Gå til innhold

Mangler KID, kan jeg fortsatt betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk strømregningen min i posten denne uken, manglet det KID-nummer. Hele den nederste linjen på giroen der det står KID-nr, kroner, øre og til konto var bare x-er, så det må jo ha skjedd noe feil. Det jeg lurer på er om jeg fortsatt kan få betalt denne regningen uten å lage oppstyr? Det står beløpet jeg skal betale og kontonummeret står også et annet sted på giroen, så jeg har jo i grunnen all informasjonen jeg trenger. Hvis jeg i meldingfeltet i nettbanken skriver inn kundenummer og fakturanummer, går det hele i orden da? Eller må jeg begynne å ta kontakt med leverandøren og få ny giro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint å betale uten kid-nr, men viktig at du da skriver kundenr. fakt.nr i meldingsfeltet sånn at mottaker vet hva du betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som om du har avtalegiro eller lignende på denne betalingen.. da står det gjerne kryss på hele nederste linja slik du forklarer.. men man får faktura i posten selvom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronica: Jeg har dobbeltsjekket, jeg har ingen avtalegiro på denne.

AB: Takk for svar, da gjør jeg det nok sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

De gangene jeg får regninger med bare x-er i de feltene, er det en kreditnota; altså penger tilgode. Kan det være det du har fått? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står navnet mitt i "betalt av" og navnet til leverandøren i "betalt til", og det ser eller ut som en helt vanlig faktura. Den er spesifisert også, så jeg tror i grunnen ikke det er penger til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke skal betales til en tvungen kid-konto så skal det gå bra. Men om du ikke får den gjennom i nettbanken pga feil i kid, så må du ringe de og få kiden eller et annet kontonr å betale til.

Om det går gjennom så skriv inn mest mulig info du får med på meldingen. Gjerne kundenr og fakt.nr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det er det rareste. Jeg la nettopp merke til at det står med små bokstaver rett over fakturaen "fakturabeløpet trekkes fra konto etter avtale". Jeg har sjekket i nettbanken, og det ser ikke ut som om jeg har efaktura på den. Jeg bor i studentbolig, og jeg har snakket med en av de andre jeg bor med. Han fikk samme type faktura, altså med bare x-er nederst. Han skjønte ikke hva det var han heller, men betalte alikevel og skrev inn fakturanummer og kundenummer i meldingsfeltet. Men jeg synes dette var litt rart. Jeg vil jo gjerne få betalt den, men jeg har ikke lyst til å bli trukket for det to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da høres det ut som du har en autogiro- eller avtalegiroavtale på strøm i boligen din. Avtalegiro og e-faktura er ikke det samme.

Avtalegiro tilbys gjerne fra "leverandører" av en del faste utgifter, f.eks husleie, strøm, forsikring, treningssenter osv, men man skal i så fall ha inngått en avtale om trekk, og beløpet trekkes på forfallsdato.

Har man avtale om avtalegiro kan man få et varsel i posten, slik du har fått, eller i nettbanken.

Dette ble muligens noe klønete forklart, men jeg mener hovedtrekkene skal være noenlunde rett beskrevet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da høres det ut som du har en autogiro- eller avtalegiroavtale på strøm i boligen din. Avtalegiro og e-faktura er ikke det samme.

Avtalegiro tilbys gjerne fra "leverandører" av en del faste utgifter, f.eks husleie, strøm, forsikring, treningssenter osv, men man skal i så fall ha inngått en avtale om trekk, og beløpet trekkes på forfallsdato.

Har man avtale om avtalegiro kan man få et varsel i posten, slik du har fått, eller i nettbanken.

Dette ble muligens noe klønete forklart, men jeg mener hovedtrekkene skal være noenlunde rett beskrevet ;)

Du har rett i at det ser sånn ut, men jeg har ikke inngått noen slik avtale, og det står heller ikke i nettbanken min at jeg har det. De kan jo ikke bestemme helt på egenhånd at det skal trekkes penger fra kontoen min hver måned. Jeg har sendt dem mail nå og hørt, så da håper jeg at de svarer snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er kanskje å ta en telefon til de du har fått regningen av? Da får du svar på hva du skal gjøre. Når jeg får regninger med **** i de nederste feltene er det en regning som enten blir trukket automatisk, eller noe jeg ikke skal betale av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skriver faktura nr og ikke KID nr vil ikke dataen oppfange dette, da kan det ta lang tid før dette blir oppdaget og du kan få purring. Husk at vi snakker om tusenvis av fakturaer så sendes ut. Jeg har jobba hos strømleverandør og vi hadde dette problemet støtt og stadig ved at folk ikke skrev KID nr. Kunne ta flere mnd før det ble oppdaget eller at kunden kontaktet oss, noen var rasendes og skjønte ikke dette av det er 1000 vis av regninger så går ut via et trykkeri. Når det står xxx så ligger det nok til betaling i nettbanken din en eller annen plass og du må bekrefte at den skal betales. Det beste er og ringe leverandøren og høre før du betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...