AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Okei, jeg har sett på andre sine innlegg om nøyaktig samme sak, men jeg er en av de litt treige menneskene:P Jeg er i dag, 25 uker og 4 dager. Hvor mange måneder er det? Og hvordan regner man månedene?
Niennas Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Når man regner det sånn, i uker, så går du gravid i 10 måneder, ikke ni. Du er halvveis når du er 20 uker, altså 5 måneder. Du er da 6 måneder, 1 uke og 4 dager Du går jo gravid 40 uker. 40 uker = 10 måneder. 4 uker = 1 måned på vei 8 uker = 2 måneder på vei 12 uker = 3 måneder på vei (Og her begynner andre trimester ) 16 uker = 4 måneder på vei 20 uker = 5 måneder på vei (og halvveis!) 24 uker = 6 måneder på vei 28 uker = 7 måneder på vei (og her begynner tredje, og siste trimester) 32 uker = 8 måneder på vei 36 uker = 9 måneder på vei 40 uker = 10 måneder på vei 40 uker + 2 dager = Termindato.
Teriyaki Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Men en måned er jo ikke akkurat fire uker. Så blir vel feil å si at det er akkurat 10 måneder? 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Hjertelig takk! Nå ble det straks forståelig, hehe Blir forvirret bare jeg ser tall jeg..
Fru Filifjonka Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 Jeg tok utgangspunkt i ca dato for unnfangelsen, da varer en graviditet ca ni måneder.
Knøtteliten Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Hmja.... Det blir ikke heeelt rett å telle 4 uker som 1 mnd, for da stemmer det ikke i forhold til antall uker man er på vei. Jeg er jo omtrent akkurat 8 mnd på vei nå hvis jeg teller fra siste mens (5.mars), men jeg er 35+3 uker på vei. Og skulle jeg telt måneder som 4 uker hadde jeg da altså vært ca 32 uker på vei, men det blir jo feil... Teller jeg derimot 1 mnd som 5.mars, 5.april, 5.mai osv.. er jeg 9 mnd på vei den 5.des, og siden termin er 12.des blir da svangerskapet 9 mnd og 7 dager. Så det blir vanskelig å telle svangerskapet nøyaktig i måneder har jeg funnet ut :gjeiper: Det er vel derfor man gjerne bruker uker som benevnelse (folk spør jo bestandig "hvor mange måneder er du på vei?" når de lurer på hvor langt jeg er kommet. Og jeg svarer bestandig i uker tilbake, er rett og slett ikke god nok i kjapp hoderegning til å regne om ukene mine til måneder )
Teriyaki Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 Hehe, pleier å svare med uker jeg også. Spesielt siden det varierer litt hvor lang hver måned er og slikt, så det blir egentlig litt missvisende å si måneder i stedet for uker.
Gjest imli Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Altså, kor vanskeleg kan det vera? For å finne ut kor mange mnd du er på veg, ta termindatoen og regn bakover. Har du termin 1. januar, er du 7 mnd på veg 1. november. Ein treng ikkje akkurat ha toppkarakter i matematikk for å finne utav det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå