Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei, jeg har sett på andre sine innlegg om nøyaktig samme sak, men jeg er en av de litt treige menneskene:P Jeg er i dag, 25 uker og 4 dager. Hvor mange måneder er det? Og hvordan regner man månedene? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man regner det sånn, i uker, så går du gravid i 10 måneder, ikke ni. :) Du er halvveis når du er 20 uker, altså 5 måneder. Du er da 6 måneder, 1 uke og 4 dager :)

Du går jo gravid 40 uker. 40 uker = 10 måneder.

4 uker = 1 måned på vei

8 uker = 2 måneder på vei

12 uker = 3 måneder på vei (Og her begynner andre trimester :) )

16 uker = 4 måneder på vei

20 uker = 5 måneder på vei (og halvveis!)

24 uker = 6 måneder på vei

28 uker = 7 måneder på vei (og her begynner tredje, og siste trimester)

32 uker = 8 måneder på vei

36 uker = 9 måneder på vei

40 uker = 10 måneder på vei

40 uker + 2 dager = Termindato. :)

Skrevet

Men en måned er jo ikke akkurat fire uker. Så blir vel feil å si at det er akkurat 10 måneder?

• Liker 1
Skrevet

Hjertelig takk! Nå ble det straks forståelig, hehe :fnise: Blir forvirret bare jeg ser tall jeg.. ;)

Skrevet

Jeg tok utgangspunkt i ca dato for unnfangelsen, da varer en graviditet ca ni måneder.

Skrevet

Hmja.... Det blir ikke heeelt rett å telle 4 uker som 1 mnd, for da stemmer det ikke i forhold til antall uker man er på vei. Jeg er jo omtrent akkurat 8 mnd på vei nå hvis jeg teller fra siste mens (5.mars), men jeg er 35+3 uker på vei. Og skulle jeg telt måneder som 4 uker hadde jeg da altså vært ca 32 uker på vei, men det blir jo feil...

Teller jeg derimot 1 mnd som 5.mars, 5.april, 5.mai osv.. er jeg 9 mnd på vei den 5.des, og siden termin er 12.des blir da svangerskapet 9 mnd og 7 dager.

Så det blir vanskelig å telle svangerskapet nøyaktig i måneder har jeg funnet ut :gjeiper: Det er vel derfor man gjerne bruker uker som benevnelse :)

(folk spør jo bestandig "hvor mange måneder er du på vei?" når de lurer på hvor langt jeg er kommet. Og jeg svarer bestandig i uker tilbake, er rett og slett ikke god nok i kjapp hoderegning til å regne om ukene mine til måneder :fnise: )

Skrevet

Hehe, pleier å svare med uker jeg også. :) Spesielt siden det varierer litt hvor lang hver måned er og slikt, så det blir egentlig litt missvisende å si måneder i stedet for uker. :)

Skrevet

Altså, kor vanskeleg kan det vera? For å finne ut kor mange mnd du er på veg, ta termindatoen og regn bakover. Har du termin 1. januar, er du 7 mnd på veg 1. november. Ein treng ikkje akkurat ha toppkarakter i matematikk for å finne utav det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...