Gå til innhold

Hvorfor stjeler folk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster var på en lukket fest i nabobygden da hun ringte fra en annens telefon for å bli hentet. Jeg hørte med en gang at det var noe galt, og det hun fortalte sjokkerte meg virkelig. Hun hadde hengt fra seg jakken og væsken i lag med de andre som ble passet på av vakter og gikk på toalettet. Da hun kom tilbake for å hente jakken 5 min etter var den borte. Den nye vinterjakken, væsken, mobil, kamera, sminke til flere hundre kroner (mye id sminke, mascara, eyeliner, parfyme +++) lommebok og et sett pene bytteklær. Hvem er det som stjeler disse tingene? Og hva i alle dager skal de bruke de til?

Brukt sminke er det vel ingen som vil ha?

Kameraet hadde de jo ikke lader til. Eller mobilen. Er dette noe de bare skaffer?

Væsken og jakken lurer jeg også på hva de skal med? Har de ikke eget? Det var jo relativt nytt, men får de solgt det?

Jeg sitter igjen og tenker; hva er egentlig vitsen? Hvem er det som får seg til å ta noe fra andre mennesker? Har de ikke respekt for andres ting? At disse tingene faktisk er spinket og spart til, rett og slett jobbet for, betyr ikke det noe? Er det bare til å ta for seg? Er så frustrert at jeg har ikke ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kommer vel noen og sier at hun må fortsette å henge opp jakken, uansett om det er fare for at den blir stjålet, fordi en skal ha lov til å henge slikt opp, uten at det blir stjålet! vi lever tross alt i Norge.

Men, for å svare på spørsmålet ditt, det er ekstremt mange som rett og slett ikke eier moral. De selger det, og hvis de ikke får solgt det, dumper de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Noen folk er bare frekke. Jeg hadde aldri fått meg til å stjele noe. Kan på en måte forstå drap, ran og vold ( finnes unntak så klart) men å stjele er bare teit og feigt, ikke noe annet ( nei, mener så klart ikke at det er bedre å f.eks drepe noen enn å stjele, er bare ikke så flink til å ordlegge meg)

Lurer også på hva folk skal med ting de stjeler. Fra butikken, på en måte ( men dumt uansett) men brukte ting?? Kanskje de håpet på å finne penger eller noe ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Det er ein grunn de fleste ikkje henger fra seg jakke/veske med verdisaker i på eit sted de ikkje kan følge med på tingene selv, vakter kan distraheres og de kan ikkje følge med på alt og alle heile tida.

Noen stjeler for å selge/bytte vekk, noen stjeler fordi de har lyst på tingene andre har, noen er kleptomane, noen stjeler fordi de kan, noen stjeler fordi de "må".. Det er mange grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan tenke meg at de stjeler vesker i håp om at den skal inneholde verdisaker (kamera og nye mobiltlf), penger og kort.

Verdisaker blir nok forsøkt solgt. En ny vinterjakke blir nok også forsøkt solgt.

Sminken og selve veska (med mindre det er en ny og dyr designerveske) bli antakeligvis bare dumpet. De som stjeler slike ting tenker nok bare på å skaffe seg penger, og skjenker ikke eieren en tanke med hensyn til at alt innhold har langt større verdi for den som har gjort disse investeringene.

Endret av Kontormus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det frigjør endorfiner?

Fordi de ønsker å straffe den de stjeler fra?

Fordi de ønsker seg den tingen de stjeler?

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri legg fra dere sånne ting......har hun ringt tilbake å spurt om noen har funnet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en lignende situasjon...

Var når jeg gikk på ungdomsskolen, så hadde en venninne av meg og ei jente til vært på skøytedag på vinteren og når de kom tilbake til skolen skulle de legge fra seg en bag med masse ting på klasserommet, men det var låst så de la det fra seg i gangen utenfor. Alle la jo fra seg ransel og slikt i gangen, og vi hadde ikke noe tyveriproblem heller på skolen så de tenkte jo at det skulle gå greit. Lå blant annet to par skøyter i bagen, sammen med to ytterjakker, sminke, en mp3-spiller osv. Så når de kom tilbake en time senere så var bagen borte, og ja - det var jo fullt kaos. De var jo kjempestressa og spurte alle om de hadde sett noe til den. Så gikk det noen uker, så så de en jente i en annen klasse som hadde på seg den ene ytterjakka deres, og de såg også lillesøstera hennes med noen andre greier de mente kunne være deres. Altså, mange har jo lik ytterjakke, men venninna mi kunne jo kjenne igjen de samme flekkene og hullene, og var bombesikker på at det var hennes. Husker ikke helt hvordan det endte, men det ble ikke noe løsning på det, fordi hun de mente hadde tatt tingene deres faktisk var god venninne med den ene av de, og blånektet. Man kommer egentlig aldri noen vei med henne, aldri møtt et værre menneske tror jeg. Null empati og samvittighet, og rett og slett bare en bitch!

Så ja - folk stjeler det utroligeste - og går med det etterpå! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...