Gå til innhold

Syria


Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I helgen har det vært store demonstrasjoner i Damaskus, og andre syriske byer, til støtte for president Assad. Titusener har deltatt for å støtte syrias president. Kanskje folket i Syria foretrekker Assad framfor det som kan bli alternativet hvis Assad blir fjernet? Hvorfor kan ikke USA, EU og Den arabiske liga respektere det?

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-15712876

De store demonstrasjonene er noe regimet arrangerer. Syria er gjennomsyret av hemmelig politi og de færreste tør opponere fordi de aldri vet hvem som er angivere.

Når det er sagt tror jeg at en av årsakene til at Vesten holder seg utenfor er at Syria tross alt er et relativt stabilt land, trass i at det er et diktatur. Det er stort religiøst mangfold der (det altså ikke et islamistisk diktatur, selv om mange tror det) og man frykter at landet skal bryte sammen i sekterisme og borgerkrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som vanlig så er du talerør for kapitalkreftene og globalistenes løgnaktige imperealistiske hatpropaganda.

Jo flere nyttige idioter som deg selv, jo fortere oppnår de det de vil.

Noen av oss er dog ikke beredte til å ete dritt, selv om det blir servert på sølvfat med en god flaske vin og behagelig musikk.

Det var du med de dommedagprofetiene om tredje verdenskrig i en annen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store demonstrasjonene er noe regimet arrangerer. Syria er gjennomsyret av hemmelig politi og de færreste tør opponere fordi de aldri vet hvem som er angivere.

Når det er sagt tror jeg at en av årsakene til at Vesten holder seg utenfor er at Syria tross alt er et relativt stabilt land, trass i at det er et diktatur. Det er stort religiøst mangfold der (det altså ikke et islamistisk diktatur, selv om mange tror det) og man frykter at landet skal bryte sammen i sekterisme og borgerkrig.

Tror heller det er viktig våpenhandel som hindrer at ting ordner seg i FN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syria er et land med mer strategisk interesse for Vesten enn Libya hadde, selv om Libya har olje. Syria har en viktig funksjon både overfor Iran og Israel, selv om det er med motsatt fortegn i de to situasjonene. Situasjonen mellom Libanon og Israel har i stor grad vært gjenstand for Syrisk manipulasjon. Syria har vært en av Irans nærmeste alierte. Likevel er det svært komplisert å skulle involvere seg direkte i Syria. Syria er blant annet mye mer etnisk fragmentert enn Libya og opposisjonen er tildels oppdelt etter religiøse, geografiske og etniske skillelinjer. I tillegg vil militær involvering mot en av Israels hovedfiender bli sett på som støtte til Israel av befolkningen i arabiske land og slikt sett snu opunionen til fordel for Assad-regimet.

Det som gir håp om løsning er at både den arabiske liga og Tyrkia etter hvert begynner å vise vilje til reelt press på det syriske regimet. Tyrkia overveier for eksempel å redusere/stenge strømmeksporten til Syria. Syria får en betydelig andel av sin elektriske kraft fra Tyrkia så dette vil kunne være en ganske effektiv sanksjon. Til og med Iran har begynt å kritisere Syria. Tror det er betydelig forlegenhet i arabiske land over at det var vesten og ikke araberlandene som hjalp det libyske folket til frihet. Regimet har selv vært utrolig klønete ved å få loyalister til å angripe arabiske ambasader. Dette bare svekker stillingen deres i regionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regimet har selv vært utrolig klønete ved å få loyalister til å angripe arabiske ambasader. Dette bare svekker stillingen deres i regionen.

Sunni vs Sjia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunni vs Sjia?

Majoriteten er av muslimene er vel sunni, men man har også noen andre former for islam der. I tillegg til kristne. Etnisk sett har du både arabere, kurdere, armenere og andre.

Ellers er jeg veldig enig med Spiralis. :) Det eneste jeg kan legge til er at Qatar var det arabiske landet som gjorde mest for libyerne, så de ser ut til å ha gå inn i dette med en ny tyngde og selvtillit. Jeg så deler av møtet fra ligaen live, og jeg syntes Qatars representant hadde mange gode innspill. De andre landene er nok forlegne, akkurat slik Spiralis skriver, og det bør også mange av dem være. Jeg er helt enig i at vesten sansynligvis har en mye høyere terskel for å gjøre noe i Syria, så jeg håper at ligaen, i samarbeid med andre, klarer å finne en løsning på dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majoriteten er av muslimene er vel sunni, men man har også noen andre former for islam der. I tillegg til kristne. Etnisk sett har du både arabere, kurdere, armenere og andre.

Ellers er jeg veldig enig med Spiralis. :) Det eneste jeg kan legge til er at Qatar var det arabiske landet som gjorde mest for libyerne, så de ser ut til å ha gå inn i dette med en ny tyngde og selvtillit. Jeg så deler av møtet fra ligaen live, og jeg syntes Qatars representant hadde mange gode innspill. De andre landene er nok forlegne, akkurat slik Spiralis skriver, og det bør også mange av dem være. Jeg er helt enig i at vesten sansynligvis har en mye høyere terskel for å gjøre noe i Syria, så jeg håper at ligaen, i samarbeid med andre, klarer å finne en løsning på dette selv.

Det er shia-minoriteten i Syria som styrer, og de er derfor allierte med shia-Iran i kampen mot Saudi Arabia, Gulf-statene og USA. Med det tilbakestående angrepet på Irak så fikk Iran en ny shia-alliert i Irak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunni vs Sjia?

Litt for enkelt å bare dele det i to selv om det er mest sunni og også en betydelig del sjia. Assad familien er derimot Alawitter. De er beslektet med sjia, men har avvik i sin tro som gjør at de fleste sjia (og sunni) ikke akssepterer troen deres som islamsk. I tillegg er det flere ulike kristne minoriteter og druzere. Av etniske grupper er det minoriteter av kurdere, palestinere, tyrkere. Selv om 90 % er arabere så utgjør disse minoritetene betydelige grupper i enkelte regioner/byer, spesielt nær grensene mot Tyrkia og Irak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er shia-minoriteten i Syria som styrer, og de er derfor allierte med shia-Iran i kampen mot Saudi Arabia, Gulf-statene og USA. Med det tilbakestående angrepet på Irak så fikk Iran en ny shia-alliert i Irak også.

Er det shia eller alawitter? Jeg spør fordi jeg lurer, som jeg skrev innledningsvis, jeg har ingen store kunnskaper om Syria. Jeg må derfor støtte meg på det jeg finner av kilder, og her hadde CIA world factbook bare nevnt Alawite og Druze i tillegg til sunni. Men fordi jeg vet av erfaring at slike kilder er mangelfulle, og ble grønn av irritasjon over at folk støttet seg utelukkende på slike kilder i forbindelse med Libya, så er jeg på ingen måte redd for å bli korrigert. :fnise: Det gir meg også en sjanse til å lære mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det shia eller alawitter? Jeg spør fordi jeg lurer, som jeg skrev innledningsvis, jeg har ingen store kunnskaper om Syria. Jeg må derfor støtte meg på det jeg finner av kilder, og her hadde CIA world factbook bare nevnt Alawite og Druze i tillegg til sunni. Men fordi jeg vet av erfaring at slike kilder er mangelfulle, og ble grønn av irritasjon over at folk støttet seg utelukkende på slike kilder i forbindelse med Libya, så er jeg på ingen måte redd for å bli korrigert. :fnise: Det gir meg også en sjanse til å lære mer. :)

Alawittene ser på seg selv som sjia. Men aksepteres ikke som det av andre sjia. Alawittene er har flere guddommer. De ser b.l.a. på både Allah og Jesus som guddommer, mens øvrige muslimene godtar bare Allah som guddom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alawittene ser på seg selv som sjia. Men aksepteres ikke som det av andre sjia. Alawittene er har flere guddommer. De ser b.l.a. på både Allah og Jesus som guddommer, mens øvrige muslimene godtar bare Allah som guddom.

Ja, jeg vet hva Alawitter er. :) Men betyr det at de shiaene man finner i Syria er Alawitter? Eller har man noen Alawitter, og noen "tradisjonelle" shiaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg vet hva Alawitter er. :) Men betyr det at de shiaene man finner i Syria er Alawitter? Eller har man noen Alawitter, og noen "tradisjonelle" shiaer?

Man har begge deler. Alawittene utgjør en relativt liten del av shiamuslimene i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian

Noen som følger med på det som skjer der? Jeg skal på ingen måte påstår at jeg har oversikten, men jeg begynner å legge merke til at det kommer helt forjævlige filmer og bilder ut derifra nå. Det er regelrette drap! Det er helt vanvittig at disse arabiske diktatorjævlene aldri lærer! :tristbla:

Noen som følger med? Eller har noen tanker om hva som skjer videre? Jeg har en stygg følelse av at dette bare kommer til å bli verre.

Du har hørt om Muslimbrødrene ( The muslim brotherhood ), startet i Egypt i 1928 ? Dette er ekstremister på sitt verste, og bare i Egypt har de ca. 30 % av folket i ryggen. Denne gjengen har stor innflytelse i samtlige arabiske/muslimske land. Forøvrig er også hijab oppfunnet av muslimbrødrene, og således ikke et relegiøst plagg, men et politisk!

Så lenge Islam eksisterer, så vil det gå den veien høna sparker i muslimske land. Og det er grunnen til at Tyrkia er sekulært, til tross for at 98 % av innbyggerne er muslimer. Myndighetene vet at landet vil gå til helvete hvis Islam får overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror resultatet av "den arabiske våren" blir flere islamistiske stater. Tunisia, Libya, Egypt og Syria var sekulære. Nå blir de sannsynligvis islamistiske. Jeg også det blir mer ustabilitet både innad i det enkelte land og i regionen. Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...