Gå til innhold

Hvor mye vold er lov...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære voldtektsmenn der ute.

Jeg ville bare si at etter det som skjedde sist gang har jeg lært. Jeg slår ikke mot ansiktet i selvforsvar hvis det skjer igjen. Neste gang slår jeg mot strupehodet. Om du dør av det...vel, tough luck. Jeg tar livet mitt om det skjer igjen, så neste gang er det voldtektsmannen eller meg det er snakk om.

Spørsmålet er bare... hvor mye vold kan man egentlig bruke for å forsvare seg mot voldtekt, dersom det verste skulle skje? Jeg har skaffet meg en sånn bsafe dings til mobilen som varsler andre via gps om hvor jeg er dersom jeg er i en truende situasjon, men tviler på at andre kommer meg til unnsetning i tide hvis noe skulle skje.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til voldtekt er jeg fristet til å si at det ikke finnes noen grense for hvor mye vold man kan bruke til å forsvare seg med (så lenge man ikke fortsetter etter at jævelen er uskadeliggjort).

Leit å høre at du har opplevd noe så forferdelig, håper virkelig gjerningsmannen ble tatt og fått (en dessverre altfor lav) straff!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du uansett tar livet ditt dersom det skjer igjen så bør jo all vold være lov. Ingen grenser!

Men dersom du endrer mening og ikke tar livet ditt, dersom han ikke først tar det, så bør du så snart du merken han er fysisk overlegen bare innse at det er like greit å ikke kjempe imot. Dersto mer du stritter imot desto hardere makt vil han bruke på deg. I stedet for at du kanskje blir voldtatt uten store fysiske skader kan du bli slått helseløs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar man benytter seg av en eller annen nødrettsparagraf dersom det skulle bli stilt pørsmålsten ved det. Det er lov å kjempe for livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle skje igjen, og om du kan, så slår du mot strupehode. Dør han, så dør han. Det tror jeg de færreste ville sørget over.

Håper viiiiirkelig ikke at det skjer deg (eller noen andre) :klem:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Apophis

Det er vanskelig å sette ei grense på slikt, eg meiner man utøver den mengde vold man behøver for å komme seg unna uten å bli voldtatt eller drept. Dør svinet etter at offeret har utøvd (det eg meiner er) deres rett til å forsvare seg selv, er det kun gjerningmannens egen feil og igrunn ville han ha fått som fortjent.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil i så fall bruke nødrettsparagrafen, og det er da lov å forvare seg med samme kraft, og litt sterkere enn den kraft man selv blir påført i angrepet. Om du overskrider dette kan du selv risikere å blir straffet for vold. Dette er dog noe om skjelden/aldri skjer. tar du litt hardt i vil du ogs få mildere straff som følge av at du handlet i affekt..

Det er også din subjektive oppfatning av angrepet som teller, så hvis du frykter gjerningsmannen skal drepe deg, så har du lov til å drepe han for å ungå å selv bli drept.

Og for å si det sånn.. Hadde jeg fått mulighet til å forsvare meg ovefor en voldtektsmann som overfalt meg.. Så hadde jeg nok blitt drapskvinne..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg ville bare si at etter det som skjedde sist gang har jeg lært. Jeg slår ikke mot ansiktet i selvforsvar hvis det skjer igjen. Neste gang slår jeg mot strupehodet. Om du dør av det...vel, tough luck. Jeg tar livet mitt om det skjer igjen, så neste gang er det voldtektsmannen eller meg det er snakk om.

Spørsmålet er bare... hvor mye vold kan man egentlig bruke for å forsvare seg mot voldtekt, dersom det verste skulle skje? Jeg har skaffet meg en sånn bsafe dings til mobilen som varsler andre via gps om hvor jeg er dersom jeg er i en truende situasjon, men tviler på at andre kommer meg til unnsetning i tide hvis noe skulle skje.

Synspunkter?

Jeg tenker sånn at i selvforsvar er alt lov.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye vold man måtte ønske... Fortsett gjerne etter fyrn ikke greier å reise seg mer også. Jeg tviler på at det hadde blitt noe straff om man hadde drept en fyr fordi han prøvde å voldta noen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye vold man bare orker, overfall/overfallsvoldtekt er fullstendig uakseptabelt og de som utøver denne forferdelige tingen har ikke livets rett! De er usiviliserte svin! ARGH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også et "voldtektsoffer". Sist gang klarte jeg ikke å gjøre motstand, jeg ble helt satt ut og var ute av stand til å gjøre noe. Jeg prøvde først, men etterhvert innså jeg at slaget var tapt, og jeg håpte til slutt at jeg ville dø.

Om jeg blir voldtatt igjen, og klarer å gjøre motstand, så kommer jeg til å gjøre alt for å sette voldtektsmannen ut av spill. Jeg kommer ikke til å bry meg om noe annet enn å få han unna meg. Faktisk så tror jeg, hypotetisk sett, at om jeg får tak i en kniv e.l. mens jeg ligger der og blir fratatt all verdighet og livslyst, så kommer jeg til å bruke den også.

Man vet aldri hvordan man reagerer, men jeg mener at alt er ok for å forsvare seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme tenkte jeg på! Altså, man vet jo aldri hvordan man reagerer, noen blir jo helt lamslått og tør ikke gjøre motstand. Men sånn jeg ser det for meg, hadde jeg blitt overfalt og voldtatt hadde jeg ikke nølt med å sparke/slå alt jeg kunne. Evt. gripe tak i nærmeste stein og bare slå...Tror jeg hadde hatt en tanke om at personen fortjente å bli hardt skada eller dø!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slugger'n

Hei :smoke:

Spørsmålet om man skal slåss mot voldtektsmenn er et veldig vanskelig tema, og det har vært oppe i diskusjoner blant fagfolk lenge. De to ytterlighetene kan oppsummeres i "jeg kjempet imot og han forsvant" og "jeg kjempet imot og han drepte meg".

Er vel et basketak mellom fluevekt og tungvekt, er vel det du forestiller deg TS og da har du allerede feil instilling, last ned så app du vil for min del.

Hvis du ikke gjør noe med din instilling så kan du slå etter strupehodet så mye du bare vil, du har da allerede mistet kontrollen og slik jeg ser det bare kommet i en annen tidsanskuelse hvor alt går saktere. De fleste får panikk, men at tanker rundt dette gjør at man enten laster ned en app eller kjøper pepperspay blir for dumt. Da er det bedre med en overfallsalarm type 140 dB, alt handler om maktbalanse.

Krav Maga gir alle en mestringsopplevelse, prøv heller noe slikt istedenfor dette paniske viss-vasset som du helt åpenbart driver med nå :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Spørsmålet om man skal slåss mot voldtektsmenn er et veldig vanskelig tema, og det har vært oppe i diskusjoner blant fagfolk lenge. De to ytterlighetene kan oppsummeres i "jeg kjempet imot og han forsvant" og "jeg kjempet imot og han drepte meg".

Er vel et basketak mellom fluevekt og tungvekt, er vel det du forestiller deg TS og da har du allerede feil instilling, last ned så app du vil for min del.

Hvis du ikke gjør noe med din instilling så kan du slå etter strupehodet så mye du bare vil, du har da allerede mistet kontrollen og slik jeg ser det bare kommet i en annen tidsanskuelse hvor alt går saktere. De fleste får panikk, men at tanker rundt dette gjør at man enten laster ned en app eller kjøper pepperspay blir for dumt. Da er det bedre med en overfallsalarm type 140 dB, alt handler om maktbalanse.

Krav Maga gir alle en mestringsopplevelse, prøv heller noe slikt istedenfor dette paniske viss-vasset som du helt åpenbart driver med nå :ler:

Er man livredd kan man bli sterkere enn vanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er krav maga jeg har lært meg. Hvorfor tror du jeg lurer på om jeg kan slå mot nettopp strupen...? ;)

- ts.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent juridisk vet jeg ikke hva som er lov.

Men for å si det slik - hadde noen overfalt meg og jeg hadde klart å forsvare meg fysisk, hadde jeg ikke brydd meg en drit om hvorvidt overfallsmannen ble skadet eller ikke. En voldtektsforbryter har ingen rettigheter under overgrepet, ingen i det hele tatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slugger'n
Er man livredd kan man bli sterkere enn vanlig.

Ja.. det er en av mange muligheter... sats panisk på den du.. uten noen som helst tyngde bak slaget :rulle:

Kraft ganger arm er noe som en må innprente så det sitter, nevromuskulær styrke er noe som uansett alle har i ekstreme situasjoner. Et panikkanfall er forårsaket når for mye adrenalin kommer inn i kroppen. De fleste eksperter er enige om at for å stoppe et panikkanfall, må den lidende lære å kontrollere hjernen...

Personen må erkjenne angrepet, distrahere hjernen vekk fra negative tanker, puste, og fokuserer på nytt. Panikkenangrep har en tendens til å eskalere raskt og det er best å bruke disse signalene istedenfor at de bruker deg. Ellers vil tankene umiddelbart bli videre negative som "jeg kommer til å dø" og "jeg kan ikke stoppe dette", adrenalinet gjør da et vedkommende bare kaver.

Hva om man på forhånd selv kunne velge det man ville at kroppen skulle gjøre i en panikk situasjon?

Det er dette krav maga dreier seg om i bunn og grunn, man lærer kroppen til å reagere riktig når man selv ikke har tid til å tenke.

Du BettBoop28 virker på meg som et lett bytte.. la oss si at voldtektsmannen er gira på amfetamin (nært beslektet med adrenalin), det er jo slik at man bare kan slenge på ett eller annet her så.. da ser og høyner jeg med -> hva gjør du når panikksparket ikke fungerte?

Du har gått "all in" og da sier du i bunn og grunn at det er enten eller.. til slutt vil jeg bare nevne at hvis man får panikk er det ingenting som hjelper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slugger'n
Hvorfor tror du jeg lurer på om jeg kan slå mot nettopp strupen...?

Nitti minutters kurs og en statusoppdatering på Facebook.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...