Gå til innhold

Noen spørsmål om AAP og studier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget AAP for ett år framover. Jeg kunne tenke meg å starte på en 3-årig utdannelse på høyskole. Kan jeg søke studielån når jeg går på AAP? Eller vil dette føre til at jeg mister pengene? Jeg kommer selvsagt til å følge tiltaksplanen min, og målet er at jeg skal klare så mye jobb ved siden av at jeg ikke trenger å være avhengig av Nav lenger. Dessverre må jeg utsette utdanningen i minst ett år hvis jeg ikke kan søke studielån samtidig som jeg mottar AAP, fordi jeg antakelig ikke er i stand til så mye jobb før om ganske lang tid.

PS: vet Nav i noen tilfeller gir støtte til omskolering, men "min" Nav-dame var litt lunken til det. Det er greit, men da håper jeg det er mulig at jeg tar opp studielån og betaler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg går på Aap og har fullt studielån ved siden av. Men tiltaksplanen min går ut på 3-årig høyskoleutdannelse, vet ikke om du kan studere mens du går på aap, hvis dette ikke er en del av planen din. Ville forhørt meg nøye om dette før jeg hopper på et studie...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått innvilget AAP for ett år framover. Jeg kunne tenke meg å starte på en 3-årig utdannelse på høyskole. Kan jeg søke studielån når jeg går på AAP? Eller vil dette føre til at jeg mister pengene? Jeg kommer selvsagt til å følge tiltaksplanen min, og målet er at jeg skal klare så mye jobb ved siden av at jeg ikke trenger å være avhengig av Nav lenger. Dessverre må jeg utsette utdanningen i minst ett år hvis jeg ikke kan søke studielån samtidig som jeg mottar AAP, fordi jeg antakelig ikke er i stand til så mye jobb før om ganske lang tid.

PS: vet Nav i noen tilfeller gir støtte til omskolering, men "min" Nav-dame var litt lunken til det. Det er greit, men da håper jeg det er mulig at jeg tar opp studielån og betaler selv.

Du kan søke studielån, på samme måte som du kan søke huslån. Det kommer ikke i konflikt med ytelsen fra NAV. Det at du tar heltidsutdanning kan komme i konflikt med AAP-ytelsen, for da gjennomfører du en fulltidsaktivitet.

Dersom dette er utdanning som er nødvendig for å få deg tilbake i yrkesaktivitet så kan NAV vurdere dette som et attføringstiltak. Da vil du også kunne få dekning av en del utgifter knyttet til utdanningen. Dersom utdanningen ikke er nødvendig for at du skal komme tilbake i arbeid (for eksempel dersom du ikke kan attføres eller har så høy utdannelse fra før at du er kvalifisert for jobber du kan klare) så vil du ikke få støtte og du kan miste retten på AAP. Jeg ville bestilt time hos saksbehandler og prøvd å finne en løsning på utdanningsønsket ditt som NAV kan godta innenfor regelverket.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/Tilleggsstønader.217394.cms

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen utdannelse utover generell studiekompetanse, så en utdannelse vil være god hjelp til å komme ut i annen type jobb. Antakelig vil jeg ikke klare å komme tilbake i full stilling i min nåværende jobb på lenge, kanskje ikke i det hele tatt.

Jeg får prøve å sende spørsmålene mine skriftlig til Nav, kanskje jeg får litt bedre svar fra dem da. Kjedelig å få krav om tilbakebetaling :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha nav som godkjenner studieløpet og betaler deg AAP underveis. Du får studielån, men du får IKKE godskrevet studiepoeng som blir omgjort til stipend pga inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...