Gå til innhold

Lavkarbo på verdensbasis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lavkarbo er skikkelig i søkelyset for tiden, og jeg vil tro jeg vet en hel del mer om denne dietten/levestilen nå enn jeg gjorde for en uke siden. Men det et punkt jeg mangler som jeg håper noen av dere her inne kan bistå med.

Hvordan passer denne dietten inn i det globale aspektet? det sier seg selv at om konsumet av kjøtt, meieriprodukter osv økes, må man ha flere dyr til produksjon. flere dyr til produksjon,betyr at man må ha mer beiteland, og for å få mer beiteland må dette gå på bekostning av jordbruksarealer og skogsområder.

Skal det være greit å legge beslag på jordbruksland til dyrefor for å slanke den vestlige verden?

Jeg vil veldig gjerne lese noe litteratur rundt dette aspektet, så om noen har noen linker de vil dele, blr jeg glad.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener lavkarbo er lite bærekraftig. Heldigvis er dette en trend som ikke er like stor på verdensbasis som her heller. Jeg tror hele greia tiltaler tykke, late nordmenn fordi man kan meske seg istedenfor å begrense seg. Ut i fra et miljømessig perspektiv er det også lite gunstig.

• Liker 3
Skrevet

De fleste argumenterer med at de ikke spiser mer kjøtt enn før, heller fett, noe som er greit nok (men jeg tviler på det kun går i olivenolje). Men de spiser betydelig mer meieriprodukter og egg, som sist jeg sjekket kom fra dyreriket.

Det anbefales, både for helse, tarm og miljøet, å ha et par vegetardager i uka, og det tror jeg ikke blir førstepri på menyen når 80-90 % av energiinntaket skal komme fra fett og protein.

Jeg håper uansett at folk har såpass mye vett at de kjøper norsk mat, og ikke støtter svenskekrona, amerikanske selskaper, danske griser og lam fra New Zealand.

• Liker 1
Skrevet

(...) Men de spiser betydelig mer meieriprodukter og egg, som sist jeg sjekket kom fra dyreriket.

Jeg håper uansett at folk har såpass mye vett at de kjøper norsk mat, og ikke støtter svenskekrona, amerikanske selskaper, danske griser og lam fra New Zealand.

Og jeg håper at de leser på eggepakningen og kjøper økologiske egg i stedet for å kjøpe det billigste, når de spiser så mye egg. Såkalt frittgående høns bor trangt. Økologiske høns får hvert fall uteareal og sandbad, og er "bare" 6 stykker per kvadratmeter. På eggepakningen står det hvordan hønene har det. Jeg har ikke god råd, men bra egg tar jeg meg råd til.

• Liker 5
Skrevet

Et kosthold der mennesker får spise det de er skapt til å spise har en veldig stor betydning for det meste.

Med riktig kosthold vil utgifter og drift av sykehus, gamlehjem, fengsler, psykiatri, skoler, barnehager, ja alt du kan tenke deg i samfunnet bli betydelig lavere. Det er uomtvistelig bevist at kosthold med mindre karbohydrater og mere fett har ekstrem betydning for alle aspekter av helse og miljø, herunder alle våre vanligste sykdommer, ADHD, fedme, diabetes, hjerte/kar, kreft, psykiske lidelser, vold, demens, Alzheimer, lese/skrivevansker osv osv. (1,2).

Å få norske myndigheter og verdens ledere til å forstå betydningen av å gi verdens befolkning riktig mat er den aller største og viktigste saken for menneskehetens fremtid. Det å innse hvilke utrolige positive resultater det kan gi for oss er uten tvil det temaet som burde oppta oss alle mest av alt i hele verden.

Kan du tenke det hvilke fantastiske resultater dette vil gi i ett miljøregnskap?

Det er ingen matproduksjon i verden som er mer naturstridig enn industrialisert landbruk, hvor du utmatter jorden og ødelegger økosystemene i naturen.Verden går snart tom for fosfor, noen sier 20 år andre 100 år. Konsekvensene vil bli enorme for konvensjonelt jordbruk som utarmer jorda uten å føre noe tilbake. Produksjon av korn er ikke bærekraftig og det må forstås. (3).

Mennesker og dyr tisser ut omtrent akkurat det de trenger av fosfor for å berge seg selv. The circle of life.

Dyr på gressbeite, fornuftig bruk av utmark - balanse i naturen. Det er kanskje den eneste løsningen for å unngå en sultkatastrofe av episke dimensjoner og samtidig gi mennesker den riktige næringen for å holde hjerne og kropp frisk.

Blant annet har forsøk i utkanten av ørken med store dyreflokker, greid å stoppe ørkenspredningen og kan vise seg og være redningen for mange, spesielt i Afrika. Og med den kunnskapen vi nå besitter er det jo totalt uansvarlig å tro at økt jordbruk i Afrika er løsningen. Balansen må komme tilbake i naturen, ellers er de dødsdømte uansett.(4)

De aller fleste som lever på ur-kost og vet hva de driver med lager maten selv av kortreiste økologiske produkter. Vi kjøper ikke epler fra Sør-Afrika eller ris fra Thailand. Vi støtter ikke store fabrikker som raffinerer mat. Vi kjøper ikke mat som har vært i Kina og tilbake for å bli foredlet.

Hvor er dette i regnskapet ditt?

Med kontroll på hunger og insulin vil man på sikt redusere sitt matinntak kraftig i forhold til hva man må spise med statlige anbefalinger.

I dagens samfunn spises det mat som gjør deg sulten, du spiser derfor mye og mange blir fete.

Hvor mye energi og mat kaster vi ikke bort på trening?

Ved å spise ur-kost trenger man ikke trene for å bli kvitt energioverskudd, man har kontroll på kroppens hormoner og spiser bare det man trenger.

Ett energiregnskap mellom karbohydratbasert og fettbasert kosthold har en soleklar vinner, og det er ikke karbohydratene.

1. http://www.facebook.com/pages/Helsemagasinet-VOF-Vitenskap-og-fornuft/131633363529468

2. Haugevis med artikler i VOF. http://vof.no/

3.http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/202763

4. http://donmatesz.blogspot.com/2011/03/operation-hope-meat-is-medicine-for.html

Velkommen og les mer på http://www.facebook.com/pages/Mat-er-min-medisin/101285086597054

• Liker 2
Skrevet

Lavkarbo baserer seg mye på animalske produkter. Jeg blir kvalm av den egoismen. Hadde hele verden skulle levd lavkarbo hadde jorden krepert ganske snart.

Så klart spiser de mer animalske produkter enn andre. Kanskje ikke mer enn hva de gjorde før, men det sier litt om før-tilstanden. Fordi ting var "like ille før" betyr det ikke at det er greit nå.

Ingen lever lavkarbo for miljøets skyld for å si det sånn... Egoismen råder, og det vil den alltid gjøre. Bare JEG blir slank driter jeg i alle som må dø for det.

Det kreves sinnsykt mye mer ressurser for å produsere kjøtt enn korn.

Lavkarboene jeg kjenner spiser kjøtt til hvert måltid, det syns jeg er horribelt sett fra et miljø- og dyrevernperspektiv.

Veldig enig med denne bloggeren jeg:

http://blogg.aftenposten.no/ekern/2011/10/07/er-du-menneskehetens-suv/

• Liker 3
Skrevet

De fleste argumenterer med at de ikke spiser mer kjøtt enn før, heller fett, noe som er greit nok (men jeg tviler på det kun går i olivenolje). Men de spiser betydelig mer meieriprodukter og egg, som sist jeg sjekket kom fra dyreriket.

Det anbefales, både for helse, tarm og miljøet, å ha et par vegetardager i uka, og det tror jeg ikke blir førstepri på menyen når 80-90 % av energiinntaket skal komme fra fett og protein.

De jeg kjenner spiser sinnsykt mye kylling, og kylling er noen av de dyrene som har det verst her i landet. Dessuten er det lite kjøtt på hvert dyr, så MANGE flere må dø fordi folk skal mette seg på kylling.

Ser for meg at hele Asia skulle begynt å droppe risen og heller spise kylling.....

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mange lavkarbere, blant annet meg, bytter ut karbohydratene med nettopp grønnsaker og bær. Jeg spiser mye mer grønt nå enn da jeg spiste høykarbo, og det er ikke noe problem å spise vegetarretter. Lavkarbo ikke så voldsomt forskjellig fra maten jeg spiste før, forskjellen er vel egentlig bare det at i stedet for ris, poteter og pasta spiser jeg heller grønnsaker. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke kan være bærekraftig, kommer vel helt an på hvor man velger å legge seg matmessig. Jeg synes dog man heller skal spørre lavkarbere hva man spiser før man dømmer, jeg mener, det er utrolig mange som spiser høykarbo som spiser junk hver eneste dag, skal jeg da liksom dømme alle som spiser høykarbo for at noen spiser junk? Selvfølgelig ikke.

Lavkarbo for meg er en livsstil, jeg synes det er synd at media får det vinklet til at det eneste det brukes til er en slankekur, men for mange av de lavkarberne jeg kjenner så stemmer ikke det. Det er en livsstil, jeg er lavkarber fordi det passer meg og min kropp aller best. Bare for å ha sagt det, jeg hadde ihvertfall aldri orket å spise kjøtt dag ut og dag inn, det er viktig for meg å ha variert kost. Man lager brød av mandelmel, nøtter, frø og lignende. Man spiser massevis av grønnsaker, er opptatt av å lage mat fra bunnen av, jeg bruker personlig mye olivenolje etc.

I stedet for å ha hele tiden hugge hodet av lavkarberne kan man vel se på seg selv, for det er ikke lavkarbofolket som er det store flertallet. Det er en overkonsumsjon av animalske produkter, så vidt jeg har fått med meg, og det er det vitterlig ikke bare lavkarbere som står for.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet

Å hærregud... Spis LCHF og du holder deg slank, kreftfri, sprek, har høy lesehastighet og gode skriveferdigheter, blir ikke dement og slipper unna alzheimer og du går ikke i grava før du har nådd tresiffret alder, MINST!

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Lavkarbo er eit rikmannskosthold. Det er stort sett ikkje eit aktuelt alternativ for dei med dårleg økonomi.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Lavkarbo er eit rikmannskosthold. Det er stort sett ikkje eit aktuelt alternativ for dei med dårleg økonomi.

Virkelig? Her har vi to ulike kosthold i husholdningen men allikevel bruker vi ikke mer enn 2-3000 kr i mnd pr mat. Men igjen, kostholdet har ikke forandret seg spesielt mye fra den gang jeg spiste høykarbo, jeg har egentlig bare byttet ut brød, poteter, ris og pasta med grønnsaker. Og grønnsaker er ikke spesielt dyrt, synes jeg. Jeg er forøvrig fulltidsstudent og jobber 50% ved siden av, samt at jeg er den eneste som forsørger min mann og meg. Ikke noe vanskelig å leve lavkarbo, men så spiser ikke jeg dyre biffer hver eneste dag heller.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet

Et kosthold der mennesker får spise det de er skapt til å spise har en veldig stor betydning for det meste.

Med riktig kosthold vil utgifter og drift av sykehus, gamlehjem, fengsler, psykiatri, skoler, barnehager, ja alt du kan tenke deg i samfunnet bli betydelig lavere. Det er uomtvistelig bevist at kosthold med mindre karbohydrater og mere fett har ekstrem betydning for alle aspekter av helse og miljø, herunder alle våre vanligste sykdommer, ADHD, fedme, diabetes, hjerte/kar, kreft, psykiske lidelser, vold, demens, Alzheimer, lese/skrivevansker osv osv. (1,2).

Å få norske myndigheter og verdens ledere til å forstå betydningen av å gi verdens befolkning riktig mat er den aller største og viktigste saken for menneskehetens fremtid. Det å innse hvilke utrolige positive resultater det kan gi for oss er uten tvil det temaet som burde oppta oss alle mest av alt i hele verden.

Kan du tenke det hvilke fantastiske resultater dette vil gi i ett miljøregnskap?

Det er ingen matproduksjon i verden som er mer naturstridig enn industrialisert landbruk, hvor du utmatter jorden og ødelegger økosystemene i naturen.Verden går snart tom for fosfor, noen sier 20 år andre 100 år. Konsekvensene vil bli enorme for konvensjonelt jordbruk som utarmer jorda uten å føre noe tilbake. Produksjon av korn er ikke bærekraftig og det må forstås. (3).

Mennesker og dyr tisser ut omtrent akkurat det de trenger av fosfor for å berge seg selv. The circle of life.

Dyr på gressbeite, fornuftig bruk av utmark - balanse i naturen. Det er kanskje den eneste løsningen for å unngå en sultkatastrofe av episke dimensjoner og samtidig gi mennesker den riktige næringen for å holde hjerne og kropp frisk.

Blant annet har forsøk i utkanten av ørken med store dyreflokker, greid å stoppe ørkenspredningen og kan vise seg og være redningen for mange, spesielt i Afrika. Og med den kunnskapen vi nå besitter er det jo totalt uansvarlig å tro at økt jordbruk i Afrika er løsningen. Balansen må komme tilbake i naturen, ellers er de dødsdømte uansett.(4)

De aller fleste som lever på ur-kost og vet hva de driver med lager maten selv av kortreiste økologiske produkter. Vi kjøper ikke epler fra Sør-Afrika eller ris fra Thailand. Vi støtter ikke store fabrikker som raffinerer mat. Vi kjøper ikke mat som har vært i Kina og tilbake for å bli foredlet.

Hvor er dette i regnskapet ditt?

Med kontroll på hunger og insulin vil man på sikt redusere sitt matinntak kraftig i forhold til hva man må spise med statlige anbefalinger.

I dagens samfunn spises det mat som gjør deg sulten, du spiser derfor mye og mange blir fete.

Ved å spise ur-kost trenger man ikke trene for å bli kvitt energioverskudd, man har kontroll på kroppens hormoner og spiser bare det man trenger.

Ett energiregnskap mellom karbohydratbasert og fettbasert kosthold har en soleklar vinner, og det er ikke karbohydratene.

1. http://www.facebook.com/pages/Helsemagasinet-VOF-Vitenskap-og-fornuft/131633363529468

2. Haugevis med artikler i VOF. http://vof.no/

3.http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/202763

4. http://donmatesz.blogspot.com/2011/03/operation-hope-meat-is-medicine-for.html

Velkommen og les mer på http://www.facebook.com/pages/Mat-er-min-medisin/101285086597054

Argumentasjonen din er like hullete som et fiskenett, men du skal ha ros for å ha sugd til deg det fleste av de vanligste feiltolkningene.

1: Mennesket levde etter hva sesongene tilbød, og de levde stort sett nomadiske liv, der store avstander ble krysset og flora+fauna varierte likeså. Skal du i det hele tatt bruke menneskets livsførsel anno 10 000 BC, så må du aldri handle på butikken, kaste fryser og kjøleskap, samt kle deg med pels/hud/skinn og begynne å gå langt for å finne ly og jakte. Tør jeg våge å påstå at deres energiforbruk er det du vil kalle "bortkastet" bevegelse..... Trening for vedlikeholde hjertet (det er en muskel) og øke insulinsensitivteten er det som redder mennesker som baserer livet sitt på ipod, heis, bil, data, TV, mikro, induksjonsovn, barbermaskin, DVD-spiller, kino, rulletrapp og alt det andre som vi for noen tiår siden ikke drømte om engang.

2: Det er gang på gang vist at menneskets tilgang på fett var svært begrenset, og hang mye sammen med årstiene. På vinteren (litt mer enn holke og fem små kalde mens du tar på de votter og ullsokker) måtte de belage seg på det de fant. Dyra som ble felt var etter all sannsynlighet de svakeste og tynneste, da de sterkeste overlevde. Fisk var nok ikke dagligdags for alle i Nord-Europa om vinteren, med mindre de lånte Hexeberg sitt isbor da :gjeiper:

3: Industrielt landbruk er absolutt ikke det beste for verden, men det er verre med syv milliarder mennesker som skal føes hver dag. Hvordan du har tenkt å løse mattilgangen for andre enn bortskjemte, egoistiske nordmenn er jeg spent på. faktum er at det er et industrielt landbruk som gir maten til dyra DU mener du har KRAV på i et overflodssamfunn uten sidestykke. Håper du er stolt. Tilgang på mat i seg selv er det aller største privilegium, så jeg håper du ydmykt tar i mot den gaven.

3: Forklar hvorfor vegetarianere som gruppe er noen av de suneste menneskene, der risikoen for kardiovaskulær sykdom, diabetes og kreft er mindre enn hos omnivorer. Det går ikke an, for de bøtter innpå med (hold deg fast) gulrot, korn, banan og ris :kjefte:

• Liker 10
Gjest strykebrett
Skrevet

Argumentasjonen din er like hullete som et fiskenett, men du skal ha ros for å

....

omnivorer. Det går ikke an, for de bøtter innpå med (hold deg fast) gulrot, korn, banan og ris :kjefte:

:jepp:

Takk for at du gidder, jeg visste ikke hvor jeg skulle starte engang på den der :takke:

Skrevet

Bare for å suplementere det Bergans skrev:

Det er flere problemer med kyr på gressbeite. For storfe som fores opp med korn regnes det med at det trengs 8 kg korn for 1 kg storfekjøtt. Der forsvinner mye energi som kunne vært brukt av mennesker i stedenfor. Du vil altså at vi skal leve av storfeprodukter fra storfe på gressbeite. Joda, isolert sett er tanken god. Problemet er at vi nå er 7 milliarder mennesker på jorda, og tallet stiger. Det ville kreve enorme beitearealer, som vil si avskoging. Uansett om kyrne spiser korn eller beiter så fiser og raper drøvtyggere store mengder metangass, som er en mye mer potent drivhusgass enn CO2. Allerede i dag står storfedrift globalt sett for mange ganger høyere klimautslipp enn flytrafikken.

Det gir langt lavere klimautslipp å spise epler fra Sør-Afrika eller ris fra Thailand versus storfekjøtt eller meieriprodukter. Kortreist mat er ikke alltid det beste, men kortreist frukt og grønnsaker er stort sett det mest miljøvennlige man kan spise. Problemet er at vi ikke er selvforsynte med det her i Norge.

Selv om du skulle klare å holde en grei vekt uten trening så er mennesket faktisk skapt for å være i bevegelse. Lite aktivitet øker risikoen for en mengde sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diverse kreftformer og for å ikke å snakke om belastningsskader.

Bare for å innvende: Ur-kost er på ingen måte noe eksplisitt definert kosthold. Hva steinaldermenneskene spiste har variert veldig med årstidene og ettersom hvor de bodde. Når det er sagt, tror du ikke steinaldermenneskene var i aktivitet? Tror du aldri noen gutter fra en stamme løp om kapp for å se hvem som var raskest? Og tror du ikke de var i aktivitet når de jaktet?

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvordan lavkarbomenigheten tror at det er unaturlig å trene.

• Liker 5
Gjest shirelle
Skrevet

Lavkarbo kommer aldri til å bli stort i verden. Ikke en gang i Vesten. Fordi lavkarbo er ikke god mat, og folk flest vil spise god mat.

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Dette er eit perspektiv eg har sakna lenge, miljøeffekten av lågkarbo slik ein høyrer om i Noreg. Det krevjer MYKJE meir energi for å produsere plantekost enn animalsk kost, dette hugsar vel dei fleste av oss frå naturfagstimane på skulen.

Når det er sagt så er det fleire måter å ete lågkarbo på. Om ein byt ut alle prosesserte karbohydratar som sukker og pasta med grønsaker, så krev jo dette mykje mindre energi i produksjonsprosessen, og er dermed miljøvenleg. Om ein vel å leve vegetarisk, eller i alle fall halvvegetarisk, med proteinkjelder som bøner og linser, så er jo dette veldig miljøvenleg. Her kjem det sjølvsagt inn ein del spørsmål om plantevernmidlar og slikt, og det skal eg ikkje freiste å seie noko om ein gong, eg kjenner ikkje til denne saka så godt, så då held eg heller kjeft.

Det er fullt mogleg å halde seg til lågkarbo på kortreist mat også; sild og makrell er gode matfiskar, feite er dei også, og dermed godt for hjarte og hovud. Trur ikkje dei står på raudlista heller, men der kan eg ta feil. Geiter kan nytte seg av meir utmark enn kyr, og dei fiser ikkje ut enorme mengder CO2 heller. Geiter er dessutan god mat og sidan dei et alt held dei fjellsidene krattlause slik at det blir betre for oss som likar å køyre på ski i slike fjellsider. To fluger i ein smekk.

Men eg er redd eit miljøvenleg kosthald med kålrot, mjølk, geitekjøt og bøner ikkje er like attraktivt som serranoskinke, oppdrettslaks, biff i fløytesaus og oliven. :-)

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Når det er sagt så er det fleire måter å ete lågkarbo på.

Og det gjelder jammen andre kosthold også! Hvis man spiser mye ferdigpizza og burger fra mcdonalds tror jeg det er mye dårligere for miljøet enn hvis man spiser hjemmebakt brød og kålrotstappe, for å forenkle det veldig. Hvis man skal snakke om kosthold og bærekraftighet tror jeg man må se på enkeltdelene av kostholdet, heller enn å lage kunstige miljøskiller mellom forskjellige typer kosthold. Selv om man er veganer er det ikke sikkert at man er så uendelig miljøvennlig hvis man feks bestiller masse mat og produkter som fraktes med fly fra utlandet.

Forresten har grønn hverdag mange tips!

Endret av Elfrida
  • Liker 1
Skrevet

Og det gjelder jammen andre kosthold også! Hvis man spiser mye ferdigpizza og burger fra mcdonalds tror jeg det er mye dårligere for miljøet enn hvis man spiser hjemmebakt brød og kålrotstappe, for å forenkle det veldig. Hvis man skal snakke om kosthold og bærekraftighet tror jeg man må se på enkeltdelene av kostholdet, heller enn å lage kunstige miljøskiller mellom forskjellige typer kosthold. Selv om man er veganer er det ikke sikkert at man er så uendelig miljøvennlig hvis man feks bestiller masse mat og produkter som fraktes med fly fra utlandet.

Forresten har grønn hverdag mange tips!

Noe av problemet med basisen i et lavkarbokosthold, er vel selve volumet som trengs. Ferdigpizza osv har vel sukker som hovedingrediens og man kan produsere mye sukker i mindre volum. jeg er ikke ute etter å rakke ned på noe kosthold, hverken lavkarbo eller lavkalori, og håper ikke denne tråden blir nok en lavkarbo/vs lavkalori kamp.

• Liker 1
Gjest Elfrida
Skrevet

Noe av problemet med basisen i et lavkarbokosthold, er vel selve volumet som trengs. Ferdigpizza osv har vel sukker som hovedingrediens og man kan produsere mye sukker i mindre volum.

Det er vel fint mel som er hovedingrediensen, men jeg tenker ikke hovedsaklig på ingrediensene, men at hver enkelt pizza pakkes inn i plast og kartong som vel ikke er særlig miljøvennlig. Da er det vel bedre å lage hjemmelaget pizza av råvarer f.eks.

Poenget mitt er altså at man kan gjøre kostholdet sitt mer og mindre bærekraftig, ganske uavhengig av hvilke matvarer man ønsker å spise. Bare det å ikke kaste matrester er en stor gevinst miljømessig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...