Gå til innhold

Taxi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker den første episoden. Jeg håper det viser hvor vanskelig er det for de blant noen bestemte folkegrupper som vil integrere seg til norsk kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

enig, jeg likte den også.

Jeg lever i noe lignende forhold. Vonde ting å ta opp... Hvorfor kan han ikke bare si det til foreldrene at vi er sammmen-spm...

Det er ikke noe enkelt svar synes jeg. Glad det blir belyst på nytt for det er mange andre aspekter som taes opp som ikke var aktuelle før.

Før gikk de utenlandske etter familiens ønsker og importerte noen fra sitt hjemland. De levde separate liv og de hadde vanlighvis norsk kjæreste på sí .

Slik er det ikke så mye av lenger. Nå har de norsk kjæreste, og stresset med bortgifting er dempet.

Kravet nå er om du presenterer din kjære, -må dere gifte dere.

Det er ikke noe som heter kjæreste eller samboer for de utenlandske foreldrene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte denne godt!

Det viser at det for enkelte folkegrupper slettes ikke er så enkelt å integrere seg. De har så mye ære og tradisjoner å ta vare på.

Ser frem til de neste 3 episodene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye ære og så mange tradisjoner som til slutt forhindrer en vellykket integrering. Å integrere seg betyr å tilpasse seg de nye reglene der du bor. De som holder så fast på sine egne regler og tradisjoner, velger bort integreringen fordi de ikke åpner seg for tilpassing. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vi har det er det tradisjoner og ære som har gjort sambo integrert.

Han har det beste av 2 verdner og han er fungerende best i den norske flerkulturen.

Tror det er veldig opp til foreldrene, og det å la sine barn få den balasten de trenger for å lykkes her i livet.

Det er alltid noen få som tar mye plass å tror de har retten til å forderve andre fordi de tenker anderledes. :kjefte:

Det gjelder alle kulturer, også på bygda i Hedmark. Ser ikke helt forskjellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg likte den også. Har alltid likt Adil Khan, og synes han passer fint i serien. Og kanskje alle kan lære litt av problematikken som tas opp - gleder meg til de resterende episodene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Så mye ære og så mange tradisjoner som til slutt forhindrer en vellykket integrering. Å integrere seg betyr å tilpasse seg de nye reglene der du bor. De som holder så fast på sine egne regler og tradisjoner, velger bort integreringen fordi de ikke åpner seg for tilpassing. Så enkelt er det.

Æsj, nå klarte jeg å trykke liker på innlegget når jeg skulle trykke på svar.

Enig i at man må tilpasse seg regler for å bli integrert, men synes man fint skal kunne holde på enkelte tradisjoner og så kanskje få noen nye. Har ei venninne som er samnen med en pakistaner. Der feires det både Id og jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nå klarte jeg å trykke liker på innlegget når jeg skulle trykke på svar.

Enig i at man må tilpasse seg regler for å bli integrert, men synes man fint skal kunne holde på enkelte tradisjoner og så kanskje få noen nye. Har ei venninne som er samnen med en pakistaner. Der feires det både Id og jul.

Hvorfor æsj? Du har ikke skrevet noe forskjellig enn det jeg skrev. Bare brukt andre ord. Ville det fungere bra hvis pakistaneren nektet å feire jul med henne fordi det ikke er del av hans religion og kultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker serien. Og det at de har med en lesbisk kjærlighet i historien gjør serien enda bedre. Gleder meg til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Æsj, nå klarte jeg å trykke liker på innlegget når jeg skulle trykke på svar.

Enig i at man må tilpasse seg regler for å bli integrert, men synes man fint skal kunne holde på enkelte tradisjoner og så kanskje få noen nye. Har ei venninne som er samnen med en pakistaner. Der feires det både Id og jul.

Joda, men det er en viss forskjell på å feire en harmløs høytid, og det å legge seg opp i nær sagt alle aspekter ved sine voksne barns liv og forsøke å hindre dem i å leve livet som fullstendig norske ved å prakke på dem tradisjoner om f.eks. innbyrdes pakistansk (og heterofilt) samliv og giftermål, slik situasjonen er i Taxi. ;)

On topic: Som jeg sa i den andre tråden om Taxi, så liker jeg serien så langt, og synes dessuten Adil er veldig flott å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo på nrk helt tilfeldig da første episode begynte, men klager ikke. Syns den er bra så langt. Det er nok et tema som ikke er så belyst. Det er som mange sier at utenlandske foreldre ikke forstår helt begrepet kjærste eller samboer. Noe som da gjør det vanskelig å fortelle dem det. Blir spennende å se hvordan de neste episodene blir =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, jeg blir så sint å se dagens episode ... Æresdrap og at han prøvde å gi skylden på Javar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SnowLeopard

Du mener episode 4, fordi i går var det 3.

Formulerte meg feil - for jeg skulle nemlig se den på nett-tv da jeg skrev innlegget, så det var nok ep. 3 jeg tenkte på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...