Gå til innhold

Utnytter han meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Syns du skal prøve å ta det litt med ro med mindre det oppstår noe misteksomt. Prøv også (vet det er vanskelig :fnise:) å ikke overanalyser alt han sier eller gjør.

Håper det ordner seg for dere to :)

Endret av Tigerr
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alvorlig deprimert kvinne som har blitt utnyttet av gutter helt siden hun lærte seg hva forelskelse var. :P Er vell det som er problemet, hehe..

Ettersom du allerede har blitt utnyttet av diverse gutter, så burde du vel nå begynne å kjenne igjen lusa på gangen?

Med andre ord, er det noe i denne fyrens oppførsel som du føler skiller ham ut ifra de som viste seg å bare utnytte deg?

Skrevet

Jeg har blitt brukt og utnytta som tenåring, og sliter med det samme som deg. Selv verdens snilleste mann blir en potensiell slemming, og du føler at ingen erklæring, klem, kyss eller samtale gjør det bedre. Så her er greia: det ekke din feil, det ekke hans feil, men du trenger hjelp.

Kom deg til en psykolog, og jobb med det med en proffesjonell. Det hjalp meg masse :)

Uansett, du må nesten forklare mannen hvorfor du oppfører deg som du gjør. Du kan bare si at du vil forberede han på at du kommer til å være litt vanskelig, fordi du har hatt litt vonde erfaringer med andre gutter, men at du søker hjelp og skal prøve ditt beste, og at det ikke er hans feil. Så får du bare håpe at du klarer å være rasjonell, og at han klarer å holde ut, til du får hjelp.

Gjest Vikingfjord
Skrevet

Det er nok fordi jeg selv ble også sviktet av nære personer i livet siden jeg var liten, og det setter spor. Du lærer jo at de som er viktige for deg svikter deg før eller siden. At ingen er til å stole på. Jeg har først begynt å jobbe med det nå siste året. DU er ung, be om hjelp til å bearbeide ting så de ikke ødelegger fremtiden din. Kjæresten din er IKKE noen du har dårlig erfaring med! Gi han en sjanse. Velg å stol på han :)

Jeg skal gi han en sjanse. Tusen takk for kjempe bra svar! :) Håper at det også ordner seg for deg!

@Tigerr: Sliter med å stole på mennesker, ja. Har en bestevenninne som jeg har betrodd meg til i flere år, men det er bare hun jeg stoler på, ettersom hun til dags dato aldri har brutt min tillit til henne. Har tatt det helt med ro, det oppsto noe mistenksomt her for litt siden når han hadde besøk av en annen kvinne, men fant fort ut hvem det var og at det ikke var noe som helst mellom dem. :) Tusen takk!

@Steinar40: Jo, men der er liksom ikke noen tegn til at han utnytter meg. Men dette med at han gikk så fort frem med alt gjorde at jeg begynte å lure litt, og det plager meg litt enda. I løpet av en uke gikk vi fra å være venner til å kysse, etter to uker hadde vi sex og nå er vi som et kjærestepar, og i min verden går det litt for fort og det er litt mye fokus rundt sex og lignende så gjør at jeg har mine mistanker. Derfor er det jeg er så usikker, greier liksom ikke å lese han på utsiden som jeg har greid med de andre!

@AnyonymBruker: Jeg går til psykolog og det hjelper meg en del, heldigvis. Det kunne vært mye verre enn det er nå, for å si det slik! Han vet ikke om at jeg mistenker han for å være med andre jenter og jeg har ikke fortalt han om dette, så han sliter på ingen måte med det, om du skjønner. Han tror alt er helt perfekt og at jeg ikke går med noen som helst baktanker, for jeg har valgt å spare han for det dramaet som problemene mine kan utløse. Han er klar over at jeg har mistenkt han for å være med en annen jente, det sa jeg til han, men det ordnet seg fort. :)

Tusen takk for mange brukende svar! :klemmer:

Skrevet

Har bare lest åpningsinnlegget ditt, men jeg sier bare en ting. Du har tydeligvis ikke problemer mellom deg og han, så her sitter du og lager deg noen. Hvorfor gidde.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet hvordan det er å bare bli svikta og utnytta som ung. Jeg vet hvordan det er å slite med psykiske problemer.

Nummer 1, fortell han at du har blitt svikta og utnytta tidligere og at du sliter litt psykisk, men at du får hjelp! Han virker ikke som en dum fyr så han skjønner at det er noe. Man viser gjerne mer enn man tror.

Nummer 2, Han gjør jo alt for deg! Jeg tviler ikke på at han blir når du forteller han om at du sliter litt. Det virker som om du er en av de heldige som har funnet en prins. Ta vare på han, og vær ærlig med han.

Nummer 3, Du kan ikke ha sånne utbrudd, det er ingen unnskyldning for det. Jeg sier ikke at du skal holde alle følelser inni deg, men du må lære deg å prate med han på en voksen måte. Vi kan alle få utbrudd innimellom, men da får man i alle fall beklage og sette seg ned og forklare hvorfor det ble sånn. Så får man prøve å skjerpe seg enda mer neste gang.

Nummer 4, Jeg tror(utifra egne erfaringer) at du ikke er klar for å takle problemene dine på egenhånd(som singel), men at det er faktisk det du må være for å komme helt igjenom dette. Du må finne deg selv, og du må lære deg at ikke alle utnytter og er slemme. Du trenger nok også å se at du kan klare deg på egenhånd, det vil gi deg mye selvtillit!

Gjest Vikingfjord
Skrevet

:AnonymBruker1: Jeg sitter ikke her og lager problemene bevisst, det er en stygg vane som bare kommer automatisk.

:AnonymBruker2: Tusen takk for gode tips og råd, skal prøve så godt jeg kan og ikke ødelegge det her.

Skrevet

@Steinar40: Jo, men der er liksom ikke noen tegn til at han utnytter meg. Men dette med at han gikk så fort frem med alt gjorde at jeg begynte å lure litt, og det plager meg litt enda. I løpet av en uke gikk vi fra å være venner til å kysse, etter to uker hadde vi sex og nå er vi som et kjærestepar, og i min verden går det litt for fort og det er litt mye fokus rundt sex og lignende så gjør at jeg har mine mistanker. Derfor er det jeg er så usikker, greier liksom ikke å lese han på utsiden som jeg har greid med de andre!

Det er VIKTIG å være klar over hva det vil si å bli utnyttet.

Og da vil jeg si at man blir utnyttet (lar seg utnytte) når man selv gjør betydelig mer enn den andre parten over lengre tid.

Med andre ord når den andre bare tar imot alt du gir, uten å gi deg noe (nok) tilbake selv.

Dette er aldri sunt.

Og glem ALDRI dette: man skal IKKE stole blindt på noen. Dette er en av livets viktigste leveregler.

Gjest Vikingfjord
Skrevet

Det er VIKTIG å være klar over hva det vil si å bli utnyttet.

Og da vil jeg si at man blir utnyttet (lar seg utnytte) når man selv gjør betydelig mer enn den andre parten over lengre tid.

Med andre ord når den andre bare tar imot alt du gir, uten å gi deg noe (nok) tilbake selv.

Dette er aldri sunt.

Og glem ALDRI dette: man skal IKKE stole blindt på noen. Dette er en av livets viktigste leveregler.

Jepp, jeg vet hva det vil si å bli utnyttet. Så langt har han ikke vist tegn til at han utnytter meg, for jeg har både gitt og fått tilbake. Men det kan jo fort snu seg når han har kommet seg under huden på meg, sort of. For det skjedde i et tidligere forhold.

Det er jeg fult klar over. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du overreagerer.

Skrevet

sku ønske min hadde vært litt mere lik din .. trur ikke du har noe å frykte . Go for it !!

Skrevet

Om noe er det vel heller du som utnytter han. Skadeskutt ung kvinne søker trøst hos eldre fyr, og blir overøst med omtanke og gaver, men er bare sur og uberegnelig tilbake. Klassisk story det. Og du må bare bestemme deg for å ikke la tidligere erfaringer gå utover han, ellers kommer du til å kjøre dette forholdet i grøfta.

Og det ironiske er jo at dersom han en dag blir lei av å bli kjeftet på uten grunn, kommer du til å ta det som en bekreftelse på at du hadde grunn til å være skeptisk. Og så blir det enda verre for den neste fyren du møter.

Du må bare slutte å synes synd på deg selv, og tenke at det er så spesielt å ha blitt sviktet noen ganger, de fleste blir det på et tidspunkt. Det er en del av prosessen med å bli voksen at man finner ut at ikke alle mennesker vil en vel, men det gir en ikke rett til å skjære alle over en kam.

Skrevet

ikke fylt 20 enda og sånt styr med deg i et forhold?

Kan bare trøste deg med at du kommer til å bli utnyttet maaaaange ganger i løpet av 20-30-40 års alderen.

Skrevet

Du overdramatiserer noe voldsomt. Og som andre her skriver så kommer du til å miste han hvis du ikke roer ned veldig.

Forresten: I min verden er det ikke tidlig at det går to uker fra man kysser til man har sex. Det er heller litt lenge å vente :fnise: Eneste gangen jeg har ventet såpass "lenge" var i mitt første forhold, da jeg fortsatt var jomfru. Det er heller ikke rart at det er stort fokus på sex i begynnelsen av forholdet, det er jo det man driver med i begynnelsen :fnise: Han viser jo bare at han har lyst på deg, det skal du være glad for!

Hadde han derimot ikke ønsket at du skulle møte vennene hans/familien hans, ikke ville være sammen med deg dager han ikke fikk sex, ikke tok deg med ut (generelt holdt deg skjult), så kunne du vært bekymret.

Skrevet

Jeg skjønner deg, og vet hvor vanskelig det bare er å "ta seg sammen". Ta dette opp med din pyskolog neste gang, og spør han/hun om de kan råde deg til hvordan man skal takle det.

Og si gjerne til han på en ålreit måte at du har problemer med tillit, men at du jobber med det.

Dette klarer du å fikse! Du trenger ikke å gå og føle på vonde følelser. :)

Skrevet

Du er ikke fyllt 20 engang, om du ska være bitter og paranoid på livet allerede så vil du ikke ha det så veldig godt med deg sjøl framover.

Tenkte det samme :gjeiper: TS, du har mange år foran deg til å være bitter og forsmådd, ingen vits i å forgripe tingenes gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...