Gjest badeand1 Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 Har hørt at man ikke skal ta på linser om morgenen før det har gått en halvtime. At øynene må hvile litt fra man våkner og til man setter på ilnser. Er det sant?
Ananas. Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Det er sant at man bør vente litt ja.. Øynene trenger oksygen, og får det best ved å være helt uten linser en liten periode både om kvelden og morgenen. Dette kan f.eks være med på å motvirke synlige blodårer på det hvite i øyet.
Gjest badeand1 Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Thank you. da får jeg gå rundt i huset en halvtime småblind.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Om du er såpass avhengig av linser, har du ikke briller i tillegg? Jeg er avhengig av noen timer hver dag uten linser, i tillegg til at jeg har en dag eller to helt linsefri i uka. Om jeg ikke gjør det sånn blir jeg helt "ødelagt" i øynene (blir veldig tørre og ikke minst kommer de røde blodkarene veldig godt fram. Ikke pent, og ikke særlig bra for øynene heller).
Kladd Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 Det er anbefalt å vente en halvtime, ja. (Selv er jeg litt dårlig på det... Særlig når jeg skal være ute av huset halv sju på morgenen!) Men uansett så burde du ha et par briller i tillegg til linsene. Jeg ble i allefall anbefalt å ikke ha på linser hele dagen hver eneste dag, året igjennom. I tillegg er det utrolig kjipt om du en dag sitter der med en infeksjon eller noe, og ikke kan se, fordi du ikke kan ha på linser! Irritasjon/infeksjon er visst ganske vanlig blant linsebrukere.
Mynona Skrevet 5. november 2011 #6 Skrevet 5. november 2011 Har brukt linser i 6 mnd bare, og fikk aldri noe beskjed om at jeg ikke skulle ha de på hele tiden. Synes det var veldig rart at de ikke sa. Jeg har de på fra morgen til kveld, men jeg pleier å gå uten halve dagen i helgene da. Hvis jeg bare er hjemme trenger jeg ikke se klart. Men på linsekontroll i går nevnte hun at jeg burde gå en time uten linser på morgenen og en time på kvelden. Så tok de ut tidlig i går.
Cata Skrevet 5. november 2011 #7 Skrevet 5. november 2011 Har aldri hørt noe om det, men jeg går med briller til jeg skal ut døra omtrent. Linsene er det siste som kommer på før jeg går om morgenen. Tar også som regel av linsene en times tid eller mer før jeg skal legge meg om kvelden. Innimellom tar jeg en linsefri dag - gjerne lørdag eller søndag hvis jeg ikke skal noe spesielt. Slik har jeg gjort det i alle år, fordi det føltes mest naturlig og etter 30 år som linsebruker så er fremdeles det hvite i øynene uten synlige blodårer og den eneste gangen jeg har hatt øyeinfeksjon så var den et resultat av utgammel makeupfjerner. Den stunden jeg går uten linser, har jeg naturligvis briller på. Jeg er helt avhengig av hjelpemidler, så jeg har alltid et par briller liggende som reserve, selv om jeg bruker linser til daglig.
Gjest badeand1 Skrevet 5. november 2011 #8 Skrevet 5. november 2011 Om du er såpass avhengig av linser, har du ikke briller i tillegg? Jeg er avhengig av noen timer hver dag uten linser, i tillegg til at jeg har en dag eller to helt linsefri i uka. Om jeg ikke gjør det sånn blir jeg helt "ødelagt" i øynene (blir veldig tørre og ikke minst kommer de røde blodkarene veldig godt fram. Ikke pent, og ikke særlig bra for øynene heller). Nei, har ikke briller. Er altfor dyrt.
Gjest badeand1 Skrevet 5. november 2011 #9 Skrevet 5. november 2011 Har brukt linser i 6 mnd bare, og fikk aldri noe beskjed om at jeg ikke skulle ha de på hele tiden. Synes det var veldig rart at de ikke sa. Jeg har de på fra morgen til kveld, men jeg pleier å gå uten halve dagen i helgene da. Hvis jeg bare er hjemme trenger jeg ikke se klart. Men på linsekontroll i går nevnte hun at jeg burde gå en time uten linser på morgenen og en time på kvelden. Så tok de ut tidlig i går. Fikk aldri beskjed jeg heller, så er litt rart, ja. Men skal begynne å gjøre sånn som deg, ta de ut en time. =)
Hugtatt Skrevet 5. november 2011 #10 Skrevet 5. november 2011 Det er jo MYE dyrere med linser over tid! Briller er jo bare en engangskostnad, og du må skifte glass av og til dersom synet ditt forandrer deg. Ja, det er sant at du skal være linsefri en halvtime før du tar dem på.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #11 Skrevet 5. november 2011 Jeg fikk beskjed om en halvtimes pause om morgenen, og en time før sengetid, samt en linsefri dag innimellom, da jeg begynte med linser for mange år siden. Etter det har disse gode rutinene sklidd mer og mer ut. Nå setter jeg i døgnlinser, og fjerner de ikke fra øyet før det har gått 5-6 uker. Men øynene er fine og hvite, jeg har aldri hatt infeksjon, rift på hornhinnen eller andre plager, så da er det vanskelig å være så nøye på slike råd.
*Numi* Skrevet 5. november 2011 #12 Skrevet 5. november 2011 Jeg fikk beskjed om en halvtimes pause om morgenen, og en time før sengetid, samt en linsefri dag innimellom, da jeg begynte med linser for mange år siden. Etter det har disse gode rutinene sklidd mer og mer ut. Nå setter jeg i døgnlinser, og fjerner de ikke fra øyet før det har gått 5-6 uker. Men øynene er fine og hvite, jeg har aldri hatt infeksjon, rift på hornhinnen eller andre plager, så da er det vanskelig å være så nøye på slike råd. Nå er det stor forskjell på døgnlinser og dagslinser. Linser man kan ha på hele døgnet i over en måned av gangen puster mye bedre enn vanlige dagslinser som man kaster etter en dags bruk. Derfor gjelder ikke "en halv time pause om morgenen og en time pause om kvelden" for denne typen linser.
Gjest badeand1 Skrevet 5. november 2011 #13 Skrevet 5. november 2011 Jeg har månedslinser, men det står at jeg alikevel må ta de ut på kvelden.. http://www.lensstore.no/manedslinser/proclear_comp_sphere_-_6_p-60
Gjest Bobler Skrevet 5. november 2011 #14 Skrevet 5. november 2011 Jeg har en-dags-linser og tar de av ca 30 min før jeg legger meg, og går uten 1-2 timer når jeg står opp. Ser veldig dårlig, så bruker da briller. Står jeg rett opp og tar på meg linser er øynene tørre, vonde og "harde" hele dagen.
Gjest Bobler Skrevet 5. november 2011 #15 Skrevet 5. november 2011 Nei, har ikke briller. Er altfor dyrt. Du kan få deg briller for prisen av 2mnd linser.. Brillene mine kostet 800 kr. De er kjempekule, var på tilbud. Ser -4,50 på det ene øyet og -4,25 på de andre. Er veldig greit med briller. Du hviler ikke øynene så mye uten linser om du ikke bruker briller. For øynene og hodet ditt må konsentrere seg noe helt sykt for å se, og du kan få problemer med hodepiner. Briller holder LENGE, såfremt du ikke ødelegger dem. Jeg har hatt de samme brillene i 5 år, like fine.
Jill Skrevet 5. november 2011 #16 Skrevet 5. november 2011 Bruker mine linser i 14 dager og tar de av om natten hver 3.-4. dag. Har ikke hørt noe om en halvtime uten linser morgen eller kveld. Går lenger og lenger mellom hver gang jeg har linsefri dag og har på briller i stedet. Har byttet glass en gang, og synes ikke det er såå lenge siden, men nå har de blitt for svake igjen. I tillegg til at jeg hele tiden ser over kanten, som resulterer i at jeg ikke ser noen ting. Og hos meg kommer det frem røde blodårer i det hvite hver gang jeg bruker brillene..
Gjest badeand1 Skrevet 5. november 2011 #17 Skrevet 5. november 2011 Du kan få deg briller for prisen av 2mnd linser.. Brillene mine kostet 800 kr. De er kjempekule, var på tilbud. Ser -4,50 på det ene øyet og -4,25 på de andre. Er veldig greit med briller. Du hviler ikke øynene så mye uten linser om du ikke bruker briller. For øynene og hodet ditt må konsentrere seg noe helt sykt for å se, og du kan få problemer med hodepiner. Briller holder LENGE, såfremt du ikke ødelegger dem. Jeg har hatt de samme brillene i 5 år, like fine. kanskje jeg skal ønske meg briller i julegave.
Mynona Skrevet 5. november 2011 #18 Skrevet 5. november 2011 Du kan få deg briller for prisen av 2mnd linser.. Brillene mine kostet 800 kr. De er kjempekule, var på tilbud. Ser -4,50 på det ene øyet og -4,25 på de andre. Er veldig greit med briller. Du hviler ikke øynene så mye uten linser om du ikke bruker briller. For øynene og hodet ditt må konsentrere seg noe helt sykt for å se, og du kan få problemer med hodepiner. Briller holder LENGE, såfremt du ikke ødelegger dem. Jeg har hatt de samme brillene i 5 år, like fine. For meg er briller ganske dyrt, for jeg endrer styrke hvert halvår, og må dermed bytte glass. Glassene jeg har kostet meg ca. 900,-, og det synes jeg er dyrt to ganger i året i tillegg til linsekostnaden og kontrollen. Og nei, jeg kommer ikke til å slutte å bruke linser og begynne med briller fast. Det synes jeg er alt for upraktisk. Så nå sitter jeg her med briller som har alt for lav styrke, men det går greit. Får bytte når de ikke gir meg noe lenger. Men jeg bruker de altså svært sjelden.
Rainbow Skrevet 5. november 2011 #19 Skrevet 5. november 2011 Det har jeg aldri hørt om. Men jeg har linser som man kan sove med i opptil 1 uke av gangen, så det har kanskje noe med det å gjøre. Jeg tar dem imidlertid alltid ut om natta. Håper det går greit, da! Må ta dem på first thing om morran, for ellers ser jeg jo knapt hvor jeg går. Har briller, men har bytta linsestyrke minst tre ganger etter at jeg kjøpte dem, så de er ikke så veldig tess lenger. Gidder ikke kjøpe nye ettersom jeg kun bruker dem når jeg skal lese om kveden og hvis jeg må lete etter noe etter å ha tatt ut linsene. Forøvrig ekstra artig om jeg ikke finner brillene heller og går rundt og myser med ansiktet borti bordplata mens jeg føler meg fram som en gamling! :gjeiper:
LilleCa Skrevet 5. november 2011 #20 Skrevet 5. november 2011 (endret) Jeg må ha pause fra linsene av og til, ellers blir øynene tørre og røde. Bruker å ta dem på ca 30min etter jeg står opp, og av 2t før jeg legger meg. Endret 5. november 2011 av LilleCa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå