AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 Sist helg prøvde jeg å droppe gjæra i pizzadeigen for å få den tynn. Det funka heller dårlig. Den ble fæl, både ustekt gjennom og tung som bly. Jeg leter etter ei oppskrift på helt tynn pizzabunn (grovt eller fint mel), noen som har det? Jeg ønsker så tynn bunn som mulig så gi meg gjerne tips om hvordan jeg skal bake den ut og steke den også...
Djungelvrål Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Du må sikkert bruke sånn spesielt pizzamel. Vet ikke hvor man får tak i det men.
Gjest Survival Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Du må sikkert bruke sånn spesielt pizzamel. Vet ikke hvor man får tak i det men. Man får tak i italiensk pizzamel på flere vanlige matbutikker.
skruf Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Jeg bruker å få til ganske tynn pizzabunn... Bruker 3dl vann, 1pk gjær, litt salt, 1ss olivenolje, en god del sammalt hvete fin spelt, og fint speltmel (fungerer med vanlig mel og). Når jeg lager deigen så lager jeg den ikke helt fast. Bruker ei skje å røre med, til den er passe klissete. Lar den heve i ca 15min på et lunt sted. Deretter velter jeg deigen ut på stekeplate med bakepapir på, tar olivenolje på hendene og drar den utover plate. Drar den så tynt ut at en nesten kan skimte bakepapiret. Tar en gaffel og prikker over hele bunnen. Forhåndsteker så bunnen på 225g midt i ovnen i ca 5-10min. Så tar jeg den ut igjen, tar på fyll og ost, og ettersteker til osten er gylden og fin!
momo Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 Jeg får til veldig tynn bunn. Bruker glutenfritt fint mel, semper, sesamfrø, havregryn ca 0,5 dl solsikkeolje og resten vann. Denne er enkel og dra utover i langpanna, og den er så tynn at man omtrent ser igjennom. Steker den først i ca 5 min, før fyllet går på, så steker den med fyllet på til osten smelter. Jeg lager deigen sånn da jeg er allergisk mot hvetemel og gjær, så ønsker jeg at pizzaen min skal være mer sunn, så jeg vil bruke minst mulig fint mel. Og på en langpanne så bruker jeg vel maks 1,5 dl mel. Det er veldig på slump, og får ofte litt deig til overs.
Jill Skrevet 5. november 2011 #6 Skrevet 5. november 2011 Vi bruker denne og kjæresten min han endelig funnet en oppskrift han er fornøyd med. Deler i 4 deler og så fryser vi ned to deler som vi bruker neste gang. Veldig greit
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #7 Skrevet 5. november 2011 Jeg får til veldig tynn bunn. Bruker glutenfritt fint mel, semper, sesamfrø, havregryn ca 0,5 dl solsikkeolje og resten vann. Denne er enkel og dra utover i langpanna, og den er så tynn at man omtrent ser igjennom. Steker den først i ca 5 min, før fyllet går på, så steker den med fyllet på til osten smelter. Jeg lager deigen sånn da jeg er allergisk mot hvetemel og gjær, så ønsker jeg at pizzaen min skal være mer sunn, så jeg vil bruke minst mulig fint mel. Og på en langpanne så bruker jeg vel maks 1,5 dl mel. Det er veldig på slump, og får ofte litt deig til overs. Bare et spørsmål, altså; er ikke en pakke gjær til 3 dl vann veldig mye?
Brunhilde Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Bare et spørsmål, altså; er ikke en pakke gjær til 3 dl vann veldig mye? Jeg bruker en halv pakke gjær til den vannmengden, men det er jo smak og behag. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 Jeg bruker 1/4 ts tørrgjær i min pizzadeig, og lar heve rundt 15-16 timer.
sullå Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 (endret) Jeg bruker 4-5dl mel (halvparten hvetemel, halvparten sammalt hvete fin), 1,5 dl lunket vann (litt mer hvis det trengs), 1/2 pk tørrgjær, 2ss olje og litt salt. Hever deigen i 20 minutter, og trykker den ut på en stekeplate med smurt bakepapir. Jeg bruker fingrene når jeg trykker den ut. Bruker hele stekeplaten, slik at bunnen blir veldig tynn. Bunnen blir supergod Endret 6. november 2011 av sullå
Thorn Skrevet 6. november 2011 #11 Skrevet 6. november 2011 Jeg bruker 1/4 ts tørrgjær i min pizzadeig, og lar heve rundt 15-16 timer. Bruker du kaldt vann, og hever du i romtemperatur? Og har du lyst å dele resten av oppskriften...?
Gjest Kim Skrevet 6. november 2011 #12 Skrevet 6. november 2011 Hva er tanken bak å droppe gjær? Det er da fullt mulig å få syltynn pizzadeig med gjærdeig. Da må du bare kjevle tynnere og sørge for at du har en fin og elastisk deig.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #13 Skrevet 6. november 2011 Jeg bruker en halv pakke gjær til den vannmengden, men det er jo smak og behag. Jeg bruker omtrent halvparten av mengden med gjær til den væskemengden, og synes det holder i massevis. Er liksom ikke nødvendig å bruke mer gjær enn man trenger - da blir det bare en ubehagelig gjærsmak på deigen. Jeg bruker 1/4 ts tørrgjær i min pizzadeig, og lar heve rundt 15-16 timer. Langtidsheving er absolutt det beste, ja. Er bare ikke alltid jeg planlegger så godt, og da må man øke gjærmengden og elte deigen lenge. Hva er tanken bak å droppe gjær? Det er da fullt mulig å få syltynn pizzadeig med gjærdeig. Da må du bare kjevle tynnere og sørge for at du har en fin og elastisk deig. Om det var meg (som lurte på hvorfor man brukte så mye gjær) du svarte: Jeg tar ikke til orde for å kutte ut gjær fullstendig, men for å redusere mengden. Det er tid som gjør at smaken utvikler seg i gjærbakst. Da er det ikke nødvendig med så mye gjær. Og skulle man likevel ikke ha tid til å langtidsheve, er det ikke nødvendig å gjørs på. Gjær setter smak dersom det er for mye av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå