Gå til innhold

Trenger hjelp: Ny jobb, juleferie og halv skatt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva slags lønn jeg kan forvente meg i desember. Jeg begynte i ny jobb tidligere i år. Jeg hadde fire uker sommerferie hvor jeg ikke fikk lønn, men jeg fikk jo feriepenger fra forrige jobb. Jeg skal ha en uke ferie i desember og lurer på om denne uken blir uten lønn slik at jeg da får halv skatt av en månedslønn minus en ferieuke? Det høres jo logisk ut, samtidig får man jo vanligvis halv skatt av full lønn selv om man har ferie i desember så jeg taper jo penger på å ha byttet jobb hvis jeg først skal trekkes for en ferieuke før den halve skatten blir trukket fra. Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første taper du ikke penger. Neste år regner skatteetaten ut hva du skal skatte for 2011, og den summen er den samme uansett om du har jobbet et eller flere steder.

Når det gjelder trekket ditt i desember, vil nok det være halvparten av det du reelt sett får utbetalt. Dvs at om du blir trukket for ferieuken din, vil du få utbetalt 3/4-dels månedslønn, og få halv skatt på denne. Dersom du ble trukket fem uker ferie i sommer, og bare avviklet fire av dem, vil du få full desemberlønn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har selvsagt rett i at jeg ikke taper penger. Men jeg ble bare trukket for fire uker ferie, så da må jeg vel belage meg på en god del mindre penger i desember enn jeg trodde. Huff. jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Skal du ha fem uker ferie, må du dele feriepengene fra forrige arbeidsgiver i fem deler også, og sette av :). Litt sent nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...