Gå til innhold

Har jeg rett på dagpenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i en litt vanskelig situasjon økonomisk sett.

Jeg har fast jobb, men den faste stillingen min er på under 20%. Likevel har jeg jobbet veldig mye ekstra de siste årene, i perioder opp til 100%, og har derfor levd fint på den inntekten (samtidig som jeg har lett etter en fast stilling andre steder). Men nå finnes det ikke lengre muligheter for å jobbe ekstra, så jeg jobber bare min faste stilling og kommer til å gjøre det framover. Det er ingenting å leve av, for å si det sånn. Jeg søker jobber som en gal, men har ikke fått napp enda etter flere intervjuer. Jeg har meldt meg som arbeidsledig på nav.no.

Mitt spørsmål er om jeg har rett på dagpenger? Jeg har tjent over minstekravet i fjor, så den saken er grei, men så er det det med at "Du må ha fått arbeidstiden din redusert med minst 50 prosent". Hvordan blir det i mitt tilfelle? Jeg har jo ikke "mistet" noen jobb, på en måte, den faste stillingen har jeg jo enda, det er bare det at jeg jobber mye mindre nå fordi det ikke er behov for ekstrahjelp lengre.

Jeg har ingen erfaring med nav fra tidligere, og tenkte å spørre her før jeg eventuelt snakker med en saksbehandler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Med mindre reglene er endret så tror jeg du har krav på dagpenger fordi du har "fått redusert arbeidstiden" siden du uønsket er i deltidsstilling. Så lenge du er reell arbeidssøker til en 100 % stilling og har mindre enn 50 % arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt arbeid teller, så lenge du kan dokumentere det enten med kontrakt, timelister eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gjort et gjennomsnitt fra de siste 52 ukene når man har hatt ekstraarbeid i tillegg til fast, så arbeidstiden må dokumenteres. Når du skriver ut skjema for søknad om dagpenger fra www.nav.no så kommer det med et skjema som heter bekreftelse på sluttårsak. Dette må fylles ut, særlig siste side, hvor arbeidsgiver skal notere ned antall timer de siste 52 ukene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre reglene er endret så tror jeg du har krav på dagpenger fordi du har "fått redusert arbeidstiden" siden du uønsket er i deltidsstilling. Så lenge du er reell arbeidssøker til en 100 % stilling og har mindre enn 50 % arbeidstid.

I så fall kjenner jeg en haug med sykepleiere med bare 15 % stillinger, som burde fått dagpenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I så fall kjenner jeg en haug med sykepleiere med bare 15 % stillinger, som burde fått dagpenger!

Jobber de 15 % da? Eller jobber de skift slik at de har 100 % stillinger, men har kun 15 % fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...