Gå til innhold

Gå ned for fort i vekt og trene for mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det alltid slik at folk maser om at man ikke skal gå ned mer enn 1 kg i uka og ikke trene for mye?

Jeg vet jo at hvis man går ned for fort så kan det være vann og muskelmasse og at man går opp fort igjen, men er det farlig?

Hvis man spiser sundt og trener såpass mye at man faktisk går ned 2 kilo fett så hvorfor er det farlig?

Dette med å trene for mye. Det sies hele tiden at man skal ha en dags pause imellom treningen. Hva hvis man vil trene hver dag da?

Jeg f.eks har en stillesittende jobb og burde bevege meg mer. Jeg forbrenner selvfølgelig svært lite i utgangspunktet og vil ta igjen det etter jobb.

Hva med de som har en hard fysisk jobb? Må de trene mindre?

Hvor mye en bør gå ned i uka vil jo variere fra hvilket utgangspunkt en har. En jente på 1.65 som veier 80 kilo kontra en jente på 1.65 som veier 60 kilo er jo 2 forskjellige historier.

Jenta på 80 vil miste mer fortere, da hun i startfasen mister mye vannvekt f.eks.

Det er ikke "farlig" at jenta på 60 raser ned, men hun vil måtte da ligge på mer kaloriunderskudd enn hun på 80 og vil da i tillegg til fettet miste muskelmasse, noe som ikke er å anbefale.

Easy comes, easy goes; Det er lettere å legge på seg fett etter en rask løsning. Går en sakte, men sikkert ned er det lettere å holde den nye vekta. Det tar også ca. 3 mnd. å stabilsere en ny vekt, noe som vil bli lettere for hun som har mistet litt og litt vekt og spiser godt. Hun som spiser for lite vil føle at hun sulter over en lang periode og mest sannynelig sprekke og spiser mer enn hun burde.

Som andre sier angående trening; Når det kommer til styrke så skal en trene forskjellige muskelgrupper fra dag til dag, så en kan fint trene daglig om en ønsker det. En må bare trene på den rette måten slik at du faktisk bygger opp kroppen din; ikke bryter den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt har jeg lest artikkelen :sur: Jeg har vel aldri sagt at dette er en gjennombruddsartikkel. Jeg har heller ikke sagt at en skal slutte å trene når en slanker seg.

Artikkelen sier at lett overvektige sannsynligvis ikke får noen helsegevinst ved å slanke seg. Selvsagt kan personer med fedme få en helsegevinst av å slanke seg. Poenget var at TS lurte på hvorfor en ikke skal slanke seg for fort. Artikkelen sier hvorfor det er ugunstig å gå fort ned i vekt, og det var det jeg svarte på.

Jeg ser ingenting i artikkelen om antakelig mangelfull helsegevinst av å gå ned i vekt om man er overvektig. Bortsett fra at for eldre mennesker har man sett at de med BMI over 25 har bedre helse enn de under.

Artikkelen peker på noen uheldige momenter med slanking - frigjøring av avfallsstoffer (lagret i fettceller) og økning i cortisol (stresshormon - angående sistnevnte kan jo ikke dette være snakk om mye elelrs hadde jo alle som slanket seg over en lengre periode utviklet cushing). Den sier ingenting om hvor stor de skadelige effektene dette måtte ha på helsen. Og om dette eventuelt overgår de positive effektene en overvektig person faktisk får av å gå ned i vekt.

Synes det er en drøy påstand å si at slanking fører til stress i kroppen som kan gi deg hjertesykdom, diabetes og kreft, når man i flere tiår har sett at det nettopp er overvekt som fører til økning i risiko for utvikling av disse sykdommene. Og for all del - "alt" kan føre til hjerte/karsykdom, diabetes og kreft, men enkelte faktorer har vist å være forbundet med økt risiko. Og ja. Kanskje slanking er en risiko, men overgår denne risikoen forbundet med å være overvektig? Det er jo det som er det interessante.

("helsemagasinet Dagbladet" - så de hadde klistret noen helseråd på forsiden idag og, begynner å bli hverdagskost - er vel ikke akkurat stedet man innhenter mest korrekte fremstilte opplysninger vedr helsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting i artikkelen om antakelig mangelfull helsegevinst av å gå ned i vekt om man er overvektig. Bortsett fra at for eldre mennesker har man sett at de med BMI over 25 har bedre helse enn de under.

Artikkelen peker på noen uheldige momenter med slanking - frigjøring av avfallsstoffer (lagret i fettceller) og økning i cortisol (stresshormon - angående sistnevnte kan jo ikke dette være snakk om mye elelrs hadde jo alle som slanket seg over en lengre periode utviklet cushing). Den sier ingenting om hvor stor de skadelige effektene dette måtte ha på helsen. Og om dette eventuelt overgår de positive effektene en overvektig person faktisk får av å gå ned i vekt.

Synes det er en drøy påstand å si at slanking fører til stress i kroppen som kan gi deg hjertesykdom, diabetes og kreft, når man i flere tiår har sett at det nettopp er overvekt som fører til økning i risiko for utvikling av disse sykdommene. Og for all del - "alt" kan føre til hjerte/karsykdom, diabetes og kreft, men enkelte faktorer har vist å være forbundet med økt risiko. Og ja. Kanskje slanking er en risiko, men overgår denne risikoen forbundet med å være overvektig? Det er jo det som er det interessante.

("helsemagasinet Dagbladet" - så de hadde klistret noen helseråd på forsiden idag og, begynner å bli hverdagskost - er vel ikke akkurat stedet man innhenter mest korrekte fremstilte opplysninger vedr helsen)

For all del, du trenger ikke tro på noe av dette hvis du ikke vil. Det er ikke akkurat som det er dagbladets journalister som har funnet på dette. Som du ser er det referert til studier av forskere. Jeg kan gjerne gjenta meg selv. Artikkelen sier at lett overvektige sannsynligvis ikke har en helsegevinst av å gå ned i vekt. Jeg har aldri sagt at personer med alvorlig overvekt ikke bør gå ned i vekt, kun at det anbefales en sakte vektnedgang. Og det er jo akkurat det som står i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at man skal kjenne på kroppen om man trenger en hvile dag. Hva hvis man er sliten hver gang da?

Kan vel ikke si at jeg har hatt en treningsøkt uten at jeg tror jeg skal dø :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at man skal kjenne på kroppen om man trenger en hvile dag. Hva hvis man er sliten hver gang da?

Kan vel ikke si at jeg har hatt en treningsøkt uten at jeg tror jeg skal dø :sjenert:

Da trener du aaaalt for hardt. Det er sånn man blir overtrent. Det er viktig å trene med overskudd. Man kan sikkert tåle litt mer da, men da er man i hvertfall sikker på å ikke bli overtrent. Dessuten, hvis man trener med overskudd blir det mye mer lystbetont.

Ta deg er par dager hvile, og sørg for å få nok søvn. Tilstrekkelig søvn og hvile er like viktig som å trene. Hvis du fremdeles kjenner deg sliten da kan det være et tegn på at du er overtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...