Gå til innhold

Stress og mas med julegaver

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan kan man begrense dette maset, stresset og presset med å kjøpe julegaver?

Hvert år skal det være bedre, dyrere, og flere som skal ha.

Familie, barn, venner... Og plutselig er tusenlappene borte. :roll:

Jeg vil leve godt i januar også!

Noen her som har avtalt med sin omgangskrets og familie at man heller bruker tid sammen, enn å blakke seg på gaver?? Eller noe lignende?

Og et spørsmål til: Hvis du var noens gode venninne, ville du bli fornærmet over å få f.eks en grei bodylotion + sjokolade til jul? (billigere enn parfymegavesett, f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi noe som ikke koster alverden av penger, men mye av omtanke! For eksempel kan din vennine få gavekort på feks 5 middager hjemme hos deg.

Jeg fikk en gang en oppskrift på en nydelig dessert med ingrediensene ferdig oppmålt i poser sammen med dessertskåler. Fantastisk gave!

En svamp og såpe sammen med klippekort på ryggvask er den beste gaven mannen min har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer da selv om du vil lage stress ut av jula?

Så enig så enig.

Jeg gir gaver til :mor, far, sambo, bror og 2 bestemødre. that's it.

Gir ikke til noen venninder, og de fleste gavene ligger på 150-300 kr. Vi bestemmer selv om det er mas eller kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en eller annen "avtale" med sambos familie i år.

Vi sponser mat og drikke på dem julaften og kjøper ikke gaver. Som regel får vi en liten ting av dem (det er snakk om småting, vi har bedt om at de ikke skal kjøpe noe dyrt).

Synes at dette er helt greit og kjøper vel bare noe småtteri til barn i familien min. De voksne får enten en flaske vin eller noe hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, om man handler julagaver nå, så er det stress, folk overalt...vel, jeg liker det ikke....folk dytter og kaver seg framover...

USJ!

Skulle nok ha kjøpt gaver i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, om man handler julagaver nå, så er det stress, folk overalt...vel, jeg liker det ikke....folk dytter og kaver seg framover...

USJ!

Jeg kjenner mange som avspaserer en dag og handler tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USJ!

Mye kan du bestille over nett, hvis det er selv handlingen som er masete for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg kjøper gaver til familien og ingen andre. Med venner og venninner har jeg for mange år siden blitt enig om at vi heller kjøper en liten ting til hverandres fødselsdag.

Til resten av familien (bare nærmeste: foreldre, søsken og tantebarn) kjøper jeg først og fremst til tantebarna, og så en mindre ting til foreldrene. Jula er jo først og fremst for barna.

Jeg liker å tusle rundt i butikkene og handle,men det er vel fordi jeg har klart å begrense meg såpass som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2 år siden sa jeg fra til venninner at jeg syns vi skulle droppe gavene (vanskelig å finne på noe, og jeg fikk så mye Grusomt selv...)

Nå har det kommet en del tantebarn på begge sider, så da avtalte vi med søsknene våre at fra nå av gir vi bare gaver til barna, så kan vi heller legge litt mer penger i de gavene, og vi prøver da å kjøpe litt fornuftige ting, ikke bare leker. Og så har vi prøvd å roe ned prisene... Syns det har tatt av noe forferdelig, å kjøpe julegaver for flerfoldige tusen er helt sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så sa vi fra at vi kom til å redusere på gavene til de voksne. det betyr en amaryllis i en pen potte til mor, og en halv flaske akevitt til far. Vi kommer også i år til å gi bort kakebokser med kaker i. For eksempel. Barna får, selvsagt, men de få sånne mengde uansett, at om de får en genser i steden for dataspill, så lever de godt for det.

Det er ikke det at vi ikke koser oss med å handle julegaver, men vi handler mer med omtanke og glede enn før. For det trigger vår kreativitet til å finne noe som ikke koster for mye og som den som skal få det, ønsker seg og har glede av.

Gå inn på KGs julekalender på den dagen hvor det var venninnepresanger - mange gode idéer for ikke bare venninner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...