Gå til innhold

Mørke tremøbler i stua - trenger tips


Kornelia

Anbefalte innlegg

Skal fornye stua, og vil male tak og vegger lys beige. Har bestilt tre pluss to sofa i glatt skinn, mørjke brune (ganske røffe og moderne linjer). Vi har lyst å bytte ut vitrineskap, sjenk og bokhylle også, og ønsker oss noe i en litt røff og etnisk stil. Møblene må være mørkbeisede og uten for mye dill og dall. Han sansen for disse India/Bombay møblene, men finner ikke skapene vi trenger i dette merket. Noen som vet om noen merker og forhandlere av slike ting? De bør heller ikke være så forskrekkelig dyre. Noen som har denne stilen hjemme, og hvor fornøyde er dere med å ha det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at Skeidar har en serie med slike møbler. Noe sånt? Og sånt? Har sett mange møbler i denne serien (eller tilsvarende hos Skeidar i det siste.

Møbelringen har også hatt dem.. og har det kanskje ennå.

Jeg har et bord i denne stilen, som er vokset. Er kjempefornøyd med bordet og det krever bare en omgang medvoks en gang i året (eller to)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei må bare komme med et spørsmål. Hva slags vitrineskap etc har du fra før??

Jeg hadde nemlig i lutet furu, og ble veldig lei, men siden vi ikke hadde all verden av penger og jeg fortsatt var fornøyd med skapene. Tok jeg og pusset litt på de og behandlet de med beis. Og det ble kjempe fint, så nå har jeg Lys Toscana på veggene og mørke møbler.

Ville bare gi deg tipset for da kanskje det blir enda billigere for deg :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Majan.

Hvis du beiser furu med en mørk beis (jeg har brukt en oljebeis med fargen "Tjære") så får du en skikkelig rustikk finish. Du kan også bruke litt klar voks utenpå for å få den riktige overflaten.

Mange av disse "India" møblene har litt røffe kanter, så du kan jo ta en omgang med grovt sandpapir for å få vekk de "Norske" profilene. Bytt evt. ut alle knotter med noen store og røffe i ubehandlet tre.

Noen av disse møblene har også nagler og dekor i svart/grått jern. Sånt får du sikkert tak i på Maxbo e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea: jeg har beiset mine furumøbler med beis, men synes det fort blir veldig skittent, det skal ingenting til..det synes særlig godt på den mørke beisen når jeg tar borti med fingrene, det blir skitne flekker.

Tror du jeg kan lakke eller vokse over for å få en bedre overflate? Jeg ser for meg at lakk blir veldig skinnende, og vil egentlig ikke ha et blankt møbel. Vet du hvordan møblet blir hvis jeg vokser det, og hvor får jeg t ak i slik voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du brukt oljebeis eller vannbasert beis?

Jeg har brukt begge deler, men er absolutt mest fornøyd med oljebeisen. Den blir nok litt blankere enn den vannbaserte.

Voks får du kjøpt i de fleste fargehandler + Maxbo o.l. Du får den både med farge og uten. Voksen gjør nok møbelet litt blankere, men ikke på samme måte som lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm ja si det. Brukt noe som heter Hærdins. Har det noe å si om den er olje eller vann? Virka veldig vannaktig ihvertfall. Ble litt inspirert til å prøve med voks ja! :) Hvordan påføres den, med pensel eller klut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke herdins jeg har brukt. Faktisk tror jeg at det er av den typen som brukes utendørs (f.eks på utemøbler laget av tre eller på huset).

Du kan jo kjøpe en liten boks med voks og prøve på en trebit først.

Jeg har brukt en fille til å ta på voksen og siden polert med en tørr, ren klut (eller en gammel t-skjorte). Men jeg tror at du får kjøp en slags svamå til å ta på voksen med.

Overflaten blir liksom litt "stearinaktig" :ler: eller kanskje vi skal kalle det "voksaktig". Litt røffere enn lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm ja si det. Brukt noe som heter Hærdins. Har det noe å si om den er olje eller vann? Virka veldig vannaktig ihvertfall. Ble litt inspirert til å prøve med voks ja! :) Hvordan påføres den' date=' med pensel eller klut?[/quote']

heisann, så vidt jeg husker så står det vel på hærdins at det må behandles med enten voks eller lakk.

Jeg har brukt voks og er veldig fornøyd med det :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...