Gå til innhold

Når bruker dere bunaden?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på når dere som har bunad bruker den. Bare 17. mai? I brullup og dåp? Ellers?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KUN på 17. mai. Den klør noe inni granskauen. :/

Dessuten er den ikke laget av det samme silkemyke stoffet som andre bunader (aner ikke hvorfor). Stoffet føles som strie. Noe som også gjør den ekstra tung.

Skulle gjerne brukt den oftere, jeg...

Skrevet

17. mai, bryllup, dåp, begravelse og konfirmasjon.

• Liker 2
Skrevet

KUN på 17. mai. Den klør noe inni granskauen. :/

Dessuten er den ikke laget av det samme silkemyke stoffet som andre bunader (aner ikke hvorfor). Stoffet føles som strie. Noe som også gjør den ekstra tung.

Skulle gjerne brukt den oftere, jeg...

Tør jeg gjette på Hedmarksbunaden av 1985?

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg bruker min på 17.mai og i konfirmasjoner. Den er veldig fin, men noe herk å ta på seg siden den er så tung og mye som skal på. I bryllup går jeg for mer stæsja pentøy og ikke bunad (den er uansett hvit/offwhite og dermed litt "forbudt" i bryllup). Bunaden min er veldig fin og jeg får masse komplimenter hver gang jeg har den på, men jeg er egentlig ikke så glad i å bruke den :sjenert:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Bryllup, konfirmasjon, 17.mai, begravelse, dåp og jubileum (type 80års-lag). Bruker den også nå og da ved arrangementer der det kreves pent antrekk, mest fordi det er utrolig kaldt i hjembygda mi om vinteren, og da er bunaden kjekk. Jeg er utrolig glad i bunadene mine, og føler meg veldig heldig som har fire stykker jeg kan velge mellom :)

• Liker 1
Skrevet

Begravelse?? Man bruker vel ikke bunad da? Det er jo ment som festantrekk?

Bruker min i bryllup, dåp, konfirmasjoner og 17.mai. Har en del bryllupsoppdrag med hest i løpet av året og da bruker jeg bunaden.

• Liker 3
Skrevet

Bryllup, konfirmasjon, 17.mai, begravelse, dåp og jubileum (type 80års-lag). Bruker den også nå og da ved arrangementer der det kreves pent antrekk, mest fordi det er utrolig kaldt i hjembygda mi om vinteren, og da er bunaden kjekk. Jeg er utrolig glad i bunadene mine, og føler meg veldig heldig som har fire stykker jeg kan velge mellom :)

Hvorfor har du 4? Med sølv til alle også? Det må da være fryktelig dyrt? Husker at min kostet rundt 30.000 og det var for 10 år siden..

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Kommer man fra en slektsgård har man fort litt å velge i. Derfor har jeg fire bunader, men det er snakk om en festdrakt, en damaskdrakt og en bunad jeg kan bruke samme sølv til + en stakk man ikke skal bruke annet enn forkle og en sølje i bringa samt knapper til, så det er ikke så ille.

I vår familie bruker vi bunad også i begravelser ja. Vi ærer den avdøde med vårt fineste antrekk, rett og slett.

• Liker 4
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Jeg bruker bunad i dåp, på 17. mai og i noen selskaper og bryllup. (Det kommer an på bl.a. årstid/temperatur og "generell stil" på selskapet).

Når jeg først bruker den, så syns jeg det er stas. :)

Skrevet

Kommer man fra en slektsgård har man fort litt å velge i. Derfor har jeg fire bunader, men det er snakk om en festdrakt, en damaskdrakt og en bunad jeg kan bruke samme sølv til + en stakk man ikke skal bruke annet enn forkle og en sølje i bringa samt knapper til, så det er ikke så ille.

I vår familie bruker vi bunad også i begravelser ja. Vi ærer den avdøde med vårt fineste antrekk, rett og slett.

Greit å ha litt å velge mellom da! :-)

Hadde jeg møtt opp bunadskledd i begravelse her i byn tror jeg det ville blitt mye snakk! :-) Men det virker som en fin tradisjon, kan tenke meg til at de gjorde det før i tia også!

Skrevet

Man feirer jo for den avdøde i selskapet etter begravelsen.

• Liker 1
Skrevet

seriøst? i begravelser?

bryllup, konfirmasjon, dåp, 17.mai og av og til julaften.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, seriøst - i begravelser ;) man får heller rare blikk om man kommer i noe annet. Et godt bevis på tradisjoner i de ulike kriker og kroker av vårt langstrakte land ;) Tror nok det er et "bygdefenomen".

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Alltid på 17. mai, i konfirmasjon og dåp. Det er helt selvsagt der jeg kommer fra. Kan også finne på å bruke den ved andre stive anledninger, f.eks. høytidelige avslutninger og seremonier. I bryllup foretrekker jeg kjole, evt. bunad i kirken og kjole i selskapet - stress med varm, tung bunad når man skal danse halve natten og gjerne innta en del alkohol.

Skrevet

17 mai, jul, konfirmasjon, dåp :)

Skrevet

17. mai, dåp og konfirmasjon. Bruker ikke i bryllup, da vil jeg bruke kjole! :)

Begravelser? Hmm, aldri vært i en begravelse der folk bruker bunad.. Lærte jeg noe nytt!

Skrevet

Jeg lurer på når dere som har bunad bruker den. Bare 17. mai? I brullup og dåp? Ellers?

Jeg bruker bunad nå jeg ikke har noe annet å ha på meg, og jeg skal være veldig fin.

Bruker som regel bunad til 17.mai, barnedåp, konfirmasjon, bryllup, jul og til spesielle store begivenheter.

Har aldri brukt bunad i gravferd, visste ikke at det var vanlig?

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg bruker den av og til på 17. Mai, bryllup, dåp osv.

Driver å prøver den på av og til når jeg er hos mamma og pappa, elsker bunaden min siden det er den siste farmor sydde før hun døde - så den betyr mye for meg. :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...