Gå til innhold

Matbudsjett for 1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye bruker du på mat i mnd?

Mistenker at jeg bruker en del mer enn hva som egentlig trengs.

Tenkte å prøve å sette opp et budsjett nemlig, men er litt usikker på hvor mye penger som bør være nok å bruke på mat en voksen person pr måned. Jeg har ikke så veldig mye penger å rutte med for tiden, da jeg ikke har jobb, og har 2350 kr som skal rekke både til mat, bensin, og helst litt sparing.

Jeg har aldri vært noe flink med penger, men tenkte at det aldri er for sent å begynne. :sjenert:

Håper det er noen smarte sjeler her på KG som kanskje kan hjelpe meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker rundt 4500 kroner i måneden. Fordelt omtrent slik:

- Lunch i en av kantinene på jobben. Hver dag går det mellom 30 kroner (brød, juice) og 55 kroner (varmt måltid med mineralvann). Rundt en 1000-lapp i måneden.

- Middag ute ett par ganger i uken, ofte 150-200 kroner per gang. Rundt 1500 kroner i måneden.

- Mat til hjemme. Handler 2-3 ganger i uken for 2-300 kroner. 2000 kroner, rundt der.

Dette inkluderer drikke og litt husholdningsartikler (vaskemidler, toalettpapir, og sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ligger på rundt 2000 i måneden -inkludert husholdningsartikler og annet det er naturlig å kjøpe i matbutikken. Måltider ute kommer i tillegg, regner det mer på lek-og-moro-budsjettet enn matbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900 kr inkludert husholdningartikler.

Hvordan får du til det? Er du veldig småspist, eller får du mat fra andre hold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

900 kr inkludert husholdningartikler.

Hvordan går det an?? Skulle gjerne likt å få det til, og likevel spise godt. Har nemlig bare 2350 kr å leve for hver mnd, og de skal rekke både til mat, bensin, og fritid.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Hvordan går det an?? Skulle gjerne likt å få det til, og likevel spise godt. Har nemlig bare 2350 kr å leve for hver mnd, og de skal rekke både til mat, bensin, og fritid.

TS

Jeg vil tro man kan få det til ved å leve mye på bønner, linser, kikerter osv. Spesielt om de kjøpes tørre i store kvanta på innvandrerbutikker og man bløtlegger selv, da blir det rett og slett kanonbillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 + 200 kr inkl. husholdningsartikler.

Jeg benytter meg av tilbud dersom jeg har mulighet til det. Jeg er nok ikke storspist. Når det gjelder middag så spiser jeg to kjøttkaker, en kyllingfilet, et fiskestykke osv. Jeg bruker mye grønnsaker. Frokost er alltid havregryn og melk. Lager så og si all mat fra bunnen av. Lager ned store porsjoner og fryser ned middagsmat. Lunsj på jobben koster meg 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Jeg ligger vel på ca. 600,- i uka inkl. kattemat til 2 katter og husholdningsartikler.

Her er noen måter å spare penger på som jeg foreslo i en annen post, kanskje de kan være til hjelp?

- Bak brød og rundstykker etc. selv, hvis du kan. Billigere, bedre og sunnere!

- Følg med i aviser og tilbudsavisene som dagligvarekjedene sender ut, og handle inn tilbudsvarer i stort.

- Planlegg middag for en uke om gangen, og handle inn det du trenger til middag samt andre matvarer og ting til husholdningen f.eks. på mandag. Da unngår du mange småturer på butikken som fort blir endel ekstra kroner. Ta evt. en tur på lørdag for å fylle opp med melk, frukt og grønnsaker og det du glemte på mandag.

- Handle ferskvarer etter sesong. Jordbær i januar er godt, men dyrt! Hvis du ikke har anledning til å plukke bær selv og fryse ned, er det i alle fall noe rimeligere å kjøpe frosne bær. Lammekjøtt er alltid på tilbud i slutten av september/begynnelsen av oktober når det er slaktetid.

- Supper og gryteretter kan lages i store porsjoner og fryses ned. Kjøp ingredienser når de er billige og sett av en kveld.

- Lag en litt større porsjon til middag enn du spiser, så kan du ha restene til lunsj dagen etter.

Andre sparetips er:

- Begrens bar-, restaurant- og kinobesøk. Inviter heller venner hjem på middag (spleiselag - du står for maten, de tar med vin) eller DVD og popcorn.

- Hvis du har abonnement på aviser og ukeblader, se om du kan kutte ut noen av disse.

- Ta med matpakke på jobben i stedet for å kjøpe dyr kantinemat

- Sjekk mobilabonnementet ditt, kanskje du kan finne et rimeligere?

- Få oversikt over garderoben din og prøv å begrense kles- og skoinnkjøp. Gå for kvalitet framfor kvantitet og behandle klærne dine pent, så varer de lenger.

- Hvis du bruker dyre hudpleie- og makeupprodukter, er det mye å spare på å handle på nettet. FeelUnique tilbyr mange merker, sender fraktfritt og refunderer toll og moms.

- Ha en hårfrisyre som ikke krever månedlige frisørbesøk og et tonn med produkter.

- Lån bøker og DVD'er på biblioteket, det er gratis! Bokklubber er dyrt.

For å sette opp et budsjett kan du ta utgangspunkt i en utgift som du kjenner størrelsen av, f.eks. bensin. Hvis du trenger å fylle for kr. 200,- i mnd, så fyller du bensin den dagen du får utbetalingen på konto. Prøv deg fram om du f.eks. klarer å leve sånn noenlunde greit på kr. 2000,-, går det, kan du spare kr. 150,- pr. mnd. Har du penger igjen av de 2000,- ved neste utbetaling, kan du jo velge om du vil ha litt mer å rutte med neste måned eller om du vil spare disse kronene også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1200 kr per måned.

Brukte ca 1700 da jeg handlet ofte og uten planlegging, men etter at jeg satte opp matplan for én uke som handles inn på fast dag i uka, og ellers bare handler brød og melk, så har det ikke vært noe problem å kutte en 500-lapp i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIFO regner vel ca 2000 kr i måneden på mat for en voksen person. Det er et helt greit budsjett.

Selv bruker jeg gjerne 4000 kr på mat hver mnd om jeg har råd til det (nei, det skjer ikke ofte, kanskje annethvert skuddår ;)), men jeg klarer meg også på under tusenlappen om jeg må det.

- Ris i store sekker på innvandrerbutikker. Kilosprisen blir så lav at det nesten er å regne som gratis mat. ;)

- Bønner og linser, også i store poser, ikke hermetiske.

- Pasta og nudler.

- Frosne grønnsaker er ofte billigere enn friske.

- Følg med i tilbudsaviser og handle stort når det er gode tilbud. Bruk fryseren aktivt.

- Bak selv istedet for å kjøpe brød/knekkebrød etc.

Ikke direkte sunt og velbalansert å bruke under tusenlappen på mat hver måned, men det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange tips!

Innvandrerbutikker har de ikke her, og bensin bruker jeg nok mellom 500 og 1000 kr mnd (kommer an på om jeg reiser hjem eller ikke), og går skjelden/aldri på kino, eller ut for å spise. Lager det meste av mat fra bunnen av, med unntak av sauser til fisk/kylling. Er alt for kresen på grønnsaker, og spiser nok alt for lite av det. Men får likevel i meg mye gjennom lapskaus/taco, + at jeg spiser gulrøtter som snæks og til fisk. :D

Har ikke form å bake brød i, men tror nok jeg skal skaffe meg det. :)

I mellomtiden er jo rundstykker lurt!

Tror kasnkje det er på tide å rydde litt i frysen. :jepp:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker +/- 1500 kr i måneden på dagligvarer (altså alt det er naturlig å kjøpe på den lokale Kiwien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rundt 4500 kroner i måneden. Fordelt omtrent slik:

- Lunch i en av kantinene på jobben. Hver dag går det mellom 30 kroner (brød, juice) og 55 kroner (varmt måltid med mineralvann). Rundt en 1000-lapp i måneden.

- Middag ute ett par ganger i uken, ofte 150-200 kroner per gang. Rundt 1500 kroner i måneden.

- Mat til hjemme. Handler 2-3 ganger i uken for 2-300 kroner. 2000 kroner, rundt der.

Dette inkluderer drikke og litt husholdningsartikler (vaskemidler, toalettpapir, og sånt).

Ganske likt mitt forbruk. Ligger på rundt 5000 i måneden. Spiser en del ute da jeg ikke orker å lage mat til bare en person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fersk lærer

Hvordan går det an?? Skulle gjerne likt å få det til, og likevel spise godt. Har nemlig bare 2350 kr å leve for hver mnd, og de skal rekke både til mat, bensin, og fritid.

TS

Spiser ikke ute, gar med egen matpakke på jobb, handler på Kiwi, Rema eller invandrerbutikker. Kjøper råvarer, ikke industriprodusert mat. Liker og kan lage god sun mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bruker vel en tusing. når jeg storhandler er jeg gjerne innom 4 forskjellige butikker, for alle har forskjellige priser på ting.

Når det er tilbud hamstrer jeg. da går det jo noen penger mer den måneden, men da slipper jeg å kjøpe den varen senere, og sparer jo selvfølgelig på det.

Lager all maten fra bunnen av. Har ikke kjøpt meg mikromat eller 'varmeopp i panna' mat på leeeeenge. Kjøper det bare hvis jeg skal på fylla for å ha noe raskt å lage dagen etter :P

Ris i svære sekker er en god ide ja, og bake ting fra bunnen! Lunsjen min på skolen koster vel rundt 4-5 kr. Fordi jeg baker fks MASSE fylte horn, putter i fryseren og tar med på skolen hver dag hvor jeg varmer hornene i mikroen og har vann til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ca 2500 i mnd. Kjøper aldri kantinemat, bare drikke, og lager nesten all mat fra grunnen av. Pleier å planlegge middagene uke for uke, da er det mye lettere å spare penger.

Tips til billig mat er spesielt løksuppe, lagde det denne uka og det er sykt billig! Tror den kostet ca 15 kr for råvarene for 2 porsjoner, da også med poteter oppi ;) Jeg syns også man sparer mye på å handle hos Kiwi i stedet for Ica og Spar.

Her jeg bor er det en butikk som har nærmest faste tilbud på laks, som jeg spiser mye av, og da sparer jeg nesten 50% i forhold til vanlig pris. Så å finne ut av tilbudene kan være en god ide!

Sidenote: Selv skjønner jeg ikke hvordan folk klarer seg med 1000 kr til mat i mnd, så gruer meg litt til studiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...