Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #1 Del Skrevet 10. desember 2003 Min samboer har en datter på 9 år, hun er en oppvakt liten skapning som egentlig bryr seg svært lite om hva andre sier (venniner) til tider. Men selvfølgelig blir hun preget av omgivelsene hun også.. Som penger, flotte hus, dyre klær, dyre møbler (!). Noenganer er hun ekstremt opptatt av prislappen på ting, litt fordi hun er redd det skal koste pappa for dyrt, og litt fordi hun blir spurt av venniner hvor mye det koster. Hjemme hos oss har vi god råd, og hjemme hos mamma er det til tider litt leit. Så hun er nok litt forvirret og i tillegg i en alder hvor man er opptatt av sånne ting.. Ta f.eks julekalender. Jeg skulle kjøpe småting å ha i søte poser til henne, og spurte følgelig sambo om hva han har pleid å gi. Og svaret var da hårpynt, viskelær, penner osv. Så jeg kjøper masse stæsj og putter i poser. Tenkte på min egen kalender da jeg var liten..sjokolade... Tidene forandrer seg.. Igår kommer hun hjem og sa forsiktig til pappan sin at de andre jentene i klassen fikk DVD filmer og cd'er, t.o.m klær i kalenderne sine!! Jeg syns det er helt feil jeg asså!! Hva med de som ikke har råd til dette f.eks? Vi kunne også kjøpt det, men en kalender skal vel ikke inneholde gaver til rundt 200 kr dagen??! Lurer på hva de jentene får til jul jeg asså! Resultatet ble jo selvfølgelig at han kjøpte fire-fem nye ting, som han la i posene.. Og jeg syns nesten det er feil å jeg.. Selvfølgelig leit at hun føler seg utenfor, og vi vil jo unngå det. Hva tenker foreldrene?? De pusher jo opp standaren noe så innmari.. Flere ganger hun kommentere hvor digre tv'er og dyre møbler de andre barna har hjemme, og spør om ikke vi kan kjøpe sånt å. Hva syns dere? Er det jeg som er rar eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #2 Del Skrevet 10. desember 2003 Ja, huff jeg blir helt spak jeg, når jeg hører sånt. Jeg kommer verken nå eller aldri til å kjøpe en hel garderobe eller hele Disney DVD filmene for å legge i en julekalender. Synes egentlig dette styret med at et det skal koste for mye, overskygger gleden med faktisk å få en ting. Jeg velger heller å kjøpe større ting i julegave. Men det er jo selvfølgelig min oppfattning og stemmer kanskje ikke med andres meninger. Og at barn er så kravstor skyldes kun foreldre og påvirkning av omgivelsene rundt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 10. desember 2003 #3 Del Skrevet 10. desember 2003 Og at barn er så kravstor skyldes kun foreldre og påvirkning av omgivelsene rundt dem. Kunne ikke ha vært mer enig!!! Vi har også en slik kalender. Jeg pleier som regel å henge på mindre ting, feks hårspenner, -strikker, godis osv. I pose 24. så er det som regel en ting av litt større verdi, helst noe som de kan fordrive tiden med frem til den store kvelden. Ifjor var det en lydbok om Snekker Andersen, som ble en kjempeslager. Jeg fatter ikke at ikke foreldre legger opp til ett slik "jag" etter "status". I barnehagen så lærer vi barna at alle er foskjellige utenpå men at vi er like inni oss. Denne lærdommen burde vi kanskje legge enda mer vekt på også etter barnehagestadiet. Det er kanskje da ungene våre hadde trengt å høre det !!! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #4 Del Skrevet 10. desember 2003 I det samfunnet vi lever i i dag er ikke dette overraskende. Det er mer og mer basert på materialistiske verdier og det er naturlig at barna påvirkes... Det er jo en trøst at mange her har et bevisst forhold til dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snorkie Skrevet 10. desember 2003 #5 Del Skrevet 10. desember 2003 Det er veldig synd at det har blitt sånn Vi merker helt klart presset fra sambos datter på 7. Hun har store forventninger til å få og få, uten helt å være interessert i kostnadene. Hun skjønner verdien av penger (hva 200 kr er, hva 1000 kr er osv), men kan gjerne finne på å spørre om å få en ting til 200 kr (leke etc) på en vanlig dag, og si at hun synes ikke det er mye penger. Vi prøver å være bevisste på å lære henne om verdien av ting, hvor penger kommer fra osv. I julekalenderen sin får hun små ting (glitterpenner til 15 kr, brevpost til 10 kr, strikker, osv osv), og hver dag til nå (vi har henne 50% av tiden) har hun vært virkelig takknemlig for det hun har fått. Det er viktig som nevnt at foreldrene ikke legger lista alt for høyt. Det skaper store forventninger og press i venneflokken/ på skolen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #6 Del Skrevet 10. desember 2003 Igår kommer hun hjem og sa forsiktig til pappan sin at de andre jentene i klassen fikk DVD filmer og cd'er, t.o.m klær i kalenderne sine!! :o :o :o Da er jo mye av spenningen med selve julaften borte... men da får de jo sikkert enda mer. Så at hvert barn i Norge fikk i gjennomsnitt 17 gaver, synes det er en trist utviklign også, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. desember 2003 #7 Del Skrevet 10. desember 2003 Jag tror också att det är vanligt att de som faktiskt får de dyra gåvorna i kalendern prata om det mer än de som "bara" får småsaker. Det är också de barnen som blir citerade hemma "alla andra får DVDer etc..." trots att det kanske bara är ett av barnen i klassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 10. desember 2003 #8 Del Skrevet 10. desember 2003 Unnskyld språket, men for noen idioter av foreldre! De gjør barna sine en gigantisk bjørnetjeneste, men skjønner det ikke selv. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #9 Del Skrevet 10. desember 2003 Hæ? dvd og klær i julekalender? Kan det være mulig at det finnes slike ufornuftige foreldre? unnskyld, men kunne det ha vert lillefrøknas egne ønsker som kom frem da hun sa det? Tenkte på det når jeg leser at det er litt leit hjemme hos mor og dere har god råd. Har aldri hørt om slike dyre kalendre. Det er kun småting som er kjøpt rundt om på Nille,Europris og slike butikker. Mange nøyer seg fortsatt med den med sjokolade i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplegrønn Skrevet 10. desember 2003 #10 Del Skrevet 10. desember 2003 Har gjort den der tabben i et par år - skapte digre forventninger til kalenderne med det resultat at pakkene ble pakket opp og slengt til sides. Ungene blir jo mettet! Må si at jeg aldri var oppe på nivå med dvd filmer ol. men allikavel. I år så vi på tv2 hjelper deg der de hadde test av de forskjellige julekalenderne, og mine barn ville gjerne ha vinneren som var smarties-kalenderen. Enkelt og greit. Mor slapp å stresse vettet av seg for å finne 72 pakker, og ikke minst pakke dem inn. De får heller bruke kalenderen til det som er meningen - nedtelling til jul samt noe å kose seg med i ventetiden. Mannen og kona kjører flax og håper på storklaff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. desember 2003 #11 Del Skrevet 10. desember 2003 Her i huset finner du ingenting i kalenderen som koster mer enn tjue kroner, hvis det ikke er noe såpass spesielt som den dagen jeg og datteren min skal i operaen, og billettene ligger i kalenderen.... Og så får barna (sammen) Jul i Blåfjell DVD på julaften, fordi jeg hadde kjøpt den på forhånd og la den der i stedet for å finne på noe annet i tillegg.... I dag fikk de hver sin rosineske til å ha med i matboksen på skolen, og de var vel fornøyde, de! Det er viktig at vi foreldre er med på å sette grenser, jeg vet om flere som får mobilkontantkort og 200-lapper i kkalenderene sine... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 10. desember 2003 #12 Del Skrevet 10. desember 2003 Jag tror också att det är vanligt att de som faktiskt får de dyra gåvorna i kalendern prata om det mer än de som "bara" får småsaker. Det är också de barnen som blir citerade hemma "alla andra får DVDer etc..." trots att det kanske bara är ett av barnen i klassen. Dette tror jeg er et poeng. Husker selv argumentet ..alle andre får... fra jeg var barn. Det er også relativt stor sjanse for at det er opptil flere barn i samme klasse ikke har julekalender i det hele tatt, hvert fall om man bor et sted med en befolkningsgruppe sammensatt av folk med ulik etnistitet og religion. Men- jeg vet også om en treåring som får DVD'er og lignende i julekalenderen. Helt på trynet, spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente|20 Skrevet 10. desember 2003 #13 Del Skrevet 10. desember 2003 helt sykt.. ikke så veldig lenge siden jeg var "liten", men det er utrolig hvordan ting har forandret seg.. jeg har vært vant med sjokolade-kalender, og når jeg fikk pakke-kalender har det stort sett bare vært snop.. ingen av de andre barna hadde noe flotte greier i kalenderen sin heller.. er nesten sånn jeg gruer meg til å få unger, om det skal fortsette sånn, få få ha ha ha, og bare dyre flotte ting.. generelt så er barn utrolig mye mer pressa på alle kanter enn før.. når jeg var 10 år fantes det ikke noe slags motepress f.eks.. ei jente i slekta som nå er 13 har det skilte-foreldre problemet, den ene har dårlig råd og den andre har mer.. og jenta skulle ha buffalo sko og miss sixty bukser.. (jeg hadde ikke buffalo før jeg var 16-17) noe som den ene foreldren pushet på at det skulle hun ha også.. og den andre kunne ikke gi jenta dette.. forandrer ikke foreldre-holdningene seg kommer ting til å gå av skaftet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 10. desember 2003 #14 Del Skrevet 10. desember 2003 Ja er så enig med deg. det skulle vært litt regler for dette synes jeg. Skolen skulle ha kommet inn i bildet. Ja for det er jo møter om å bruke det ene og det andre på skolen,hvor mye man skal gi i gave til hverandre,om det å be alle i selskapet,ikke snop på skolen,ikke banne. I bunn å grunn er alle foreldre enige med dette med kalenderjaget. Det blir for mye,for dyrt og man nesten presser opp forventningene til ungene selv. At man i fortvilelse går å fikser litt på innholdet i kalenderen fordi man ikke vil at ungen skal være utenfor har jeg så innmari forståelse for. Skolen skulle ha hatt en rett linje der også,det hadde hjulpet mange foreldre og ikke minst barn på sikt. Hvor blir julegleden og forventningene av hen når de får gaver for mange hundre kroner og kanskje oppi 1500-2000 kroner før jul? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 11. desember 2003 #15 Del Skrevet 11. desember 2003 Ja er så enig med deg. det skulle vært litt regler for dette synes jeg. Skolen skulle ha kommet inn i bildet. Jeg syns ikke skolen skal ha lov til å sette standarden for hva JEG skal legge i julekalenderen til mitt barn! Skolen skulle ha hatt en rett linje der også,det hadde hjulpet mange foreldre og ikke minst barn på sikt. Jammen, jeg vil selv sørge for barneoppdragelsen. Det er mitt ansvar, ikke skolen sitt! Jeg er FOR foreldremedvirkning i skolen, men jeg er absolutt MOT skolemedvirkning i hjemmene! (Er også i mot felles inne- og leggetid, bare så det er sagt...) Hvor blir julegleden og forventningene av hen når de får gaver for mange hundre kroner og kanskje oppi 1500-2000 kroner før jul? Her, derimot, er jeg helt enig med deg! jeg har bare et barn, og å finne kalendergaver til en 13 åring er ikke bare lett, men den dyreste tingen er Donald-bok på julaften til 70,- Ellers ligger prisen pr pakke på mellom 5,- og 25,- - og det syns jeg er helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #16 Del Skrevet 11. desember 2003 Jammen, jeg vil selv sørge for barneoppdragelsen. Det er mitt ansvar, ikke skolen sitt! Jeg er FOR foreldremedvirkning i skolen, men jeg er absolutt MOT skolemedvirkning i hjemmene! (Er også i mot felles inne- og leggetid, bare så det er sagt...) Skjønner poenget ditt, men tror ikke det var ment slik. Selv om man ønsker foreldremedvirkning i skolen, og ikke skolemedvikrning i hjemmene...så ender det stort sett opp med at ingen av delene gjennomføres. Det er ikke så mange foreldre som har tid til å stille opp så mye som før. Da ender det opp med at foreldrene egentlig har liten peiling på hva som skjer i andre hjem, og får i stor grad høre fra barna at "de andre får så dyre ting, da må jeg også få det". Dermed er man inne i en vond sirkel som ikke så lett kan stoppes. At skolen spiller en aktiv rolle betyr ikke at de kommer til deg og sier at du SKAL gjøre slik og slik mht oppdragelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alenefar til 2 Skrevet 11. desember 2003 #17 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg er foråvidt enig i at dette er helt på jordet, men jeg praktiserer det slik at når vi uansett skal på kino på lørdag, advent eller ei, så henger jeg opp 2 liksombilletter på kalenderen og vips, så er lørdagens luke litt mere spennende enn sjokoladen i ukedagene :D Var på lommelykt tur her forleden og selvsakt fikk de et lite kart i kalenderen som førte til der lommelykten lå. Det er jo ting som de hadde fått uansett, så hvorfor ikke late som om at det er en kalendergave :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2003 #18 Del Skrevet 11. desember 2003 skolemedvirkning i hjemmene! (Er også i mot felles inne- og leggetid, bare så det er sagt...) Når det avtales slike forsøk på fellestider ser jeg det ikke slik at det er skolen som balnder seg. Jeg ser det heller slik at dete er et forum der foreldrene kan møtes, og benytter sjansen til å ta opp felles saker. Ikke minst på ungsdomsskolen kan det være greit å lufte saker som "alle andre får lov til". Imidlertid er det jo mange foreldre som sier at barna sine ikke får lov, men realiteten viser noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 11. desember 2003 #19 Del Skrevet 11. desember 2003 Kan ikke foreldrene etablere et foreldreråd eller noe slags samarbeidsforum da, så det ikke er læreren som kommanderer? Men foreldre som lufter ting som angår alle, med hensikt å dempe gruppepress. Da vet foreldrene hva de andre ungene har å holde seg til også. Ingen kan tvinges såklart, men man kan samarbeide.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 11. desember 2003 #20 Del Skrevet 11. desember 2003 Jobber med barn, og har stebarn, og ser samme trenden... Synes det er skremmende - men styrer klar her i huset foreløpig, eldstemann er 8. Det er kun "billige" ting i kalenderen, men kino- og teaterbilletter som vi allikevel skulle gått på, pakkes inn - og er naturlig nok dyrere. Håper virkelig aldri det blir vanlig med DVD-filmer i julekalenderen her i huset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå