AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #1 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg er ei jente halveis i 20årene, jeg har lidd alvorlig, kraftig migrene helt siden jeg gikk i barnehagen. Det var forferdelig ille spesielt i tenårene, migrenen min reagerer ikke bare på de vanlige tingene som søvn, mat, stress osv, men også på alle forandringer i kroppen. Ved mensen kunne jeg tro jeg skulle dø. Jeg er også kraftig laktoseintolerant, så dette med sjokolade, melk, ost, har aldri vært noe problem for min migrene i og med at jeg ikke har inntatt det. Før jeg visste hva lavkarbokosthold var, startet jeg på en måte det av meg selv. Kroppen min begynte å koble hvilke matvarer som var med på å fremkalle migrene, og jeg mistet automatisk tiltrekningen mot det. Etterhvert oppdaget jeg at det var lenge siden jeg hadde spist brød, spaghetti, ris, poteter osv, og når jeg bare spiste det inn i mellom, gikk det helt fint. Av meg selv gikk kroppen automatisk over på delvis lavt karbohydrat kosthold. Har aldri hatt problemer med overvekt eller fedme, og jeg gikk heller ikke ned i vekt når jeg begynte med dette. Har allid trent, vært i god form, så kroppen forble den samme. Men humøret mitt, formen min, energien min, den kom for å bli! Selv om jeg ikke ble frisk fra migrene, så kom anfallene sjeldnere, og de kom når det var "god" grunn, og ikke fordi jeg hadde opp og ned blodsukker, dårlig form, osv. Jeg støtter heller ikke helt Low Carb HIGH Fat greia, for så langt gikk jeg aldri av meg selv. Når jeg ble klar over at jeg hadde lite karbohydrater i kosten, og det forbedret hele hodet mitt, så tenkte jeg ikke over at det var noe jeg burde erstatte med fett feks. Når jeg hørte det, ble det litt rart for meg, for alle de årene manglet jeg aldri fett eller noe. Det fungerte for meg å ha et lavt karbohydratinntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #2 Del Skrevet 1. november 2011 Vel, hvis du leser på nettet selv om mat kan trigge migrene så er det faktisk ikke det som gjør at man har annlegg for migrene. Fint at det fungerte for deg, jeg har selv prøvd lowcarb og jeg hadde så mye migrene på den tiden at jeg ikke klarte å jobbe, men det hjalp ikke. Så, mat er som alt annet - relativt og individuelt! Dessverre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #3 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg vet at det ikke er det som gjør at man har annlegg for migrene. Jeg har lest om folk som har gått til akupunktur for migrene, kiropraktor, p-pillebruk, migrenemedisin, det er det som funker for dem. Det har ikke fungert for meg tidligere, dette med å kutte ut karbohydrater i større omfang, uten å erstatte det med fett, har fungert godt for meg. Leit at det ikke fungerte for deg, jeg bare deler mitt tips og kanskje hjelper det for noen. Dessverre har vi migrenepasienter migrene uanset hvordan man ser på det, og det blir vi ikke kvitt.. Men det er viktig å prøve å leve med det, finne måter å hanskes med det på, prøve å la det ligge i dvale lengst mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #4 Del Skrevet 1. november 2011 Man trenger ikke lav karbo for å få det dempet. Man må bare slutte å ete så mye dritt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #5 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg spiser ikke dritt, ikke godteri, sjoko, pommes frites eller pizza, og jeg har det likevel. Men fint om du kan vise til en vitenskapelig kilde der det står konklusjon at slik mat gir migrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #6 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg spiser ikke dritt, ikke godteri, sjoko, pommes frites eller pizza, og jeg har det likevel. Men fint om du kan vise til en vitenskapelig kilde der det står konklusjon at slik mat gir migrene. Du sier jo mer eller mindre selv at det var den type mat som var skyld i kraftig migrene når du forteller såpass detaljert om hva du kuttet ut for så å bli bedre. Hvor er dine vitenskapelige bevis? Den AB du ber om bevis fra gjør jo ikke annet enn hva du gjør selv. Og nok en gang: Det er forskjell på karbohydrater. Raske karbohydrater vil mest sannsynlig gjøre en syk. Sakte karbohydrater som gir god metthetsfølelse og som inneholder mye fiber vil være bra for kroppen. Og en ting jeg reagerte på: Du spiser lite karbohydrater, og har ikke byttet det ut med fett. Ergo du spiser omtrent bare proteiner? DET er ihvertfall ikke sunt, så om du er kvitt store deler av migrenen så har du pådratt deg andre langsiktige plager i samme slengen. Det kan da ikke være verdt det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #7 Del Skrevet 1. november 2011 Du sier jo mer eller mindre selv at det var den type mat som var skyld i kraftig migrene når du forteller såpass detaljert om hva du kuttet ut for så å bli bedre. Hvor er dine vitenskapelige bevis? Den AB du ber om bevis fra gjør jo ikke annet enn hva du gjør selv. Og nok en gang: Det er forskjell på karbohydrater. Raske karbohydrater vil mest sannsynlig gjøre en syk. Sakte karbohydrater som gir god metthetsfølelse og som inneholder mye fiber vil være bra for kroppen. Og en ting jeg reagerte på: Du spiser lite karbohydrater, og har ikke byttet det ut med fett. Ergo du spiser omtrent bare proteiner? DET er ihvertfall ikke sunt, så om du er kvitt store deler av migrenen så har du pådratt deg andre langsiktige plager i samme slengen. Det kan da ikke være verdt det? Jeg er ikke TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #8 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg spiser ikke dritt, ikke godteri, sjoko, pommes frites eller pizza, og jeg har det likevel. Men fint om du kan vise til en vitenskapelig kilde der det står konklusjon at slik mat gir migrene. Jeg snakker ikke om dritt, jeg har aldri spist dritt selv fordi jeg liker å trene og holde meg i form, jeg snakker om mat med høyt karbihydratinnhold som feks brød, pasta, poteter, osv liksom, tilbehør til middag. For oss migrenepasienter så er det allmennkjent at feks oster, rødvin, sjokolader, mel, sukker, kan forverre eller til og med trigge et migrene anfall. Det er sånn kart over det hos fastlegen som han tar frem og viser. Artikkel om kosthold og migrene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #9 Del Skrevet 1. november 2011 Du sier jo mer eller mindre selv at det var den type mat som var skyld i kraftig migrene når du forteller såpass detaljert om hva du kuttet ut for så å bli bedre. Hvor er dine vitenskapelige bevis? Den AB du ber om bevis fra gjør jo ikke annet enn hva du gjør selv. Og nok en gang: Det er forskjell på karbohydrater. Raske karbohydrater vil mest sannsynlig gjøre en syk. Sakte karbohydrater som gir god metthetsfølelse og som inneholder mye fiber vil være bra for kroppen. Og en ting jeg reagerte på: Du spiser lite karbohydrater, og har ikke byttet det ut med fett. Ergo du spiser omtrent bare proteiner? DET er ihvertfall ikke sunt, så om du er kvitt store deler av migrenen så har du pådratt deg andre langsiktige plager i samme slengen. Det kan da ikke være verdt det? Jeg spiser ikke kun proteiner, jeg kuttet ikke ut alt med karbohydrater, jeg har beholdt det i grønnsaker som jeg spiser veldig mye av. Jeg spiser av og til pasta, poteter, ris, sauser osv, men ikke mer enn nå og da, og etter at jeg ga meg med det flere ganger i uka, ble jeg mye bedre. Jeg har ikke noe vitenskapelige fakta for hvorfor dette funker for meg, jeg bare deler mitt beste tips med andre som kanskje har det like vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #10 Del Skrevet 1. november 2011 Vel for meg var det motsatt, jeg fikk kraftig hodepine hver dag på grunn av lavkarbo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #11 Del Skrevet 1. november 2011 Vel for meg var det motsatt, jeg fikk kraftig hodepine hver dag på grunn av lavkarbo. Det var synd, men jeg har også prøvd masse som har fungert for andre, og endt opp med mer hodepine igjen. Så det er så indivduellt ofte.. Noe fungerer for noen, og det funker ikke for andre igjen. Jeg har måtte prøve meg frem en del, ikke sikkert mitt kosthold og livsstil fungerer for andre igjen, men det er vel verdt å dele erfaringer og tips, i tifelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #12 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg spiser ikke kun proteiner Vel.. når du skriver lavkarbo i overskriften og i innlegget sier at du ikke har byttet ut karbohydratene med fett, så gir du jo inntrykk av at du spiser kun proteiner. Da var det en aldri så liten kommunikasjonssvikt. Men husk at poteter, ris, og lignende ikke er dårlige karbohydrater. Raffinert sukker, fint mel, og slike ting er det. Hveteboller, kaker, og lignende er det en bør holde seg unna. Men forresten: Hva med kaffe? Har du prøvd å kutte ut det om du drikker det? Jeg har kuttet ned på kaffen på grunn av at jeg får så innmari vondt i hodet av å drikke for mye av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 1. november 2011 #13 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Alle er forskjellige, for noen hjelper det å bare kutte ut sukker, mens andre må kutte ut langt mer. Det er heller ikke bare det vi skal kutte ut, men også bør tilføre i kosten som er viktig. Mye grønne grønnsaker og gode oljer (inkludert omega) er kjempeviktig. Lavkarbo tillater syntetisk mat og særlig mye av søtningsstoffet aspartam. Koffeinholding drikke er også lovlig, og dette bør være en av de viktigste tingene å utelukke fra kosten når man skal få bukt med migrene. Endret 1. november 2011 av 2shy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #14 Del Skrevet 1. november 2011 Beklager så veldig at jeg har sviktet i kommunikasjonen her, det var ikke det som var meningen, beklager. Ja, kaffe kuttet jeg fullstendig ut av livet for 6 år siden, og anfallene forsvant en god del etter det også, heldigvis! Jeg prøvde å drikke kaffe en gang etter at jeg sluttet, og da kom anfallet bare noen minutter etterpå. Jeg forstod at kaffe/koffein? ikke var noe for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 1. november 2011 #15 Del Skrevet 1. november 2011 Hva er det du spiser/drikker (og hvor mye drikker du) i løpet av en typisk dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #16 Del Skrevet 1. november 2011 Vel for meg var det motsatt, jeg fikk kraftig hodepine hver dag på grunn av lavkarbo. normalt den første tiden ,når hjernen må venne seg til å bruke fett istedenfor karbohydrater for å lage energi. Dette er noe "alle" vet som har lest seg opp på lavkarbo før en starter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå