Gå til innhold

Blir du sur som passasjer...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Squill
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det forventer jeg overhodet ikke.

Om noen tilbyr seg å bringe meg hjem gir jeg uten unntak betalt for bryet eller gjengjelder tjenesten.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er jo ikke akkurat en selvfølge at du skal kjøre. Har man råd til en fest, så har man råd til taxi hjem også. Jeg tror ikke noen syns du er urimelig hvis du enten sier nei (fordi de bor i forskjellige bydeler) eller ber om penger for bensin og tjenesten.

Jeg syns du skal gjøre det klart for dem på festen at de kan få sitte på hjem hvis de bor i samme område som deg (eller på veien), men at du kjører et bestemt klokkeslett og kommer ikke tilbake for å hente flere. Hvis de skal samme veien som deg, så er det sikkert greit å bare betale litt for bensinen.

Alle jeg kjenner som har vært sjåfører før, gjør dette på sine premisser. Du skal jo ikke la deg utnytte. :)

Og til spørsmålet ditt: Hadde jeg vært på fest med deg, så hadde jeg aldri spurt om du kunne kjøre meg hvis vi ikke bodde omtrent på samme sted. Og du hadde selvfølgelig fått penger for det.

Endret av everydaywings
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er ALLTID sjåfør når andre drikker, fordi jeg ikke drikker alkohol. Dette trives jeg godt med. Men det medfører alltid at jeg har med meg passasjerer, venner og bekjente, hjem fra fester og selskaper. Dette medfører veldig mye ekstra kjøring for meg, og jeg er som regel ganske trøtt etter en fest (noe man blir når man ikke drikker). Når klokka er 1-2, er jeg klar for senga, ikke for sjåførjobbing.

Jeg bor i Oslo nord, og jobber utenfor Oslo, hvor det ofte er ulike arrangementer. Det har hendt flere ganger at jeg har fått med meg tre passasjerer, hvor én bor i Oslo sentrum, én bor på Bygdøy og én bor på Mortensrud. Det tar utrolig mye tid (og bensin) å kjøre alle hjem dit de bor, og det tar ofte en time ekstra.

Samtidig virker det som folk forventer å bli kjørt hjem på natta. Jeg føler meg ofte som en gratis taxi, og begynner å bli veldig lei.

Forventer du å bli kjørt helt hjem når du får sitte på med noen? Blir du sur hvis sjåføren setter deg av ved en kollektivtransportmulighet?

Tar du ikke betalt for bensin en gang? Da har i allefall folk ikke rett til å klage om de blir satt av ved et busstopp eller noe. De skal faktisk være glad for at du gidder å kjøre de så langt i det hele tatt. Jeg kjører av og til folk uten å ta penger for det, men ikke gang på gang, så mange ekstraturer har ikke jeg selv helt råd til.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært fornøyd med å bli satt av på nærmeste kollektivknutepunkt/taxiholdeplass på vei til deg. Jeg hadde vært flau over å be deg kjøre til andre enden av byen.

• Liker 4
Skrevet

Du må ta betalt synes jg..

Enig! Skulle bare mangle..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også alltid vært sjåfør, siden jeg ikke drikker alkohol, men jeg sier i fra at jeg ikke kjører ekstra bare fordi jeg er edru men at jeg kan kjøre de til nærmeste taxiholdeplass eller busstopp. De fleste forventer ikke å bli kjørt hjem, om de vet at de bor en omvei for meg. De som bor på veien jeg skal, får selvfølgelgi sitte på, men jeg kjører ikke rundt på natten for å bringe folk hjem.

Du må gi beskjed at du ikke orker alle omveiene, og at det ikke er riktig at du må gjøre det bare fordi du ikke drikker alkohol. Men de vil ikke stoppe å forvente dette, før du sier klart i fra.

• Liker 3
Skrevet

Hvis det var jeg som bodde på en helt annen kant av byen enn deg, hadde jeg ikke engang tenkt på at du skulle kjøre meg hjem. Hadde du likevel gjort det, ville jeg selvfølgelig betalt.

• Liker 4
Skrevet

Nei jeg tar det ikke som en selvfølge! Syntes faktisk sånt er frekt. Jeg har selv kjørt litt men sagt ifra med en gang jeg har følt at folk har utnyttet eller begynner å tro at jeg skal kjøre rundt hele byen for at de skal hjem. Det er desverre dems problem. Det er greit noen få ganger om de absolutt ikke kommer seg hjem og det er natta. Og såklart hvis det er på samme vei hjem som jeg skal.

Jeg tok ikke bil lappen for å kjøre gratis taxi :) jeg syntes absolutt du skal si ifra. Pluss betale.

Skrevet

Nei, det forventer jeg ikke, ikke med mindre det er avtalt.

Og jeg tilbyr bensinpenger om jeg sitter på med en lang strekning.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det forventer jeg ikke, ikke med mindre det er avtalt.

Og jeg tilbyr bensinpenger om jeg sitter på med en lang strekning.

Samme her. Jeg har vært sjåfør helt fra jeg fikk lappen, men før var jeg passasjer omtrent annenhver helg. Jeg ble satt av lengst 100 meter fra døren, og har alltid gjort opp for meg. I de tilfellene jeg ikke hadde råd, hadde jeg vært mer enn fornøyd å bli satt av der kollektivtrafikken ville bringe meg hjem.

Ikke la deg utnytte, med mindre du er supersnill, ta alltid betalt for MINST bensin. Ut av et en omtrentlig utregning, bruker sjåføren 56 kroner i bensin* for en 40 km tur, og det er ikke inkludert bompenger, olje, slitasje på bilen og tiden din selvsagt.

*regnet med bensinforbruk på 1 liter per mil.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg synes det er frekt å forvente gratis skyss helt til døra, og særlig når sjåføren må kjøre en omveg på natten. Bare fordi man er edru, skal man ikke nødvendigvis kjøre alskens omveger og bruke av egen tid og penger slik at kollegene kommer gratis hjem.

Samtidig er det vanskelig å plutselig skulle sette foten ned om en ikke har gjort det før, men du kan jo si at "Jeg skal ikke den vegen, men du kan få sitte på til <....>, så slipper jeg deg av der."

• Liker 1
Skrevet

Tilbyr meg alltid å betale hvis jeg sitter på med noen, men som oftest er det jeg selv som blir sjåføren. Siden jeg bor i en småby er ikke problemet så stort akkurat, for det meste er jo nært der jeg bor, men som regel tar jeg bare med folk som bor noenlunde nær. Som oftest kjører jeg dem hjem, men i enkelte tilfeller så setter jeg dem av i et kryss eller noe slikt (hvis det er enveiskjørt eller vanskelig å snu der de bor). Det blir aldri noen sure miner av det, folk er glade for å komme hjem uansett. Det går ikke så mange busser her på kveldstid, og taxi kan fort bli dyrt over såpass lange avstander som det kan være tale om.

Stort sett går argumentasjonen motsatt vei.

"Bare sett meg av ved butikken/i kryssset/ved stasjonen du..."

"Neida, jeg kan fint kjøre deg hjem når jeg først kjører."

Skrevet

Jeg hadde selvsagt ikke forventet å bli kjørt til døra om jeg bodde et helt annet sted enn sjåføren. Drar man på fest uten bil, får man selv ta ansvar for hvordan man kommer seg hjem. Å få sitte på inn til sentrum, for så å ta nattbus eller taxi hjem, er et godt tilbud, syns jeg.

Nå har jeg selv ofte bil når jeg er på fest, fordi mannen min ikke drikker eller så lar jeg være å drikke hvis jeg drar alene og vet det blir kronglete å komme seg hjem uten bil. Så jeg vet at en del ikke tenker på hvor mye tid man kan bruke på å kjøre dem hjem. Det er ikke store avstandene som skal til før man plutselig har brukt ganske mye ekstra tid på kjøring, hvis man har med passasjerer som bor på forskjellig sted. For min del går det greit fordi det ikke er snakk om så ofte og fordi flere av de som har sittet på har spurt veldig pent sånn at det går an å si nei. Men så ser jeg at noen også tenker at det bare er noen få minutter ekstra for meg. Og er man trøtt og man har med tre passasjerer som tror at jeg bare bruker noen få ekstra minutter, blir det nesten sånn at jeg må begynne å beregne når jeg kan dra fra festen sånn at jeg både rekker å kjøre folk hjem og legge meg i skapelig tid.

Men i mitt tilfelle er det stort sett snakk om å kjøre folk hjem ulike steder i nærheten av byn fra en fest et annet sted i samme by, og da syns jeg det blir vanskelig å be om bensin. Hadde jeg vært ts, hvor det kjøres et lengre strekke sammen, syns jeg det hadde vært lettere å si at man vil dele på bensin. Spesielt om det skjer ofte. Og jeg lurer litt på disse passasjerene, som ikke syns det er naturlig å tilby seg å betale når de sitter på så ofte og så langt. Men altså, det jeg uansett ville gjort, var å si at folk fikk sitte på, men at du setter alle av på samme sted. Jeg tror mange oppfatter det som fair, og for meg ville den timen spart midt på natta vært mer verdt enn bensinpenger.

Skrevet

Jeg forventer å bli kjørt helt hjem. Men så betaler jeg alltid (evt. gjengjelder tjenesten på en eller annen måte) for kjøringen. Dette er uavhenging om det er bestevenninnen som kjører eller tilfeldig pirattaxi.

Skrevet

Jeg forventer ikke å blir kjørt helt hjem, som regel foreslår jeg et mer egnet sted (for sjåføren) og jeg tilbyr meg å betale. Hadde ikke falt meg inn i måneskinn å forvente gratis skyss helt hjem.

Skrevet

Hvorfor i all verden tar du ikke betalt? Dette blir jo etter hvert en ganske betydlig utgift for deg!

Og for å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg blir ikke sur. Jeg setter kjempestor pris på å få sitte på hvis noen kjører i den retningen jeg skal (taxi tvers over byen er veeeldig dyrt), men ville selvfølgelig ikke forvente mer enn å bli satt av på et hensiktsmessig sted for sjåføren. Si fra om dette til de som spør om å få sitte på, så er det ikke noe problem :) Du kan jo derimot tjene litt på det, hvis du melder deg frivillig som taxi, altså ta en viss sum for å kjøre dem helt hjem. 100 kr eller noe, avhengig av hvor langt det er ;)

Skrevet

Åhh, tusen takk for svar, alle sammen! Det var veldig godt å få litt støtte på dette. Jeg har følt meg egoistisk fordi jeg har irritert meg over å være gratistaxi, men jeg skjønner nå at det er flere med de samme holdningene som meg.

Det å be om bensinpenger vil jeg nok aldri finne på, selv om jeg alltid kjører godt over 40 km én vei til disse arrangementene. Jeg tenker at de får tilby dette selv, jeg føler at jeg vil framstå som veldig gnien hvis jeg ber om penger.

Men fra nå av skal jeg informere passasjerene mine om at jeg setter dem alle av sentralt i sentrum, så får de finne kollektivløsninger hjem. De blir nok litt perplekse når de er vant til å bli kjørt til døra, men jeg må si som sant er, når jeg kjører kl 01, er det fordi jeg er trøtt og gjerne vil sove, ikke for å kjøre halve natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...