Gå til innhold

Par som gir èn gave, må man gi dem to?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etterhert har det kommet masse par rundt meg i vennekretsen, og de har begynt å gi èn helt ok gave, altså noe som bare en av dem hadde gitt ellers, og får hver sin tilbake. Hva skal man gjøre med det? Gavetips til helt okeie gaver jeg kan gi parene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hvilken sammenheng da tenker du på? Julaften? Vi er samboere og vi pleier å gi gaver fra oss begge, og vi pleier også å få gave på deling.

Pargaver som vi setter mest pris på er ting vi trenger til leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Jeg lurer også på hvilken anledning det er snakk om? Til bursdager så gir vi en gave til hver, men i anledning jul så gir vi en felles ting. Noe begge setter pris på som f.eks. noe til leiligheten o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst gi dem noe felles til en helt OK pris. Men de har faktisk ytret at de har hver sine ønsker til Jul. Vi i vennegjengen begynner å bøi litt lei av de parene som selv gir bort twist og julekort, og på hver sin kant ønsker seg feks parfyme og klær. Så jeg søker tips til noe jeg kan gi dem på fellesen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er i juleforumet, så det sier seg vel selv hvilken anledning det er snakk om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst gi dem noe felles til en helt OK pris. Men de har faktisk ytret at de har hver sine ønsker til Jul. Vi i vennegjengen begynner å bøi litt lei av de parene som selv gir bort twist og julekort, og på hver sin kant ønsker seg feks parfyme og klær. Så jeg søker tips til noe jeg kan gi dem på fellesen :)

Interiørting, utstyr til leiligheten/huset, gavekort på restaurant osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesgaver kan da være twist/konfekt, en flaske vin hvis de liker det, matvarer av noe slag. Gaver til huset er jo ok hvis det faktisk er noe de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga du gave til begge før de ble sammen? Eller bare til den ene av dem? Hvis ei venninne får samboer, får som regel bare hun gave av meg til jul. Men blir jeg invitert for å feire hans bursdag, får han selvsagt gave, selv om jeg vanligvis ikke gir ham gaver,

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst gi dem noe felles til en helt OK pris. Men de har faktisk ytret at de har hver sine ønsker til Jul. Vi i vennegjengen begynner å bøi litt lei av de parene som selv gir bort twist og julekort, og på hver sin kant ønsker seg feks parfyme og klær. Så jeg søker tips til noe jeg kan gi dem på fellesen :)

To poser twist og en Toblerone på deling? :fnise:

Selv så ser jeg på julegaver til venner/slektninger som en mere symbolsk sak (unntatt barn da selvsagt; Det er jo alltid kjempekos for de å få gaver!), og alle jeg omgås er inneforstått med det og vet at jeg ikke ønsker noe mer enn det tilbake. :) Nær familie er selvsagt et annet tema.

Men til originalinnlegget: Jeg sier meg enig med flere over her, at det er helt greit med en gave på deling når de gir en felles gave selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst gi dem noe felles til en helt OK pris. Men de har faktisk ytret at de har hver sine ønsker til Jul. Vi i vennegjengen begynner å bøi litt lei av de parene som selv gir bort twist og julekort, og på hver sin kant ønsker seg feks parfyme og klær. Så jeg søker tips til noe jeg kan gi dem på fellesen :)

Gi de en twist på deling da, problem løst! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Om de gir pargave er det selvfølgelig greit å gi dem pargave også.

Par er jo så forskjellige, så det kommer jo helt an på hva slags type mennesker de er.

Kjenner noen som er veldig reiselystne, og da har jeg gitt div greier fra Nomaden som er kjekt å ha.

Noen er friluftsinteresserte, og da har jeg gitt dem typiske turting.

Andre er veldig glad i interiør og design. Det er jo ofte veldig dyrt, men har kjøpt litt mindre ting som salt og pepperbøsser, godteskål osv fra forskjellige skandinaviske designere.

Noen er kulturinteresserte, og da har jeg gitt gavekort fra billettservice som de kan bruke som tilskudd på konsertbilletter.

Også er det jo de som har alt eller er veldig lite interessert i materielle ting. Da har jeg kjøpt sjokolade, te osv på Fairtrade-butikker i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter en viss sum jeg gir hvert par, f eks 300kr. da kjøper jeg enten fellesgave til 300, eller en ting til dem hver a 150. Som regel blir det fellesgave, det blir litt mer "ordentlige" ting da. Et annet aspekt er at det er i de aller fleste tilfeller en av "paret" man har nærere relasjoner med, og den personens ønske veier kanskje tyngst? I år får f eks et vennepar en lysestakesak til å henge i vinduet, noe mannen i forholdet i utgangspunktet ikke bryr seg om (men han synes jo det blir fint når dama hans har dillet i huset) - men siden vi jentene er nærmest hverandre, og siden JEG kjøper gaven, blir det sånn:)

Eksempler på gaver jeg har gitt er ordentlig sengetøy i bomullssateng, gode kniver, kokebøker, forskjellige oljer/eddiker etc, vinglass og god vin osv

Dyre ting som parfyme o.l. er bare noe jeg gir de aller, aller nærmeste i julepresang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Noe konkret gavetips har jeg ikke, men Indiska og Kremmerhuset har jo mange fine interiørting. Bare pass på at det passer stilen deres før du kjøper noe "til huset".. Ellers risikerer man jo at det blir lagt i en bod eller kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Drar opp denne igjen jeg, trenger også hjelp til fellesgave til et par. Omtrent 300-400 kr synes jeg er nok prismessig.

Da utgår for eksempel konsertbilletter etc, og gavekort på ting har jeg ikke lyst til å gi.

Samtidig synes jeg det er vanskelig å kjøpe interiørting, for jeg har ikke vært i den nye leiligheten deres ennå, så jeg vet ikke hva de trenger akkurat nå. Hm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får dere en gave hos dem, gir dere en gave fra dere også. Enkelt og greit. Dere kan selvfølgelig gi en til hver også, om dere vil, men det er kanskje om man kjenner begge to ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange kjøper "pargaver" til oss, og det er jo helt fint (bortsett fra at vi har fått mange sett med kakebestikk, noe vi så godt som aldri bruker :ler: ). Ting til kjøkkenet, noe spiselig, telys, vin etc. Ville aldri forventet hver vår gave tilbake. Det eneste er kanskje gaver til og fra gode venninner som jeg har hatt i mange år, da synes jeg fortsatt det er mer naturlig at vi gir til hverandre og ikke til begge, men om noen av disse tenker annerledes er jo det egentlig like riktig.

Synes også vennegaver er mest symbolske, vi bruker ikke mye penger på det, og får heller ikke dyre ting. Sjelden vi avtaler beløp, men det sier seg selv at hvis noen pleier å gi en eske sjokolade til oss, så kjøper ikke vi boblejakke til den ene og kasjmirgenser til den andre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...