Gå til innhold

Hvor ofte vasker du bilen?

Gjest fersk lærer

49 stemmer

1. 1. Hvor ofte vasker du vanligvis bilen?

• Hver uke
      7
    • 2-3 ganger i måneden
      6
    • 1 gang i måneden
      12
    • annen hver måned
      6
    • sjeldnere
      17
    • annet (spesifiser)
      1

Anbefalte innlegg

Annen hver uke om vinteren, noe sjeldnere om sommeren. Bilen vår brukes en del og vi ønsker å ta vare på den. Om vinteren blir den fort skitten i tillegg til at vi vil spyle bort salt jevnlig. Vi vasker manuelt i vaskehall.

Vi har for øvrig ikke garasje, men vasker likevel i all slags vær/temperatur. Det er bare å tørke langs døråpningene, så fryser ikke dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at lakken blir ødelagt av det?

Om børstene er veldig skitne kan man få striper i lakken. Som forøvrig fint også kan ødelegges mer med selvvask dersom man ikke gjør det riktig, eller om man overdriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver uke, i selvvaskhall (ikke bensinstasjon). Ingenting er avgjørende, det er en vane. Liker å ta vare på bilen min, pluss at den er finere ren.

Edit: Det koster ca. 40 kr.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nuh står bilen min parkert, men når den er i bruk vasker jeg den i maskin en gang i uken, stort sett uten børster, men jevnlig med børster og lissom-polering. La til meg den gangen jeg var Statoil-prinsesse.

Hvis jeg kjører på veldig salte veier prøver jeg å spyle av det verste med en gang.

Helt uproblematisk på vinteren. Låsolje og silikonspray er fantastiske greier!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Oi, her synder vi visst VELDIG! Aner ikke når vi vasket den sist! Dere som bruker selvvaskehall: hvor ofte bruker dere understellsprogrammet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vasket bilen min selv eller med børsteløs maskinvask. Med børsteløs maskinvask blir ikke bilen ren og for hånd tar for lang tid, så nå prøvde jeg Shell sin "super" vask, og bilen ble helt ren. Ser for meg at jeg skal prøve å ta den 1 gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker bilen når den er skitten. Om sommeren gjør jeg det hjemme på gårdsplassen. Da vaskes den bare den er støvete. :gjeiper: Om vinteren spyler jeg den sikkert et par ganger i uken på disse selvvaskanleggene med bare høytrykkspyling, og så tar jeg en grundig håndvask av den annehver uke.

Hater å ha skitten bil, og derfor er tiden fremover grusom.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selvvaskehall, utendørs, så ofte jeg kan eller hvor skitten bilen er. Da har jeg mer kontrollen, og får hjulene reinere.

At det er billigere, er heller ingen ulempe. Men jeg må stå UTE, for inne i en hall, føler jeg at jeg blir kvalt når jeg tar selvvask. Sikkert bare innbilning, men likevel.

Vil at bilen min skal vare lenge, lenge...

ps. Syns jeg ser utrolig mange skitne biler for tiden!!

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe morsomt å vaske bilen nå for tiden, for på veien hjem fra vaskehallen har den blitt skitten igjen. :(

Det er ikke noe morsomt å vaske i minusgrader på vinteren heller, for da fryser bilen til is.

:(

Skulle ønske at jeg hadde en skikkelig vaskehall i kjelleren min. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er voldsomt sløv akkurat her. Regner det regelmessig skjer det knapt :P Og tørt vær over lengre perioder er jo ganske sjeldent - så da blir det sjeldent da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det når jeg ser at bilen begynner å bli altfor dritten.

Litt oftere på vinteren for å få vekk salt og slikt tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I snitt, 1 gang i måneden. Gjerne annenhver mnd på sommeren og hver uke på vinteren når det er plussgrader. Kommer mye ann på mengde skitt. En tørr og trivelig sommer, så glemmer jeg ofte at bilen trenger vask før den er gulnet av pollen. :P

Selvvaskehall. Skal aldri inn i en vaskemaskin igjen. Børsteløs eller ikke. *grøss*

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Sist jeg vasket bilen min var i fjor sommmer.

Edit: Vasker mao bilen svært sjeldent.

Endret av Erwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt møkkete bil, heller ikke oppbevart søppel i bilen.

Vasker kun selv, skal det gjøres ordentlig må det gjøres egenhendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke hatt bilen så lenge, men planen er å vaske den ca hver 14 dag nå på vinteren, siden jeg daglig kjører en salta vei. Men hvis temperaturene ikke tillater det må jeg bare drøye det selvsagt, men hittil i vinter har jo ikke akkurat det vært noe problem.

Til sommeren vet jeg ikke hvordan det blir, men kommer til å vaske den regelmessig da også.

Vasker i vaskehall på bensinstasjon har ikke lyst til å styre ute men vann i "kulden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Om børstene er veldig skitne kan man få striper i lakken. Som forøvrig fint også kan ødelegges mer med selvvask dersom man ikke gjør det riktig, eller om man overdriver.

Dette stemmer ikke. Børstene er selvrensende, og blir spylt over etter hver gang. Det er bare å kjenne på børstene, ingen sjangs at det sitter igjen noe der. Det som forøvrig kan ripe opp lakken, er hvis man kjøper en vask der bilen ikke spyles av før børstene går på. Dersom du har veldig møkkete bil, vil møkka gni seg inn i lakken. Det er ikke uten grunn at bensinstasjonene anbefaler minst gullvask (Statoil). Dessverre alt for mange som tror det er på grunn av de ekstra pengene bensinstasjonen tjener, men det er faktisk et serviceyrke der man vil gi det beste for kundene.

Nå som saltet har kommet på veiene er det ekstra viktig å vaske bilen (med god underspyling). Polering er selvsagt ekstra bra, og vil beskytte bilen bedre mot saltet. Hvor ofte polerer dere bilene?

For billig vask, så kan dere melde dere inn i facebookgruppene til bensinstasjonene (Statoil pleier å ha, usikker med de andre). Der kan dere gjerne finne gode tilbud på vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...