Nesesuger

Febertermometer med engangsposer

Inoytol og Sebamed Baby Cream salve til sår rumpe (potetmel, krystallfiolett, canesten)

Sebamed babysåpe og shampoo

Hente babypakker hos apotekene

Amming

Ammeinnlegg - Engangs og bomull

Ammepumpe - Manuell

Ammepute - Får låne av en venninne - må hentes

Bepanthen brystvortesalve

2-3 AmmeBHer

Klær

3 Kortermede brettebodyer

4 Langermede brettebodyer

3 Sparkebukser - kjøpt hvit, rosa og grå

2 Strømpebukser

2 Tynne bomullsluer

6 par sokker

1 Sommerlue med kanter

1 Sommerkjole

1 Strikkejakke

1 Varmere lue

3 Pyjamaser

1 par varme sokker - Strikke selv

1 Bomullsjakke

Diverse

En bæreinnretning

Nyfødtsmokker - Mam tiny fra apoteket

2 Avent Flasker

Mikrosterilisator

Tepper - Helseteppe i hvitt, gult og lilla + 3 bomull + 2 fleece + 2 ull

Leketeppe

Babygym

Vippestol

Boken om meg

Noe leker et par rangler og en biteleke

MME - for sikkerhetsskyld

Mam smokker/flasker

Fryseposer/flasker

Bind og truser fra apoteket

Barnestol senere

Ting til barnerommet

Nytt Kamera - siden jeg mista det forrige kamera i bakken... :sjenert:

Pakke fødselsbag

Endret av Nienna83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det innredning til babyrommet:

Seng

Stellebord

Ammestol med lammeskinn/pute

Teppe til gulvet

Hylle til bøker, bamser og første leker + kleshengere til barn (sateng og hvit tre)

Bamser

Vegglampe over stellebord - IKEA

Skittentøyskurv

Liten søppelbøtte med poser

Gardiner

Kurv til tepper

Lekekasse

Endret av Nienna83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! :)

Gratulerer så mye med graviditeten!! :strix: Så moro at det gikk så fort, og rimelig bra timet ja! :jepp:

Jeg vil gjerne følge med det videre :) Vi er jo ikke langt unna hverandre i graviditeten heller :skya:

Så flink du er med lister! Jeg har ikke tenkt på å kjøpe inn noe enda jeg.. Har ikke en gang sett på noe babyrelatert. Men det er mest fordi jeg er så redd for SA, at jeg venter til etter uke 12.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! :)

Gratulerer så mye med graviditeten!! :strix: Så moro at det gikk så fort, og rimelig bra timet ja! :jepp:

Jeg vil gjerne følge med det videre :) Vi er jo ikke langt unna hverandre i graviditeten heller :skya:

Så flink du er med lister! Jeg har ikke tenkt på å kjøpe inn noe enda jeg.. Har ikke en gang sett på noe babyrelatert. Men det er mest fordi jeg er så redd for SA, at jeg venter til etter uke 12.. :sjenert:

Hei :hoppendeglad: så koselig med besøk :velkommen:

Tusen takk for gratulasjoner, og gratulerer til deg også :)

Så artig at vi er ganske nærme hverandre, har du graviditetsdagbok også?

Jeg har bare fullstendig listemani, og føler listene sorterer alle tankene jeg har om alt som må kjøpes inn :P (mye altså, ble skremt når jeg så resultatet av lista, og sambo om mulig enda mer skremt :P) I tillegg er jeg ekstremt glemsk, så dersom jeg kommer på noe jeg må huske så må jeg skrive det ned med en gang, ellers er det borte :fnise: (hvordan skal ammetåka gå tro..) men ikke tenkt å gjøre noen innkjøp før etter jul en gang. Da er vi vel 13-14 uker på vei eller noe. Håper å gjøre noen kupp på januarsalget ;)

Tar gjerne i mot tips om ting på listene da, om noen kloke hoder tar en titt :sjenert:

Endret av Nienna83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg hentet ned appen iPregnancy til iphonen min, og syns den er superinformativ. Viser hvor langt jeg er på vei (i uker, dager, prosent osv), bilder av spiren (inni magen min, i 2D og 3D samt jeg kan legge inn eget magebilde), kalender til alle legetimer og info om spiren. Kjempekoselig :rodmer: Også synes samboer det er koselig å krype inntil meg og se på informasjonen når en ny uke kommer :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og gjorde ærend med mammaen min i dag, mammaer er the best altså :rodmer: , og da sa hun at hun gjerne ville kjøpe vogn til oss, når den tid kommer. Så snill hun er!! Blir hennes første barnebarn, og hun har ventet fryktelig lenge i følge hun selv :fnise:

Ellers var svigermor her i dag, og da fikk en stolt sambo fortalt henne nyheten og hun ble rørt til tårer. Hun er så søt :fnise:

Vi vet det er veldig tidlig enda, er jo knapt 6 uker enda, men vi har valgt å si det til de som står oss nærmest, slik at dersom det går gale så er det også godt med trøst og støttende ord fra dem :sukk:

Krysser fingrene for at spiren fremdeles klamrer seg fast hele veien ut!

I dag har jeg iallefall veldige mensmurringer, vondt i puppene og har vært klar for sengen siden kl 17 i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den appen hørtes bra ut! Kanskje jeg skal laste den ned selv også..? Eller vil jeg anbefale Babyverdens app, kjekt å få info om barnet på norsk også synes jeg :)

Det er jo ikke noe i veien for å fortelle det til familien så tidlig. Må vel være deilig å ha poppet nyheten! :rodmer: Gleder meg til å fortelle selv, men jeg er nok litt mer engstelig, så venter til jeg føler meg mer sikker på graviditeten selv.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var veldig artig å fortelle de nærmeste nyheten :rodmer: Spesielt når alle blir så glade!!

Jeg er så lei av å være uggen! Vært det i hele dag. Sitter på skolen og klarer ikke tenke på annet enn at jeg har lyst å kaste opp :kvalm:

6 uker i dag!! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker! :strix::strix:

Kjipt å være så uggen.. Hos meg hjelper det å spise jevnt. Blir ganske mye mer mat ila dagen enn jeg er vant til, men det er utrolig hvor mye det hjelper på kvalmen hos meg! Håper du finner en måte å mildne det på :) Hvis ikke får du bare se det positive i det; du har et veldig tydelig symptom på graviditet (som jeg har manglet og savnet), og du har et lite vidunder som vokser inni deg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er iallefall et symptom på at noe skjer der inne, og det er jo godt å vite. Jeg prøver å spise jevnt, men plutselig så er kvalmen der og er bare overveldende. Mamma tipset meg om å småspise Marie-kjeks, så nå spiser jeg Marie-kjeks til den store gullmedaljen :fnise: Ser for meg at de blir lite populære når kvalmen er over :gjeiper:

Jeg er bare veldig glad for at kvalmen er mest fremtydende på kvelden, så går det ikke ut over skole og jobb..

Jeg er så trøtt!!! Har hatt lyst til å ta natta i flere timer allerede, men nå er det kanskje lov..? Tror jeg satser på det jeg :jepp:

Natta :natti:

Endret av Nienna83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da sitter jeg er da. Uggen, null matlyst og en eksamen å lese til.. Er så kjedelig å måtte tvinge i seg mat, når man bare er kvalm, kvalm og kvalm.. Og Cola ser ut til å være en livredder, men den får jeg jo i prinsippet heller ikke drikke for mye av.. :kjefte:

Syns tiden frem mot 12 uker kan gå litt fortere jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter deg på at tiden fram mot 12 uker bør gå fortere!

Kjipt med kvalmen når man ikke har lyst på mat, og nesten blir kvalm bare av å tenke på å spise.. :( Håper du finner en løsning! Kan ingefærte være noe? Jeg har en uten koffein, og den er veldig god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uff, nå ble det et langt fravær her.. Jeg har bare vært fullstendig tappet for energi, kvalm og trøtt, så jeg har ikke orket skrive noe.

De siste dagene har ikke vært så ille, kvalmen har roet seg, selv om jeg til stadig er litt småuggen. Har begynt med ingefærte, som ikke smakte så ille osm jeg trodde det skulle gjøre :) Bekkenet mitt har derimot begynt å bråke! Er ikke det litt tidlig da? Veldige smerter i venstre sacrum-iliaca ledd når jeg går, og løping til trikken kan jeg bare glemme. Så er jeg fryktelig flau over kvisene som popper opp overalt, jeg som vanligvis er kvisefri, ser nå ut som en tenåring! :kjefte:

I dag har jeg bestilt legetime, om to uker, og tidlig UL når jeg er 11+2. Så håper vi på godt nytt før jul! Blir så spennende å se på den lille! Sambo er fryktelig søt med meg, nå som jeg har vært så dårlig og vondter både her og der, så tror han gleder seg fælt til å se på det lille vesenet som gjør meg så dårlig :fnise:

Er det flere som sliter med at buksene begynner å bli lit stramme? Er nok mest luft og kanskje litt ønsketenkning om en mage som er på vei :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja det var lenge siden!

Så "dumt" at du har vært slapp og kvalm, men samtidig supert! Klarere symptomer finnes ikke ;)

Du har bestilt legetime og UL til omtrent lik tid som meg :) Dvs jeg har legetime til uka (da er jeg 11+2) og UL når jeg er 11+5. Gleder oss også veldig til å se den lille, og få bekreftet at det er liv der!

Hos meg er buksene ubehagelige ja! Har gått opp ca 3 kg, og kjenner at jeg ikke orker å gå lenge med olabukser. Blir mest tights og joggebukser på meg :sjenert: Magen har blitt større, men tror det hovedsaklig er luft..

Welcome to my world når det gjelder kviser :gjeiper: Kjipe saker! Trøster meg med potetgull jeg (og later som det blir bedre av det :fnise: )

Ønsker deg en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Her var det koselig! :) Gratulerer så mye med graviditeten! Så heldige dere var som klaffet på første forsøk :jepp:

Blir spennende med legetime og UL!! Håper formen holder seg stabil og at kvalmen er på vei bort for godt.

Tiden fram til uke 12 føles som en evighet, men så fort du har passert så flyr tiden som bare det. Vent å se! :)

Kommer til å følge med deg videre!

God kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våknet jeg opp og følte meg egentlig ganske fresh, syns det er litt skummelt jeg. Det er fælt når jeg er dårlig, men samtidig følt når jeg ikke er dårlig. Blir aldri fornøyd. Gjør at jeg tenker på MA med en gang, siden jeg aldri har blødd noe. Uff, skal bli godt å få tatt den UL, så man er sikker på at det er liv der..

Hei, ja det var lenge siden!

Så "dumt" at du har vært slapp og kvalm, men samtidig supert! Klarere symptomer finnes ikke ;)

Du har bestilt legetime og UL til omtrent lik tid som meg :) Dvs jeg har legetime til uka (da er jeg 11+2) og UL når jeg er 11+5. Gleder oss også veldig til å se den lille, og få bekreftet at det er liv der!

Hos meg er buksene ubehagelige ja! Har gått opp ca 3 kg, og kjenner at jeg ikke orker å gå lenge med olabukser. Blir mest tights og joggebukser på meg :sjenert: Magen har blitt større, men tror det hovedsaklig er luft..

Welcome to my world når det gjelder kviser :gjeiper: Kjipe saker! Trøster meg med potetgull jeg (og later som det blir bedre av det :fnise: )

Ønsker deg en god helg!

Du må fortelle alt som skjer både hos legen og UL! :fnise: Jeg er fryktelig spent på hva de går igjennom på UL, jeg er opprinnelig utdannet radiograf, så jeg forstår det som er på bildene, men vil ikke ta over konsultasjonen med å spørre om å få se deler av babyen, før han får forklart det han vil :gjeiper:

Jeg er tilbake til vekten jeg startet med, så har vel ikke grunn til at buksene skal stramme, men tror som sagt det er mest luft. Magen er kjempestor på kvelden, og flat når jeg våkner. Det gjør jo at buksene passer dårligere og dårligere utover dagen, så litt merkelige greier. Men vi er vel for små til gravidbukser enda? SEr for meg man må ha en del mage for å passe inn i en sånn :) Jeg må også få begynt å trene igjen nå, dersom kvalmen fortsetter å holde seg unna. Har ikke trent siden kvalmen meldte seg i slutten av uke 5, så merker at jeg er blitt slappere i fisken :nei:

Kviser er forøvrig noe herk! 28 år og tenåring igjen, har bare lyst til å si til alle jeg kjenner at det er fordi jeg er gravid altså, men kan jo ikke det heller :sjenert:

God helg til deg også!

Hei! Her var det koselig! :) Gratulerer så mye med graviditeten! Så heldige dere var som klaffet på første forsøk :jepp:

Blir spennende med legetime og UL!! Håper formen holder seg stabil og at kvalmen er på vei bort for godt.

Tiden fram til uke 12 føles som en evighet, men så fort du har passert så flyr tiden som bare det. Vent å se! :)

Kommer til å følge med deg videre!

God kveld :)

Så hyggelig med besøk av enda en :hoppe::velkommen:

Ja, vi var fryktelig heldige siden det klaffet på første forsøk, bare håper spiren fremdeles klamrer seg fast!

Tiden fram mot de magiske 12 uker føles virkelig som en EVIGHET, men jeg håper som du sier at etter det så går ting litt fortere! Gleder meg til å få mage! :P

Så koselig at du vil følge meg, skal ta meg en tur innom din dagbok også, så snart jeg får noe mat i meg! :biggrin:

God helg til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå er jeg litt redd kjenner jeg. Våknet opp av at jeg blødde litt friskt blod natt til mandag. Fikk seff ikke sove resten av natta, for jeg var sikker på at jeg nå hadde mistet spiren. Når jeg sto opp på morgenen var det ikke kommet noe mer blod, men litt rester som kom som litt brun utflod.

Har hatt helt angst for at jeg skulle blø i natt også, men det har jeg heldigvis ikke gjort. Men papiret var litt småbrunt når jeg gikk på do i morges, tror det bare er litt rester igjen fra forrige blødning.

Prøvde å komme i kontakt med legen min i går, uten hell. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har stort behov for å få undersøkt om det fremdeles er liv der inne. Ligger bare rett ut hjemme i frykt for at det er en truende abort :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjenner følelsen! Håper alt er som det skal!

Tror jeg ville dratt til legen og få målt hcg (stigning) jeg! Det vil jo berolige veldig, for da vet du at det vokser der inne :)

Det var jo heldigvis ikke mye blod da, så mest sannsynlig er det bare falsk alarm! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...