jeg-lurer Skrevet 4. november 2011 #1 Del Skrevet 4. november 2011 Kjæresten min røyker Vi bor ikke sammen i dag, men planlegger å flytte sammen i ny leilighet. Der han bor nå så røyker han inne. Når jeg er der lukter jeg og klærne mine røyk, og jeg blir så klart utsatt for passiv røyking også. Dette er noe som plager meg :/ Jeg har prøvd å ta det opp med han forsiktig, at jeg lukter røyk og sånn. Når han har venner på besøk og det blir mye røyk inne begynner jeg ofte og hoste. Da går jeg ofte hjem. Nå skal vi da flytte sammen. I den nye leiligheten er det lov å røyke. Han vil da selvfølgelig røyke inne. Jeg er ikke så flink å diskutere, for jeg blir så fort lei meg og på gråten. MEN, jeg føler at det blir feil at jeg skal betale halve leien og så må jeg gå meg en tur når han har venner på besøk og røyker inne. Vi må komme til et kompromiss her, som fungerer for begge. Han vil ikke gå ut å røyke, røyke under viften på kjøkkenet eller røyke i vinduskarmen. Han vil helst sitte på sofan i stuen å røyke. Når jeg ymtet frempå om at jeg syns det var litt dumt, så sa han at jeg måtte jo ikke flytte sammen med han. Når jeg hører slikt blir jeg bare lei meg og orker ikke å krangle. Det virker som om røyken betyr mer for han enn meg. Jeg er redd for at jeg vil miste han om jeg går hardt i mot. Han kan si og mene mye, men innerst inne vil han ikke miste meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette her helt. Er det andre med lignende erfaring? Hvordan har dere løst det? Finnes det kompromiss som kan fungere for begge?? Og til røykere i forumet, hvordan ville dere gjort det? Er det en løsning i hele tatt? eller så kan vi ikke flytte sammen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maneater? Skrevet 4. november 2011 #2 Del Skrevet 4. november 2011 Flott kjæreste du har, fint han tar hensyn til deg. Hadde dumpa kjæresten min om han skulle være så lite forsåelsesfull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 4. november 2011 #3 Del Skrevet 4. november 2011 Shit, den var drøy... Jeg røykte i min første leilighet, da jeg var 16-17 år... Flyttet ut av den leilighetene, og møblene min skulle lagres på pikerommet mens jeg var bortreist i 14 dager før jeg skulle ta over ny leilighet. Kjente lukta i rommet da jeg kom hjem, og har aldri røykt inne siden......... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grapefrukt Skrevet 4. november 2011 #4 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg fatter ikke at du engang tenker på å flytte sammen med han når han vil røyke inne! Hva hvis dere får barn en dag, skal han fortsette å røyke inne? Og det er kjipt, men det virker som om røyken er viktigere enn deg, og er det virkelig en sånn kar du har lyst til å flytte sammen med? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #5 Del Skrevet 4. november 2011 Dere har skrevet under på kontrakt på den nye leiligheten allerede? Du kunne jo ha prøvd å finne en der det ikke er lov å røyke inne Men hvis han bare skal krangle og ikke ta hensyn til deg så får du bare ikke flytte inn med han... noen ganger er svaret ganske enkely... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2011 #6 Del Skrevet 4. november 2011 Hvis du er redd for å miste kjæresten din til røyk, så tror jeg det kan være lurt å se seg om etter andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #7 Del Skrevet 4. november 2011 Flott kjæreste du har, fint han tar hensyn til deg. Hadde dumpa kjæresten min om han skulle være så lite forsåelsesfull. Signerer. Jeg røyker aldri når jeg er sammen med folk som ikke røyker, og er de hos meg og jeg får lyst på en så går jeg ut på verandaen selv om jeg pleier å røyke inne til vanlig. Min uvane skal ikke gi folk rundt meg kreft og ubehag. Og det er virkelig ikke noe stress, hadde jeg flyttet sammen med en ikke-røyker så hadde jeg gjort det samme, men hadde nok spurt om jeg kanskje kunne få lov til å røyke under kjøkkenvifta på vinteren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 4. november 2011 #8 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg synes han virker svært lite hensynsfull, men samtidig så må vi huske hvor avhengige disse røykerne er. Mitt råd til deg er i alle fall å vente med å flytte sammen til dere har funnet en løsning, for som du sier, så kan dere ikke leve sånn at du må ut hver gang han skal besøk. Og hva tenker dere med tanke på fremtiden? Barn? Vil du utsette barna dine for denne passive røyken? Jeg synes det er både latterlig og kjempetrist at noe så dumt som sigaretter skal ødelegge et forhold, men jeg vet faktisk ikke om jeg hadde orket å være sammen med en som røyket inne og nektet å vise hensyn. Jeg kunne vært sammen med en røyker, men når fyren nekter å røyke ute, under viften eller ved vinduet, så sier ikke det bare noe om dårlige røykevaner; det sier noe om hans evne til å vise hensyn generelt. Det ser jo ut til å være ham absolutt likegyldig at dette plager deg, og at du faktisk reagerer på det med hosting. Jeg tror det du må gjøre er å tenke litt på egenhånd. Finn ut hva du kan finne deg i, hva du absolutt ikke kan finne deg i, samt hvor du kan møte ham på halvveien. Tenk også over dette i et langsiktig perspektiv, for hvis dere to ender opp sammen, er det ikke usannsynlig at du må leve med røykevanene hans resten av livet. Uansett hva enden på visa er, så bør du finne svar på en del av disse spørsmålene så fort som mulig, for det gagner ingen av dere å ha daglige krangler om dette for alltid. Lykke til 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #9 Del Skrevet 4. november 2011 I dette tilfellet så synes jeg det er mest riktig at han røyker ute. Skjønner jo at det er greit å ta en røyk under vifta dersom det skikkelig kaldt ute eller regner vannrett. Dersom han ikke vil det og insisterer på å røyke inne så hadde jeg vil ikke flyttet i sammen med ham. Jeg røyker selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeg-lurer Skrevet 4. november 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg begynner virkelig å tvile på om jeg bør flytte sammen med han :S Dilemma... bør jeg gi han et ultimatum kanskje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 4. november 2011 #11 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg begynner virkelig å tvile på om jeg bør flytte sammen med han :S Dilemma... bør jeg gi han et ultimatum kanskje? Det høres ut som om du vil tape det ultimatumet i så fall. Egentlig synes jeg det er en bedre idé at du finner du hva du vil, og så tar et valg. Ikke be ham om å velge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sangen Skrevet 4. november 2011 #12 Del Skrevet 4. november 2011 Da jeg ble sammen med min kjæreste røyket han inne i sin leilighet. han begynte å røyke ute etterhvert med en god del press fra meg. Jeg fikk veldig hosteanfall og rennende øyne når han røyket rett ved meg, osv. Da vi skulle flytte sammen til ny leilighet var det uaktuellt for meg at han skulle røyke inne. Dette sa jeg klart fra om på forhånd, og han var faktisk enig i dette. Nå har sluttet og har vært røykfri i 2 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #13 Del Skrevet 4. november 2011 Han har jo på en sleip måte allerede gitt deg et slags ultimatum; "Godta at jeg røyker inne, eller dropp å flytte sammen med meg". Mest sannsynlig regner han nok med at du vil gi etter, da du tidligere har funnet deg i det. Jeg ville sagt (på en saklig måte) at det ikke blir aktuelt å flytte sammen før han går med på å røyke ute. Da jeg har astma og ikke tåler røyk, hadde jeg nektet å besøke ham dersom han røykte inne også, men det er meg. Syns igrunn det er merkelig at han insisterer på å røyke inne, er jo ekkelt med røykelukt i klær og møbler! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeg-lurer Skrevet 4. november 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg har sånn halveis sagt opp mitt kollektiv, men lurer på om jeg kanskje burde holde på det. Han må flytte uansett fra sin leilighet, og vi skal da ha leiligheten til en kompis i et år når han er utenlands. Viss jeg sier at han kan røyke på kjøkkenet med lukkede dører og vindu åpen. Er det en ok deal? Om det ikke går blir jeg nødt til å holde på kollektivet. Da vil vi også være mindre sammen. Jeg tror han kommer til å savne meg mye. Kanskje han kommer på andre tanker da. Jeg tror ikke han direkte velger røyken fremfor meg, men han vil bli sur og sint og lage oppstyr fordi han må gå ut å røyke.. osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #15 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg har sånn halveis sagt opp mitt kollektiv, men lurer på om jeg kanskje burde holde på det. Han må flytte uansett fra sin leilighet, og vi skal da ha leiligheten til en kompis i et år når han er utenlands. Viss jeg sier at han kan røyke på kjøkkenet med lukkede dører og vindu åpen. Er det en ok deal? Om det ikke går blir jeg nødt til å holde på kollektivet. Da vil vi også være mindre sammen. Jeg tror han kommer til å savne meg mye. Kanskje han kommer på andre tanker da. Jeg tror ikke han direkte velger røyken fremfor meg, men han vil bli sur og sint og lage oppstyr fordi han må gå ut å røyke.. osv.. Nei, jeg syns ikke det! Da viser du bare at du er ettergivende, og etter hvert vil han nok finne på å røyke i stuen også. Det er ikke nødvendig å stille ultimatum, men syns du bør være klar på at du ikke flytter sammen med ham dersom han røyker inne. La ham få betale full husleie selv et par måneder, så tenker jeg han kanskje innser at det ikke er så ille å måtte røyke ute... Men det er litt viktig at du i så fall ikke sier opp rommet ditt i kollektivet, ellers tror han bare at du egentlig ikke mener det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #16 Del Skrevet 4. november 2011 Røyker selv, men røyker ALDRI inne med mindre jeg er på besøk hos noen som gjør det selv. Synes alt stinker gammel sneip når folk røyker inne, og vil ikke ha det slik hjemme hos meg selv. Om han ikke klarer å ta hensyn til den han er sammen med, elsker, og skal flytte sammen med, så er du nok dessverre ikke så viktig som du bør være i et forhold (etter min mening). Det er ikke akkurat som at du ber han om å slutte... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #17 Del Skrevet 4. november 2011 For meg er røyking inne en "dealbreaker". Jeg hadde spurt om hun kunne slutte, og hvis hun sa nei, hadde nok det forholdet vært ferdig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 4. november 2011 #18 Del Skrevet 4. november 2011 Kjæresten min røyker Vi bor ikke sammen i dag, men planlegger å flytte sammen i ny leilighet. Der han bor nå så røyker han inne. Når jeg er der lukter jeg og klærne mine røyk, og jeg blir så klart utsatt for passiv røyking også. Dette er noe som plager meg :/ Jeg har prøvd å ta det opp med han forsiktig, at jeg lukter røyk og sånn. Når han har venner på besøk og det blir mye røyk inne begynner jeg ofte og hoste. Da går jeg ofte hjem. Nå skal vi da flytte sammen. I den nye leiligheten er det lov å røyke. Han vil da selvfølgelig røyke inne. Jeg er ikke så flink å diskutere, for jeg blir så fort lei meg og på gråten. MEN, jeg føler at det blir feil at jeg skal betale halve leien og så må jeg gå meg en tur når han har venner på besøk og røyker inne. Vi må komme til et kompromiss her, som fungerer for begge. Han vil ikke gå ut å røyke, røyke under viften på kjøkkenet eller røyke i vinduskarmen. Han vil helst sitte på sofan i stuen å røyke. Når jeg ymtet frempå om at jeg syns det var litt dumt, så sa han at jeg måtte jo ikke flytte sammen med han. Når jeg hører slikt blir jeg bare lei meg og orker ikke å krangle. Det virker som om røyken betyr mer for han enn meg. Jeg er redd for at jeg vil miste han om jeg går hardt i mot. Han kan si og mene mye, men innerst inne vil han ikke miste meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette her helt. Er det andre med lignende erfaring? Hvordan har dere løst det? Finnes det kompromiss som kan fungere for begge?? Og til røykere i forumet, hvordan ville dere gjort det? Er det en løsning i hele tatt? eller så kan vi ikke flytte sammen.. Vet du. det der hadde jeg aldri funnet meg i. Eksen min røyka også inne før vi flytta sammen. Kriteriet mitt for å flytte inn var at han skulle slutte å røyke inne, hvis ikke flytta jeg ikke inn. Etter en lang og seriøs prat med han om hvordan det opplevdes for meg å komme hjem fra han å stiunke så gale røyk at jeg måtte dusje og skifte klær på nytt igjen og at det ikke hjalp å dusje der fordi det stinka røyk selv av håndklærne blant annet. Tok opp en del andre ting og om det, så gikk han med på å gå ut å røyke. En gang skulle han ha besøk av kompiser og han kom med argumentet at dee kan jo røyke med vinduet åpent og jeg kan ikke si at de må gå ut blablabla, så sa jeg at selvfølgelig kunne han si det. han forstod liksom ikke det han, måtte forklare det, men det endte opp med at jeg fikk vilja mi heldigvis. Rotete skrevet innlegg. beklager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 4. november 2011 #19 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg er røyker. Jeg ser du foreslår at han kan røyke på kjøkkenet. Det blir igrunn det samme som å røyke ute synes jeg . Jeg synes jo da og at han bør gå ut å røyke . Jeg synes du skulle si ifra at han må røyke ute. Og det gjelder vennene og. Så kan du heller kompromisse med at det er lov å røyke inn når dere har fest. Det går bra om det er av og til og god lufting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #20 Del Skrevet 4. november 2011 Nei, jeg syns ikke det! Da viser du bare at du er ettergivende, og etter hvert vil han nok finne på å røyke i stuen også. Det er ikke nødvendig å stille ultimatum, men syns du bør være klar på at du ikke flytter sammen med ham dersom han røyker inne. La ham få betale full husleie selv et par måneder, så tenker jeg han kanskje innser at det ikke er så ille å måtte røyke ute... Men det er litt viktig at du i så fall ikke sier opp rommet ditt i kollektivet, ellers tror han bare at du egentlig ikke mener det. Jeg er helt enig. Om han røyker på kjøkkenet så kommer han helt sikkert til å spørre "kan jeg ikke bare få ta eeeeen røyk i stuen nå, fotballkampen er sååå spennende" eller lignende, også er dere i gang. Jeg røyket selv, og lurte meg til å røyke inne på den måten.. Vi røyket begge to da, men bare jeg ville røyke inne. Huff som jeg angrer... Men jeg syns ikke du kan kreve at han slutter helt da, du visste at han røyket når dere ble sammen. Men du kan selvsagt oppmuntre til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå